Jump to content
Kira

Den dér ormekur...

Recommended Posts

Det er kun når man skal til Danmark. Du må endelig ikke give den det hele tiden, da der er risiko for resistente orm. Vores - og sikkert en del andre - dyrlæge har i øvrigt et relativt fornuftigt syn på det med ormekur når vovse har været i Danmark. Du skal først give den kuren når I er hjemme igen, for at komme afsted skal du hente sådan en 4-veckors-intyg hos dyrlægen som så skal vises i tolden på vej hjem. Vi var ovre Helsingør-Helsingborg med vores to i mandags og de toldere ikke så meget som gider kaste et enkelt blik i de hammerdyre pas mm man har fået produceret for at få dem med. Ormekuren skal de så have nu vi er hjemme igen og man skal gemme det kvitterede intyg i 3 mdr hvis nogen fra Jordbrugsverket skulle få lyst til at inspicere det (vist ikke videre sandsynligt). Skal det gå helt rigtigt til skal dyrlægen given den kuren og skrive under på det - vores mener nu at det kan vi sagtens selv klare ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Alle i med hund - giver i jeres hund ormekur hver 4. uge eller kun når i skal til Danmark?
Altså for vores vedkommende sker det KUN når vi fornyer vores fyraveckarsintyg. dvs. i sommer perioden, ja der bliver det til engang om måneden. I vintermånederne, der er de ikke med ovre så ofte dvs. der kan gå et par måneder imellem. Det er jo noget andet hvis man har sin hund med over hver dag. Så er man jo tvunget til at avmaske hver måned året rundt :( smil fra Christina

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Vores - og sikkert en del andre - dyrlæge har i øvrigt et relativt fornuftigt syn på det med ormekur når vovse har været i Danmark. Du skal først give den kuren når I er hjemme igen, for at komme afsted skal du hente sådan en 4-veckors-intyg hos dyrlægen som så skal vises i tolden på vej hjem.
Okay muligvis jeg er dum. Skal jeg kun hente selve papiret og ikke give ormekur inden??? Er det ikke den de vil se. Tja jeg er stoppet et par gange - ALDRIG har de set intyget - de kigger kun om hunden er rabiesvaccineret og de er sgu ikke ret grundige.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Skal det gå helt rigtigt til skal dyrlægen given den kuren og skrive under på det - vores mener nu at det kan vi sagtens selv klare ;)
WHAT!!!!!!!!!! Hvad er det for en fornuftig dyrlæge - den vil jeg også have! De tager jo 7000 år herude på Djursjukhuset

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Okay muligvis jeg er dum. Skal jeg kun hente selve papiret og ikke give ormekur inden??? Er det ikke den de vil se.
Det er helt rigtigt. Nu ved jeg ikke lige hvor Heidi har gjort af dem - så jeg kan ikke give den præcise formulering. Men når det er en svensk-boende hund du har som du skal have med til DK på fx sommerferie så henter du der dér intyg hos dyrlægen og skal så sørge for at når i er hjemme fra ferie igen - så skal kræet ha' en ormekur inden for xx dage. Vores dyrlæge sagde så, at vi blot selv kunne give den ormekuren :th2: Hvis du har den ofte med ovre, ja så skal ormekuren jo så vedligeholdes hver 4. uge. Men vi har kun vores med ovre ifm sommerferie.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
WHAT!!!!!!!!!! Hvad er det for en fornuftig dyrlæge - den vil jeg også have! De tager jo 7000 år herude på Djursjukhuset
Hehe.. Sådan er det herude på landet ;) Man sender også bare en SMS til hende om at vi gerne ville ha' de der intyg til to hunde, så gør de dem klar og vi kan hente dem dagen efter. Koster 100 sek per vovse. Almindelige vaccinationer klarer de når de alligevel er forbi for at årsvaccinere hestene så behøver vi ikke køre med hundene. De bor nok lidt langt ude for dig det er en lokal dyrlæge ift vores sted her i Billinge.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg har ham jo med ovre af og til - men der kan da godt gå 1 månedstid imellem. Har i svensk eller dansk pas på hundene - jeg har dansk endnu og afventer om jeg får dispensation til at registrere ham i svensk kennel klub

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm... vi har en meget flink dyrlæge som giver ormekur for en meget billig (sort) pris - men.. Hun siger, det er meget vigtigt, man gør det hver fjerde uge uanset hvad, for ellers bliver de netop resistente... svarende til at man skal tage sin pencilin færdig, når man er på pencilinkur for ikke at udvikle resistens - den ormekur man giver fungerer ligesådan, og et er bedre for hunden at der er en stabil mængde at stoffet i kroppen, fremfor at det går op og ned... Så vi giver hver måned (men rejser også hele tiden alligevel)...? Tja, jeg ved det ikke... :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ja jeg har ham jo med ovre af og til - men der kan da godt gå 1 månedstid imellem. Har i svensk eller dansk pas på hundene - jeg har dansk endnu og afventer om jeg får dispensation til at registrere ham i svensk kennel klub
Vi har dansk pas på GD'en og svensk pas på den lille sorte der var ude og svømme i havet for første gang i hendes liv i søndags... Det syntes man nok var sjovt!!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg må vist have fundet en SORT dyrlæge! - Jeg har også givet ham den hver 4. uge indtil nu - jeg syntes bare det er et gedemarked hver gang man er det ude det tager 100 år - sidste gang ventede vi i 5 KVARTER for en skide underskrift. Jeg syntes nu det lyder lidt mystisk med at den skal vedligeholdes hver 4. uge - de folk jeg kender der bor i Danmark og som er i Sverige ihvertfald hver 2. måned vedligeholder den nemlig ikke.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er selv ejere af en rigtig VANDHUND - han er fuldstændig oppe og snurre - om det er december eller juli i fløjtende ligegyldig. Håber den "lille nye" er ligeså glad for vand som han er

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hmm... vi har en meget flink dyrlæge som giver ormekur for en meget billig (sort) pris - men.. Hun siger, det er meget vigtigt, man gør det hver fjerde uge uanset hvad, for ellers bliver de netop resistente... svarende til at man skal tage sin pencilin færdig, når man er på pencilinkur for ikke at udvikle resistens - den ormekur man giver fungerer ligesådan, og et er bedre for hunden at der er en stabil mængde at stoffet i kroppen, fremfor at det går op og ned... Så vi giver hver måned (men rejser også hele tiden alligevel)...? Tja, jeg ved det ikke...
Hmm... Det er da en udmærket måde at tjene penge på ;) Ja jeg ved da ikke så meget om det, så jeg vil ikke afvise at det passer - det er bare første gang jeg har hørt at det skulle være tilfældet. Men jeg ville godt nok have det lidt underligt ved at skulle stoppe ormekur i min hund hele året for at tage den på ferie 2 uger om sommeren.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ja jeg må vist have fundet en SORT dyrlæge! - Jeg har også givet ham den hver 4. uge indtil nu - jeg syntes bare det er et gedemarked hver gang man er det ude det tager 100 år - sidste gang ventede vi i 5 KVARTER for en skide underskrift.
JA det kan du da ikke leve med... Vi havde GD'en på djursukhus i Lund sidste år til jul - kun af nød fordi hun havde forædt sig i mel (!!!). Det er ikke et sted jeg kommer igen, de var flinke nok - men stank langt væk af penge-maskine og upersonlig "service".

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også meget upersonligt her i Malmö - jeg var hos Kongelunden i Kastrup da jeg skulle have taget noget blodprøver og var nødt til at forstå 100% hvad der blev sagt - de er sgu også lidt forvirrede derude, men ellers meget flinke, og de giver sig mere tid til at snakke.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det er også meget upersonligt her i Malmö - jeg var hos Kongelunden i Kastrup da jeg skulle have taget noget blodprøver og var nødt til at forstå 100% hvad der blev sagt - de er sgu også lidt forvirrede derude' date=' men ellers meget flinke, og de giver sig mere tid til at snakke.[/quote'] Hejsa, vi kommer ude på Kongelundsvej hver 4. uge - tager selv en udfyldt intygg med og vi er altid ude af døren 10-15 minutter senere. Vi bestiller tid på forhånd og plejer at give omkring 150kr (2 piller = 20kg hund) Mvh Alex

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hejsa, vi kommer ude på Kongelundsvej hver 4. uge - tager selv en udfyldt intygg med og vi er altid ude af døren 10-15 minutter senere. Vi bestiller tid på forhånd og plejer at give omkring 150kr (2 piller = 20kg hund) Mvh Alex
vi gør det samme de er super flinke og kan næsten altid "klemme" en ind, man kan også selv tage piller med og så betaler man "kun" for papir arbejdet ;) smil fra Christina

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaaa - jeg ved det ikke Tja, jeg tror nu ikke, det er for at lave penge. Hun er ven af mine forældre igennem 30 år, så jeg håber da ikke, hun tænker i kroner og øre. Man har oplevet det før hos heste, at de har udviklet resistens ved uregelmæssige behandler med ormemiddel - der findes ingen beviser på, at det samme kan være tilfældet hos hunde og katte, men hun ville ikke udelukke det. :confused: Sanni

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja...undskyld mig...men hvis jeg nu var orm, så ville jeg da have en del lettere ved at vænne mig til stofferne, hvis jeg svømmede rundt i dem hele tiden! Hvis de derimod dukkede op i ny og næ, så ville jeg nok have en del sværere ved at kapere sagerne. Det lyder da mest logisk....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tjoo, men... Det forholder sig vist lige præcis omvendt. Det er derfor, man skal tage sin pencilinkur færdig og ikke stoppe før tid, selvom man får det bedre, og det er en af grundene til, at man ikke må tage malariamedicin i længere tid - det giver falsk tryghed, fordi man bliver immun overfor profylaksen over lang tids vedvarende brug. Så skal man i stedet tage det i intervaller. :rolleye:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
vi gør det samme de er super flinke og kan næsten altid "klemme" en ind, man kan også selv tage piller med og så betaler man "kun" for papir arbejdet ;) smil fra Christina
Hmm - hvad skal du slippe for det ? (Og hvad koster pillerne) Kunne jo blive til en del i længden ;o) Mvh Alex

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det forholder sig vist lige præcis omvendt. Det er derfor' date=' man skal tage sin pencilinkur færdig og ikke stoppe før tid, selvom man får det bedre, [b']og det er en af grundene til, at man ikke må tage malariamedicin i længere tid - det giver falsk tryghed, fordi man bliver immun overfor profylaksen over lang tids vedvarende brug. Så skal man i stedet tage det i intervaller.
Æh..jow...er det ikke præcis det samme jeg skriver!?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hmm - hvad skal du slippe for det ? (Og hvad koster pillerne) Kunne jo blive til en del i længden ;o) Mvh Alex
må indrømme jeg ikk' kan huske hvad pillerne koster præcis mener det er ca. 570 sek for 20 stk :confused: vi har ikke selv brugt dette "tilbud" endnu da vi har 2 hunde og den yngste lige har fået sit pas færdig. Men jeg ved Anette har nævnt det tidligere når vi har været der....prøv at spørge næste gang du er der ;) smil fra Christina

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet med heste er - ved jeg da konkret - at man ikke behandler dem med tilstrækkelig meget/længe når de har orm. Altså med andre ord fedter med det. Det betyder så at man ikke slår alle orm ihjel, nogen få overlever. De orm, der overlever behandlingen har så netop større sandsynlighed for at producere resistente "børn". Præcist det samme er tilfældet med penicilin som du nævner, man skal tage kuren færdig også selv om man umiddelbart føler sig rask. Men på det grundlag kan man da som jeg ser det ikke konkludere, at risikoen for resistens ved hundene er større hvis du behandler dem forskriftsmæsigt de få gange om året det er nødvendigt, når man bare behandler med korrekt dosis - set i forhold til, at de behandles konstant. Desuden er risikoen for at de i det hele taget har orm noget meget minimal, vi har i de 10 år vi har haft hund kun oplevet det ifm hvalpe.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det forholder sig vist lige præcis omvendt. Det er derfor' date=' man skal tage sin pencilinkur færdig og ikke stoppe før tid, selvom man får det bedre, [/quote'] Præcist ja. Men når blandt andet penicilin er på recept er det da fordi man ikke ønsker at behandlingen foretages med mindre den er nødvendig. Ellers kunne man jo i princippet ligeså godt snuppe sig en rask penicilinkur en gang om måneden - man skal bare huske at spise alle pillerne hver gang - og så slipper man for at få halsbetændelse og andet uvæsen. Men det er jo netop ikke særlig smart da man risikerer at bakterier i forbindelse med behandlingen udvikler resistens også selv om du behandles færdig. Penicilinen udskilles jo fra kroppen og kan således påvirke bakterier eksternt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...