Jump to content
Guest PeterK

Kørekort muligheder

Recommended Posts

Guest PeterK

Ja undskyld jeg starter endnu en tråd omkring kørekort, men kunne ikke finde svar på nedenstående. Vi flytter til Sverige 1. juli og konen er pt. ved at afslutte kørekort "uddannelsen" i DK. Har bestået teori, men dumpede desværre i praktik forleden. Hun skal op igen 29 juni, men hvilke muligheder har hun for at færdiggøre kørekort, såfremt hun dumper igen og vi to dage efter flytter adresserne til Sverige?? Kan man "overføre" bestået teori og allerede opnået køreerfaring til SV og "bare" gå op til en køreprøve der?? Eller er det FORFRA:cry: Vi er ikke så meget for at bibeholde hendes adresse i DK, på grund af virksomhedsopstart i SV etc. Nogle gode ideer??

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det er forfra... Mit bedste råd er; behold adressen i dk til det er overstået
Bingo - samme råd jeg ville komme med. Hvis i ikke har mulighed for at beholde jeres nuværende adresse, så flyt hende hjem til noget familie e.l., indtil hun har bestået køreprøven. For en kortere periode burde dette scenarie sagtens fungere.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest PeterK
Bingo - samme råd jeg ville komme med. Hvis i ikke har mulighed for at beholde jeres nuværende adresse' date=' så flyt hende hjem til noget familie e.l., indtil hun har bestået køreprøven. For en kortere periode burde dette scenarie sagtens fungere.[/quote'] Og det er der ingen problemer i, når vi er gift og har et barn?.....Dvs. barn og jeg flytter til SV og konen flytter hjem til mor i 1-2 mdr Max!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej folk. Jeg står i samme situation, som PeterK's kone. Jeg er flyttet til Malmö d.6.03.2006, og lige før flytningen har jeg dumpet i teoriprøven. Jeg fik at vide, at jeg ikke kunne få et dansk kørekort mere, og jeg var nødt til at skifte min folkerigister til Sverige pga familiesammenføring-sag. Mit spørgsmål går ud, om jeg kan springe teoriundervisningen over og går til eksamen med dansk (evt. tyrkisk) tolker? Jeg er ikke på talefod med svensk, desværre. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Hej folk. Jeg står i samme situation, som PeterK's kone. Jeg er flyttet til Malmö d.6.03.2006, og lige før flytningen har jeg dumpet i teoriprøven. Jeg fik at vide, at jeg ikke kunne få et dansk kørekort mere, og jeg var nødt til at skifte min folkerigister til Sverige pga familiesammenføring-sag. Mit spørgsmål går ud, om jeg kan springe teoriundervisningen over og går til eksamen med dansk (evt. tyrkisk) tolker? Jeg er ikke på talefod med svensk, desværre. :)
Det kan du ikke. Dansk og Svenske kørekort hænger ikke sammen og de overføre ikke køretimer, teoritimer eller andet. Så derfor: *) Er du ved at tage kørekort i Danmark, så LAD VÆRE med at skifte folkeregister adresse før du er færdig med kørekortet. Der bliver ikke overført nogen teoritimer, køre timer eller andet mellem landene og der er væstentlig forskel på at tage kørekort i Sverige og i Danmark. Det er ikke problematisk at flytte folkeregister adresse, mens du tager kørekortet, så hvis man har en sprogbarriere, så tag det i DK og ikke i SE.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Og det er der ingen problemer i' date=' når vi er gift og har et barn?.....Dvs. barn og jeg flytter til SV og konen flytter hjem til mor i 1-2 mdr Max![/quote'] Det er der ingen problemer i. Det er folkeregister adressen der tæller og den må du heldigvis flytte rundt med som du har lyst til =)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
jxhab' date=' Mange tak skal du have. Så prøver jeg at lære svensk i første omgang. Det er ærligt, at man ikke må have en tolker til eksamen. :([/quote'] Det var så lidt. Hov jeg tror måske du misforstod mig eller jeg dig. Jeg ved ikke om du ikke må have en tolk med, men jeg ved bare at du ikke kan overføre teoritimer og køretimer fra Danmark til Sverige eller omvendt =)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Dét jxhab siger ér, at du må starte forfra herovre, hvis du vil have dit kørekort. M.h.t. tolk..tja...det var da et godt spørgsmål. Det kan en svensk kørelærer vel svare på, hvis du kontakter én.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det med at starte forfra? Man kan jo læse op på svensk teori og så melde sig til prøven - færdselsreglerne minder lidt om de danske. De danske køretimer er jo heller ikke spildt. Der er lidt kravlegård, der er obligatorisk, men ellers er det jo bare at gå op. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad er det med at starte forfra?
Som jxhab skriver, så kan du ikke "overføre" noget fra DK <--> SE. At du så har fået en vis grundviden via de danske lektioner, er selvfølgelig kun positivt. Men uanset hvordan du bøjer og mingelerer med mine skrevne ord, Nils...så tror jeg forståelsen er ganske god og rammende, når der bliver sagt "nej, du kan ikke tage dine lektioner med over, men må starte forfra i Sverige". :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Du maa gerne ha' en tolk med til teoriproeven. Men, de har ikke en dansk tolk, saa det skal vaere en tyrisk. Du faar ioevrigt 15 min. extra til pröven. Det er ikke svärt at läse den svenske teori. Läs evt. din danske teoribog först, og skift derefter til den svenske. Reglerne er stort set ens, og husk du kan läse derhjemme, saa du behöver ikke gaa til teoriundervisning som i DK

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Gio, jeg har forstået, hvad jxhab skrev, men tvivlsomhed i mig fremkaldte følgende ord:

så hvis man har en sprogbarriere, så tag det i DK og ikke i SE.
Nils, MC Manden, tak skal I have! Det var i virkeligheden en nyttig information. Jeg viste ikke, at i Sverige kan man læse hjemme og går bare til eksamen, når man er klar. Desuden her i Danmark har man aflyst en teoriprøve med tolker. :( Jeg glæder mig meget til at få et kørekort, så slipper jeg måske for forsinkede og aflyste toger, s-toger og... busser i Malmö, som kører før tiden! Irriterende!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej du Jeg er selv i gang med at tage kørekort til mc i Sverige. :laugh: Jeg ved, der er en del skoler i Malmø, som tilbyder, at man kan få undervisning på andet sprog end svensk, bl.a. engelsk. Du kan selvfølgelig finde disse skoler på nettet. Her er en af dem: http://www.amiralentrafikskola.se/ Det er rigtigt, at reglerne er meget de samme som i DK. Personligt synes jeg, man skal være obs. på, at i Sverige er de meget mere udpenslende i deres teori, måske lidt for meget. :sick: (der findes 4 typer teoribøger, så det afhænger også heraf.). Du kan sagtens gå igang her! Ingen problem! Held og lykke! ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...