Jump to content
anton

Forskudsopgørelse 2012

Recommended Posts

Så er forskudsopgørelsen for 2012 tilgængelig. Tallene bygger på de faktiske beløb fra årsopgørelsen for 2010, så hvis man forventer færre renteudgifter i 2012 end i 2010, er det en god idé at få ændret beløbet. Det samme gælder fx befordring. Kigger man på skatteberegningen vil man bemærke, at AM-bidraget nu er en del af skatteberegningen, da AM-bidraget nu helt ofg holdent er en skat. Et nærmere kig og en sammenligning med 2011 afslører for mit eget vedkommende en skattelettelse på 0,03 %-point, når man lægger skattesatserne sammen. Jeg tror jeg investerer det hele i en mindre bunke papirclips og derefter gearer investeringen. Bor man i Sverige hele 2012 (eller forventer det), skal der under skattekommune stå 'Begrænset skattepligtig'. Spørgsmål og kommentarer for 2012 er hermed sat officielt i gang. Gio: bed om sticky.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Skatteministeriet har skrevet følgende om 2012 som følge af Forårspakken 2.0 - mest interessant er at befordringsfradragets høje sats nu er fra 24 km til 120 km: Det sker fra 2012 Aktieindkomstskattens lave sats nedsættes fra 28 pct. til 27 pct. Parallelt hermed nedsættes satsen for indeholdelse af udbytteskat. Sundhedsbidraget sænkes fra 8 til 7 pct. Sundhedsbidraget sænkes yderligere med 1 pct.enhed årligt fra 2013 til 2019, hvorefter sundhedsbidraget er helt ophævet. Bundskatten forhøjes fra 3,64 til 4,64 pct. Bundskatten forhøjes yderligere med 1 pct.enhed årligt fra 2013 til 2019, hvorefter den udgør 11,64 pct. Værdien af rentefradraget og ligningsmæssige fradrag reduceres med 1 pct.enhed i 2012 og yderligere med 1 pct. enhed årligt i 2013 til 2019. Der beregnes et nedslag i skatten for negativ nettokapitalindkomst, som er under 50.000 kr. for ugifte og 100.000 kr. for ægtepar, så fradragsværdien heraf fastholdes på en skatteværdi på ca. 33,5 pct. Beskæftigelsesfradraget forhøjes til 4,4 pct., dog maks. 14.100 kr. (2010-niveau). Fra 2013 til 2019 forhøjes beskæftigelsesfradraget yderligere gradvist til 5,6 pct., maks. 17.900 kr. (2010-niveau). Det særlige tillæg til befordringsfradraget for lavtlønnede forhøjes fra 25 pct., maks. 6.000 kr., til 29 pct., maks. 7.000 kr. Fra 2013 til 2019 forhøjes tillægget yderligere gradvist til 64 pct., maks. 15.400 kr. Standardfradraget for dagplejere forhøjes fra 46 pct. til 47 pct. af vederlaget. Fra 2013 til 2019 forhøjes standardfradraget yderligere gradvist til 60 pct. Ved ydelse af gaver til almenvelgørende foreninger ophæves bundgrænserne for gavefradraget, så der gives fradrag for den fulde donation på op til 14.500 kr. årligt (2010-niveau). Kilometergrænsen for daglig befordring mellem hjem og arbejde, hvor der gives befordrings*fradrag med normalsatsen forhøjes fra 100 km til 120 km. Den midlertidige ordning vedr. forhøjet befordringsfradrag i udkantskommuner forlænges med 5 år fra 2013 til 2018. Der indføres en generel skattekompensationsordning, for personer med særligt store rentefradrag og ligningsmæssige fradrag.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Husk at der i 2012 er fradrag med den høje sats for km mellem 24 og 120' date=' mens den lave benyttes ved km over 120.[/quote'] hmm det er da ikk det der beregner siger på nettet via deres hjemmeside, lavde det lige for en uge siden

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Og dog.... Hvis man nærlæser det som står hos told og skat så kan man kun blive forvirret.... Her gælder det høje fradrag kun dem i udkantskommuner: (altså forsat ca 1 kr pr km) http://www.skm.dk/tal_statistik/tidsserieoversigter/1291.html?rel Og her lader det til at gælde alle? (ca 2 kr pr km) http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1816670 Er der nogen som kan løse dette mysterie? Mvh Lindedk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Bundskat og mellemskat er steget markant. Ved en direkte sammenligning med 2011 betyder det at mit rådighedsbeløb bliver 600 kr mindre pr. måned end sidste år.
Hvad mener du med at bundskat og mellemskat er steget????? procentsatserne er de samme i 2012 som i 2011. Skatteværdien af ligningsmæssige fradrag (herunder rente og befordringsfradrag) falder dog fra 32% til 31% - er det det som du blander sammen?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad mener du med at bundskat og mellemskat er steget????? procentsatserne er de samme i 2012 som i 2011. Skatteværdien af ligningsmæssige fradrag (herunder rente og befordringsfradrag) falder dog fra 32% til 31% - er det det som du blander sammen?
Det er rigtig at mellemskatten er væk,Jeg havde set forkert, men bundskatten er steget med 1 % Den er nu oppe på 4,64 %

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det er rigtig at mellemskatten er væk' date='Jeg havde set forkert, men bundskatten er steget med 1 % Den er nu oppe på 4,64 %[/quote'] Det er sandt, men tilgengæld er AM skatten/bidraget sænket fra 8 til 7%, så det går lige op.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det skulle man tro' date=' men det gør det sjovt nok ikke. Jeg har bedt SKAT om en forklaring.[/quote'] Som også bananas skriver, så er det ikke AM bidraget - men sundhedsbidraget som er blevet sænket fra 8% => 7% - og det er det også på min forskudsopgørelse, eller hvad mener du med at SKAT skal komme med en forklaring ??

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvornår har 216 passet? DA's kalender tæller følgende antal ”officielle” arbejdsdage per år: 2007: 224 arbejdsdage 2008: 226 arbejdsdage 2009: 225 arbejdsdage 2010: 228 arbejdsdage Kilde: Dansk Arbejdsgiverforening i 2010 havde jeg 227 arbejdsdag, så hvis du kun har trukket 216 fra i befordring, så har du snydt dig selv for 11 dage hvis du havde det samme..... Kommer selvfølgelig an på om man holder 5 ugers ferie evt. 6 eller får den udbetalt osv. I 2012 er der 253 arbejdsdage minus ferie.... man skal dog have meget ferie før det kommer ned på 216.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Som også bananas skriver' date=' så er det ikke AM bidraget - men sundhedsbidraget som er blevet sænket fra 8% => 7% - og det er det også på min forskudsopgørelse, eller hvad mener du med at SKAT skal komme med en forklaring ??[/quote'] Jeg mener at mine fradrag om min indkomst er præcis de samme som sidste år. Alligevel koster det mig en hel del ekstra i skat.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg mener at mine fradrag om min indkomst er præcis de samme som sidste år. Alligevel koster det mig en hel del ekstra i skat.
Ser din forskudsopgørelse rigtig ud - har du de rigtige beløb ?? SKAT benytter ikke automatisk dine beløb fra i år - i 2012

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...