Jump to content
Thomas H.

Jeg søger medvirkende til Radioavisen mandag morgen

Recommended Posts

Kære Rare mennesker, Som journalist på Radioavisen skal jeg mandag morgen dække det svenske valg i Malmø - blandt andet meget gerne med reaktioner fra her bosiddende danskere. Jeg leder efter en eller flere, som har lyst til at medvirke direkte, mandag morgen. Det kommer til at foregå fra sendevognen, som vil befinde sig i Malmø. Jeg søger reflekterede personer som har et vist kendskab til svensk indenrigspolitik. Hvis du er interessseret (eller vil pege på nogen, som jeg bør kontakte) så giv mig et ring på + 45 31 202 999 VH Thomas H.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Hej Thomas Du er godt klart over langt størstedelen af os ikke har stemmeret til det svenske rigsdagsvalg ikke? Ligesom vi er frataget stemmeretten til det danske folketingsvalg??? Hvis vi stadig er danske statsborgere (hvilket størstedelen af os er...) har vi kun stemmeret til kommune og länsvalg i Sverige.. og da vi er bosat "udenfor riget" har vi ikke stemmeret i det land vi er statsborgere... Men jeg er ikke bekendt nok med svensk indenrigspolititk til at kunne bidrage med noget andet end harme over jeg ikke har stemmeret i Danmark. Er helt indforstået med jeg ikke kan stemme til Rigsdagen, da jeg ikke er svensk statsborger. Mvh Trine

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man kan overbevise Indenrigsministeriet om, at man vender tilbage til Danmark eller påtænker at gøre det inden for to år efter udrejsen, så kan man tiltigge sig retten til at stemme uden at have bopæl i riget. Og folk, der er ansat i den danske stat, kan også som en særlig bonus stemme til folketingsvalg uden at bo i Danmark. Jeg ved ikke, hvordan denne særlige løndel beskattes. :rolleyes:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Syntes jeg har hørt at vi faktisk godt kan stemme til Danske folketingsvalg' date=' man skal bare søge om det.[/quote'] Ja, søg du bare løs. Det har vi gjort, men du får afslag hvis det er en "permanent flytning". Er man udstationeret kan man få lov...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Og folk' date=' der er ansat i den danske stat, kan også som en særlig bonus stemme til folketingsvalg uden at bo i Danmark. Jeg ved ikke, hvordan denne særlige løndel beskattes. :rolleyes:[/quote'] Det kan danskere der er udsendt af fra DK også. Altså, et Danida projekt, mellemfolkeligsamvirke osv osv. Underlige regler :rolleye:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest ThomasO

Ha ha ha .... svensk indenrigspolitik ? a1292.gifHvem gider tage fri fra arbejde for at blive i Malmø til interview, dækker i tabt arbejdsfortjeneste? Det svenske valg rager mange danskere herovre en høstblomst, det er nok fordi flere er mere er distancedanskere end noget andet :sick: Læs i www.Sydsvenskan.se at danskerne er den befolkningsgruppe der stemmer mindst herovre hvergang. Såmænd også årsagen til at vi (i vores husstand) har smidt vores tilsendte stemmesedler ud, det er svenskernes eget valg, ikke vores. Du kan bare se her i tråden fylder vores frarøvede danske stemmeret, allerede meget mere end den aktuelle svenske. Tror der er mere spænding over det svenske valg i en tilfældig familie i Jullerupfærgeby eller vinterbyøster, end i vores lille hjem.:tongue2: Så du skal nok lede efter en som har konverteret 100% Thomas H., ikke blandt pendlerne. Mange gad godt at stemme der hvor man lægger hovedparten af sine skattepenge, nemlig i danmark. Jeg udtaler mig på vegne af egen mening.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Det svenske valg rager mange danskere herovre en høstblomst, det er nok fordi flere er mere er distancedanskere end noget andet :sick: Læs i www.Sydsvenskan.se at danskerne er den befolkningsgruppe der stemmer mindst herovre hvergang.
Tja, det svært at engagere sig i noget man ikke har stemmeret til. Hvorfor er det lige stemmeprocenten ved kommunal og amtsvalg i DK er så markant lavere end til Folketingsvalg?? Vel samme argument der gør man afholder kommunal/läns/rigsdagsvalg sammen dag.. For at få folk til at stemme ved kommunalvalget, når de nu alligevel har lettet røven fra sofaen... Jeg aner intet om kommunalpolitik...hverken da jeg boede i Danmark eller nu.. Derfor stemmer jeg ikke imorgen.. Havde jeg haft stemme til enten det danske eller det svenske parlament, så havde jeg stemt...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Jeg har ikke boet i DK i mere end 10 år. Jeg skal ikke have stemmeret i DK. Jeg følger ikke med og jeg har ingen planer om at flytte tilbage.
Hvorfor skifter du så ikke statsborgerskab og får stemmeret i Sverige??

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Fordi det ikke gør mig så meget lige nu. Det er muligt at jeg skifter på et senere tidspunkt. Men jeg vidste jo at jeg flyttede til udlandet og dermed blev uden stemmeret i DK og uden i Sverige. Her er jeg jo indvandrer' date='[/quote'] Ja det er jeg også. Mit problem er da absolut at andre invandrere i Sverige og iøvrigt også Danmark har stemmeret i det land de er statsborgere.. Hvorfor skal jeg så fratages min, fordi Danmark som et af de meget få civiliserede lande, har en lov fra før ruder konge var knægt med en uholdbar formulering..???

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man er ligeglad med, om man har stemmeret i sit fædreland, så fortjener man faktisk heller ikke at have den. Det er godt alle i historiens løb ikke har været lige så ligeglade, for så havde vi andre måske haft en anden og mindre vellykket styreform end demokrati. :(

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Og er der frivillige der vil sige noget godt i radioen, eller skal i sidde herinde og diskutere stemmeret for et mindretal, fremfor at gøde jorden med jeres guldkorn for noget der ligner 3 mill mennesker????? Nils.....Melder du dig frivilligt????? eller skal vi tvinge dig??? :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Og er der frivillige der vil sige noget godt i radioen, eller skal i sidde herinde og diskutere stemmeret for et mindretal, fremfor at gøde jorden med jeres guldkorn for noget der ligner 3 mill mennesker????? Nils.....Melder du dig frivilligt????? eller skal vi tvinge dig??? :)
Du har ret, sorry:flov: (både fordi du har ret og fordi jeg er nødt til at indrømme du har ret...) Men som skrevet tidligere ved jeg INTET om svensk indenrigspolitik. Og burde derfor have holdt min kæft i denne tråd:)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja her snakker vi om os selv igen og vores småproblemer, når hele Sveriges skæbne afgøres. Undskyld. Jeg snakker gerne om svensk indenrigspolitik - og hvad det ellers skal være - men ikke i sound bites. Vidste I, at man i Sverige trykker ca. 650 millioner (færdigudfyldte) stemmesedler. I ethvert andet land ville man have et fandens hus med at skille alle de millioner stemmesedler, der ikke skal tælles med, fra de få millioner, der skal tælles med. Men i Sverige er det ikke noget problem, for Sverige er en nation hævet over enhver mistanke... :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ja her snakker vi om os selv igen og vores småproblemer' date=' når hele Sveriges skæbne afgøres. Undskyld. Jeg snakker gerne om svensk indenrigspolitik - og hvad det ellers skal være - men [b']ikke i sound bites. Vidste I, at man i Sverige trykker ca. 650 millioner (færdigudfyldte) stemmesedler. I ethvert andet land ville man have et fandens hus med at skille alle de millioner stemmesedler, der ikke skal tælles med, fra de få millioner, der skal tælles med. Men i Sverige er det ikke noget problem, for Sverige er en nation hævet over enhver mistanke... :D
Ja, det er et smart system med de valsedlar. Specielt det med at man skal hente sit partis valseddel udenfor boksen, for derefter at gå ind i boksen og sætte et kryds på den. Hemmelig afstemning my butt!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Jeg kan desvärre ikke deltage i Malmö, da jeg er på arbejde i udlandet (DK) mandag morgen. Men du ved nok at "hvis" vi er egoistiske så stemmer vi på Venstre (ca. = enhedslisten i DK) her i Sverige for at rage så mange goder som muligt til os, og i Dk håber vi på at de Konservative vinder så de kan sänke skatten på vor indkomst fordi havd rager goderne i DK os da vi ikke får del i dem alligevel. Jo vi vist nok 17.000 her i skåne og lige så mange i resten af sverige (kilde Metro i DK) har en sköv vinkel til politik da vi har indkomst i et land og goder i et andet. Ps. det er nok mest os her i Skåne der har indkomst i DK. I Malmö representerer Dankserne nu lidt over 2% af välgerne ifölge Metro i DK i sidste uge.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ja' date=' det er et smart system med de valsedlar. Specielt det med at man skal hente sit partis valseddel udenfor boksen, for derefter at gå ind i boksen og sætte et kryds på den. Hemmelig afstemning my butt![/quote'] du tager da bare mange forskellige sedler med ind i båsen. eller så tager du dem med du har fået i brevkassen. nu fik jeg ingen lige nøjagtig fra mit parti (bonderøvene med Maud i spidsen) så jeg var nødt til at snuppe dem i valglokalet. jeg stemte udenfor Willys igår eftermiddag, neej hvor har de gjort de enkelt at stemme. man er fri for den der valgsøndagstress og får alligevel en dosis valgfeber når man står der med valgarbejderne og de andre der skal stemme. Radioavisen > det er tredje eller fjerde gang jeg går til valg i Sverige, men I er desværre nødt til at komme op til Helsingborg hvis I vil høre min stemme. Sådan et sted som Malmø, der er jeg ikke sikker på at jeg turde sætte mine sarte fødder ..... :laugh: jeg tror SteenElm også bor i Helsingborg :confused: ikke fordi jeg er over-borgerlig, men jeg blir så skuffet når man hører om hvordan uduelige socialdemokrater får livstids herregårdstillæg, som f.eks. ham Anders Ands fætter, Anders Sundstrøm (både ligner og lyder som Anders And), der får 310.000 i løn om MÅNEDEN for at være direktør for LO-fagforeningernes fælles forsikringsselskab, folksam. Det er noget svineri. jeg håber de borgerlige kan give Gris-Persson og hans pak en enkeltbillet til en øde ø.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
jeg stemte udenfor Willys igår eftermiddag' date=' neej hvor har de gjort de enkelt at stemme. man er fri for den der valgsøndagstress og får alligevel en dosis valgfeber når man står der med valgarbejderne og de andre der skal stemme..[/quote'] I går ??? Udenfor Willy's ??? Det lyder mildest talt skummelt :rolleye:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
ikke fordi jeg er over-borgerlig, men jeg blir så skuffet når man hører om hvordan uduelige socialdemokrater får livstids herregårdstillæg, som f.eks. ham Anders Ands fætter, Anders Sundstrøm (både ligner og lyder som Anders And), der får 310.000 i løn om MÅNEDEN for at være direktør for LO-fagforeningernes fælles forsikringsselskab, folksam. Det er noget svineri. jeg håber de borgerlige kan give Gris-Persson og hans pak en enkeltbillet til en øde ø.
Anders Sundström har faktisk beklaget, at har får så meget i løn, men som han siger: "samhället vi lever i ser tyvärr ut så här". :rolleye: Til det er der vel bare at sige: ja. :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

åh Nils, jeg kunne smække den kvajpande en ordentlig én på sinkadusen, og det er ikke fordi jeg egentlig er over-voldelig. Bare pas på du ikke havner i skud-, eller smæklinjen, for så får du også en. Fordi du yderligere har ødelagt min søndagseftermiddag. en anden én der kan få de mest ulme tendenser frem i mig er den der Rudy Frederiksen i Ringkøbing, og det er jeg nok heller ikke ene om. steen > ja, det var simpelthen de flinkeste mennesker der tog sig af mit ''röstkort'' udenfor Willy's kasser, og de lovede at de nok skulle videresende mine stemmesedler. de grønne stemmeskjulere var helt autentiske. http://www.val.se/val/val2006/rostlokaler/1283.html

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest ThomasO

Fagerborn: Fed formulering he he he ..... det kunne være sjovt at skubbe dig ind i forreste række til et valgmøde, der ville komme et par hellige køer ud med et blåt øje hva`? he he he .... jyder har det jo med at sige det direkte....:thumbup:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...