Jump to content
Daniel

Badeværelses-regler

Recommended Posts

Her til foråret skal jeg have ombygget badeværelset i vores sommerhus i Höör, og i den forbindelse har jeg tænkt mig at følge de danske regler for badeværelser. MEN, er det nok? Jeg har søgt længe efter de svenske regler for dette, så kan nogle hjælpe?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Her til foråret skal jeg have ombygget badeværelset i vores sommerhus i Höör, og i den forbindelse har jeg tænkt mig at følge de danske regler for badeværelser. MEN, er det nok? Jeg har søgt længe efter de svenske regler for dette, så kan nogle hjælpe?
Der er den bog der hedder SBI-anvisning nr. 200 for vådrum. Dette er nogle anvisninger på konstruktionsløsninger som er godkendt jf. BR-98 og BR-95. Der kommer dog snart et nyt bygningsrelgment 2007. Men dette er så de danske regler inde for konstruktionsløsninger i bad og toiletrum. Det link som Nils henviser til er kun "bygningsrelgment", det er ikke ensbetydende med at der står noget om indretning og konstruktionsvalg i badeværelser. Men umiddelbart tror jeg, at kontruktionerne er lige gangbar både i DK og her i Sverige. Ved ikke om det evt. kunne hjælpe dig, eller er du meget velkommen til at sige til hvis du vil have lidt hjælp. Med venlig hilsen Paw Jensen Bygningskontruktør MAK

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Nils Det du henviser til er normer for konstuktioner og dem kan Daniel ikke bruge til noget. Der er lige som de danske DS-normer efter Danske Standard, og Teknisk Ståbi. Det har nemlige ikke så meget med konstruktionsløsninger, så du kan finde i div. SBI-anvisniger. Det er nemlig to forskellig ting. Men samlig evt. dem med www.sbi.dk, det er der hvor alle anvisnigerne er samlet. Med venlig hilsen Paw Jensen Bygningskonstruktør MAK

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Wow, minder mest af alt om den danske DS410 norm for last på konstruktioner, plus det løse. :scared: Jeg er alvorlig bange for at publikum til dette værk mest er rådgivende ingeniører og projekterende, såsom bygningskonstruktører. Næ du, der skal samlingsdetaljer og erfa blade til, hvis man vil lære det praktiske. PFrylle's henvisning til SBI er super. De har nogle rigtig gode publikationer der dækker de praktiske detaljer :th2: . Mr. Markowitch Tidligere Bygningsingeniør.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Wow, minder mest af alt om den danske DS410 norm for last på konstruktioner, plus det løse. :scared: Jeg er alvorlig bange for at publikum til dette værk mest er rådgivende ingeniører og projekterende, såsom bygningskonstruktører. Næ du, der skal samlingsdetaljer og erfa blade til, hvis man vil lære det praktiske. PFrylle's henvisning til SBI er super. De har nogle rigtig gode publikationer der dækker de praktiske detaljer :th2: . Mr. Markowitch Tidligere Bygningsingeniør.
Takker Mr. Markowitch for en dejlig opbakning :th2: :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er selv igang med vores badeværelse her i Oxie, og NEJ man følger ikke bare de danke regler, tro mig... De har meget anderledes regler for vådrums opbygning......... så det skal undersøges meget nøje, bla med vandrør i væggenm det er anderledes end i dk, det mad fald i brusekabinen er også meget andre regler end i dk.... Men held og lykke med projektet. // Anja

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Vi er selv igang med vores badeværelse her i Oxie, og NEJ man følger ikke bare de danke regler, tro mig... De har meget anderledes regler for vådrums opbygning......... så det skal undersøges meget nøje, bla med vandrør i væggenm det er anderledes end i dk, det mad fald i brusekabinen er også meget andre regler end i dk.... Men held og lykke med projektet. // Anja
Hej Anja Bare sådan rent nygerigehed, har du evt. nogle henvisninger omkring dette? For det kunne nu være meget sjovt at se forskellen mellem de danske og svensker konstruktioner. Med venlig hilsen Paw

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Paw. Vi havde en dansk tømre herovre for at hjælpe med gulvet, vi brækkede det hele op, og regnede med at der skulle vådrums gibs på, men næ nej. Vi henvendte os i Bauhaus, og rådførte os med naboen.. Så der er lagt spånplader først og derefter almindelige gibs, så skal der smøres 3 lag fugtspærre på, også kan man lægge sin varme i gulvet og klinker... Så man kan ikke tage forgivet at det er samme regl i dk og se for det er det langtfra... Vandrør må godt være skjulte, så længe det er i hele længder....... Hilsen Anja

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ang nyt badeværelse - er det så tilladt at lægge klinker og fliser oven på de "våtrumsmattar" og "våtrumstapeter" man finder overalt? - og er det i det hele taget muligt/smart/klogt at gøre det? (er totalt uanvendelig med et stykke værktøj i hånden men meget rart at vide da det hus vi kigger på har 2 badeværelser der engang skal sættes "i stand". Lyder logisk for mig at man faktisk har grundfundamentet til at "vådrumssikre" sit badeværelse på denne måde og derfor ikke behøver at starte helt fra bunden af). vh, Pede - der får TIMER til at gå ved at læse herinde. :new:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Paw. Vi havde en dansk tømre herovre for at hjælpe med gulvet, vi brækkede det hele op, og regnede med at der skulle vådrums gibs på, men næ nej. Vi henvendte os i Bauhaus, og rådførte os med naboen.. Så der er lagt spånplader først og derefter almindelige gibs, så skal der smøres 3 lag fugtspærre på, også kan man lægge sin varme i gulvet og klinker... Så man kan ikke tage forgivet at det er samme regl i dk og se for det er det langtfra... Vandrør må godt være skjulte, så længe det er i hele længder....... Hilsen Anja
Hej Anja Men der må jeg så desværre sig, at den omtalte konstruktion er nu også er godkendt i DK, skal dog bare være gipsgulvplank der er godkendt til vådrum. Og det kan du evt. læse i SBI-anvisning nr. 200. Og nu er reglerne også at du må ikke lægge alm. vådrumsgips på gulv (13 mm), Da disse kun er beregnet til vådrumsvægge. Du må gerne lægge gips i gulv, men det skal af en type som gulvplank (13 mm), men der skal være min. 2 lag og de skal være sammenlimet, men forskudte samlinger. Men det skal også ligeledes smøres ind i en vådrumsmembran, 2 eller 3 lag kommer an på produkt. Hvis du havde en tung konstruktion (betondæk) skal dette også smøres ind i en vådrumsmembran. Vil da også lige sige, alt for forladt overfor Bauhaus, men de mennesker som er i byggemarkeder er ikke konpetente til at udtale sig om bygningskonstruktioner, hvad man må og ikke må mht. konstruktioner og konstruktionsløsninger mener jeg. Bl.a. oftes har disse mennesker ikke den kompetente uddannelse/er som ingeniører, arkitekter eller bygningskonstruktør har. De skal jo bare sælge nogle byggevare til kunden. Og ville måske også være et at de sidste steder hvor jeg ville rådgive mig, men det er jo en personlig holdning. MVH Paw

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

SBI-200 kontra AMA98 Der er nogle svenske konstruktionsbøger som AMA98. Disse bøger formoder jeg at de svare til de danske SBI-anvisninger. Jeg har dog kigget lidt i nogle af dem, men jeg har kun stødt på en enkelt tegninger som omhandler klinkegulve. Denne løsning som er tegnet er stort set den sammen konstruktionsløsning som er i SBI-anvisning nr. 200. Vil da også gerne hører om der virkelig ikke er nogle som kender til AMA98? For jeg tror at når det kommer til stykket så ligner opbyggelsen af gulve i DK og Sverige nok det samme. Til Pnille hvis der evt. ikke er nogle som kender til de overnævnte bøger, så vil jeg gerne hjælpe jer med at komme frem til en god brugbar og sikker løsning. Hvis det er kan du evt. smide en PM til mig.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...