Viser resultater 1 til 7 af 7

Emner: Dansk opholds/arbejdstilladelse - bo i Sverige?

1. Question Dansk opholds/arbejdstilladelse - bo i Sverige?

Har opholds & arbejdstilladelse på 11 år - er gift med dansker der vil fortsætte arbejde i Kastrup Lufthavn og pendle. Vi har 2 børn 1 i 3 klasse og en i børnehave. Vil flytte til Sverige, Malmø, helst denne sommer. Er næsten færdig med min uddannelse som SOSU-hjælper og er snart færdig med min elev-tid. Får nu suplerende dagpenge.

1) Vil jeg miste min dagpengeret i Sverige ?
    2) Kan jeg flytte min ancinetet til én svensk dagpenge-kasse ?
    - Ved godt at jeg mister dansk opholdstilladelse.
    3) Hvordan er mulighederne at få job som svensk SOSU-hjælper i Malmø ???
    HELPPP

Standard

Du glemmer det vigtigste: Hvad er dit eget statsborgerskab?

Det er dit statsborgerskab, som er afgørende. Alternativt skal du søge om opholdstilladelse i Sverige på baggrund af din tilknytning til en dansker, som bor i Sverige - det kan gøres efter enten de nationale svenske regler eller efter EU-reglerne.

Hvis du er arbejdsløs i det øjeblik, du flytter til Sverige, så mister du dine dagpenge. Du kan dog søge om at få dine danske dagpenge med dig til Sverige i op til 3 måneder, men finder du ikke noget job inden for 3 måneder, så mister du retten til dagpenge i Danmark.

3. Question

Tak for svar,

Jeg ved godt, at jeg skal søge for at få opholds- og arbejdstilladelse i Sverigie. Min mand dansker og jeg er russer. Lige nu er jeg ansat i KK som elev med suplerende dagpenge. Kan jeg betragtes som arbejdssøgende nyuddannet? Jeg ved også godt, at jeg få ikke lov arbejde i Dk.

Jeg bare ikke kan forstå, hvorvidt det er muligt at flutte min ansignitet til tilsvarende svensk a-kasse og hvorvidt jet kan få mulighed at få dagpenge i Sverigie. Kan jeg betragtes som arbejdssøgende, accepteres af svensk a-kasse?

Standard

ØresundDirekt kan give dig et præcist svar - spørg dem!

Og ja, du mister jo din arbejds- og opholdstilladelse i Danmark, når du flytter til Sverige.

Umiddelbart er der intet tiltrækkende ved at komme på dagpenge i Sverige - for beløbet er væsentligt lavere end i Danmark. Men hvis du bosætter dig i Sverige og arbejder i Danmark, mens du bor i Sverige, og du så bliver arbejdsløs, så vil du kunne få overført din anciennitet fra en dansk a-kasse til en svensk. Spørgsmålet er bare, hvordan du lovligt kan bo i Sverige og arbejde i Danmark, det tror jeg ikke, du kan - men det afhænger nok også af måden, du søger om opholdstilladelse i Sverige på. Det er ret besværligt som ikke-nordisk og ikke-EU/EØS-borger at flytte fra Danmark til Sverige.

I værste fald risikerer du at stå uden en klink på lommen. Og du vil kun være berettiget til at søge om kontanthjælp i Sverige, hvis I har søgt om opholdstilladelse efter Sveriges nationale regler for familiesammenføring.

Standard

P.S. Der gives ikke længere dagpenge i Sverige til nyuddannede. Man kan kun få dagpenge på baggrund af, at man har arbejdet i mindst 6 måneder, og beløbet man får i 'a-kassa-ersättning' bestemmes af, hvor meget man har tjent i de seneste 12 måneder.

6. Standard

jeg siger tak igen for din svar og forsøger spørge Øresundsdirekt.

Tilmeldings dato
    28-09-2001
    Lokation
    Almvik, Malmö

Standard

GIO > Kunne du ikke lige flytte denne tråd, da den ikke rigtigt har noget at gøre med Foreningen.

Regler for meddelelser

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke svare
  • Du kan ikke vedhæfte filer
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •