Jump to content
vincent

Den mistede stemmeret ...

Recommended Posts

Guest bo

Hold kæft hvor er du dog grim på fjerneren Johnny lol.gif Ka´ du huske Stefan i Skydebanegade osv. Der så jeg dig sidst, jeg er Stefans kompis Bo kiss.gif Anyways, godt at se at du også bor i dette betydeligt mere positive land happy.gif Fis til side, bortset fra at der var en vis tendens til almindelig affærdigelse, så var det et kanon indlæg i nyhederne i aften ! Way to go, jeg ser at dine "gamle" journalistiske kontakter stadig fungerer wink.gif

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest johnny

Alt er godt, når det handler om at få stemmeretten tilbage!!! Nu skulle det nødig være sådan, at det er "min forening". Jeg begyndte blot med at råbe højt, og det affødte en forening, indtil videre kan vi da godt kalde det "min" i og med, at jeg står lidt alene med at gøre noget :c) Sverige har alene små 30.000 danskere boende, og hvis man kan få 10 eller 100 til at stå på Christiansborg for at demonstrere, så er det da noget... Jeg sætter mig ikke på retten til al aktivitet, og håber da absolut, at langt flere vil gøre en indsats, så jeg ikke ender som den eneste aktive i foreningen :c) At ligge lavt på valgdagen er ikke et ønske men en vurdering. Jeg er bare bange for at vi fylder for lidt. Skulle jeg diktere alle initiativer eller sågar godkende dem, vil det ligge et pænt stykke fra det jeg mener en forening skal bruges til. Jeg kom blot med et pip, og det gør jeg igen: Skal der være en forening, vil det da være absolut positivt, om andre end mig vil være aktive... johnny

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Johnny > citat: ...at jeg står lidt alene med at gøre noget...citat slut. Jamen, det kan du jo nemt komme til at fortsætte med, hvis du affærdiger andres forslag, ikk. :o) At vi skulle fylde for lidt, hvis vi mødte nogle hundreder op på eet valgsted, er da noget sludder. Vi fylder sq da mindre, hvis ingen møder op og demonstrerer! Eller er der noget, jeg har misforstået? 0 = ingen opmærksomhed 2-300 = opmærksomhed At JEG ikke har meldt mig ind i "din" forening, skyldes simpelthen, at jeg finder kontingentet for dyrt. Lad os antage, at der kommer 200 medlemmer, som betaler 250 kr. om året. Så har du ligegodt kr. 50.000 at arbejde med. Det finder jeg er uhørt mange penge for at køre en hjemme-side og en e-mailadresse. Og så støder det mig iøvrigt, at du angiver kontingentet i Euro, i.o.m. at hverken Sverige eller Danmark har euroen som valuta.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest kim

Til Ulmus, Kommentar til dit lille "opstød" om kontingent i €. Der findes også danskere i andre "udlande" end Sverige - ikk'?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest johnny

Hej Ulmus, Der er cirka 50 som er indstillede på at danne foreningen. Euro fordi, der er danskere i andre eu-lande. Jo dette handler om øresund, men jeg blev "hevet" herind i debatten. Jeg affærdiger ingens forslag, men kommenterer dem Værdien af en demonstration kan jeg ikke kende på forhånd, men de 4-5 stykker, der står i udkanten af Christiansborgs Slotsplads og har stået der i flere år får ingen større opmærksomhed. At du håber der kommer 200-300 på valgdagen tror jeg er yderst optimistisk, især når jeg ser, hvor stort et "fremmøde", der er på nettet. Sådan som politikere og deres juridiske rådgivere stiller sig til sagen, så skal der andre boller på suppen, nemlig ved at arbejde juridisk og gennem EU, og gennem direkte påvirkning af politikere gennem debat og argumentationer, læserbreve og henvendelser til medier her og der. Trop op på valgmøder og stil spørgsmålet til Anders, Mogens og alle de andre der søger vælgernes gunst i disse dage. Under alle omstændigheder får vi ingen ændring i 2005, så det er det lange, seje træk, der er vigtigt. Derfor er det nok ikke helt ringe at slutte sig sammen i en forening. Hvad kontingentet skal være er sådan set ligemeget for mig. Jeg vil bare ikke fortsætte med at betale det hele selv happy.gif

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik jeg stemmeret. Fik en opringning fra Valgretsnævnet der ville høre om min "hensigt" med at flytte tilbage til Riget inden min 2 års frist. Forklaringen jeg gav ville hun så også gerne have på mail, som hun fik. Igår fik vi brev om at vi kan stemme. Vi kan brevstemme eller møde op på valgdagen på Københavns Rådhus hvor vi er tilmeldt valglisten. Skønt at have medbestemmelse :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest weber

Dette er en parodi, jeg tror desværre at danske politikere er utilbøjelige til at ændre denne praksis, jeg mener vi bør gå via EU og få rejst sagen for at ligge maksimalt pres på den siddende regering i DK. Vi er helt givet ude i et eller med menneskeretiigheder mv.... Vi må undersøge hvem i EU der evt. kan tale vores sag..? Mvh Thomas

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest thomasdk

Jyske Vestkysten idag: 4. februar 2005 kl. 14:19 Udlandsdanskere protesterer over manglende valgret Tusindvis af danskere, der er bosat i Norden, og som for manges vedkommende arbejder i Danmark, er afskåret fra at stemme ved folketingsvalget på tirsdag, og det vækker forargelse i Foreningen Norden. - De vilkår må ændres snarest, siger foreningens generalsekretær Peter Jon Larsen. Danskere i udlandet kan ikke automatisk stemme ved folketingsvalg. Det kræver, at man er dansk statsborger, er fyldt 18 år og har fast bopæl i kongeriget. Dog har man stemmeret, hvis man kun er udrejst i to år eller for studerende otte år. Kun 5176 udlandsdanskere har derfor meldt sig til at stemme på tirsdag, men Peter Jon Larsen peger på, at der bor omkring 30.000 danskere i Norden, hvor af mange betaler skat i Danmark. - Reglen bygger på et syn på nationalitet og medborgerskab, som hører en svunden tid til, siger Peter Jon Larsen. /ritzau/

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest ivan

Jeg har med stor interesse læst sort set alle indlæg på denne side, og jeg er helt enig i, at selvfølgelig skal vi have stemmeret når vi dels er danske statsborgere men endnu mere fordi vi også betaler vores skat i DK. På den baggrund har jeg før valget i DK taget initiativ til at kontakte et par af partier i folketinget. Faktisk er det Dansk Folkeparti som sammen med de Radikale stillede forslag om, at udenlandsdanskere også skulle have stemmeret. Desværre var det kun de to nævnte partier som stemte for, og det faldt derefter til jorden. Dansk Folkeparti som jeg har drøftet dette med igen, er meget positive overfor at gen-fremsætte dette forslag. Jeg har derfor kontakte Venstre og De Konservative for at høre deres udmelding på dette område. Skulle den vise sig at være positiv, jamen så skulle den stort set være hjemme. Hvorvidt det kræver en grundlovsændring, burde det ikke være tilfældet og nødvendigt. Jeg er også bekendt med, at Øresundsinstituttet arbejder på at ændre dette via deres netværk. Og sidst men ikke mindst, så har emnet fornylig været vendt på den Svenske Riksdag som et spørgsmål til den svenske udenrigsminister, som vil drøfte dette på sit næste møde med den danske udenrigsminister. Så jeg er faktisk ret sikker på, at vi inden udgangen af 2005 får ændret dette område, således at vi også kan stemme til det danske folketing. Initiativet med en forening med hjemmeside (som tilsyneladende ikke virker) synes jeg er rigtig god, det skal blot gribes rigtigt an, så man på mest mulig indflyelse på de beslutninger som skal fremsættes i folketinget. Jeg arbejder derfor stille og roligt videre med mit projekt i tæt dialog med Øresundsinstituttet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest kim

Ivan, Det er helt fint, at den svenske riksdag har fat i dette emne. Det er mindre fint, at det er den svenske udenrigsminister, der skal håndtere sagen. Hun er ikke den minister, der scorer flest point for at håndtere sager på en effektiv måde - men 1 (undskyld Jesper) gang skal jo være den første.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest ivan

Hej Kim Jeg er fuldstændig enig i din mail. Men lad os nu være fortrøstningsfulde og se, om vi ikke via egen vej kan få ændret holdingen - uden om grundloven, for det vil i så fald være op ad bakke hele vejen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest weber

Hej Alle Som i kan se af nedenstående svar fra Indenrigsministeriet og Sundhedsministeriet ser det tungt ud at komme denne vej igennem desværre..! Tror vi må konkludere at vi skal vi EU´s domstole for at få dette igennem. Indenrigs- og Sundhedsministeriet har fra Statsministeriet modtaget Deres e-post af 12. januar 2005 vedrørende valgret for danske statsborgere som bor i Sverige og arbejder i Danmark. I den anledning kan Indenrigs- og Sundhedsministeriet oplyse følgende: Det er efter grundloven ikke tilstrækkeligt til at have valgret til Folketinget, at man har dansk indfødsret (og har opnået alderen for valgret). Det kræves yderligere, at man har fast bopæl i riget. Det er fastsat i grundlovens § 29, stk. 1. Bopælsbetingelsen indebærer, at danskere, der opholder sig i udlandet, skal have bevaret en ganske særlig tilknytning til riget, for at de, uanset udlandsopholdet, kan anses for at have fast bopæl i riget i grundlovens forstand. De nærmere regler herom indeholdes i § 2 i folketingsvalgloven. Folketingsvalglovens § 2, stk. 2 og 3, lyder således: "Stk. 2. Følgende personer, der midlertidigt har taget ophold i udlandet, anses ligeledes for at have fast bopæl i riget: 1) Personer, der er udsendt for at gøre tjeneste i udlandet som ansat af en dansk offentlig myndighed eller en herværende privat virksomhed eller forening. 2) Personer, der opholder sig i udlandet som ansat i en international organisation, hvoraf Danmark er medlem. 3) Personer, der er udsendt for at gøre tjeneste i udlandet af en dansk hjælpeorganisation. 4) Personer, der opholder sig i udlandet i uddannelsesøjemed. 5) Personer, der opholder sig i udlandet af helbredsmæssige grunde. 6) Personer, der opholder sig i udlandet, og som i henseende til tilknytningen til riget ganske må sidestilles med de personer, der er nævnt i nr. 1-5. Stk. 3. Personer, der opholder sig i udlandet, anses ligeledes for at have fast bopæl i riget, såfremt de agter at vende tilbage til riget inden for 2 år efter udrejsen." Det er en fælles betingelse for de persongrupper, der er omfattet af folketingsvalglovens § 2, stk. 2, at udlandsopholdet skal være midlertidigt. Det vil kræve en grundlovsændring, såfremt alle danske statsborgere bosat i udlandet skulle tillægges valgret til Folketinget. Spørgsmålet om behovet for at ændre den nuværende grundlov, der er fra 1953, er løbende til debat. Der er imidlertid ikke aktuelle overvejelser om en grundlovsændring. En ændring af grundloven kræver iagttagelsen af den særlige procedure, som er fastlagt ved grundlovens § 88, herunder at et flertal af de vælgere, der deltager i folkeafstemningen om grundlovsændringen, stemmer ja til grundlovsændringen, og at dette flertal udgør mindst 40 % af samtlige stemmeberettigede. Regeringen nedsatte i april 2003 et udvalg - Valgretsudvalget - med deltagelse af uafhængige statsretskyndige eksperter med henblik på at få en uvildig ekspertvurdering af grundlovens grænser for, hvilken kreds af danske statsborgere i udlandet der kan anses for at have fast bopæl i riget. Valgretsudvalget konkluderede i sin betænkning nr. 1432 om valgret under udlandsophold, der blev offentliggjort den 4. november 2003, at valgret til Folketinget under udlandsophold kan udvides til at omfatte alle danske statsborgere fyldt 18 år, der agter at vende tilbage til Danmark inden for to år efter udrejsen. Det gælder uanset årsagen til udlandsopholdet. Udvalget konkluderede også, at det ikke herudover er muligt inden for rammerne af grundloven at udvide kredsen af danske statsborgere, der har valgret under udlandsophold. Udvalgets betænkning kan hentes på Indenrigs- og Sundhedsministeriets hjemmeside http://www.im.dk eller købes ved henvendelse til Danmark.dk´s boghandel, IT- og Telestyrelsen, http://www.danmark.dk/netboghandel. Det er således udvalgets opfattelse, at det ikke vil være foreneligt med grundloven, at danskere, der arbejder i Danmark, men bor i udlandet (grænsegængere), anses for at have fast bopæl i riget. Der henvises herved til betænkningens kapitel 6.2.5. Det er ifølge udvalget ikke muligt inden for grundlovens rammer at tillægge danske statsborgere, der er bosat i Sverige, men arbejder og betaler skat i Danmark, valgret til Folketinget. Udvalgets konklusioner er udmøntet i lov nr. 438 af 9. juni 2004, hvorved der indsattes en ny bestemmelse i folketingsvalgloven som § 2, stk. 3, hvorefter personer, der opholder sig i udlandet, anses for at have fast bopæl i riget, såfremt de agter at vende tilbage til riget inden for 2 år efter udrejsen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Weber! Tak for orienteringen. Det er jo ikke rigtigt nogen overraskelse. Du har ret i, at vi bør gå til EU-eller menneskerettighedsdomstolene, og jeg mindes, at Bjørn Elmqvist har kørt flere af den slags sager. Nogen, der kender en adresse eller e-mail til ham??? Og rigtig stavemåde for efternavn ;O)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...