Jump to content
Gio

Forsikring på bil - How-To

Recommended Posts

Her er en lille How-To vedr. forsikring af bil i Sverige. Det er "work-in-progress" - så der vil løbende blive rettet i den, hvis/når det ses nødvendigt. Kommentarer/ændringer/tilføjelser er også velkomne i tråden. Disse vil jeg så tilføje senere, i det omfang de er relevante. Tak til Steffen Olsen for at indsende nedenstående grundtekst, som jeg har tilladt mig at rette/tilføje til. :)

1) En forsikring på en bil er variabel og er derfor ikke den samme fra person til person. Det klogeste du kan gøre er derfor at ringe til alle forsikringsselskaberne og indsamle tilbud. Tilføjelse: Husk at spille billigste selskab ud mod de andre, da dette ofte kan afstedkomme billigere priser i sidste ende. Selskaberne er købmænd, og bestemt til at handle med! Og ofte er der besparelser at hente, hvis du samler dine forsikringer hos samme selskab - præcis som i Danmark. Men spørg - da det ikke er alle der giver rabat på denne måde. 2) Som nævnt er er forsikringen forskellig fra person til person, og derfor kan person A med kørekort i 10 år og en alder på 28 betale 7500,- i forsikring for sin Audi TT, mens person B, som også er 28 og har haft kortet i 10 år, betaler 12000,- for sin Audi TT! Derfor er det kun ved at ringe til forsikringsselskaberne at du kan få en pris-idé da alt andet vil være rent gætværk! 3) Prisen på forsikringen afhænger af din alder, hvor mange år du har haft kørekort, hvilket område du bor i, hvor langt du kommer til at køre om måneden, bilens nypris og om du holder i egen garage eller på fx. offentlig vej. Forsikringselskaberne er for det meste ligeglade med hvor længe du har kørt skadesfrit i DK da de ikke har mulighed for at tjekke det. Tilføjelse: Dog spørger de om du har haft frakendt kørekortet på et tidspunkt, og evt. hvor længe siden. 4) For unge kan det generelt ikke betale sig at købe en super-bil da den vil koste kassen i forsikring, og der er sågar mange forsikringsselskaber der giver forsikringen billigere hvis man skriver under på at man ikke overlader rattet til en under 25! 5) Trafikforsikring er hvad der svarer til den danske ansvar. Skal du forsikre køretøjet mod skader, tyveri m.m. skal du have de dyrere halv- eller helforsikringer. 6) Selvom bilerne eks. er billigere i Tyskland kan dét at importere den, give bagslag i sidste ende, da det kan resultere i væsentlig højere forsikring! Tilføjelse: Bilen kan også være sværere at sælge igen, da svenskerne foretrækker en bil der kun er handlet i Sverige. ("svensk-såld")

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Trygg Hansa Jeg har min forsikring i Trygg Hansa men via Motormannen og det er billigt (billigere end direkte i Trygg Hansa. Jeg har også "falck" abonnement inkluderet i Motormannen til det meste af EU.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Genialt initiativ. Så mangler vi bare at steen koder det som en popup der kommer hvergang der trykkes "New Thread" under forsikringer En lille tilføjelse. muligheden for at handle sig til en lavere pris bliver nogen steder bedre når der samles flere forsikringer hos samme selskab. Eventuelt en notits om dette udfor selskaber hvor dette er en kendt mulighed. Da jeg handlede forsikring hos Tobias fra Salus var der dog ikke noget at komme efter her. Men har set i andre posts at folk har opnået pæne rabatter hos andre selskaber. (Men Tobias tilbud var der nu alligevel ingen af de andre der kom i nærheden af - hellerikke efter en pludselig stigning i år på ca 10%)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tilmeldte mig (igen) til Insplanet igår aftes - og blev dælme ringet op derfra 10 minutter efter jeg havde trykket "send". Og idag, mindre end 18 timer efte, har jeg en forsikring klar til min bil, når jeg henter den på fredag. Det var IKKE den samme oplevelse jeg havde med Insplanet for to år siden. Der er dælme løbet en del vand i åen siden...postivt ment! :) Del-kasko (halv-försäkring), 2500mil/år, parkering på gade = 6100,- sek hos Tennant. Umiddelbart...så er jeg en glad mand (uden viborg-dæk, heldigvis *s*) Tilføjelse 18:30: Jeg har lige tjekket min hjemme-mail, og set at der er kommet en bunke "tilbud" ind fra andre selskaber også - inkl. Tennant...og her skal jeg LOVE for at jeg er glad for at jeg gik igennem Insplanet! Jeg vender tilbage med lidt mere info, når jeg er hjemme igen. Så kan i, i mellemtiden, glæde jer til et godt grin ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej GIO, det virker umiddelbart som om at man kan være heldig og uheldig med Insplanet. Jeg tilmeldte mig i søndags og er endnu ikke blevet ringet op af en eneste... Mon det kan være fordi jeg kun har dansk nummer??? Ellers kan de vel skrive til min mail?... Kan dog se at jeg skal give 350 Sek/md for en halvforsikring til min bil (årgang 94) gennem Salus - er det billigt???

Jeg tilmeldte mig (igen) til Insplanet igår aftes - og blev dælme ringet op derfra 10 minutter efter jeg havde trykket "send". Og idag, mindre end 18 timer efte, har jeg en forsikring klar til min bil, når jeg henter den på fredag. Det var IKKE den samme oplevelse jeg havde med Insplanet for to år siden. Der er dælme løbet en del vand i åen siden...postivt ment! :) Del-kasko (halv-försäkring), 2500mil/år, parkering på gade = 6100,- sek hos Tennant. Umiddelbart...så er jeg en glad mand (uden viborg-dæk, heldigvis *s*) Tilføjelse 18:30: Jeg har lige tjekket min hjemme-mail, og set at der er kommet en bunke "tilbud" ind fra andre selskaber også - inkl. Tennant...og her skal jeg LOVE for at jeg er glad for at jeg gik igennem Insplanet! Jeg vender tilbage med lidt mere info, når jeg er hjemme igen. Så kan i, i mellemtiden, glæde jer til et godt grin ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej GIO, det virker umiddelbart som om at man kan være heldig og uheldig med Insplanet. Jeg tilmeldte mig i søndags og er endnu ikke blevet ringet op af en eneste... Mon det kan være fordi jeg kun har dansk nummer??? Ellers kan de vel skrive til min mail?... Kan dog se at jeg skal give 350 Sek/md for en halvforsikring til min bil (årgang 94) gennem Salus - er det billigt???
Umiddelbart, så lyder det billigt nok. Vedr. Insplanet, så foreslår jeg du ringer til dem. Det kan sagtens tænkes de ikke vil ringe til danske numre. Jeg blev ringet op igår lidt over 21 - så prøv da bare: 08-51 000 000

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tilføjelse 18:30: Jeg har lige tjekket min hjemme-mail, og set at der er kommet en bunke "tilbud" ind fra andre selskaber også - inkl. Tennant...og her skal jeg LOVE for at jeg er glad for at jeg gik igennem Insplanet! Jeg vender tilbage med lidt mere info, når jeg er hjemme igen. Så kan i, i mellemtiden, glæde jer til et godt grin ;)
Ok...her kommer et eksempel på hvad der er at spare, hvis du hhv. mailer eller ringer til selskabet direkte: 1: Pris-forespørgsel til Tennant via mail afstedkom flg. svar: Hej, tyvärr så har du idag inte ett svenskt körkort och därför blir din premie väldigt hög. Helförsäkring 33200:- per helår. Tennant tittar på körkortsfråga när man bedömmer tariffen på försäkringen. Tyvärr blir den väldigt dyr hos oss. Mvh D**** H***** Tennant 2: Prisforespørgsel til samme selskab via telefon/Insplanet: Prisinformation m.m. Startdatum 2005−11−04 Premie 6108 kr Betalningsperiod Helår Det første der faldt mig ind, var lidt i stil med "...bare de selv kan finde ud af det *lol*" Udover ovenstående, så har jeg fået en del andre tilbud på samme forsikring - varierende fra 7000,- sek hel-årligt (Salus) til 13.501,- sek hel-årligt (TryggHansa). Jeg napper Tennant - The Insplanet-way :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nødt til at tilføje lidt mere til "forsikrings-oplevelsen"....der er desværre dukket en smule malurt op i bægeret. *suk* Tilbuddet fra Tennant var jo ganske godt - men efterfølgende viste det sig at være mindre godt. Pludselig ringede de fra Insplanet igen, og fortalte at Tennant ville vide hvor længe bilen havde været i Sverige (den er jo direktimporteret). Jeg svarede dem, at den havde været her et lille år...og så ville Tennant pludselig have a) M-Test fra Motormannen, b) kopi af kørekort (og helst et svensk af slagsen, da de ellers ikke kunne garantere at de ville forsikre bilen), c) omprogrammering af startspærre/montering af Immobilizer samt omkodning af nøgler...og her stoppede jeg og sagde "nej tak". Efterfølgende har jeg så fået et tilbud fra Salus Ansvar, med samme dækning osv., til +800,- af Tennant´s pris. Og de kræver intet af ovenstående. At jeg så måske får en præmiestigning om et år, som flere herinde jo har fået fra Salus, må jeg bearbejde til dén tid. Evt. skifte selskab e.l., hvis de bliver for kække. Men det står mig jo heldigvis også frit for, hvis jeg kan få et godt tilbud andetsteds fra til dén tid. Time will tell....og hele historien viser med al tydelighed hvilken jungle det kan være at finde rundt i, bare for at forsikre en bil. :sick:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg brugte på et tidspunkt forsikringshjælpen, som vist er det samme som Insplanet. Jeg blev i hvert fald ringet op fra samme nummer? Der var den billigste forsikring de kunne finde, 8.000 SEK dyrere, end den jeg selv havde fået hos IF!!! Jeg har efterfølgende læst et sted, at de kun har aftaler med 5-6 forskellige selskaber. Dvs de laver ikke en forespørgsel hos alle selskaberne. Daniel

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

De her forbandede forsikringer! Skulle vi ikke sætte os ned og få lavet en forening man kan melde os ind i. Gå ud til forsikringsselskaberne og sige. "Vi er xxxxxx antal danskere og hvad kan I tilbyde os?" Det må sgu da give os alle et eller andet på bundlinien! Er der nogen der har interesse i idéen, så giv lyd!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Måske skulle vi få vores kære webmaster til at lave en slags stemmeseddel hvor man kunne vise sin interesse omkring emnet. Så vi kunne se om der er stemning for det. Derefter må vi jo sætte os ned nogle stykker i et udvalg eller lave en generalforsamling eller hvad der skal til.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
De her forbandede forsikringer! Skulle vi ikke sætte os ned og få lavet en forening man kan melde os ind i. Gå ud til forsikringsselskaberne og sige. "Vi er xxxxxx antal danskere og hvad kan I tilbyde os?" Det må sgu da give os alle et eller andet på bundlinien! Er der nogen der har interesse i idéen' date=' så giv lyd![/quote'] Jeg er klar...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
De her forbandede forsikringer! Skulle vi ikke sætte os ned og få lavet en forening man kan melde os ind i. Gå ud til forsikringsselskaberne og sige. "Vi er xxxxxx antal danskere og hvad kan I tilbyde os?" Det må sgu da give os alle et eller andet på bundlinien! Er der nogen der har interesse i idéen' date=' så giv lyd![/quote'] det er satme en god ide :th2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

den er jeg med på! Hey alle, jeg har selv været kunde hos Salus i 1 års tid, og har så oplevet det samme som andre herinde, nemli en stigning på en 4-5%...... så jeg er superglad for at se denne oversigt og vil en af kommende dage lave en rundspørge hos de forskellige forsikringer. Derudover er jeg også med på ideen med en forening, vil givetvis kunne give os nogle fordele! Amer

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej folkens, inspireret af denne tråd, har jeg også prøvet insplanet og bad dem om et tilbud på en bil jeg overvejer at købe. En sælger har to gange haft ringet til mig, første gang for at bekræfte oplysningerne fra formularen jeg udfyldte, og anden gang for at checke om mit personnummer var korrekt. Han virkede overrasket over han ikke rigtigt kunne finde nogen tilbud til mig, og spurgte mig så til sidst om jeg var dansker. Det er jeg jo så, og så virkede det som om der gik et lys op for ham. Han bad mig om at gå ind på vägvärkets hjemmeside og "registrere" mig, for at han kunne bruge min oplysninger til at søge forsikringer med. Nu har jeg efterfølgende været på www.vv.se, men kan intet se med registrering. Hvad i alverden mente han? Hvad har i andre gjort, mht at overføre anciennitet (sp?) fra danmark til sverige? Jeg har ikke specielt meget til at starte nederst på stigen én gang til.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej folkens, inspireret af denne tråd, har jeg også prøvet insplanet og bad dem om et tilbud på en bil jeg overvejer at købe. En sælger har to gange haft ringet til mig, første gang for at bekræfte oplysningerne fra formularen jeg udfyldte, og anden gang for at checke om mit personnummer var korrekt. Han virkede overrasket over han ikke rigtigt kunne finde nogen tilbud til mig, og spurgte mig så til sidst om jeg var dansker. Det er jeg jo så, og så virkede det som om der gik et lys op for ham. Han bad mig om at gå ind på vägvärkets hjemmeside og "registrere" mig, for at han kunne bruge min oplysninger til at søge forsikringer med. Nu har jeg efterfølgende været på www.vv.se, men kan intet se med registrering. Hvad i alverden mente han? Hvad har i andre gjort, mht at overføre anciennitet (sp?) fra danmark til sverige? Jeg har ikke specielt meget til at starte nederst på stigen én gang til.
Det lyder som om du ikke har haft et køretøj før her i SE, men correct me if I'm wrong? Du skal således lige ringe først til Vägverket, og så opretter de så dit svenske personnummer i deres register, det tager alt i alt et minut. Forsikringsselskaberne kan ikke give dig tilbud før du er oprettet i registeret hos Vägverket. Det har ikke noget at gøre med at din danske anciennitet bliver flyttet over osv, kun at du som person oprettes i det svenske register hos Vägverket. EDIT: tlf nr til Vägverket: 0771-119 119

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Toft, super! Nu er jeg oprettet og Tobias har lige haft ringet til mig, og han ville forsøge at indhente nogen tilbud. Hans første bud for en 330ci var 20k, så jeg håber han er _meget_talentfuld_ og ka hitte nogen goe priser.... Ellers må jeg finde mig en anden vogn.. Grr!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...