Jump to content
yttesen24

Dansk opholds/arbejdstilladelse - bo i Sverige?

Recommended Posts

Har opholds & arbejdstilladelse på 11 år - er gift med dansker der vil fortsætte arbejde i Kastrup Lufthavn og pendle. Vi har 2 børn 1 i 3 klasse og en i børnehave. Vil flytte til Sverige, Malmø, helst denne sommer. Er næsten færdig med min uddannelse som SOSU-hjælper og er snart færdig med min elev-tid. Får nu suplerende dagpenge. 1) Vil jeg miste min dagpengeret i Sverige ? 2) Kan jeg flytte min ancinetet til én svensk dagpenge-kasse ? - Ved godt at jeg mister dansk opholdstilladelse. 3) Hvordan er mulighederne at få job som svensk SOSU-hjælper i Malmø ??? :rolleye: HELPPP:scared:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Du glemmer det vigtigste: Hvad er dit eget statsborgerskab? Det er dit statsborgerskab, som er afgørende. Alternativt skal du søge om opholdstilladelse i Sverige på baggrund af din tilknytning til en dansker, som bor i Sverige - det kan gøres efter enten de nationale svenske regler eller efter EU-reglerne. Hvis du er arbejdsløs i det øjeblik, du flytter til Sverige, så mister du dine dagpenge. Du kan dog søge om at få dine danske dagpenge med dig til Sverige i op til 3 måneder, men finder du ikke noget job inden for 3 måneder, så mister du retten til dagpenge i Danmark.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar, Jeg ved godt, at jeg skal søge for at få opholds- og arbejdstilladelse i Sverigie. Min mand dansker og jeg er russer. Lige nu er jeg ansat i KK som elev med suplerende dagpenge. Kan jeg betragtes som arbejdssøgende nyuddannet? Jeg ved også godt, at jeg få ikke lov arbejde i Dk. Jeg bare ikke kan forstå, hvorvidt det er muligt at flutte min ansignitet til tilsvarende svensk a-kasse og hvorvidt jet kan få mulighed at få dagpenge i Sverigie. Kan jeg betragtes som arbejdssøgende, accepteres af svensk a-kasse? :confused::rolleyes:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

ØresundDirekt kan give dig et præcist svar - spørg dem! Og ja, du mister jo din arbejds- og opholdstilladelse i Danmark, når du flytter til Sverige. Umiddelbart er der intet tiltrækkende ved at komme på dagpenge i Sverige - for beløbet er væsentligt lavere end i Danmark. Men hvis du bosætter dig i Sverige og arbejder i Danmark, mens du bor i Sverige, og du så bliver arbejdsløs, så vil du kunne få overført din anciennitet fra en dansk a-kasse til en svensk. Spørgsmålet er bare, hvordan du lovligt kan bo i Sverige og arbejde i Danmark, det tror jeg ikke, du kan - men det afhænger nok også af måden, du søger om opholdstilladelse i Sverige på. Det er ret besværligt som ikke-nordisk og ikke-EU/EØS-borger at flytte fra Danmark til Sverige. I værste fald risikerer du at stå uden en klink på lommen. Og du vil kun være berettiget til at søge om kontanthjælp i Sverige, hvis I har søgt om opholdstilladelse efter Sveriges nationale regler for familiesammenføring.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

P.S. Der gives ikke længere dagpenge i Sverige til nyuddannede. Man kan kun få dagpenge på baggrund af, at man har arbejdet i mindst 6 måneder, og beløbet man får i 'a-kassa-ersättning' bestemmes af, hvor meget man har tjent i de seneste 12 måneder.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...