Jump to content
Chris

Billigt brænde?

Recommended Posts

Brænde = ved er let at finde, men hvad er bedst? Prøv at søge på "ved" på Blocket.se og find dem, der er nærmest dig. Det omtalte eksempel nær Malmø lyder umiddelbart dyrt, og mange steder kan der aftales pris om hjemtransport - del evt. med en anden. Rent personligt er jeg begyndt at anvende alm = elm. Det er vældig kompakt og har en betydeligt bedre brændværdi i forhold til birk, bøg m.m.. Prøv at fylde din normale brændekurv med alm. Løft den, og du vil mærke en betydelig vægtforøgelse i forhold til birk f.eks. At birk ser finere ud i brændestablen er en anden sag, men det udseende betales der mange penge for. Til orientering får jeg leveret mit alm-brænde lige foran mit brændeskur med en stor traktor, som har 1,5 kubikmeter i sin store skovl foran. Der er ca 1,5 kubik stablet brænde, og det giver jeg 500 SEK for eller 333,33 SEK pr. kubik kløvet brænde i ca. 37 cm længde.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Er der nogen herinde' date=' der kan hjælpe mig med et sted omkring Trelleborg. Hvor jeg kan købe billig brænde.... og hvad hedder der egentlig på svensk?[/quote'] Jeg har tidligere brugt Dansk brændesalg (www.danskbraendesalg.dk) men jeg ved ikke om de leverer på den side af broen. De var ihvertfald både billigere og gode. Mvh Kaj

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Rent personligt er jeg begyndt at anvende alm = elm. Det er vældig kompakt og har en betydeligt bedre brændværdi i forhold til birk, bøg m.m.. Prøv at fylde din normale brændekurv med alm. Løft den, og du vil mærke en betydelig vægtforøgelse i forhold til birk f.eks.
Øh, der er altså noget du har misforstået:). Elmetræ er ganske vist i den tunge ende af skalen, men enten har du fået noget træ som ikke har været tørt eller også er du ekstremt fintfølende. Forskellen på birk og elm er UNDER 1% (http://danskbraendesalg.dk/information.php?info_id=8). Og elm er ikke så tungt som ask, eg og bøg. Når det er sagt, så er jeg enig med dig i at elm er en fornuftig brændesort, når bare man ikke selv skal save kløve det. Det slider simpelthen værktøjet op. Mvh Kaj (der tidliger har været skovarbejder, men nu køber brænde på den magelige måde, altså stablet og leveret)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

VM i trådløftning - men alligevel.... Vi har købt brænde fra "Jensens Vedproduktion AB", som leverer mange forskellige former af ovntørret brænde til fornuftige penge. Vi købte 6 rummeter eg/bøg for 2800 leveret til døren - døm selv om det er billigt eller ikk', men træet er i orden og tilstrækkelig tørt til at det kan brændes med det samme..... Og lur mig iom ikk' det forstår "svansk" i firmaet :laugh: Og det næstbedste - de ringede tilbage da vi havde udfyldt formularen påhjemmesiden :love2: TNI

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forsøgte Lundaved for en uge siden, og de er åbenbart hængt op for tiden. Han kunne tidligst sige noget om tre uger... Så jeg er stadig i markedet for noget brænde - og gerne noget der ikke skal tørre for meget :o

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg forsøgte Lundaved for en uge siden, og de er åbenbart hængt op for tiden. Han kunne tidligst sige noget om tre uger... Så jeg er stadig i markedet for noget brænde - og gerne noget der ikke skal tørre for meget :o
os mig, med på en lytter

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
os mig' date=' med på en lytter[/quote'] Jeg har brugt skåneved 2 gange nu. Priserne er de samme som andre, og udkørslen betalte jeg vist 400 sek sidste år, og 500 sek i år (begge gange leveret i en weekend). Næppe helt billigt, og træet var ikke vådt, men sidste år skulle det ligge 3-4 måneder, og i år var det noget bedre. :rolleyes:http://www.skaneved.se/priser/priser.html Men jeg bor jo også en del tættere på ystad end på malmö :tongue2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Vi købte 6 rummeter eg/bøg for 2800 leveret til døren - døm selv om det er billigt eller ikk',
"Stjälpt" eller "travad"? Der er jo en del forskel på den endelige mængde, når det hele er stablet. Om det kommer hulter til bulter i kasser eller sække, eller om det er stablet på palle. Prisen synes jeg er ok, når det var inkl. levering.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hulter til bulter på en stoooor trailer med tippelad.....' date=' leveret i omegnen af Klågerup en lørdag eftermiddag, inkl 10 minuters hyggesnak om brænde og brændekvalitet bagefter. (he-he)[/quote']Ok - så var det 1m3s-mål, altså "stjälpt" - og cirka 0,65m3 stablet. Så bliver det sikkert lidt dyrere at få leveret stablet på palle. Men jeg skriver til dem og hører ad. Jeg skal bruge en 4-5 m3.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Så bliver det sikkert lidt dyrere at få leveret stablet på palle. Men jeg skriver til dem og hører ad. Jeg skal bruge en 4-5 m3.
Så har jeg snakket med Jensen (som jo er ganske dansk), og fået klarlagt sagerne. Han kan ikke løfte hele paller af - ergo kan han kun levere i løsvægt (stjälpt). Han er ved at være løbet tør for brænde der kan bruges med det samme, men er ved at få et tørringsanlæg op at køre - så det i fremtiden ikke skulle blive et problem. Levering koster 500,- Svensson-dask (i mit tilfælde).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jensens Ved kan anbefales Så har Leif været forbi, og læsset 6 rummeter løs elm af i min indkørsel. :thumbup:35d4uc4.jpg Hurtig ekspedition, og han er flink til at ringe tilbage. Hvis nogle skal bruge tørt brænde, så skal i nok være hurtige. Han er ved at have solgt ud af det tørre - som situationen er p.t. Ja - Leif taler jo en slags dansk (jyde :laugh:) - så jer der helst undgår at gebærde jer på svensk (eller simpelthen ikke har lært det endnu) kan roligt give ham et kald. Mine anbefalinger herfra.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Så er der også 6-7 rummeter ved mit brændeskur. Top service - tørt godt brænde. Og kunne endda få møffet sin 4WD med trailer om bag huset af kommunens græsplæne og det hele og læsse af LIGE ved brændeskuret - hvilket har stor betydning i stedet for at skulle slæbe det i en trillebør hele vejen fra den modsatte side af grunden. Klar anbefaling herfra!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Så er der også 6-7 rummeter ved mit brændeskur. Top service - tørt godt brænde. Og kunne endda få møffet sin 4WD med trailer om bag huset af kommunens græsplæne og det hele og læsse af LIGE ved brændeskuret - hvilket har stor betydning i stedet for at skulle slæbe det i en trillebør hele vejen fra den modsatte side af grunden. Klar anbefaling herfra!
Hvor har du købt brændet?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Så har Leif været forbi, og læsset 6 rummeter løs elm af i min indkørsel. :thumbup: Hurtig ekspedition, og han er flink til at ringe tilbage. Hvis nogle skal bruge tørt brænde, så skal i nok være hurtige. Han er ved at have solgt ud af det tørre - som situationen er p.t. Ja - Leif taler jo en slags dansk (jyde :laugh:) - så jer der helst undgår at gebærde jer på svensk (eller simpelthen ikke har lært det endnu) kan roligt give ham et kald. Mine anbefalinger herfra.
Kan du klare et nummer til Leif evt på PM?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg forsøgte Lundaved for en uge siden' date=' og de er åbenbart hængt op for tiden. Han kunne tidligst sige noget om tre uger.[/quote']Så vågnede Lundaved op igen. Har netop fået et opkald fra dem - og nu kunne de pludselig levere på fredag. :p Så hvis nogle står og mangler, og Leif ikke kan hjælpe eller har travlt, så burde de være en mulighed.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

En lille sammenligning af de gode Nu er det nok de færreste der køber brænde i Kvickly (DK) - men skulle man få de lyster, så skal man op med muffen. Her et lille eksempel på hvad brænde i tilsvarende kvalitet ville koste Ovre-På-Den-Anden-Side: 29qlkbc.png 4,2 stablede rummeter til 3500,- dkk = 4900,- sek :rolleye:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...