Jump to content
Jyden24

A-Kasse for nyuddannet

Recommended Posts

Hejsa :new: Efter med stor fornøjelse at have dyrket dette forum i 3/4 år, vil jeg først og fremmest takke alle for deres bidrag hertil. Det har givet mig en stor viden om hvad det vil indebære at flytte over sundet, samt besvaret adskillige spørgsmål for mig. Dog er der et enkelt spørgsmål som jeg desværre ikke har kunne finde det komplette svar på. Da min kæreste og jeg, som adskillige andre :) , gerne vil flytte til malmø er der jo selvfølgelig nogle forhold som skal sikres. Et af dem er jo det klassiske vedr. økonomien. Vi bliver begge færdige med vores respektive uddannelser til sommer og skal derfor ud på arbejdsmarkedet. Problemet er jo så blot at der ikke med sikkerhed venter et arbejde til os begge. Så har jeg i min gang herinde kunne forstå, at det ikke er muligt at få dagpenge som nyuddannet dansker som flytter til Sverige, da Sverige kræver 1 år på arbejdsmarkedet(læs: nyuddannet :scared: ). Derfor har jeg søgt efter om der skulle være sket nogle ændringer på dette område, men dog uden held. Så jeg vil høre om hvorvidt nogle herinde skulle være stødt på nogle ændringer? Eller om der er mulighed for at opnå dagpenge på anden måde? Håber at dette indlæg har vakt interesse og svar :) På forhånd mange tak Med venlig hilsen Michael/Jyden

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ret mig hvis jeg er forkert på den, men såvidt jeg har forstået så kan nyuddannede i DK blive optaget i A-kassen med det samme. Indmeldelsen skal dog blot være seneste et par dage(husker ikke det korrekte antal) omkring sidste eksamen. Derudover er der en karantæne periode på 1 måned. Så som nyuddannet der flytter til Sverige vil det altså bedre kunne svare sig at tage et "ikke uddannelsesmæssigt" relevant arbejde indtil man kan få en ønsket stilling? Det skal jo selvfølgelig endvidere siges at vi selvfølgelig begge satser på at få arbejde med det samme, men derfor kan et "worst case" tilfælde alligevel forberedes

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Ret mig hvis jeg er forkert på den, men såvidt jeg har forstået så kan nyuddannede i DK blive optaget i A-kassen med det samme. Indmeldelsen skal dog blot være seneste et par dage(husker ikke det korrekte antal) omkring sidste eksamen. Derudover er der en karantæne periode på 1 måned. Så som nyuddannet der flytter til Sverige vil det altså bedre kunne svare sig at tage et "ikke uddannelsesmæssigt" relevant arbejde indtil man kan få en ønsket stilling? Det skal jo selvfølgelig endvidere siges at vi selvfølgelig begge satser på at få arbejde med det samme, men derfor kan et "worst case" tilfælde alligevel forberedes
Jeg undersøgte det for 1½ år siden med det du referer til, dimittendsatsen. At man indenfor 4 (6?) uger efter endt uddannelse kan få understøttelse i Danmark. Og svaret var dengang ret klart at de kunne jeg godt i DK men min anciennitet overgik til Sverige, altså ingen, så jeg kunne ikke få dagpenge fra Sverige. Men hvad er der i vejen for at melde sig ind og finde et skod job et par timer også få supplerende dagpenge fra DK? Så undgår alt det bevær med at blive flyttet for det er efter hvad jeg kan forstå ikke lige til.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for Jeres svar. Moerke: Hvis løsningen med supplerende dagpenge kombineret med et mindre lukrativt job er mulig for en nyuddannet, så er det da umiddelbart den optimale løsning. Er det noget du selv har erfaring med? Så vil jeg igang med at læse om supplerende dagpenge :rolleye: :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Du skal være MEGET opmærksom på de suppl. dagpenge... SID betaler ikke suppl. dagpenge til folk i Sverige... Det stod i deres avis for ikke så lang tid siden... Folk skal nemlig flyttes til svensk A kasse og der har de ikke suppl. dagpenge for folk der arbejder i DK.... :(

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Mange tak for Jeres svar. Moerke: Hvis løsningen med supplerende dagpenge kombineret med et mindre lukrativt job er mulig for en nyuddannet, så er det da umiddelbart den optimale løsning. Er det noget du selv har erfaring med? Så vil jeg igang med at læse om supplerende dagpenge :rolleye: :)
Nej jeg fik job med det samme;) og har ikke siden meldt mig ind i en A-kasse...weeeeee

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Supermule: Tak for tippet, det skal jeg lige være opmærksom på Moerke: Ja, jeg håber også det bliver løsningen. Heldigvis ligger landet sådan, at jeg læser til revisor, hvor beskæftigelsesmulighederne er meget gode. Min kæreste læser til multimediedesigner hvor det så desværre er lidt vanskelige at få arbejde. Vi har dog indstillet os på at leve på min løn og hendes løn fra et "lorte" job indtil hun finder jobbet. Da vi har kig på lejlighederne ude ved soprangatan, kvartettgatan osv. bør det ej heller være økonomisk umuligt. Så er det også et lækkert område(førstehåndsindtryk)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

A kasse Hej Jyden Du har 14 dage til at melde dig ind i en A-kasse efter sidste eksamen. En dag for sent og farvel. Hvis SID ikke vil betale suplerende dagpenge, så kan man melde sig ind i en anden A-kasse. Hilsen Splint

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...