Jump to content
Guest casper

Dagligvarer

Recommended Posts

Guest casper

Jeg undrer mig når man her på forummet taler positivt om de "billige" dagligvarer i Sverige. Generelt mener jeg at det er meget dyrere at købe mælk, kød, dåsemad, rugbrød, etc. Hvad er det lige der er så billigt og ikke med valuta forskellen som begrundelse, da den kan ændre sig fra dag til dag. På forhånd tak

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest casper

Jeg undrer mig når man her på forummet taler positivt om de "billige" dagligvarer i Sverige. Generelt mener jeg at det er meget dyrere at købe mælk, kød, dåsemad, rugbrød, etc. Hvad er det lige der er så billigt og ikke med valuta forskellen som begrundelse, da den kan ændre sig fra dag til dag. På forhånd tak

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest forurenet

Jeg mener prisniveauet i Sverige er nogenlunde på niveau med det danske, dog synes jeg grønt er noget dyrere end i DK, da man også betaler pr. kg i Sverige, og den kan hurtig løbe op. Men ellers prøv discountkæden Willy, som bl.a ligger i Linhamn. Rimelig billig kæde. Jeg vil kraftigt advare mod svensk kød! Så en kritisk udsendelse i SVT om svenske slagterier, og det var mildest talt chokerende. Næsten alle svenske slagterier har anmærkninger om forurenet kød, mv, fordi slagterne ikke er uddannede og går ind og ud mellem forurenet og ikke-forurenet afdeling. Dyrerne bliver ikke bedøvet ordenligt, og bl.a. kyllinger bliver skyllet med klor for at imødegå bakterier (bl.a. lort! som de sagde i udsendelsen). Ulækkert, og efter den udsendelse har jeg ikke købt nogen kødprodukter i Sverige.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest svineri

Ja, hvis man mener det er helt i orden at dyr skal skæres op, mens de er levende, så spis svensk kød. For det er sådan det foregår. Og hvis man mener god madkvalitet er når kødet skal skylles i kemikalier for at dræbe bakterier, bl.a fækalier og DT104, så er svensk kød sagen. Og der er ikke en joke, det var et seriøst journalistisk debatprogram, og synes man (lene, laver du grin med indlægget eller er du sarkastisk) det er fint, og giver mørt kød, så velbekommen. Hvis danske slagterier var sådan, så var der ingen kød eksport til Japan. Det er godt at SVT har bragt emnet på banen, men er forbrugerne ligeglade? Åbenbart.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest lene

Ja, det var lidt ironisk ment. Jeg har ikke set den svenske udsendelse, men jeg har haft en del med danske slagterier at gøre og det kan altså også få en til at overveje at blive vegetar. Eksport til japan eller ej!!! Det er jo op til den enkelte hvilken form for madsvineri de vil tolerere og ud fra det fra- eller tilvælge. Faktum er at den findes overalt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest tv4

Programmet blev sendt på det svenske TV4 i programmet Kalla Fakta. En del af programmets indhold kan læses her (se link), incl. video. Desværre ikke så meget, men stadig chokerende. Fokus er på dyrevelfærd, eller mangel på samme. I programmet var der også kommentarer om den svenske kødkvalitet, som er meget kritisabel. link, klik her :-( Mit indtryk er, at dansk kødindustri er væsentligt længere fremme, men det kan vel altid gøres bedre?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har bare et at tilføje - det må være op til den enkelte, om hun/han vil spise kød fra den ene form for slagteri eller den anden. De ting, jeg har set fra danske slagterier, er heller ikke særligt appetitlige. Men jeg, personligt, er kødspiser om en hals, og jeg har ikke tænkt mig at begynde at dyrke mine egne køer, grise og kyllinger og selv slagte dem i mit køkken for at få noget at spise. Iøvrigt vil jeg godt lige påpege, at "lort" på svensk betyder snavs/skidt og ikke nødvendigvis har noget med afføring at gøre. En "lortig" skjorte er ikke smurt ind i lort, men er snavset. Og hvorfor skulle det gøre grøntsagerne dyrere i Sverige, at de sælges efter vægt, det gør de da også i Danmark. Det, der skal sammenlignes er vel prisen pr. kilo.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest dyreven

Lort var min egen og mindre pæne oversættelse - der var tale om fækalier for at være helt præcis - bakterier fra afføring. Lækkert! (Der var hønselort på kyllingerne fra bl.a. Kronfågel. Derfor skyller man kyllingerne i klor, for at dræbe bakterierne). Iøvrigt uddannes slagteriarbejderne på danske slagterier, det er ikke et krav i Sverige = dyrplageri. Læs artiklerne på TV4. Vedrørende grønsager/frugt, så er det i Danmark da ikke ualmindeligt at betale efter antal i stedet for efter vægt (5 bananer til en tier :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...