Jump to content
Thomas H.

Jeg søger medvirkende til Radioavisen mandag morgen

Recommended Posts

Ad 1).. Ja men der kan have været mange grunde til kronekursen for 10 år siden, en der blot var en borgerlig fløj i Riksdagen Ad2) Tja, hvis man tænker på sin egen lille navle, ja så ønsker man vel en lav kronekurs.. Hvis man ser i det lidt større perspektiv så mener jeg absolut ikke man er dum hvis man ønsker en stærk økonmi for det land man nu er bosat.
ad 1) Ja det glemte jeg lige at skrive. Men i 1999 er trods alt ikke 10 år siden ;) (og ja, jeg er selv borgerlig) ad 2) Jeg vil give dig til dels ret. Jeg ønsker selvfølgelig en stærk økonomi for Sverige, men i og med, jeg betaler skat i Danmark, så ønsker jeg da mere end stærk økonomi for Danmark end Sverige, da dette jo har større indflydelse på ens private økonomi i øjeblikket.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det tror jeg faktisk godt jeg kan forklare... Hvis man ikke kan tåle at afdraget på ens billån (eller andre lån) stiger i takt med en stærkere svensk krone, så har man nok sat sig lidt for hårdt.
...forudsat at man bibeholder samme/lignende indkomst som man gjorde da man flyttede i sin tid, ja. Men jeg står jo også personligt i en noget anderledes situation p.t. - og vil bestemt have det svært med en for stor stigning. Men det må blive "konsekvens og handling", hvis ikke det lykkes at rede det ud. Så jeg håber personligt ikke kursen går alt for meget amok.... :flov:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Så jeg håber personligt ikke kursen går alt for meget amok.... :flov:
Naturligvis forudsætter det at man har samme vilkår som da man flyttede. Jeg tror du kan være helt rolig mht kursen... den springer ikke lige pludselig flere procent op. Den har altid bevæget sig lidt, og det fortsætter den nok med

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er formueskatten? Hvad går den formueskat ud på, som i alle taler om? Er det en skat på ens opsparing hjemme i DK eller hvad? Tillægsspørgsmål til en ivestorhaj: Kan man hedge sig ud af risikoen for valutaudsving mellem DKR og SEK? Man kunne f.eks. spille på en stigende krone som overordnet strategi. Kan det betale sig for menig mand, eller skal man virkelig have mange millioner på kistebunden før det giver mening?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Man kunne f.eks. spille på en stigende krone som overordnet strategi. Kan det betale sig for menig mand' date=' eller skal man virkelig have mange millioner på kistebunden før det giver mening?[/quote'] For 4 år siden var kursen... 80 (som idag) og laveste har været 77 (okt. '05), højeste 83.6 (nov. '03) .... Det er jo ikke det helt vilde udsving. Jeg ville ikke bruge mine sparepenge på at spekulere i ændring af valutakursen, der er langt flere penge at hente på aktier

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Hvad går den formueskat ud på, som i alle taler om? Er det en skat på ens opsparing hjemme i DK eller hvad? Tillægsspørgsmål til en ivestorhaj: Kan man hedge sig ud af risikoen for valutaudsving mellem DKR og SEK? Man kunne f.eks. spille på en stigende krone som overordnet strategi. Kan det betale sig for menig mand, eller skal man virkelig have mange millioner på kistebunden før det giver mening?
Formueskat er en skat du betaler af din "formue", da du er bosat i Sverige er det ligemeget hvor du har formuen, den er skattepligtig i dit bopælsland. Du skal dog have en anseelig formue inden du beskattes, har glemt hvor den ligger men et par millioner tror jeg. Selvfølgelig kan du hedge din valutarisiko. Men medmindre dine månedelige betalinger mellem landende er meget store kan det simpelthen ikke på det kan betale sig. Det koster penge at hedge så den udgift skal tjenes ind inden din hedge går i plus..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Förmögenhetsskatten klikker ind ved 1,5 millioner og er 1,5 procent. Hvis jeg var den borgerlige regering, så ville jeg føle trang til at gøre noget synligt med stor symbolværdi... og nu kan jeg ikke huske tallet, men det er ret begrænset, hvor mange milliarder formueskatten indbringer, da mulighederne for krumspring er store. :) Desværre kunne det komme til at virke som en gave til de rige at fjjerne formueskatten, men ironisk nok er der ingen rigtig rige, der betaler formueskat. :o

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Förmögenhetsskatten klikker ind ved 1,5 millioner og er 1,5 procent.
Dvs for samlevende der ejer 50 % af alt? Så er det 3 millioner... jeg kan vist godt afsløre jeg er på den "sikre side":)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tre millioner for to sambeskattede' date=' ja. :)[/quote'] Nu spørger jeg så lige lidt dumt. Betyder det at man skal ha' min. 3 mill. i friværdi i sit hus ? Hvis det er belånt til t.ex. 2 mill, så har man vel ikke formue ? (ikke at det har nogen betydning for mit vedkomne :D )

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nu spørger jeg så lige lidt dumt. Betyder det at man skal ha' min. 3 mill. i friværdi i sit hus ? Hvis det er belånt til t.ex. 2 mill' date=' så har man vel ikke formue ? (ikke at det har nogen betydning for mit vedkomne :D )[/quote'] Ja. Din formue er alt hvad du ejer minus alt hvad du skylder. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ja. Din formue er alt hvad du ejer minus alt hvad du skylder. :)
Altså.. hvis jeg nu købte en båd til 3 mill, og brugte hele min (imaginære :lol: ) formue på det, så skal der vel ikke betales skat af båden ? Altså, det er vel kun hvis der står 3 mill i banken (eller i aktier eller lign.) ?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Altså.. hvis jeg nu købte en båd til 3 mill, og brugte hele min (imaginære :lol: ) formue på det, så skal der vel ikke betales skat af båden ? Altså, det er vel kun hvis der står 3 mill i banken (eller i aktier eller lign.) ?
En båd til tre milllioner indgår helt klart i din formue med markedsværdien. Men du kan fradrage så vidt jeg husker 10.000 kroner. Biler skal også regnes med med markedsværdien. Alt hvad man har af værdi. :rolleye:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
En båd til tre milllioner indgår helt klart i din formue med markedsværdien. Men du kan fradrage så vidt jeg husker 10.000 kroner. Biler skal også regnes med med markedsværdien. Alt hvad man har af værdi. :rolleye:
Aha... ok, så kan jeg godt se der er en masse smuthuller. Man kan jo forholdsvis hurtigt afskrive sin formue på den måde .... Båden er 0 kr. værd da den er usælgelig osv osv .. :o Nå, men det bliver "desværre" ikke noget problem for mig foreløbig

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Selvfølgelig kan du hedge din valutarisiko. Men medmindre dine månedelige betalinger mellem landende er meget store kan det simpelthen ikke på det kan betale sig. Det koster penge at hedge så den udgift skal tjenes ind inden din hedge går i plus..
Der er masser af måder man kan hedge sin valutakursrisiko på FØR skat. I en EFTER skat betragtning er jeg bare bange for at det går galt stort set hver gang!. Sådan er det i hvert fald med de danske regler for terminskontrakter og lign.. Hvis man ender med at få gevinst på sin terminskontrakt skal man betale skat af den, og kan ikke modregne i det man har hedget (som jo så er faldet). Hvis man ender med at få tab på sin terminskontrakt kan man ikke modregne tabet i noget. Så i en efter skat betragtning taber man altså penge uanset hvad der sker - ikke særlig sjovt! Jeg har ikke sat mig ind i de svenske regler, men jeg formoder at de er noget af det samme. Der er ikke så mange danskere ovre endnu - ellers ville der nok være en bank eller to som fandt på at lave et eller andet produkt, hvor man fx kunne aftale at betale dem en fast rente/beløb i DKK for en bestemt periode (fx 2 år), mod at de betalte een den svenske rørlige rente i SEK på en fastlagt hovedstol. Den sidste skulle man så selvfølgelig bruge til at betale sit huslån. På den måde ville ens økonomi være sikret mod valutakurs og renteudsving i perioden.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...