Jump to content
Guest anonym

År 1658

Recommended Posts

Guest ThomasO

Hej Per-Allan Velkommen til. Jeg ved ikke om det dækker dit spørgsmål, men jeg har da hørt flere beretninger fra Anders, og læst om at Skåningene ihvertfald på eget initiativ lavede raids ind i småland, for at ramme svenskernes forsyninger. Alle kender vel historien om "Skånes guld", da friskytterne de tog guldreserven, kongens personlige telt og kvæg, og stak frækt af med det hele. Siden har man ledt overalt efter guldet, hvoraf meget lidt er dukket op langt inde i småland, så det er sikkert gravet ned spredt ud over det hele. Man havde kun forventet det fundet i Skåne. Teltet blev vist givet til C4 som gave... Mohlin: Interessant link faktisk.Han skriver godt....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, jag vet att Herman är journalist, det jag menade var att han är nog mest känd i Sverige för sina historiska böcker "Historien om Sverige", och hans TV -utsändelser. Det är alltså nån som vet vad han talar om och inte bara nån som satt samman en text utan att riktigt känna ämnet. Om ni begriper.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, Mohlin, så er vi enige. Jeg selv har studeret Gustaf III i mange år og glædede mig meget over Herman Lindqvist's bog og TV-udsendelse. Jeg har aldrig taget ham i at fortælle noget, der ikke var sandt. Det er meget flot, når man tænker på, hvor lemfældigt mange journalister omgås sandheden. Jeg har mange eksempler, som jeg dog vil skåne jer for her.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg ved ikke om det dækker dit spørgsmål, men jeg har da hørt flere beretninger fra Anders, og læst om at Skåningene ihvertfald på eget initiativ lavede raids ind i småland, for at ramme svenskernes forsyninger. Alle kender vel historien om "Skånes guld", da friskytterne de tog guldreserven, kongens personlige telt og kvæg, og stak frækt af med det hele. Siden har man ledt overalt efter guldet, hvoraf meget lidt er dukket op langt inde i småland, så det er sikkert gravet ned spredt ud over det hele. Man havde kun forventet det fundet i Skåne.
Ja, snapphanarna bröt ju med bondefreden, och inget fel i det. Vad gäller guldet (som väl bestod av kopparplåtar?) har det säkert redan hittats av tyska turister och fraktats ut ur landet.... Bondefred måste ha rått iallafall vid det avsnitt av gränsen där Breide Rantzau gick över, för källorna berättar om hur småländska bönder gått över och talat med sina grannar på andra sidan gränsen, och därmed fått reda på hur stor den danska styrkan var samt att den snart skulle anfalla. Likaså måste det ha rått bondefred vid det avsnitt av gränsen där Gustav II Adolf gick över, för han klagar i ett brev över hur de skånska bönderna tycks ha vetat att han var på väg redan innan han hunnit över gränsen. Men sedan har vi det där med den värvade skånska fänikan bönder. Kom de kanske från delar av Skåne där man inte ansåg sig bunden av någon bondefred?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Roskildefredens paragraf 9. Rigtig god debat. Jeg håber at den kommer igang igen. Angående Roskildefredens Paragraf 9....læs den her http://www.oresundstid.dk/dansk/oresundstid/1600/kilder.htm Ud over at de danske konger erklærede Sverige krig et par gange efter 1658, med god ret, fordi svenskerne havde brudt Roskildefredens paragraf 9, er der så nogen der har prøvet, med fredelige midler, at få sat magt bag denne paragraf så den kan blive overholdt? Jeg har kun fundet dette brev til den franske president. Frankrig var garant for aftalen. http://www.skaanskfremtid.dk/sf_art/sf27_a1d.html Der må da være andre der gør noget for det! Er der slet ikke nogen fra de danske regeringer der har berørt sagen på den ene eller den anden måde? Det må da der være.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej! Jeg har lige set snaphanerne, og syntes det var en fantastisk god serie. Dagen inden de sendte føste afsnit sendte de en historisk udsendelse vedrørende den periode, det var super spændende. Jeg høre til den gruppe, som ikke var helt opdateret, på vores skånske naboer og deres historie. Men jeg syntes, at jeg fik en bedre forståelse af Skåne kontra Stockholm. Nu kan jeg ikke lige huske de konkrete facts. Men der blev nævnt, at da den nye 500 kroner seddel kom, var protrættet af den svenske kong gustav den 11. som vist var ham der fik renset ud i Skåne. Det gav vist en del påstyr på disse kanter. Men Stockholm ændre vist ikke protrættet... Hilsen Mr. kubik

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvor så du den henne? Kunne da godt tænke mig også at blive lidt mere opdateret på historien her.
De vidste den på DR over 3 aftner hvis jeg ikke husker helt forkert. Og med DR´s økonomi så lur mig om ikke den bliver genudsendt, nu har de jo købt rettighederne så skal de jo også udnyttes:lol:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Serien "Snaphanernes krig" Den blev vist i 3 dele på DR1 lige inden påske. Du kan se trailer her og læse om den. http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=60700 Det 4. "afsnit" er en dokumentar om snaphanernes virkelige historie Du kan se omtale om den her. http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=60530 Man kan også læse noget om filmen her, som bliver taget under kritisk lup. De historiske floskler bliver også behandlet. Det er formanden for foreningen "Skånsk Fremtid" der har skrevet det. http://skanskfremtid.dk/?Sk%E5ne:Snaphanernes_Krig_-_Snapphanarnas_krig

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

SVT1 sender i aften kl.20.30 programmet Svenska slag: Historiskt magasin. Del 3 av 8. Danskar. Ikväll handlar det om hämnd, förlåtelse och problemen med att slåss mot sina egna. Per Dahlberg bökar runt i snapphanebygd och ger sig i kast med Loshultskuppen och slaget vid Borst. Hur brett träffar en karteschladdning? Tillsammans med slagfältsarkeolog Bo Knarrström fyller Per hagel i kanoner och fyrar av.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for tippet Anka Jeg nåede desværre ikke at se mere end de sidste 5 min. inden jeg fik mit TV indstillet til at modtage SVT1. Det var meget interesant. Det slog mig dog, at selvom det handlede om Gustav XI's (tror nok det var ham) mord og afbrænding af en by, så blev det drejet over mod at danskerne ikke var meget bedre fordi vi også afbrændte ligeså mange gårde. Hvorfor skulle vi gøre det? Skåne var jo Danmark, så det giver ikke rigtigt mening. Det eneste eksempel jeg kender til hvor danskere afbrændte noget var ved tilbagetrækningen fra Christianstad, i slutningen af den Skånske Krig (1675-1679), hvor man med brugte den brændte jords taktik.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Danskere skylder Skåninge mere end vi selv tror. Under stormen på København i 1658, som endte i Roskildefreden, sloges Skånske Friskytter i Kongens Garde imod Svenskerne. Endnu en gang har Skåningene reddet Danmark. I 1914 ville Svenskerne dele Danmark med Tyskerne, men i garnisionerne i Skåne blev der nærmest oprør, og så trak de sig fra planen. Endnu en gang har Skåningene reddet Danmark, og endda i 1900 tallet. Hvorfor tale så overhøfligt til Svenskerne, JEG er Dansker og er flyttet over til mine Danske rødder i Skåneland. Under 2 Verdenskrig hjalp skåningene Danskere der flygtede, ikke Svenskerne, de holdt sig i ro og handlede jernmalm med nazisterne i lange baner, og tjente på krigen imens Danmark og Norge led. Sverige er ikke et broderland, men et naboland. Skåneland er broderlandet, de er vores eget kød og blod, og vi deler lang historie og konger. Sådan er det bare. Iøvrigt er det dejligt at se Skåninge her i debatten, hjerteligt velkommen. Lars Petersen
Hej Lars.. Har du nogle links til artikler der omhandler at svenskerne ville dele danmark med tyskerne?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Fantastisk debat!!!! Godt at se der er kræfter i Skåne, der ikke sætter sig til tåls med den officielle version af historiens gang :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Lars.. Har du nogle links til artikler der omhandler at svenskerne ville dele danmark med tyskerne?
Det må vist være en and. Et demokratisk Sverige havde jo opgivet Norge uden sværdslag i 1905, og tilladt det selvstændighed. Skulle et demokratisk styret Sverige kun 10 år efter have forsøgt at erobre og opdele en anden demokratisk nabo-nation, og endda tillade at dele af broderfolket kom under et tysk kejserherredømme? Lyder meget usandsynligt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Lars.. Har du nogle links til artikler der omhandler at svenskerne ville dele danmark med tyskerne?
Jeg har ikke kunnet finde ret meget om det men der står lidt i denne artikel. http://www.danskskaanskforening.dk/lit_skaanskfolkelighed.htm Der står også lidt i bogen "Skåne Vort Glemte Land" af Kjeld B. Nillson. Citat fra bogen start: "Fra 1914 findes der rygter om underhånds-forhandlinger mellem Stockholm og Berlin. Hvor svært det end kan være at tro på, spøgte Storebælts-grænsen endnu engang. Sverige skulle have Sjælland som belønning for at gå med i krigen på tysk side. Den svenske hær var mobiliseret og havde taget Sjælland under observation, som det hed. I de skånske kaserner trak det op til mytteri. De værnepligtige ville ikke bære våben mod danskerne. Hvis den svenske regering virkeligt plejede så vidtgående forhandlinger med kejser Wilhelm i overensstemmelse med den tyskgifte Gustav Vs sympatier, blev regeringen ihvertfald styrtet kort efter. I stedet blev verden vidne om til trekongermødet i Malmø i 1915, hvor man kan undre sig over, at kong Christian ikke foretrak at mødes med sine kolleger i det følelsesmæssigt mere neutrale Göteborg".......... Citat fra bogen slut.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
tak for svaret det var god læsning.. sjovt det aldrig er kommet mere frem.
Grunden til, det aldrig rigtig er kommet frem, er nok, at det ikke passer. :rolleye: Denne Kjeld B. Nillson, som angiveligt har forfattet skriftet "Skåne Vort Glemte Land", er en fupmager og ikke en rigtig historiker, der går videnskabeligt til værks. Eftersom han i et eller andet omfang må have beskæftiget sig med historie, må han vide, at det han viderebringer er en løgnehistorie, så man kunne faktisk godt finde værre udtryk at hæfte på elendet... :sick: Forestillingen om, at Sverige skulle underhandle med Tyskland om at dele Danmark imellem sig til gengæld mod at gå ind i krigen på aksemagternes side, er fuldstændig urimelig ud fra enhver vurdering. For at føre et sådant vanvittigt eventyr ud i livet, som ville være i åbenlys modstrid med landets interesser, skulle Riksdagen jo stille sig bag det, og opbakningen til neutraliteten var vel ca. 100 procent på det pågældende tidspunkt. Alene af den grund.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
http://www.skaanskfremtid.dk På denne hjemmeside:http://www.skaanskfremtid.dk kan man diskutere alt det man vil. Man kan melde sig ind i foreningen hvis man har lyst til at tilbringe en aften sammen med nogen totalt hjernevaskede mennesker. Jeg meldte mig ind i den tro at det var en historisk foreningen hvor man kunne höre en masse og komme til nogen gode foredrag. Men der findes voksne (mest mänd) der står og tuder snot over hvad Danmark mistede for flere hundrede år siden. De er helt oppe over köre over at Skåningerne = Danskerne måtte lide. Da Jesper Klein for nogen år siden meldte Sverige til politiet for at de havde stjålet Magrethe den förstes dåbskjole anså folk det for at väre en sjov happning. Men han er med i denne hjernevaskede forening, så jeg anså det for at väre lidt anderledes. Meget af det der kommer frem af "nye" ting om Skånes gamle historie kommer fra folk i foreningen, derfor bliver alt set med skepsis fra min side. Nils: Kjeld B Nilsson er da vist en seriös person, han er da journalist på Billedbladet:rolleye:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nils: Kjeld B Nilsson er da vist en seriös person, han er da journalist på Billedbladet:rolleye:
Jeg vidste ikke, han var publiceret i det ansete tidsskrift Billedbladet. Det hæver ham lidt i min anseelse. :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...