Jump to content
Madsen

Forsinkelser! Kom med dine erfaringer!

Recommended Posts

Jeg tror at det betyder at toget ikke er ankommet til tiden hver anden gang i maj måned på afgangen 7.23.
DOH !!! :eek: Gad vide om jeg ikke selv kunne ha' regnet det ud ... Ja, selvfølgelig gør det det. Hvor meget skal toget være forsinket for at indgå i statestikken ? Er der et slack på 0-3 min. ?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

DSB definerer et tog som rettidigt, når det er ankommet til en registreringsstation med maksimalt 5 min. og 59 sek.'s forsinkelse. Dvs. en rettidighedsprocent på 50% antyder, at halvdelen af togene har været forsinket med 6 min. eller derover.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, den "anden" vej er også interessant at følge med i. Jeg ville blot ikke overplastre forum med billeder uden grund. rettidighed2.jpg Mht. den daglige trækning af statistik, så opdaterer DSB dagligt minutforsinkelserne for alle togafgange dagen før. Applikationen viser kun 3 afgange ad gangen, så der bliver en del tasten, klikken og copy&paste. Det tager mig ca. 10 min. at overføre begge køreretninger til Excel. Interesserede kan hente regnearket, Togforsinkelser.xls.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Statistik, DSB Hej Alle Som det ses af de sidste par indkæg laver DSB selv statistikker over forsinkelser på mere end 6 min. Tallene ser iøvrigt ikke ud til at være helt skæve. Så det er ikke fordi BaneDanmark og DSB ikke er klar over hvor galt det er fat med rettidigheden i myldretiden specielt fra KBH til Malmö. De samme statistikker får vores politiske "venner" stensikkert på Christiansborg Der er bare ikke politisk vilje til at gøre noget ved det. Måske skulle man ansætte en lobbyist til at rende rundt derinde...! :rolleye: Kæmp endelig videre det kan kun blive bedre..men vejen er politisk.:fight:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt beskæmmende, når man må læse de store jubelskrig i aviserne: Togtrafikken mellem København og Malmö er steget med 18,? % de sidste år. Ja, men, hvad er der dog at juble over: Vi har ikke fået flere afgange, ikke flere vogne (bortset fra een afgang 8:11) og vi bliver mast mere og mere sammen. Hurra-hurra, hvor er det dejligt :rolleyes::sad:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nej togpassagertrafikken er ikke steget med 18 procent. Jeg tror, det er biltrafikken (men var det ikke 17). Jeg konstaterede på et tidspunkt, men nu har jeg ikke lige tallene, at stigningen i tog-trafikken i 2005 kun var ca. halvt så stor som stigningen i biltrafikken. Pendlerne fravælger altså toget i massivt omfang! og vælger i stedet for at køre i bil. Nå, den historie har vi heller ikke set i avisen. Er DSB's statistik rigtig? Jeg tror, at hvis man kortlægger et antal pendleres togture fuldstændigt over en periode, så vil det vise sig, at pendlerne er mere forsinkede end togene. Og ikke bare fordi, det føles sådan, men: 1: Togene er mere forsinkede på de tidspunkter, hvor pendlere anvender dem mest, morgen og eftermiddag. 2: Tog, der aflyses, forsvinder ud af statistikken. (?) 3: Forsinkelser på under 6 minutter medtages ikke. Det kunne være interessant at vide, hvornår et tog anses for "ankommet". Det er formentlig når elektronikken viser, at toget fysisk er inden for stationens område og ikke nødvendigvis, når man kan stige af toget. Paranoid? Moi?? 4: Nu ved jeg ikke, hvad DSB gør, men hvis tallet for "rettidighed" består af forholdet mellem "rettidige" og forsinkede ankomster til alle de målte stationer, så vil et tog, der kører fra København og ankommer rettidigt til Ørestad, Tårnby, Kastrup og Svågertorp, men ankommer forsinket til Malmö central statistisk set være 80 procent rettidigt. :rolleye:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Er DSB's statistik rigtig? Jeg tror, at hvis man kortlægger et antal pendleres togture fuldstændigt over en periode, så vil det vise sig, at pendlerne er mere forsinkede end togene. Og ikke bare fordi, det føles sådan, men: 1: Togene er mere forsinkede på de tidspunkter, hvor pendlere anvender dem mest, morgen og eftermiddag. 2: Tog, der aflyses, forsvinder ud af statistikken. (?) 3: Forsinkelser på under 6 minutter medtages ikke. Det kunne være interessant at vide, hvornår et tog anses for "ankommet". Det er formentlig når elektronikken viser, at toget fysisk er inden for stationens område og ikke nødvendigvis, når man kan stige af toget. Paranoid? Moi?? 4: Nu ved jeg ikke, hvad DSB gør, men hvis tallet for "rettidighed" består af forholdet mellem "rettidige" og forsinkede ankomster til alle de målte stationer, så vil et tog, der kører fra København og ankommer rettidigt til Ørestad, Tårnby, Kastrup og Svågertorp, men ankommer forsinket til Malmö central statistisk set være 80 procent rettidigt. :rolleye:
Helt enig! ad 1) Vi laver statistiske særkørsler på spidsbelastningstidspunkterne morgen og seneftermiddag. Vi estimerer antallet af passagerer fordelt på timebasis og beregner samlet forsinkelse. ad 2) DSB's statistik angiver også aflysninger. En aflysning = 20 min.'s ekstra forsinkelse pr. passager på den aflyste afgang. Det letteste vil dog være at argumentere for det i en separat opgørelse. ad 3) Svært at sige, men vi kan jo lave stikprøver baseret på manuelle registreringer. ad 4) Ja, statistik kan bruges på mange måder! :rolleye: DSBs daglige opdatering af forsinkelser angiver dog også ankomstforsinkelsen i minutter. Det er det tal, som jeg har tænkt mig at forfølge.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nej togpassagertrafikken er ikke steget med 18 procent. Jeg tror' date=' det er biltrafikken (men var det ikke 17). :[/quote'] Jeg fandt lige mit udklip: "Skånskan" den 27-4-06: Allt fler åker Öresundståg till Danmark. ...Under årets tre första månader fik Öresundstågen över bron 19,8% fler resenärer... Så altså jeg vil lige gentage: De p..... sq på os. :fight:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nåmen der kan man bare se. Det er jo den rene eksplosion. :surprise: Sådan her har der stået om 2005: "Skånetrafiken ökade 4,1 procent jämfört med 2004, och mest ökade tågtrafiken, med hela 9,5 procent. Över Øresundsbron gick tågresandet upp med 8 procent till 6,4 miljoner resor. Däremot ökade inte intäkterna för resandet i lika stor utsträckning, något som trafikdirektör Gösta Ahlberg tror beror främst på ett mer frekvent utnyttjande av de olika rabattsystemen." Kilde: Skånska Dagbladet :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg lige har fået ferie er det måske på tide, at nogle af skemaerne som der er blevet tilsendt returneres, så jeg kan få lidt at lave? Jeg har fået mange henvendelser - næsten dagligt fra folk som sender en PM - men der er plads til flere :th2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Har nogen prøvet at kontakte de forskellige medier omkring problemerne? I de sidste par uger har dere været historie på historie omkring hvordan svensk arbejdskraft bliver hentet ind for at afhjælpe manglen på arbejdskraft i hovedstadsområdet, og dermed forhindrer at opsvinget kører af sporet pga overophedning. Det ville jo være en glimrende skandalehistorie, at hele dette opsving nu kan gå i fisk på grund af noget så banalt som, at man ikke kan finde ud af at få nogen tog til at køre.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Dags planera för nya förbindelser "Tågtrafiken över Öresund växer snabbt. Under 2005 steg passagerarantalet för Öresundstågen över bron med åtta procent. Sedan 2001, som var det första hela året med tågtrafik över Öresundsförbindelsen, har ökningen varit knappt 50 procent. Fram till 2011 passerar Öresundstågen bron var 20:e minut åt båda hållen. När Citytunneln öppnar fördubblas antalet avångar till en var 10:e minut. Till detta kommer tågtrafiken till Bornholm, ett antal snabba fjärrtåg samt alla godståg. Mellan Malmö Syd Svågertorp och Kastrup, en sträcka på cirka 25 km, kan de snabbare persontågen inte köra om godstågen. De långsamma godstågen hindrar de snabbare Öresundstågen. Vid Kastrups station blockerar godstågen ibland den mötande trafiken. Mellan Kastrup och Hovedbangården körs redan 10-minuters trafik. Spårkapaciteten är där fullt utnyttjad." (fortsætter på http://hd.se/opinion/2006/06/22/dags_planera_foer_nya)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Togkunder kan kræve erstatning (DSB) Lidt mere nyt fra Skinnernes Verden: Togkunder kan fremover kræve erstat­ning, hvis toget er mindst en halv time forsinket. Ifølge Jyllands-Posten forhandler Transportministeriet i øjeblikket med DSB og Arriva om detaljerne i en rejse­garanti til forsinkede togpassagerer. Erstatningen vil blive opgjort som en procentdel af rejsens pris, men det er endnu ikke afgjort hvor stort beløbet skal være. (kilde: http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=4355055)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er meget træt af øresundstrafikken. Hverdag bruger utrolig meget tid på at vente på togerne. Situationen bliver ikke bedre i København. S-Togerne er aflyst, kommer for sent entet pga. solen, som skinner for meget, eller manglende personale. Desuden laver de en ny fjernstyringssystem, så går det helt galt! Forleden sad jeg i Øresundstog i Kbh H, som ville simpelthen ikke af sted. Grundet - togføreren ikke mødte op på sit arbejde! :mad: Har de for fanden ikke en dispatcher, som kan bruges i disse tilfælde!!!!??? Så skulle en hel proppet med mennesker tog ikke vente på togføreren i 15 minutter! :thumbdown Jeg må simpelthen få kørekort så hurtigt som muligt og købe en bil. Det er uudholdelig! P.S. Jeg vil ikke brokke mig om Skånetrafikken, busserne i Malmö, som kører FØR tiden. :confused:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Arriva tilbyder fuld kompensation Arriva vil tilbyde passagerer, der op­lever forsinkelser på mere end en halv time på firmaets tog fuld kompensation af billetprisen. Dermed overbydes Transportministeriets oplæg om minimumerstatninger på 25 pct. af billetprisen ved forsinkelser på mellem 30 og 60 minutter, og 50 pct. ved 60 til 90 minutters forsinkel­ser. Det skriver Berlingske Tidende. "Når vi med sindsro kan tilbyde fuld erstatning, skyldes det jo, at vores dygtige medarbejdere sørger for, at vores tog kører til tiden", siger Arrivas kommunikationschef Jan Wildau. (http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=4357691)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ud & se i min cabriolet 6

Arriva vil tilbyde passagerer, der op­lever forsinkelser på mere end en halv time på firmaets tog fuld kompensation af billetprisen. Dermed overbydes Transportministeriets oplæg om minimumerstatninger på 25 pct. af billetprisen ved forsinkelser på mellem 30 og 60 minutter, og 50 pct. ved 60 til 90 minutters forsinkel­ser. Det skriver Berlingske Tidende. "Når vi med sindsro kan tilbyde fuld erstatning, skyldes det jo, at vores dygtige medarbejdere sørger for, at vores tog kører til tiden", siger Arrivas kommunikationschef Jan Wildau. (http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=4357691)
Når Arriva med sindsro kan tilbyde fuld kompensation, skyldes det at selskabet i modsætning til DSB kun driver korte togstrækninger med ukompliceret trafikmønster. Arriva kan ligeledes med sindsro gå ud fra, at ingen medier magter så kompliceret en problematik, som at ikke alle tog kører lige langt, så DSB kan godt glemme at føre det på banen, såmegetdestomeresom argumentation, der bygger på atomfysikagtigt indviklet højniveau-matematik for den gennemsnitlige fjantsynsseer peger på, at man har en dårlig sag. Så 1-0 til Arriva. 25 procent tilbage på billetprisen for forsinkelser over en halv time er åbenbart, hvad de snakker om. Ja det kan jo enkelt oversættes til, at der ikke er nogen garanti på produktet, og man har bare at betale, også selv om det er defekt. :sad: Hvis vores del af kontrakten - billetfremvisningen - faldt til samme niveau, som operatørernes, så ville systemet bryde sammen. :rolleyes:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Arriva har jo vundet licitationen af Pågatågs-trafiken i Skåne...(http://sydsvenskan.se/skane/article139067.ece) - men hvor relevant det egentlig ér, eftersom garanti-historien omhandler danske forhold, tja. Men til "get-in-the-know"-info, så postede jeg historien. Så bliver det jo spændende at se om de kan lade være med at strejke, og skinnerne ellers gider lade være med at være skæve :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
På den svenske side gælder jo Skånetrafikens 20-minutters rejsegaranti uanset hvem' date=' der kører med togene. :)[/quote']Rigtigt nok...jeg var en kende hurtig. Men lad os håbe at Arriva´s tiltag i DK kan lægge lidt pres på DSB og Transportministeriet. Hvis de da ikke gør "ansøgning om refusion" til et bureaukratisk/juridisk-u-forståeligt mareridt at gennemføre. Som set med SKAT´s måde at håndtere forespørgsler fra borgerne på. *gys* Var det bare så simpelt... "Forsinket fra og til" "Tidspunkt" "Årsag" "Ønskes refusion?" (hér kunne der passende anføres én mulighed ;))

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Rigtigt nok...jeg var en kende hurtig. Men lad os håbe at Arriva´s tiltag i DK kan lægge lidt pres på DSB og Transportministeriet. Hvis de da ikke gør "ansøgning om refusion" til et bureaukratisk/juridisk-u-forståeligt mareridt at gennemføre. Som set med SKAT´s måde at håndtere forespørgsler fra borgerne på. *gys* Var det bare så simpelt... "Forsinket fra og til" "Tidspunkt" "Årsag" "Ønskes refusion?" (hér kunne der passende anføres én mulighed ;))
Skånetrafikens resgaranti er et vidunder af kundevenlig ubureaukratisk enkelhed, hvilket DSB kender alt til, eftersom de selv kører med nogle af togene. Så hvis de indfører et system, der er kundeuvenligt bureaukratisk, så er det fordi de aktivt og kreativt arbejder på at genere kunderne mest mulig. ...samtidig med at de som det fremgår af medierne griner og peger fingre ad kunderne ved at tilbyde 25 procents nedslag på defekt bras. :lol::mad: Der er jo nye tider på vej når det gælder opkrævning af penge for togrejser. Nu skal vi snart udstyres med plastikkort, der er endnu smartere end dem, kvierne har i ørerne. De gør det muligt at følge vores rejseliv minut for minut, meter for meter og krone for krone. Meningen er, at togoperatøren skal kunne tappe vores bankkonti direkte, samtidig med at Säpo, Skat og hvem der ellers gider kan følge vores bevægelser. I et mere velfungerende samfund end det vi har nu, kunne denne teknik anvendes til at registrere, i hvilket omfang den enkelte passager er ramt af forsinkelse på ethvert givet tidspunkt. En sådan information ville kunne anvendes til at skabe en fuldstændig korrelation mellem produktkvaliteten og betalingen - forestil jer, at man kun betalte for, hvad man fik. Ren utopi naturligvis. I en primitiv udgave udløses rejsegarantien automatisk, og/eller der gives automatisk et gradueret nedslag for en given forsinkelse, men teknikken kunne også give kunderne mulighed for at vælge mellem et uendeligt antal serviceniveauer. Laveste niveau: Jeg betaler en lav pris og accepterer at toget kan være proppet, forsinket og/eller aflyst, og at jeg ikke dermed får ret til taxa eller erstatning, bare det kommer frem til sidst. Højeste niveau: Jeg betaler en høj pris og forlanger til gengæld, at toget i egentlig forstand er rettidigt, at der er ledige pladser, og at jeg har mulighed for at skifte hurtigt til taxa og få fuld tilbagebetaling, hvis det glipper. Der er dog lige en alvorlig hage ved det system, jeg skitserer: Det tager udgangspunkt i kundernes behov. :eek: Derfor, THIS WILL NEVER HAPPEN.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...