+ Besvar dette emne
Side 1 af 2 1 2 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 27

Emner: Lovforslag om dobbelt statsborgerskab

Hybrid View

Standard Lovforslag om dobbelt statsborgerskab

Fik nedenstående mail fra www.statsborger.dk. De får i hvertfald min underskrift

Kære Støttemedlem,

partiet Ny Alliance forbereder lovforslag om dobbelt statsborgerskab,
    der sandsynligvis fremsættes i det danske Folketing i denne måned.

Læs artikel i JP´s engelske udgave:
    http://jp.dk/uknews/politics/article1307032.ece

MEDIEFREMSTØD OG UNDERSKRIFTINDSAMLING

www.statsborger.dk benytter lejligheden til at aktivere en
    underskriftindsamling:
    http://www.dobbelt-statsborgerskab.underskrifter.dk

Vi venter på DIN underskrift, men vil også bede dig om at sende en
    opfordring til ALLE dine venner og ALLE dine familiemedlemmer i Danmark
    om at støtte vores sag.

I morgen vil du på www.statsborger.dk finde et printbart dokument med
    en
    kort beskrivelse af de GODE argumenter for dobbelt statsborgerskab OG
    ikke mindst korte uddybende svar på de KRITISKE spørgsmål, vi ofte
    hører
    fra vores hjemmedanske venner og familie!

Kender du danske journalister, politikere eller andre meningsdannere,
    der kunne tænkes at støtte os, så send også opfordringen videre til
    dem.
    Og send gerne deres email-adresser til enten:

Charlotte Sylvestersen - info@italy.dk
    Tina Thuesen - thuesen@swissonline.ch

DU kan gøre mere ved at sende læser-indlæg til danske medier og give
    din
    mening til kende på de danske mediers blogs.

Optimistiske hilsner,

Tina Thuesen og Charlotte Sylvestersen
    You sleep in the light, yet the night and the silent water, still so dark

Standard

Så var der en mere
    René - En glad dansker i Sverige

Tilmeldings dato
    16-04-2005
    Lokation
    Södra Hultseröd, Eslöv

Standard

Jeg forstår ikke argumenterne. Ud over at det kunne være meget rart at kunne stemme i et ekstra land.

At man bør have mulighed for dobbelt statsborgerskab, skulle efter teksten på hjemmesiden åbenbart følge lidt af, at det er moderne tider og sånnoget, men så støtter forfatterne samtidig Blut-und-Boden-argumentet fra forforrige århundrede: at man kun skal have stemmeret, der hvor man bor, fordi det jo er der, man bor. Et princip som de fleste moderne mennesker er enige om hører fortiden til - selv politikerne, som har udblokket grundlovsparagraffen til bristepunktet (mener de selv).

Mange af de andre statsborgerskaber, de gerne vil erhverve, vil jo så give ret til at stemme i et fjernt land, selv om de er flyttet hjem til Dannevang igen, så de ønsker sig altså nogle rettigheder, som de er lidt imod, at man har.
    Sidst redigeret af Nils : 02-04-2008 kl. 14:17

Pendlerguiden Bolig Pendlerguiden Økonomi Pendlerguiden Skat
    "Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån." (Fredrik Reinfeldt, statsminister)
    "Det kändes olustigt" (Ilmar Reepalu, psykopat, fortidsuhyre, antisemit og fjols, Malmö, om udsigten til at sidde ved samme bord som tennisspillere fra Israel.)

Tilmeldings dato
    05-08-2005
    Lokation
    Bunkeflostrand

Standard

Jeg ser mange gode grunde til dobbelt statsborgerskab.

F.eks. hvis en udlænding tager statsborgerskab i Danmark men stadigvæk har familie i sit oprindelige hjemland hvor der er visum pligt for danskere. Skal du så hvergang føle dig som en fremmed når du vil besøge din familie og bede om visum hvergang? Hvis man blot kan have dobbelt statsborgerskab og beholde sit pas så er det noget nemmere.

For mig drejer det sig ikke om stemmeret.

Men nu tillader Sverige vistnok dobbelt statsborgerskab.

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Nils Se meddelelser
    At man bør have mulighed for dobbelt statsborgerskab, skulle efter teksten på hjemmesiden åbenbart følge lidt af, at det er moderne tider og sånnoget, men så støtter forfatterne samtidig Blut-und-Boden-argumentet fra forforrige århundrede: at man kun skal have stemmeret, der hvor man bor, fordi det jo er der, man bor. Et princip som de fleste moderne mennesker er enige om hører fortiden til - selv politikerne, som har udblokket grundlovsparagraffen til bristepunktet (mener de selv).

Mange af de andre statsborgerskaber, de gerne vil erhverve, vil jo så give ret til at stemme i et fjernt land, selv om de er flyttet hjem til Dannevang igen, så de ønsker sig altså nogle rettigheder, som de er lidt imod, at man har.
    Du har ganske givet ret, men udelukker det ene det andet? Kan man ikke "bare" lave grundloven om, så man kun har stemmeret i det land man betaler skat? Jeg vil gerne have dobbelt statsborgerskab, fordi jeg gerne vil stemme i Sverige (hvor jeg også betaler skat), men jeg har egentlig ikke lyst til at miste mit danske statsborgerskab, dog kun ud fra den betragtning at jeg nu engang er dansk og det hverken kan eller vil jeg löbe fra. Og når nu alle andre lave tillader det, hvorfor skulle DK så ikke også göre det?
    Citer Oprindeligt indsendt af bluee Se meddelelser
    Men nu tillader Sverige vistnok dobbelt statsborgerskab.
    Ja, men det hjälper jo ikke så meget når DK ikke tillader det...
    You sleep in the light, yet the night and the silent water, still so dark

Tilmeldings dato
    05-08-2005
    Lokation
    Bunkeflostrand

Standard

Jeg havde faktisk ikke tænkt over at hvis danmark åbner op for dobbelt statsborgerskab så kunne vi have statsborgerskab begge lande. Interessant tanke

Tilmeldings dato
    16-04-2005
    Lokation
    Södra Hultseröd, Eslöv

Standard

Jeg synes det er en forfærdelig tanke og højst udemokratisk, hvis vælgerne skulle købe deres stemmeret hos staten ved at betale skat. Skatteborgerskab kunne man kalde det. Uff. Stemmeret skal følge statsborgerskabet, derfor skal de danske politikere ændre grundloven. Men det er en helt anden sag. Og de unge mennesker med hjemmesiden her synes ikke, skåninger med dansk statsborgerskab skal have stemmeret i Danmark.

At det er nemmere at rejse ud og ind af eksempelvis et mellemøstligt land, når man stadig har et pas derfra, synes jeg er et ualvorligt argument. Hvis der er for meget bureaukrati i nogle arabiske lande, så er det jo EGENTLIG ikke et dansk problem, og hvis ens tilknytning til det gamle land er så stærk, at man ønsker at beholde sit statsborgerskab der, kan man jo bare gøre det.

I øvigt interessant, at Naser Khader skal forsvare en lovændring, der skal fjerne småforhindringer for, at indvandrere kan bevare tilknytningen til deres oprindelige hjemland ved til gengæld at devaluere betydningen af at have dansk statsborgerskab. Man må da vist håbe for ham, at han har nogle bedre argumenter end dem på hjemmesiden.

"Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån." (Fredrik Reinfeldt, statsminister)
    "Det kändes olustigt" (Ilmar Reepalu, psykopat, fortidsuhyre, antisemit og fjols, Malmö, om udsigten til at sidde ved samme bord som tennisspillere fra Israel.)

8. Standard Dobbelt statsborgerskab på vej! Støt underskriftindsamlingen!

7.643 HAR SKREVET UNDER FOR DOBBELT STATSBORGERSKAB
    http://www.dobbelt-statsborgerskab.skrivunder.dk/

LIDT FAKTA OM DOBBELT STATSBORGERSKAB:
    Kun 9 ud af Europas 46 stater tillader ikke dobbelt statsborgerskab.
    Kun 6 ud af 27 EU-lande tillader ikke dobbelt statsborgerskab.
    SVERIGE tillod dobbelt statsborgerskab i 2002, Island og Finland i 2003 og Tyskland i 2007.
    Pension er afhængig af antal år, man i løbet af sit arbejdsliv har boet i DK.
    Ret til sociale ydelser kræver bopæl i DK.
    Dobbelt statsborgerskab vil give danskere ret til at stemme i deres NYE hjemlande.
    Retten til at stemme i DK falder i følge nuværende lovgivning bort efter to år med adresse i et andet land.
    Mandlige "dobbelte statsborgere" aftjener deres værnepligt - der hvor dette endnu er en pligt! - i deres bopælsland.

ENDNU IKKE OVERBEVIST?
    8 GODE ARGUMENTER FOR DOBBELT STATSBORGERSKAB
    http://www.statsborger.dk/gode_argumenter.doc

...jamen, så giver eg op:
    Vidste du, at der pr. 31.12.2005 boede 32.885 danske statsborgere
    i Sverige?

Medregner man de borgere, der har fået svensk statsborgerskab er tallet
    42.602.

9.717 har altså opgivet deres danske statsborgerskab

Tilmeldings dato
    16-04-2005
    Lokation
    Södra Hultseröd, Eslöv

Standard

En lang tekst er ikke det samme som argumenter. Men mor vil have et pas mere, sådan er det bare. Mange andre har det og Danmark er et møgland. Forstå det dog.

Men så ryger i hvert fald lidt af fornuften i at lade stemmeretten følge statsborgerskabet, sådan som mange af os reserveskåninger ønsker, for så vil det danske statsborgerskab for mange udenlandske statsborgere blot være noget, der ligger glemt i en skuffe, men som alligevel giver stemmeret til det danske Folketing. Hvis man vil devaluere betydningen af statsborgerskaber ved at kaste dem i grams, så bliver de jo det: devaluerede. Og det er hvad en Jørgen Poulsen ønsker sig.

Standard

Jeg var lige inde og kigge på valgloven, og faldt over §2:

§ 2. Personer, der er ansat i den danske stat og beordret til tjeneste uden for riget, anses for at have fast bopæl i riget.
    Stk. 2. Følgende personer, der midlertidigt har taget ophold i udlandet, anses ligeledes for at have fast bopæl i riget:

1) Personer, der er udsendt for at gøre tjeneste i udlandet som ansat af en dansk offentlig myndighed eller en herværende privat virksomhed eller forening.
    2) Personer, der opholder sig i udlandet som ansat i en international organisation, hvoraf Danmark er medlem.
    3) Personer, der er udsendt for at gøre tjeneste i udlandet af en dansk hjælpeorganisation.
    4) Personer, der opholder sig i udlandet i uddannelsesøjemed.
    5) Personer, der opholder sig i udlandet af helbredsmæssige grunde.
    6) Personer, der opholder sig i udlandet, og som i henseende til tilknytningen til riget ganske må sidestilles med de personer, der er nævnt i nr. 1-5.

Jeg har lidt svært ved at se, hvorfor vi selvvalgte halv-skåninge ikke er omfattet af 6)? Har vi ikke i virkeligheden mere tilknytning til DK i kraft af vores fysiske nærhed til DK og - for de flestes vedkommende vel nærmest daglige gang i landet - lige så stor eller mere tilknytning til landet end en person, som fx er udstationeret som nødhjælpsarbejder i Sudan, hvor adgangen til nyheder fra Danmark vel er noget begrænset? Det kan være jeg tager fejl - jeg synes bare det er lidt pudsigt...

Min pointe er, at jeg har svært ved at få øje på vores manglende tilknytning til landet og dermed grunden til vores manglende stemmeret. Det burde da ikke være nødvendigt at tage et "nyt" statsborgerskab på sig, blot for at kunne stemme? Med mindre selvfølgelig at det man gerne vil have, er muligheden for at stemme i Sverige, for dog i det mindste at stemme et eller andet sted.

+ Besvar dette emne

Regler for meddelelser

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke svare
  • Du kan ikke vedhæfte filer
  • Du kan ikke redigere dine indlæg