Jump to content
Futz

Ting man IKKE skal gøre i Sverige! - og hvorfor.

Recommended Posts

Parkerede for nyligt i en bås på en villavej i Lund , putter som en samfundets støtte penge i parkometeret til en time (efter at have fået vekslet til mønter hos en sur kioskdame). Kommer tilbage efter en halv og konstatere :confused: at de har skrevet mig 3-5 minutter efter at jeg parkerede. Brøde: holde den forkerte vej inde i båsen. RESULTAT 800 kroners danskerdummebøde. (Forseelsen er åbenbart den alvorligste parkeringsforseelse man kan fortage sig jf. bødestørrelserne) Der burdes laves en sticky med Do & Dont's vedr. de ting der udløser svensk konsekvenspædagogik (hvor det nok var blevet taget mere gelände i DK) . Det bør nok ikke begrænses til trafikforseelser - læste f.eks. om en dansker der var blevet taget med 5 gram hash :sick: i Eslöv , det havde de takseret til 18.000 kr. i bøde (jeg tror en tilsvarende i DK- selv efter Christianiaoffensiven ligger på ca. 500 kr.)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Lad være med at gøre de søde gymnasiepiger der tigger eller for den sags skyld sutterne (på politisk korrekt svensk storkonsumenter) uden for systembolaget en tjenste. Op til seks måneders fængsel for at indkøbe eller give alkohol til dem under 18/20 år eller nogle der ser ud til at være "i godt humør". 7 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet säljer eller lämnar ut alkoholdrycker i strid med 3 kap. 8 § till någon som inte har uppnått föreskriven ålder eller som är märkbart påverkad av alkohol eller annat berusningsmedel, eller vid partihandel underlåter att på sätt som föreskrivs i 4 kap. 7 § förvissa sig om att köparen har rätt att återförsälja eller köpa in varan, döms för olovlig dryckeshantering till böter eller fängelse i högst sex månader.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Brøde: holde den forkerte vej inde i båsen. (Ja jeg skulle have brugt den der søgefunktion inden jeg kørte ud i Sverige fra starten) RESULTAT 800 kroners danskerdummebøde. (Forseelsen er åbenbart den alvorligste parkeringsforseelse man kan fortage sig jf. ovenfor om størrelserne)
Den skal jeg lige have skåret ud i pap - jeg fatter ikke en meter:confused: Du have parkeret hvad for en vej? Og i hvad for en bås? Og hvorfor måtte man ikke det?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Mere Parkering I forlængelse af snakken om hvordan man må parkere i forhold til kørselsretningen, parkeringsbåse og afstand til gadehjørnet - vil jeg lige tilføje at jeg er blevet belært om datoparkering af en småstram parkeringsvagt i Trelleborg. På ulige datoer, må man ikke parkere foran lige husnumre, på lige datoer må man ikke parkere foran ulige husnumre. Ved ikke om reglen gælder overalt, eller udelukkende i den mere centrale del af byen. Måske er det også det Moerke mener med at man skal holde øje med fejedage?! God parkering Kapello

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Den skal jeg lige have skåret ud i pap - jeg fatter ikke en meter:confused: Du have parkeret hvad for en vej? Og i hvad for en bås? Og hvorfor måtte man ikke det?
Han havde parkeret imod kørselsretningen, i en almindelig afmærket p-bås langs med vejen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Välkomna till förbuds-Sverige!!! :laugh: Det är inte märkligt att ni inte förstår alla regler och förordningar vi har herover. Det er slemt nok også for os svenskere! :rolleye: Vi var dog helt sikre på at det ville blive lidt bedre når vi var kommed med i EU, at de ville rydde op i den svenske lovgivning fra Bryssel...men det blev jo bare dobbelt värre: EU on top of den lovgivning vi allerede havde... :cool:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Fejedag: I de centrale dele af Malmø er der et lille datomærke i bunden af P skiltene. Datoen angiver hvilke dag fejemaskinen kommer forbi og der må derfor ikke parkeres ved kantstenen. Iøvigt udover retningen, så må der ikke parkeres på kantstenen og de hvide linier må ikke overskrides/berøres ved parkering i afmærkede båse.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest ThomasO

Christian-Sve: He he he ... Danskerne har gudhjælpemig også nogle underlige og syge regler. Fedt at se dig her, dejligt med flere lokale input. Jeg fik en dobbeltbøde i for at holde imod færdselsretningen, og for tæt på en fodgængerovergang. Den var kun på 600SEK (2x300), så politiet er billigere end "lapliserne".

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nerskräpning Da jeg boede i Århus kunne man slippe af med lidt ekstra affald ved at sætte det ved siden af containeren og så et par øl til skraldemændene. Jeg har ikke forsøgt det samme i København, men i Malmö risikerer man ikke bare, at de ikke tager det med, man risikerer selv at blive taget med - på politistationen! Hvis skraldemanden er under 18 (eller er det ved 32, det skiller? :rolleye: ) er det jo langning, og som denne historie viser, så kan det koste 18.500 i bøde, at sætte en barnestol og en papkasse ved siden af containeren. Aftonbladet havde også for kort tid siden historien om en 77-årig ikke tidligere straffet kvinde, som på en ubemandet genbrugsplads ville lade sin veltjente stegepande gå videre i kredsløbet, men disse containere er som bekendt udformet sådan, at man netop kan presse en enkelt konservesdåse igennem ad gangen, for når man belaster miljøet, så fortjener man også, at ens tålmodighed bliver belastet, og den tvungne intime omgang med hvert enkelt stykke tomemballage kan måske lære en at gøre sit affald omhyggeligt rent, før man smider det væk! Desuden kan det være nyttigt for kontrolarbejdet, at der er fingeraftryk på hver enkelt dåse. Men altså i stedet for at købe en vinkelsliber i nærmeste byggevarehus og dele panden i ni håndterlige dele, stillede hun den ved siden af containeren. :eek: Damen blev knaldet af en sopspion - altså en skraldespion, der har som livsindhold fra en korrekt parkeret ældre Volvo kombi på modsatte fortov at følge livet på en skraldeplads gennem en telelinse og tage omhyggelige noter om sine medmenneskers færden - et højt respekteret erhverv hertillands, hvis nogen skulle tro noget andet. Pandestilleren blev derefter stillet for retten sigtet for nerskräpning. I betragtning af hendes høje alder og forbrydelsens grovhed bliver dommen vel livstid eller deromkring. ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Han havde parkeret imod kørselsretningen' date=' i en almindelig afmærket p-bås langs med vejen.[/quote'] Tak Gio - Præcist, kort, godt :th2: P-Zonereglerne i de Københavnske brokvarterer og 10-metersreglen er vist også ret effektive til at fange uskyldige svenskere, nordmænd, jyder og andre provinsboere. Der er såmænd også en pæn procentdel af de indfødte som fatter minus af reglerne - de er heller ikke nemme. Fx. gælder zone-reglen i den nordlige del af den gade jeg bor på men ikke den sydlige - og den er kun 200m lang:rolleye:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Da jeg boede i Århus kunne man slippe af med lidt ekstra affald ved at sætte det ved siden af containeren og så et par øl til skraldemændene. Jeg har ikke forsøgt det samme i København' date=' men i Malmö risikerer man ikke bare, at de ikke tager det med, [b']man risikerer selv at blive taget med - på politistationen! Hvis skraldemanden er under 18 (eller er det ved 32, det skiller? :rolleye: ) er det jo langning, og som denne historie viser, så kan det koste 18.500 i bøde, at sætte en barnestol og en papkasse ved siden af containeren.
Hmm lyder ikke godt. Jeg har ikke ekstra skrald, men ekstra øl da jeg ikke selv husker at drikke dem. Derfor stiller jeg i ny og næ, et par dåser til de tørstige.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ting man ikke skal gøre i Malmø!!! I dag var jeg og min kæreste på vej hjem fra svågetorp og der er der vejarbejde med 30km/t på motorvejen, den fart holder vi så og der går 2 sek. så kører der en stor mercedes i røven på os bogstaveligt talt! Jeg gør tegn til at han lige skal holde afstand, og så fyrer han den af forbi os, bremser kraftigt op og springer ud af bilen og er ved at knalde ruden ind. ( Vi har selvfølgelig låst dørene, da vi så hvad han var for en stor klam fætter der kom ud der) Uanset om jeg havde hoppet ud af bilen og taget en af mine store jern golfkøller der lå bagi havde vi jo ikke fået andet ud af det end endnu mere ballade! Det er sku utroligt så lidt respekt har for færdselsloven. Der er fandeme ikke noget at sige til at man hader noget mere end andet!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg gør tegn til at han lige skal holde afstand' date=' og så fyrer han den af forbi os, bremser kraftigt op og springer ud af bilen og er ved at knalde ruden ind. ( Vi har selvfølgelig låst dørene, da vi så hvad han var for en stor klam fætter der kom ud der) Uanset om jeg havde hoppet ud af bilen og taget en af mine store jern golfkøller der lå bagi havde vi jo ikke fået andet ud af det end endnu mere ballade![/quote']Om jeg FATTER hvad der foregår i hovedet på sådan en...en...NUL-hjerne! *FØJ* (Du skulle have haft kamera-mobilen klar...;))

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sgu de særeste ting man kan opleve.. Det er også sin sag at tage kampen op med sådan en som går amok, man hører ofte om at folk har indtaget narkotika, eller anabolske steroider som får dem til at gå helt amok eller meget kort lunte... der er ikke andet for end at notere nummeret på hans bil og anmelde ham, så må politet tage affærre på det, det er som ofte meget muligt at de ikke kan stille det helt store op med mindre de fanger ham i øjeblikket, men skulle der senere blive anmeldt en episode med samme person, vil de kunne se at det nok ikke er første gang han har lavet sådan noget..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det er sgu de særeste ting man kan opleve.. Det er også sin sag at tage kampen op med sådan en som går amok, man hører ofte om at folk har indtaget narkotika, eller anabolske steroider som får dem til at gå helt amok eller meget kort lunte...
Well, jeg tror sgu også jeg har lært min lektie på det punkt. Den anden dag var Brian og jeg i AG's. Da vi var færdige med at betale kommer en meget vred dansker flyvende hen til kassedamen og begynder at råbe ad hende. Først var jeg ikke helt klar over, hvad det gik ud på, men noget a la at hun ikke havde givet ham kvitteringen på varene. Hun forsøgte at forklare ham at hun havde givet ham den eller noget i den stil, hvorefter han blev endnu mere vred og kaldte hende for en led kælling og spurgte om hun var svag eller hvad! Det synes jeg ærlig talt var ret groft, så jeg henvendte mig til ham og sagde, at jeg jo ikke vidste hvad det drejede sig om, men at jeg synes han skulle tale ordentligt til kassedamen eftersom hun jo bare gjorde sit arbejde. Så var helvede ellers løs! Han flippede rimeligt grundigt ud på mig og brugte diverse eder. Brian (som er halvt så stor som han var), sagde helt roligt til denne gut at han skulle tale ordenligt til mig og straks var fjolset klar til at slæbe Brian ud foran for at slås, vi blev reddet af vedkommendes kæreste som kom og slæbte ham væk - det virkede ikke som om det var første gang hun oplevede den slags...puha, det var sgu en ret ufed oplevelse :scared:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes mange folk er blevet meget agressive i løbet af det sidste halve år. Jeg står til dagligt i forretning og det er ikke småting vi skal ligge øre til. Jeg forstår ikke helt hvad der sker oppe i hoved på disse mennesker.Men det bliver værre og værre. De råber og skriger og tror de får deres vilje.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Aftonbladet havde også for kort tid siden historien om en 77-årig ikke tidligere straffet kvinde' date=' som på en ubemandet genbrugsplads ville lade sin veltjente stegepande gå videre i kredsløbet, men disse containere er som bekendt udformet sådan, at man netop kan presse en enkelt konservesdåse igennem ad gangen, for når man belaster miljøet, så fortjener man også, at ens tålmodighed bliver belastet, og den tvungne intime omgang med hvert enkelt stykke tomemballage kan måske lære en [b']at gøre sit affald omhyggeligt rent, før man smider det væk! Desuden kan det være nyttigt for kontrolarbejdet, at der er fingeraftryk på hver enkelt dåse. Men altså i stedet for at købe en vinkelsliber i nærmeste byggevarehus og dele panden i ni håndterlige dele, stillede hun den ved siden af containeren. :eek: Damen blev knaldet af en sopspion - altså en skraldespion, der har som livsindhold fra en korrekt parkeret ældre Volvo kombi på modsatte fortov at følge livet på en skraldeplads gennem en telelinse og tage omhyggelige noter om sine medmenneskers færden - et højt respekteret erhverv hertillands, hvis nogen skulle tro noget andet. Pandestilleren blev derefter stillet for retten sigtet for nerskräpning. I betragtning af hendes høje alder og forbrydelsens grovhed bliver dommen vel livstid eller deromkring. ;)
Så er der faldet dom i Sopsagen :laugh:http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,846212,00.html

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Well, jeg tror sgu også jeg har lært min lektie på det punkt. Den anden dag var Brian og jeg i AG's. Da vi var færdige med at betale kommer en meget vred dansker flyvende hen til kassedamen og begynder at råbe ad hende. Først var jeg ikke helt klar over, hvad det gik ud på, men noget a la at hun ikke havde givet ham kvitteringen på varene. Hun forsøgte at forklare ham at hun havde givet ham den eller noget i den stil, hvorefter han blev endnu mere vred og kaldte hende for en led kælling og spurgte om hun var svag eller hvad! Det synes jeg ærlig talt var ret groft, så jeg henvendte mig til ham og sagde, at jeg jo ikke vidste hvad det drejede sig om, men at jeg synes han skulle tale ordentligt til kassedamen eftersom hun jo bare gjorde sit arbejde. Så var helvede ellers løs! Han flippede rimeligt grundigt ud på mig og brugte diverse eder. Brian (som er halvt så stor som han var), sagde helt roligt til denne gut at han skulle tale ordenligt til mig og straks var fjolset klar til at slæbe Brian ud foran for at slås, vi blev reddet af vedkommendes kæreste som kom og slæbte ham væk - det virkede ikke som om det var første gang hun oplevede den slags...puha, det var sgu en ret ufed oplevelse :scared:
Lidt gammelt indlæg men hvad. Sådan nogle mennesker skulle have den eneste straf der virker. Nemlig selv at få lov at sidde i kassen en hel dag og betjene sure kunder, eller være buschauffør og høre på dumme klager, eller sidde i et callcenter og høre på folks regningklager osv osv. Folk har en ufattelig dårlig forståelse for andre når det kommer til service. I stedet vil de hellere skælde ud på den stakkels ekspedient som jo ikke kan gøre for varen koster en krone mere eller, toget valgte at strejke osv..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Lidt gammelt indlæg men hvad. Sådan nogle mennesker skulle have den eneste straf der virker. Nemlig selv at få lov at sidde i kassen en hel dag og betjene sure kunder, eller være buschauffør og høre på dumme klager, eller sidde i et callcenter og høre på folks regningklager osv osv. Folk har en ufattelig dårlig forståelse for andre når det kommer til service. I stedet vil de hellere skælde ud på den stakkels ekspedient som jo ikke kan gøre for varen koster en krone mere eller, toget valgte at strejke osv..
:th2: Godt forslag. Min erfaring er at det er den lille mand der lader sit dårlige humør gå ud over andre. Én der ellers ikke kan få en syl i vejret. Der står loser med store neonbogstaver i panden på folk der ikke kan hævde sig på anden måde end at overfuse værgeløse ekspedienter.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Som nytilflytter var jeg heller ikke klar over dette med affaldet. Jeg tænkte selvfølgelig heller ikke over at der en gang hver 3. måned (her i kvarteret) kommer containere til "grovsopor" altså til storskrald. I København bar jeg bar affaldet ned i en container (den sorte affaldssæk). Det gjorde jeg så også her og et par dage efter så jeg til min store overraskelse, at man ville kunne risikere bøde og fængsel op til et 1 år hvis man ikke sorterede affaldet ordentligt. Jeg håber sgu bare, at der ikke var en sopspion da jeg smid min affaldssæk ud. :(

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ting man ikke skal gøre i Malmø!!! I dag var jeg og min kæreste på vej hjem fra svågetorp og der er der vejarbejde med 30km/t på motorvejen, den fart holder vi så og der går 2 sek. så kører der en stor mercedes i røven på os bogstaveligt talt! Jeg gør tegn til at han lige skal holde afstand, og så fyrer han den af forbi os, bremser kraftigt op og springer ud af bilen og er ved at knalde ruden ind. ( Vi har selvfølgelig låst dørene, da vi så hvad han var for en stor klam fætter der kom ud der) Uanset om jeg havde hoppet ud af bilen og taget en af mine store jern golfkøller der lå bagi havde vi jo ikke fået andet ud af det end endnu mere ballade! Det er sku utroligt så lidt respekt har for færdselsloven. Der er fandeme ikke noget at sige til at man hader noget mere end andet!
En total tåbe - men dem er der desværre mange af!. Jeg fik dog ikke helt fat i, hvordan denne situation tangerede "Ting man ikke skal gøre i Malmø" bortset fra hændelsen foregik her.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Bøde Jeg blev stoppet forleden i jaegersro for at køre uden sikkerhedssele den takseres til 1500. sek. :rolleye: så kan man lære det. det skal lige siges at de står der tit og laver kontrol hvor de stopper alle. Nic:new:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...