Jump to content
Troejborg

Befordring - 32 %??

Recommended Posts

Hej! Har lige haft en debat med vores naboer omkring befordringen når man bor i Sverige.. Af det befodring de får, som hvis de boede i DK, der har de angivet det sådan, at de får 32 % af det reele fradrag? Det havde han læst sig frem til var det korrekte.. Hvor jeg aldrig har hørt om det før, og jeg angiver det samme fradrag som hvis jeg boede i DK.. Er det mig der er helt forkert på den? Nogen der kender til noget med 32 % omkring befordringen.. Kan nada finde på nettet eller herinde..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej! Har lige haft en debat med vores naboer omkring befordringen når man bor i Sverige.. Af det befodring de får, som hvis de boede i DK, der har de angivet det sådan, at de får 32 % af det reele fradrag? Det havde han læst sig frem til var det korrekte.. Hvor jeg aldrig har hørt om det før, og jeg angiver det samme fradrag som hvis jeg boede i DK.. Er det mig der er helt forkert på den? Nogen der kender til noget med 32 % omkring befordringen.. Kan nada finde på nettet eller herinde..
Det er vist 33,5%....som reduceres til 25,5 % ifølge skatteforliget. Men så er der noget med at det lave fradrag efter 100km faldder væk så det er DKK 1,83 for alle km ud over 24km Du kan selv regne det ud ved at regne dine fradrag sammen for året, og sammenligne dem med de fradrag du kan se på dit forskudsskema. Det med de 33,5% gælder vist også renter osv.....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke skatteværdi af befordring enten du eller din nabo ikke helt forstår? Altså: hvis man har et fradrag på 100kr. (befordring, rente eller nogen 3.) så er det ikke 100kr. man får. men reducerer sin indtægt i bundskat, kommuneskat og sundhedsbidrag med 100kr. Hvis indtægten er reduceret med 100kr. sparer man 32kr i skat (33 eller 33,50 eller noget helt andet, alt efter hvilken skattepct man har) Men derfor skal de 100kr stadig skrives på selvangivelsen som fradrag

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal anføre det fulde beløb, Skat.dk reducere selv til det man kalder ligningsmæssigefradrag da man anfører dem under et af de punkter på ens selvangivelse. Skatteværdien af det fradrag er omkring 32%, men skat omregner selv.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det blev jeg ikke meget klogere af synes jeg..
Skat bliver man ikke nødvendigvis klogere af! Har du 100.000 i fradrag og 100.000 i løn betyder det ikke at du slipper for skat. Eks (43000 i personfradrag) og (14000 i beskæftigelsesfradrag) og (100.000 i kørsel og rentefragdag) vil du få et månedsligt skatte fradrag på 7,541,- (fra 2013 kr 6.875,-) som jeg har forstået det De enkelte skatte satser (trækprocent) variere i forhold til hvad du tjener!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det er vist 33,5%....som reduceres til 25,5 % ifølge skatteforliget. Men så er der noget med at det lave fradrag efter 100km faldder væk så det er DKK 1,83 for alle km ud over 24km Du kan selv regne det ud ved at regne dine fradrag sammen for året, og sammenligne dem med de fradrag du kan se på dit forskudsskema. Det med de 33,5% gælder vist også renter osv.....
Tror da lige du skal læse på lektien igen! Beregnet således Km Sats pr. km Fradrag Daglig befordring indtil 24 km 24 0,00 kr. 0,00 kr. Daglig befordring fra 25 - 100 km 76 1,90 kr. 144,40 kr. Daglig befordring over 100 km 100 0,95 kr. 95,00 kr. Befordringsfradrag pr. arbejdsdag 239,40 kr. Befordringsfradrag for 220 arbejdsdage (oprundet til hele kroner) 52.668,00 kr.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Er det ikke skatteværdi af befordring enten du eller din nabo ikke helt forstår? Altså: hvis man har et fradrag på 100kr. (befordring, rente eller nogen 3.) så er det ikke 100kr. man får. men reducerer sin indtægt i bundskat, kommuneskat og sundhedsbidrag med 100kr. Hvis indtægten er reduceret med 100kr. sparer man 32kr i skat (33 eller 33,50 eller noget helt andet, alt efter hvilken skattepct man har) Men derfor skal de 100kr stadig skrives på selvangivelsen som fradrag
Det var dét vi lige havde fundet på nettet.. og jeg tror det er det min nabo har misforstået..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Du skal anføre det fulde beløb, Skat.dk reducere selv til det man kalder ligningsmæssigefradrag da man anfører dem under et af de punkter på ens selvangivelse. Skatteværdien af det fradrag er omkring 32%, men skat omregner selv.
Tak for svaret, det var det jeg også havde brug for et vide..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tror da lige du skal læse på lektien igen! Beregnet således Km Sats pr. km Fradrag Daglig befordring indtil 24 km 24 0,00 kr. 0,00 kr. Daglig befordring fra 25 - 100 km 76 1,90 kr. 144,40 kr. Daglig befordring over 100 km 100 0,95 kr. 95,00 kr. Befordringsfradrag pr. arbejdsdag 239,40 kr. Befordringsfradrag for 220 arbejdsdage (oprundet til hele kroner) 52.668,00 kr.
Lige præcis...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tror da lige du skal læse på lektien igen! Beregnet således Km Sats pr. km Fradrag Daglig befordring indtil 24 km 24 0,00 kr. 0,00 kr. Daglig befordring fra 25 - 100 km 76 1,90 kr. 144,40 kr. Daglig befordring over 100 km 100 0,95 kr. 95,00 kr. Befordringsfradrag pr. arbejdsdag 239,40 kr. Befordringsfradrag for 220 arbejdsdage (oprundet til hele kroner) 52.668,00 kr.
Men at fradraget er 52.668,- er ikke ensbetydende med at det nedbringer dit beskatningsgrundlag med beløbet, værdien er mindre! Check din forskudsopgørelse.....så vil du opdage at du er blevet "snydt" Jeg har på intet tidspunkt kommenteret hvad befordringsfradraget er.......

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Men at fradraget er 52.668,- er ikke ensbetydende med at det nedbringer dit beskatningsgrundlag med beløbet, værdien er mindre! Check din forskudsopgørelse.....så vil du opdage at du er blevet "snydt" Jeg har på intet tidspunkt kommenteret hvad befordringsfradraget er.......
Men igen, man skal skrive HELE beløbet på, ikke selv udregne hvad den mindre værdi er......

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener man kan ringe til skat og lave sine selvangivelser om de 3 forrige år - jeg er dog ikke sikker på om det lige er 3 år, men hvis din nabo ringer til skat og snakker med dem og informere dem at de har indberettet forkert så vejleder de dem nok hvor lang tid tilbage man de gøre det

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Men igen' date=' man skal skrive HELE beløbet på, ikke selv udregne hvad den mindre værdi er......[/quote'] Ja, klart man skal skrive hele beløbet på, det er jo beskrevet cirka 50.000 steder på nettet. Jeg læste spørgsmålet om en afklaring på hvad værdien af fradraget er, og det er ikke det samme! "at de får 32 % af det reele fradrag" står der jo.......det er ikke helt forkert, og som jeg har læst mig frem til gør skattereformen at disse fradrag i fremtiden falder i værdi.....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg mener man kan ringe til skat og lave sine selvangivelser om de 3 forrige år - jeg er dog ikke sikker på om det lige er 3 år' date=' men hvis din nabo ringer til skat og snakker med dem og informere dem at de har indberettet forkert så vejleder de dem nok hvor lang tid tilbage man de gøre det[/quote'] Jeg mener faktisk at man kan få ændret de seneste 5 år, men jo længere tilbage man vil ændre den, jo sværere......

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
[...]Skatteværdien af det fradrag er omkring 32%[...]
Hvor finder jeg de tal henne? Jeg prøver at regne lidt på, hvor stor en reel udgift der er på at køre over broen, når man trækker det "udbetalte" befordringsfradrag fra. Regner kun med gennemsnitlig udgift til bro og brændstof. Forsikringer og afgifter regner jeg ikke med, da de er de samme om bilen står stille eller køres. Slidtage har jeg ingen idé om hvad koster i gennemsnit. Er min udregning forkert, hvis jeg regner sådan her?
Daglig udgift (U)               : 243,57 DKK
Daglig fradrag (F)              : 196,60 DKK
Udgift efter fradrag (U-F*0,32) : 180,66 DKK

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg ikke tager meget fejl, vil værdien af fradraget fra og med i år og 8 år frem falde fra 32 % til 24 %. Det er de "gamle" 24 + 8 % som over denne periode ændres til 24 + 0 % - samtidig med at bundskatten i samme periode hæves med fra 1 til 8 %. "Skattetrykket" udtrykt i beskatningsprocent er altså konstant, medens fradraget udhules. Dog er reglerne for befordringsfradrag for 2012 ændret, således af den høje sats pr. kilometer gælder for yderligere 20 km pr. dag (grænsen er flyttet fra 100 km pr. dag til 120 km pr. dag). Min fremstilling af problemstillingen er måske ikke den mest pædagogiske, men jeg kan næppe gøre det bedre ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil så sige at jeg har aldrig fået det til at passe med hvad folk herinde skriver omkring værdien af ens befordrings fradrag. For 2010 lavet jeg en sen indberetning af mit befordringsfradrag, det foregik således at min forskudsopgørelse for 2010 stod der 0 kr. for befordring, jeg indberettet beløbet for mit kørsel da selvangivelsen skulle afleveres og det jeg fik tilbage betalt svaret til 28,8% af det beløb jeg indberettet. Så jeg forstår ikke hvordan folk skriver at værdien af ens befordring er mellem 30-33% ?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

En beregning på en lønindkomst på fx 800.000 kr. viser, at den skattemæssige værdi af et befordringsfradrag er på 31 %. Jeg har sammenlignet skatteberegningen med en lønindkomst på 800.000 kr. uden noget fradrag for befordring og en lønindkomst på 800.000 kr. med et befordringsfradrag på 10.000 kr. Forskellen mellem skattebetalingen for de to beregninger er 3.100 kr. Sundhedsbidraget bliver 700 kr. lavere, og kommuneskatten (indkomstskat på vores forskudsopgørelser) bliver 2.400 kr. lavere. Befordringsfradragets skattemæssige værdi har ingen sammenhæng med indkomstniveauet, og derfor vil et ligningsmæssigt fradrag, som det er nu, altid have en skatteværdi på (sundhedsbidragsprocenten + indkomstskatteprocenten). Eftersom sundhedsbidragsprocenten i 2012 og frem til og med 2019 sænkes med ét procentpoint om året, og bundskatteprocenten stiger tilsvarende de nævnte år, vil det ende med at den skattemæssige værdi af befordringsfradraget vil ende på indkomstskatteprocenten, der p.t. er på 24. Så i 2012 er skatteværdien af ligningsmæssige fradrag og rentefradrag på 31 %. Så i 2013 er skatteværdien af ligningsmæssige fradrag og rentefradrag på 30 %. Så i 2014 er skatteværdien af ligningsmæssige fradrag og rentefradrag på 29 %. Så i 2015 er skatteværdien af ligningsmæssige fradrag og rentefradrag på 28 %. Så i 2016 er skatteværdien af ligningsmæssige fradrag og rentefradrag på 27 %. Så i 2017 er skatteværdien af ligningsmæssige fradrag og rentefradrag på 26 %. Så i 2018 er skatteværdien af ligningsmæssige fradrag og rentefradrag på 25 %. Så i 2019 er skatteværdien af ligningsmæssige fradrag og rentefradrag på 24 %. Dette naturligvis forudsat at den gennemsnitlige danske kommuneskat nedrundet til nærmeste hele procent holder sig på 24 % i hele perioden. Så når man regner på hvad det rent faktisk koster at køre over Øresundsbroen per måned, kan man tage den månedlige udgift og trække 31 % af befordringsfradraget fra. Måske koster mine 44 ture over Øresund 3.928 SEK (3.300 DKK) - årsafgift ikke inkluderet. Mine 22 dage med bil over broen med 50 km hver vej giver mig et samlet befordringsfradrag på 254 kr. pr. dag og dermed 5.588 DKK for den måned. 31 % af de 5.588 DKK er 1.732 DKK, og dermed havner min samlede udgift på kørsel over Øresundbroen på 3.300 - 1.732 DKK = 1.568 DKK, hvortil jeg nok skal lægge brændstof, forsikring, værditab, service, vinter-/sommerdæk, reparationer, bilvask, sprinklervæske, motorolie og hvad vi nu ellers kan finde på at bruge til bilen. I 2019 ville det samme kørselsmønster og de samme priser samlet set koste mig 1.959 kr. om måneden, altså 391 kr. mere om måneden. De, der sidder med kuglerammen fremme, finder hurtigt ud af at de 391 kr. svarer til 7 % af mit månedlige befordringsfradrag. Den skattemæssige værdi er jo faldet fra 31 til 24 %. Så ud fra dette kan jeg altså konkludere: det er rasende dyrt at køre over broen, hvis man kører selv. Det er mindre rasende dyrt at køre over broen, når man er to om at dele regningen, og er man tre til at spytte i kassen, bliver det en mindre dårlig forretning end hvis man er to. Intet nyt under dén sol. Mon ikke vi vil se en prisændring på Broen fra 2012 til 2019? En stigende pris, uændrede skatteregler og samme kørselsmønster vil jo gøre mit månedlige regnestykke dyrere, så skal man regne på om Sverige er den fremtidige hjemadresse, skal man nok ikke regne med 31 % i skatteværdi af befordringsfradraget for at se om det hænger sammen økonomisk.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
En beregning på en lønindkomst på fx 800.000 kr. viser, at den skattemæssige værdi af et befordringsfradrag er på 31 %. Jeg har sammenlignet skatteberegningen med en lønindkomst på 800.000 kr. uden noget fradrag for befordring og en lønindkomst på 800.000 kr. med et befordringsfradrag på 10.000 kr. Forskellen mellem skattebetalingen for de to beregninger er 3.100 kr. Sundhedsbidraget bliver 700 kr. lavere, og kommuneskatten (indkomstskat på vores forskudsopgørelser) bliver 2.400 kr. lavere. Befordringsfradragets skattemæssige værdi har ingen sammenhæng med indkomstniveauet, og derfor vil et ligningsmæssigt fradrag, som det er nu, altid have en skatteværdi på (sundhedsbidragsprocenten + indkomstskatteprocenten). Eftersom sundhedsbidragsprocenten i 2012 og frem til og med 2019 sænkes med ét procentpoint om året, og bundskatteprocenten stiger tilsvarende de nævnte år, vil det ende med at den skattemæssige værdi af befordringsfradraget vil ende på indkomstskatteprocenten, der p.t. er på 24. Så i 2012 er skatteværdien af ligningsmæssige fradrag og rentefradrag på 31 %. Så i 2013 er skatteværdien af ligningsmæssige fradrag og rentefradrag på 30 %. Så i 2014 er skatteværdien af ligningsmæssige fradrag og rentefradrag på 29 %. Så i 2015 er skatteværdien af ligningsmæssige fradrag og rentefradrag på 28 %. Så i 2016 er skatteværdien af ligningsmæssige fradrag og rentefradrag på 27 %. Så i 2017 er skatteværdien af ligningsmæssige fradrag og rentefradrag på 26 %. Så i 2018 er skatteværdien af ligningsmæssige fradrag og rentefradrag på 25 %. Så i 2019 er skatteværdien af ligningsmæssige fradrag og rentefradrag på 24 %. Dette naturligvis forudsat at den gennemsnitlige danske kommuneskat nedrundet til nærmeste hele procent holder sig på 24 % i hele perioden. Så når man regner på hvad det rent faktisk koster at køre over Øresundsbroen per måned, kan man tage den månedlige udgift og trække 31 % af befordringsfradraget fra. Måske koster mine 44 ture over Øresund 3.928 SEK (3.300 DKK) - årsafgift ikke inkluderet. Mine 22 dage med bil over broen med 50 km hver vej giver mig et samlet befordringsfradrag på 254 kr. pr. dag og dermed 5.588 DKK for den måned. 31 % af de 5.588 DKK er 1.732 DKK, og dermed havner min samlede udgift på kørsel over Øresundbroen på 3.300 - 1.732 DKK = 1.568 DKK, hvortil jeg nok skal lægge brændstof, forsikring, værditab, service, vinter-/sommerdæk, reparationer, bilvask, sprinklervæske, motorolie og hvad vi nu ellers kan finde på at bruge til bilen. I 2019 ville det samme kørselsmønster og de samme priser samlet set koste mig 1.959 kr. om måneden, altså 391 kr. mere om måneden. De, der sidder med kuglerammen fremme, finder hurtigt ud af at de 391 kr. svarer til 7 % af mit månedlige befordringsfradrag. Den skattemæssige værdi er jo faldet fra 31 til 24 %. Så ud fra dette kan jeg altså konkludere: det er rasende dyrt at køre over broen, hvis man kører selv. Det er mindre rasende dyrt at køre over broen, når man er to om at dele regningen, og er man tre til at spytte i kassen, bliver det en mindre dårlig forretning end hvis man er to. Intet nyt under dén sol. Mon ikke vi vil se en prisændring på Broen fra 2012 til 2019? En stigende pris, uændrede skatteregler og samme kørselsmønster vil jo gøre mit månedlige regnestykke dyrere, så skal man regne på om Sverige er den fremtidige hjemadresse, skal man nok ikke regne med 31 % i skatteværdi af befordringsfradraget for at se om det hænger sammen økonomisk.
Uden at mega nørde den kan jeg ikke lige se om du i beregningen har taget brofradraget på svimlende 50 kr. pr. tur med?(erhvervsmæssigt) Hvis der skal mere % og skatteteknik ind over så bør det vel også nævnes at fradraget for lønnedgang(broen) rykker bedst når der betales topskat, kontra statens 10 år gamle sats... :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Der er fradrag på 2 kr./km fra 24-120, så der er altså 76 km fradrag for 24-100 km, hvilket giver 152 kr., og dermed har jeg jo regnet forkert. To gange hovedregning fordobler risikoen for at hovedregne forkert, men princippet er forhåbentlig klart for alle. 100 kr. bliver lagt oveni per dag for at krydse broen og selv betale udgiften, og så ender det på 252 kr. pr. dag. 22 dage bliver så 5.544 kr. (44 kr. mindre) og så fremdeles. Hvis man i stedet accepterer en lønnedgang på X antal kroner om måneden, mister man retten til at fradrage de 100 kr. per dag for selve broen. Samtidig får man mindre udbetalt om måneden. Heldigvis er gevinsten ved at slippe for at betale broen selv større end nedgangen i udbetalt løn hver måned. Betaler man ikke topskat, er der ca. 600 kr. at hente hver måned, mens topskatteyderen kan hente lige i underkanten af 1.000 kr. om måneden - mener jeg at kunne huske fra beregninger jeg har lavet i den forbindelse. Emnet er vist debatteret til genkendelighed herinde allerede :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...