Jump to content
Simon Irgens

Mønt fra 1600tallet

Recommended Posts

Halløj i skuret, Da jeg var oppe i vores sommarstuga fandt jeg sku en mønt fra 1649 eller 1679, jeg er ikke helt sikker da det er en gammel slidt satan. Den har en løve (dansk våbensjold) på den ene side og 3 kroner (nu svensk våbenskjold men dengang dansk) på den anden side. Det er jo lidt sjovt at finde sådan noget i sin svensk have når man tager i betraktning at Skåne var dansk dengang, what are the odds. Jeg ville så høre om der var nogen der evt vidste noget om mønter eller kender et sted hvor de gør, da det jo kunne være spændende at høre mere præcist hvad det er for en mønt osv osv. Hvis der er nogen der ved noget må i meget gerne skrive. Mvh Simon

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ved desværre intet om det, men kunne da være sjovt hvis du postede et billed af den?

Halløj i skuret, Da jeg var oppe i vores sommarstuga fandt jeg sku en mønt fra 1649 eller 1679, jeg er ikke helt sikker da det er en gammel slidt satan. Den har en løve (dansk våbensjold) på den ene side og 3 kroner (nu svensk våbenskjold men dengang dansk) på den anden side. Det er jo lidt sjovt at finde sådan noget i sin svensk have når man tager i betraktning at Skåne var dansk dengang, what are the odds. Jeg ville så høre om der var nogen der evt vidste noget om mønter eller kender et sted hvor de gør, da det jo kunne være spændende at høre mere præcist hvad det er for en mønt osv osv. Hvis der er nogen der ved noget må i meget gerne skrive. Mvh Simon

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ved desværre intet om det' date=' men kunne da være sjovt hvis du postede et billed af den?[/quote'] hmm ja er dig ganske enig. Den er desværre i så elendig forfatning at man ikke rigtigt kan se hvordan den ser ud på et billed. Den er lavet af zink tror jeg så det hele er ligesom faited ud, men hvis jeg kan få lavet en overmaling igennem et stykke papir kan jeg måske lægge det op herinde

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja ok hvad kan også forvente af en mønt fra slutningen af 1600 tallet.

hmm ja er dig ganske enig. Den er desværre i så elendig forfatning at man ikke rigtigt kan se hvordan den ser ud på et billed. Den er lavet af zink tror jeg så det hele er ligesom faited ud' date=' men hvis jeg kan få lavet en overmaling igennem et stykke papir kan jeg måske lægge det op herinde[/quote']

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Halløj i skuret, Da jeg var oppe i vores sommarstuga fandt jeg sku en mønt fra 1649 eller 1679, jeg er ikke helt sikker da det er en gammel slidt satan. Den har en løve (dansk våbensjold) på den ene side og 3 kroner (nu svensk våbenskjold men dengang dansk) på den anden side. Det er jo lidt sjovt at finde sådan noget i sin svensk have når man tager i betraktning at Skåne var dansk dengang, what are the odds. Jeg ville så høre om der var nogen der evt vidste noget om mønter eller kender et sted hvor de gør, da det jo kunne være spændende at høre mere præcist hvad det er for en mønt osv osv. Hvis der er nogen der ved noget må i meget gerne skrive. Mvh Simon
Jeg ved meget om mønter og penge sedler. Har du et billed af din mønt så kan vi se hvor meget du kan får for den, cirka? Måske vil jeg købe den... Har selv mange gamle pengesedler og mønter. PS: Hvis der er nogen der vil købe nogle Irak - Saddam Hussein penge sedler, kan købes billigt. 10 forskellige sedler med Saddam på sælges for 100 SEK. Alle sedlerne er 100% nye og ægte. Har 3 sæt. Køber gerne grønlandske mønter!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg ved meget om mønter og penge sedler. Har du et billed af din mønt så kan vi se hvor meget du kan får for den, cirka? Måske vil jeg købe den... Har selv mange gamle pengesedler og mønter. PS: Hvis der er nogen der vil købe nogle Irak - Saddam Hussein penge sedler, kan købes billigt. 10 forskellige sedler med Saddam på sælges for 100 SEK. Alle sedlerne er 100% nye og ægte. Har 3 sæt. Køber gerne grønlandske mønter!
Hej, Jeg kan på nuværende tidspunkt ikke tage noget billed af den da den er meget medtaget og man kan dårligt se andet en en rund klat på det kamera jeg har prøvet at tage billed med. Hvis det har større interesse kan vi mødes i det svenske i weekenden hvis det er. Kender du nogle sites eller butikker man kan finde info om mønter osv på? Simon

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende fund :thumbup: Man kan sagtens være heldig med mynter fra den periode (og man kan også være rigtig heldig). Her er lidt eksempler på hvad en mønthandler har fra 15-1700tallet http://www.aktiesamlaren-bjb.se/numismatik/mynt/mynt/vasa.htm prøv at skriv "mynt site:.se" på google, så kommer der masser af links til mønthandlere, mv.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Spændende fund :thumbup: Man kan sagtens være heldig med mynter fra den periode (og man kan også være rigtig heldig). Her er lidt eksempler på hvad en mønthandler har fra 15-1700tallet http://www.aktiesamlaren-bjb.se/numismatik/mynt/mynt/vasa.htm prøv at skriv "mynt site:.se" på google, så kommer der masser af links til mønthandlere, mv.
Hehe, jeg kan specielt godt lide dem hvor der står 30-35000 kr od for :th2: :rolleye: Men jeg tror sku ikke at jeg kan måle min zink/kobber mønt med de guld og sølvmønter desværre... Men man ved sku aldrig. Jeg skal have en metaldetektor med der op tror jeg, det er desuden en gammel smedegård så man finder sku også mange andre spændende sager i jorden på grunden

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

hehe, ja det ville sq ikke være dårligt lige at hive en 30.000-kroners-mønt op af jorden, hva? :rolleyes: men selvom det ikke lige er i den prisklasse, så er det da i det mindste spændende at finde ud af hvad det egentlig er for en fætter - også selvom den evt. skulle vise sig at være uden nævneværdig økonomisk værdi.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
hehe' date=' ja det ville sq ikke være dårligt lige at hive en 30.000-kroners-mønt op af jorden, hva? :rolleyes: men selvom det ikke lige er i den prisklasse, så er det da i det mindste spændende at finde ud af hvad det egentlig er for en fætter - også selvom den evt. skulle vise sig at være uden nævneværdig økonomisk værdi.[/quote'] Ja det er det sku, især med tanken om at den er dansk (tror jeg da) og ligger på nu svensk grund. spændende nok hvis der ligger noget historie i det område som man kan finde et eller andet sted. Forventer heller ikke at den kan have den store værdi..... Suk, desværre ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej, Jeg kan på nuværende tidspunkt ikke tage noget billed af den da den er meget medtaget og man kan dårligt se andet en en rund klat på det kamera jeg har prøvet at tage billed med. Hvis det har større interesse kan vi mødes i det svenske i weekenden hvis det er. Kender du nogle sites eller butikker man kan finde info om mønter osv på? Simon
Prøv at "køre" den gennem en scanner, husk scan resolution 500-600 (dots per inch), ikke mindre!!! Prøv at scanne den med en hvid papir oveni og bagefter med en sort papir oveni...man kan ikke bruge kamera... Sæt din mønt på auktion, www.ebay.com Men du skal have 100% positiv feedbacks (over 10) og startpris skal være $0,99. så kan du se hvad din mønt er værd :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke den her?

Ja det er det sku' date=' især med tanken om at den er dansk (tror jeg da) og ligger på nu svensk grund. spændende nok hvis der ligger noget historie i det område som man kan finde et eller andet sted. Forventer heller ikke at den kan have den store værdi..... Suk, desværre ;)[/quote'] Bare med andet årstal? http://www.tradera.com/MYNT_Karl_XI_1_6_Ore_SM_1672-auktion-36517914 Men den må være fra lige omkring Skånske Krig (o. 1675), hvor Danmark mistede Skåne endeligt. (Snaphaner og Gøngehøvdingen.) (Skåne blev svensk 1658 - men skåningene var danske og holdte med Danmark i Skånske Krig.) Det er et spændende fund, synes jeg - selvom det måske ikke er værdifuldt. Måske skulle du grave lidt - en del skatte er blevet nedgravet i de urolige tider.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest michaelbo

skatte Måske skulle du grave lidt - en del skatte er blevet nedgravet i de urolige tider.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Bare med andet årstal? http://www.tradera.com/MYNT_Karl_XI_1_6_Ore_SM_1672-auktion-36517914 Men den må være fra lige omkring Skånske Krig (o. 1675), hvor Danmark mistede Skåne endeligt. (Snaphaner og Gøngehøvdingen.) (Skåne blev svensk 1658 - men skåningene var danske og holdte med Danmark i Skånske Krig.) Det er et spændende fund, synes jeg - selvom det måske ikke er værdifuldt. Måske skulle du grave lidt - en del skatte er blevet nedgravet i de urolige tider.
Hold da fest.... Ja jeg tror sku det er sådan en, den er en del mere medtaget men jeg er ret sikker. Hmm tror jeg starter ud med en metaldetektor før jeg graver - vi har 2 tønder land så det ville være uoverskueligt bare at snuppe en spade. Men ja der er sku sikkert noget spændende at finde. Huset er over 200 år gammelt så der kan sagtens have foregået en del spændende ting der back then, og det fact at det er en gammel smedie så kan det jo have været et sted hvor der meget vel kunne have været en del gang i den hvad angår krigene osv osv. Skal vist lige ned på den lokale kommune i løbet af sommeren og se om jeg kan grave nogle oplysninger frem om egnen og den lille by vi bor i

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...