Jump to content
Weber

Uppskov ved salg af bolig og flytning inden for EU

Recommended Posts

YES-så kan de lære det...

Yesssss!!! Riksdag & Departement: Lag om reavinst kan vara olaglig :p Sveriges nya regler för reavinstskatt strider mot EG-rätten. Det hävdar EU-kommissionen och kräver att lagen skrivs om. RegerIngens nya regLer för uppskov på reavinstskatt av bostäder ifrågasätts. Reglerna strider mot EG-rätten, misstänker kommissionen. Reglerna började gälla den 1 februari i år och ger rätt till uppskov även om bostadsköpet sker i ett annat EU-land. Men som R&D tidigare rapporterat gäller reglerna i praktiken inte för lägenheter. Köpet måste motsvara en bostadsrätt, men dessa finns nästan bara i Sverige. Om reglerna inte är i linje med EG-rätten måste regeringenändra dem så att andra ägandeformer tillåts. (har desværre ikke adgang til hovedartiklen)
Så må vi krydse fingre....!!!:th2: :laugh: Mvh Thomas

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Yesssss!!! Riksdag & Departement: Lag om reavinst kan vara olaglig :p Sveriges nya regler för reavinstskatt strider mot EG-rätten. Det hävdar EU-kommissionen och kräver att lagen skrivs om. RegerIngens nya regLer för uppskov på reavinstskatt av bostäder ifrågasätts. Reglerna strider mot EG-rätten, misstänker kommissionen. Reglerna började gälla den 1 februari i år och ger rätt till uppskov även om bostadsköpet sker i ett annat EU-land. Men som R&D tidigare rapporterat gäller reglerna i praktiken inte för lägenheter. Köpet måste motsvara en bostadsrätt, men dessa finns nästan bara i Sverige. Om reglerna inte är i linje med EG-rätten måste regeringenändra dem så att andra ägandeformer tillåts. (har desværre ikke adgang til hovedartiklen)
Hej Alle Kontaktede Riksdag og Departement Her er artiklens fulde version. Uppskov för utländska andelslägenheter kan införas EU-kommissionen säger att den nya lagen om uppskov på reavinstskatt vid köp av bostäder utomlands kan strida mot EG-rätten. Om så är fallet tvingas Sverige ändra reglerna så att lägenhetsköp i utlandet ger rätt till uppskov. Bläcket i lagtexten om nya regler för uppskov vid försäljning av bostäder har knappt hunnit torka förrän de åter hamnar under lupp hos EU-kommissionen. Bara de boendeformer som är vanliga i Sverige omfattas av reglerna. En person som exempelvis köper en andelslägenhet har inte rätt till uppskov, vilket kan strida mot EG-rätten, framgår det av ett brev från kommissionen till svenska regeringen. Bakgrunden är att EU:s domstol kom fram till att den tidigare svenska lagen om uppskov stred mot reglerna för fri rörlighet av kapital och personer inom EU. Detta eftersom uppskovet bara gällde inom Sverige. Den nya lagen som skulle råda bot på problemet trädde i kraft den första februari i år. Men redan Lagrådet var kritiskt till lagtexten och påpekade att den kunde strida mot EG-rätten, just eftersom den svenska boendeformen bostadsrätt är ytterst ovanlig i resten av EU. I praktiken medför det att lägenhetsköp i utlandet nästan aldrig ger rätt till uppskov på reavinstskatt på den sålda lägenheten. Regeringen menade att det skulle ha varit för komplicerat att utforam lagen på annat sätt. Nu har kommissionen skickat ett brev och ber regeringen att förklara sig. Detta är det första steget i en process som skulle kunna leda till EU-domstolen ytterligare en gång tar sig an de svenska uppskovsreglerna. Det är stora pengar som står på spel. Mäklare berättar om stort intresse bland svenskar att köpa bostäder i andra EU-länder. Kommissionens brev ger dessutom hopp för dem som redan äger lägenheter utomlands. Den nya lagen tillämpas för köp gjorde från och med januari 2006. Men kommissionen menar att Sverige brutit mot reglerna sedan medlemskapet 1995 och tycker att alla som köpt bostäder utomlands från det året borde få uppskov retroaktivt. Finansdepartementet påpekar i ett svar till kommissionen att det råder viss retroaktivitet. Personer som har sålt lägenheter mellan 2001 och 2005 kan ompröva uppskovsbeslutet hos Skatteverket. För försäljningar före 2001 kan en person begära resning. Finansdepartementet tycker dock att man måste ta hänsyn till "skäliga tidsfrister för återbetalning", även om det stridit mot EU:s regler. Detta för att "säkerhetsställa en stabil rättsordning och stabila rättsförhållanden" Finansdepartementet medger att reglerna är orättvisa eftersom de exkluderar vissa ägandeformer. Men samma orättvisa gäller inom Sverige. Enligt finansdepartementet finns det cirka 10 000 svenska bostäder som är andelslägenheter. Dessutom finns det ytterligare 25 000 bostäder som ingår i så kallade oäkta bostadsrättsföreningar och inte heller de omfattas av uppskovsreglerna. Källa: Brev från EU-kommissionen till finansdepartementet 26 januari 2007 Mattias Croneborg Med venlig hilsen Thomas Weber

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Alle Kontaktede Riksdag og Departement Her er artiklens fulde version. Uppskov för utländska andelslägenheter kan införas
Godt gået Weber:th2: Det er da helt sikkert med bagrund i din klage fra september, at kommisionen er kommet op af deres magelige stolesæder. Som jeg læser det, er det lidt af en erkendelse oppe fra Stockholm af, at den ikke holder til en ny sag ved EF-domstolen. Specielt fordi de allerede nu åbner mulighed for folk, for at få "ompröva uppskovsbeslutet hos Skatteverket". Ja ja, kald mig bare jubeloptimist, men jeg tror Sverige får svært ved at manøvrere uden om :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ladies and gentlemen, we got'm! Alle, der i de senere år har betalt kapitalvinstskatt i forbindelse med grænseoverskridende boligskift, kan søge om at få skatteansættelsen genoptaget med henblik på udsættelse - og chancerne er gode. :p

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Alle' date= der i de senere år har betalt kapitalvinstskatt i forbindelse med grænseoverskridende boligskift, kan søge om at få skatteansættelsen genoptaget med henblik på udsættelse - og chancerne er gode. :p
Os´ hvis man flyttede fra bostadsrätt til lejebolig i DK for en periode på 10 mdr.? ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Os´ hvis man flyttede fra bostadsrätt til lejebolig i DK for en periode på 10 mdr.? ;)
...og tilbage til en ny bostadsrätt, går jeg ud fra? Så er det en ren svensk problemstilling, der drejer sig om at opfylde de tidsfrister, der nu er i de svenske regler. Der er ikke noget i vejen for, at der kan være en mellembolig mellem "ursprungsbostaden" og "ersättningsbostaden". Men hvis du har solgt lejligheden i 5 og betalt skatten, så vil jeg tro, at løbet er kørt :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Men hvis du har solgt lejligheden i 5 og betalt skatten' date=' så vil jeg tro, at løbet er kørt :)[/quote']Mit løb er kørt - skatten er betalt...mine arvinge får mere kage, skulle underligheder hænde. :thumbup:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle sammen Efter at have læst denne tråd står jeg desværre tilbage med nogle spørgsmål som nogle af jer forhåbentligt kan svare mig på. Min problemstilling er som følger: Jeg købte d. 01.10.04 en lejlighed i Limhamn som jeg i forbindelse med flytning tilbage til Danmark solgte d. 01.10.06. Til historien hører sig, at jeg pr. 01.10.06 købte hus i Danmark. Nu er mit spørgsmål så om jeg skal betale svensk skat af fortjenesten på den svenske lejlighed eller om jeg på den ene eller anden måde er undtaget dette??? På forhånd tak. MVH Mikkel.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej alle sammen Efter at have læst denne tråd står jeg desværre tilbage med nogle spørgsmål som nogle af jer forhåbentligt kan svare mig på. Min problemstilling er som følger: Jeg købte d. 01.10.04 en lejlighed i Limhamn som jeg i forbindelse med flytning tilbage til Danmark solgte d. 01.10.06. Til historien hører sig, at jeg pr. 01.10.06 købte hus i Danmark. Nu er mit spørgsmål så om jeg skal betale svensk skat af fortjenesten på den svenske lejlighed eller om jeg på den ene eller anden måde er undtaget dette??? På forhånd tak. MVH Mikkel.
Du bliver aldrig undtaget for skatten, men du har iflg. de nye regler mulighed for at søge om "uppskov", når du har købt nyt hus i DK inden for en given periode. Har du ikke modtaget din svenke deklaration vedlagt brochuren "Försäljning av bostadsrätt":confused: Der står reglerne beskrevet meget omhyggeligt - og hvordan du skal udfylde de vedlagte k-blanketter :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Sagen Weber mod Sverige afgjort. Weber vandt. :th2: :th2: En øresundsintegrationsbariere har bidt i støvet. Det er ikke hver dag det sker. Og Sverige har modarbejdet og modarbejdet og modarbejdet i årevis - husk det, hvis nogen svensk politiker skulle finde på at spille smart med udgangspunkt i denne sag. Loven ændres ikke, men tolkes nu af Skatteverket, så der kan gives skatteudsættelse for stablede småhuse (barbariske skikke, dom har i Utlandet) også kendt som ejerlejligheder, som nu ikke længere automatisk er erhvervslejligheder. Det vil formentlig betyde, at man med held kan søge genoptagelse, hvis man skulle gide det - nu er det jo ikke længere helt så attraktivt at få udsættelse. Men i hvert fald fremover kan man få udsættelse med betaling af kapitalgevinst ved boligsalg uanset om den danske ersättningsbostad er et hus eller en ejerlejlighed. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Renten som ikke er rente

Sagen Weber mod Sverige afgjort. Weber vandt. :th2: En øresundsintegrationsbariere har bidt i støvet. Det er ikke hver dag det sker. Og Sverige har modarbejdet og modarbejdet og modarbejdet i årevis - husk det, hvis nogen svensk politiker skulle finde på at spille smart med udgangspunkt i denne sag. Loven ændres ikke, men tolkes nu af Skatteverket, så der kan gives skatteudsættelse for stablede småhuse (barbariske skikke, dom har i Utlandet) også kendt som ejerlejligheder, som nu ikke længere automatisk er erhvervslejligheder. Det vil formentlig betyde, at man med held kan søge genoptagelse, hvis man skulle gide det - nu er det jo ikke længere helt så attraktivt at få udsættelse. Men i hvert fald fremover kan man få udsættelse med betaling af kapitalgevinst ved boligsalg uanset om den danske ersättningsbostad er et hus eller en ejerlejlighed. :)
Det kan måske alligevel gå hen og blive attraktivt at søge "uppskov" for dem som påtænker at flytte til DK og investere i hus/ejerlejlighed. På grund af en teknikalitet, er den "uppskovsränta" på 0,5%, som indføres pr. 1 .jan. 08, slet ikke en rente, men derimod en skat:rolleye: Det betyder, at dem som flytter til DK og vælger at søge "uppskov", slipper for at betale 0,5% årligt i såkaldt rente. For da det rent teknisk ikke er en rente, men en skat (læs forklaring i link), kolliderer den med de dobbeltbeskatningsaftaler, som Sverige har med det meste af EU + plus Schweiz, Norge og Liechtenstein. Så må vi se, hvor længe det helt igennem lovlige smuthul, får lov at leve. Nok lidt afhængig af, hvor mange der udnytter det:rolleyes: Ganske interessant læsning. http://di.se/Index/Nyheter/2007/11/06/256070.htm?src=xlink

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...