Jump to content
koustrup

Anmeldelse af Vårda øjn-klinik.

Recommended Posts

Da jeg tidligere herinde, har forspurgt om priser på briller (http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=8306&highlight=briller), syntes jeg næsten i skal høre hvad det endte med. Der har tidligere været omtalt øjn operationer herinde, hvor folk stillede stort spørgsmåls tegn ved om det er sikkert (det er jo vores øjne). For mit vedkommende har jeg aldrig haft skrubler ved at gå med briller, men da på et tidspunkt læste om en svensk læge som forskede i det at have briller eller linser belaster ens nerver mere, valgte jeg at undersøge det lidt nærmere (Men det er en anden historie). Jeg kontaktede lægen, og han oplyste mig at jeg skulle finde et sted at få lavet operationen, og hvad var mere naturligt end her i Malmø. godtsyn.dk tilbød denne operation for 20.000 DKR eller 16.000 DKR som studerende (Prisen på Hamlet i DK var 41.500 DKR)- jeg valgte dog at kontakte kliniken direkte får at høre om jeg kunne få samme priser direkte igennem dem - det kan anbefales. Så til den større undersøgelse, hvor farligt er det? Man har lavet disse operationer siden 1980 (dog ikke samme metode), og ingen er blevet blinde af det - der er en "fejl" operations` procent på 1,2 % dvs. 1,2% skal igennem operationen igen, da der har været fejl - men som sagt ingen er blevet blinde af det. Nu vil jeg fortælle lidt om det, som du sikkert sidder og venter mest på - hvordan er det.... For det første kommer man til en forundersøgelse, som tager ca. en halv time, dette er utroligt simpelt - ind og læse lidt for lægen, og så ud igen - man får dog nogle øjndråber som gør at man er meget lysfølsom bagefter (da ens propiller forstøret), og man SKAL have solbriller med. Jeg skulle lige prøve uden solbriller, det kan ikke anbefales.... Efter forundersøgelsen aftaler man en dato for operationen, og her møder man så bare op. Man starter med at få nogle bedøvende øjndråber, og herefter kommer man ind og bliver opereret i ca. 4 minutter på hvert øje. Ingen smerter overhovedet - man skal blot kigge ind i en rød prik. Der findes Lasik og Elsa metoden - Lasik er mest brugt i fks. DK, da man her kan se normalt efter ca. 20 minutter, min hornhinde var dog for tynd til dette, så det blev Elsa - hvilket også er mere sikkert da man ikke skær i øjet her. Da alt dette var overstående blev der severet en oste mad og en kop kaffe mens man lige sunder sig, og så skulle det store drypperi ellers i gang. Tåreerstaning hvert 5 min. de første 24 timer (kun når man er vågen) Rense dråber 4 gange dagligt Djævele dråber hver 6 time, de første 36 timer. De omtalte djævle dråber, er virkelig slemme de første 10 sek. i øjet, men det er faktisk også det ENESTE smerte der er ved det hele. Jeg fik lavet min operation kl. 17 om eftermiddagen, og næste morgen lå jeg og så tv uden briller - dog ikke helt klart, men en tydelig forbedring. Ulempen ved Elsa er at der kan gå op til 12 mdr. før synet er helt stabilt - men det er altså ikke så man render rundt og ikke kan se noget. Efter 3 dage skal man have bandage linsen ud (kontakt linse), og den kan godt være lidt tør efter så lang tid i øjet - men ingen problemer. Folk siger at det er her det kommer til at gøre ondt, men jeg mærkede INTET! Efterfølgende skal der drybbes 3 gange om dagen med noget rense væske, og så ellers tåreerstatter når man har behov for det (hvilket ikke er meget). Jeg sidder her ca. 3 uger efter, med et perfekt syn - og fuck hvor er det fedt - men man skal lige vende sig til ikke at række ud efter brillerne om morgen (af vane). Der skal dog ved stærk sol lys benyttes solbriller i op til et år efter. Jeg håber at i har fået noget ud af det, og i er mere end velkommen til at kontakte mig hvis jeg kan hjælpe jer med nogle spørgsmål.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kontaktede lægen, og han oplyste mig at jeg skulle finde et sted at få lavet operationen, og hvad var mere naturligt end her i Malmø. godtsyn.dk tilbød denne operation for 20.000 DKR eller 16.000 DKR som studerende (Prisen på Hamlet i DK var 41.500 DKR)- jeg valgte dog at kontakte kliniken direkte får at høre om jeg kunne få samme priser direkte igennem dem - det kan anbefales. Jeg håber at i har fået noget ud af det, og i er mere end velkommen til at kontakte mig hvis jeg kan hjælpe jer med nogle spørgsmål.
Rigtig god beretning, der endnu en gang giver vand på møllen om at min nærsynethed skal afhjælpes en gang for alle. Skal lige fange den: Du søgte på godtsyn.dk for at finde en svensk klinik. Hvorfor ikke direkte på en svensk side? Og hvordan med Danmark - Kan man få tilskud der igennem? /Junkeren

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Rigtig god beretning, der endnu en gang giver vand på møllen om at min nærsynethed skal afhjælpes en gang for alle. Skal lige fange den: Du søgte på godtsyn.dk for at finde en svensk klinik. Hvorfor ikke direkte på en svensk side? Og hvordan med Danmark - Kan man få tilskud der igennem? /Junkeren
Det kan varmt anbefaels, og i forhold til briller og linser er det jo tjent hjem på 5-6 år. Det som er det "underlige" er at igennem Godtsyn.dk ville jeg spare ca. 2000 DKR ved at bestille hos dem (og blive behandlet hos Vårda), i forhold til priserne på Vårda`s hjemmeside - men ringede så til dem, og så var der alligvel lidt at spare ved at tage det direkte igennem dem :-) Jeg mener ikke at danmark giver tilskud mere, men de gav en gang rigtigt meget (men det er 7-8 år siden)!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Da jeg tidligere herinde' date=' har forspurgt om priser på briller ([url']http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=8306&highlight=briller), syntes jeg næsten i skal høre hvad det endte med. Der har tidligere været omtalt øjn operationer herinde, hvor folk stillede stort spørgsmåls tegn ved om det er sikkert (det er jo vores øjne). For mit vedkommende har jeg aldrig haft skrubler ved at gå med briller, men da på et tidspunkt læste om en svensk læge som forskede i det at have briller eller linser belaster ens nerver mere, valgte jeg at undersøge det lidt nærmere (Men det er en anden historie). Jeg kontaktede lægen, og han oplyste mig at jeg skulle finde et sted at få lavet operationen, og hvad var mere naturligt end her i Malmø. godtsyn.dk tilbød denne operation for 20.000 DKR eller 16.000 DKR som studerende (Prisen på Hamlet i DK var 41.500 DKR)- jeg valgte dog at kontakte kliniken direkte får at høre om jeg kunne få samme priser direkte igennem dem - det kan anbefales. Så til den større undersøgelse, hvor farligt er det? Man har lavet disse operationer siden 1980 (dog ikke samme metode), og ingen er blevet blinde af det - der er en "fejl" operations` procent på 1,2 % dvs. 1,2% skal igennem operationen igen, da der har været fejl - men som sagt ingen er blevet blinde af det. Nu vil jeg fortælle lidt om det, som du sikkert sidder og venter mest på - hvordan er det.... For det første kommer man til en forundersøgelse, som tager ca. en halv time, dette er utroligt simpelt - ind og læse lidt for lægen, og så ud igen - man får dog nogle øjndråber som gør at man er meget lysfølsom bagefter (da ens propiller forstøret), og man SKAL have solbriller med. Jeg skulle lige prøve uden solbriller, det kan ikke anbefales.... Efter forundersøgelsen aftaler man en dato for operationen, og her møder man så bare op. Man starter med at få nogle bedøvende øjndråber, og herefter kommer man ind og bliver opereret i ca. 4 minutter på hvert øje. Ingen smerter overhovedet - man skal blot kigge ind i en rød prik. Der findes Lasik og Elsa metoden - Lasik er mest brugt i fks. DK, da man her kan se normalt efter ca. 20 minutter, min hornhinde var dog for tynd til dette, så det blev Elsa - hvilket også er mere sikkert da man ikke skær i øjet her. Da alt dette var overstående blev der severet en oste mad og en kop kaffe mens man lige sunder sig, og så skulle det store drypperi ellers i gang. Tåreerstaning hvert 5 min. de første 24 timer (kun når man er vågen) Rense dråber 4 gange dagligt Djævele dråber hver 6 time, de første 36 timer. De omtalte djævle dråber, er virkelig slemme de første 10 sek. i øjet, men det er faktisk også det ENESTE smerte der er ved det hele. Jeg fik lavet min operation kl. 17 om eftermiddagen, og næste morgen lå jeg og så tv uden briller - dog ikke helt klart, men en tydelig forbedring. Ulempen ved Elsa er at der kan gå op til 12 mdr. før synet er helt stabilt - men det er altså ikke så man render rundt og ikke kan se noget. Efter 3 dage skal man have bandage linsen ud (kontakt linse), og den kan godt være lidt tør efter så lang tid i øjet - men ingen problemer. Folk siger at det er her det kommer til at gøre ondt, men jeg mærkede INTET! Efterfølgende skal der drybbes 3 gange om dagen med noget rense væske, og så ellers tåreerstatter når man har behov for det (hvilket ikke er meget). Jeg sidder her ca. 3 uger efter, med et perfekt syn - og fuck hvor er det fedt - men man skal lige vende sig til ikke at række ud efter brillerne om morgen (af vane). Der skal dog ved stærk sol lys benyttes solbriller i op til et år efter. Jeg håber at i har fået noget ud af det, og i er mere end velkommen til at kontakte mig hvis jeg kan hjælpe jer med nogle spørgsmål.
Tillykke med resultatet, Koustrup! Jeg fik samme operation som dig i November (dog et andet sted) og er også rigtig glad for resultatet. Selvom mit syn i dag er godt er det ikke 100% perfekt. Når de opererer overkorrigerer de en smule, fordi synet justerer sig. Jeg gik fra at have ca. -6 på begge til +1,5. To måneder efter var mit syn faldet til +0,5 og +1. Tror snart det er på tide at blive målt igen. Men hvis jeg ender med at blive hvor jeg er kan jeg godt acceptere det.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt at høre om nogen med god erfaring :) Jeg har mange gange overvejet de operationer, men sidste gang jeg snakkede om det, snakkede jeg med min veninde der er læge. Hun forklarede, at hun ikke kendte én eneste øjenlæge eller læge for den sags skyld der har fået det lavet... ret skræmmende hvis det er så fantastisk? Sidst jeg undersøgte det, så var der rigtig mange der endte med læsebriller eller linser igen, bare med mindre styrke end før, og så synes jeg ikke helt at det kan betale sig... og det viser sig desuden tit at man bliver langsynet som ældre, og derfor kan komme til at kræve endnu en operation... kedeligt! Så jeg venter pænt på at at lægerne og øjenlægerne begynder at få det lavet, og at mine efterhånden muldvarpelignende øjne falder til ro på omkring de -5 til -6,5 stykker de er på nu... Og undskyld at jeg smider lidt dårlig karma ind i tråden, synes bare lige at den anden side af sagen skulle luftes...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hun forklarede, at hun ikke kendte én eneste øjenlæge eller læge for den sags skyld der har fået det lavet... ret skræmmende hvis det er så fantastisk? Den har jeg nu også hørt før - men efter som at min egen læge har fået lavet en, og Tomas som er øjnlægen på Vårda - havde jeg ingen skrupler med det. Sidst jeg undersøgte det, så var der rigtig mange der endte med læsebriller eller linser igen, bare med mindre styrke end før? Der er jo heller ingen garenti får at du får 120% syn, men der er garenti på at du ryger ned på +/-1 - med mindre du får anden afvide! Men hvor pokker har du læst henne at der er rigtig mange (hvad er rigtig mange) som skal gå med briller eller linser igen bagefter???? Hamlet i Danmark oplyser fks. at de kun havde 0,7 % af dem fra 1999 som skulle benytte briller (altså 8 år siden)! og det viser sig desuden tit at man bliver langsynet som ældre, og derfor kan komme til at kræve endnu en operation... kedeligt! Mange får "gammel-mands" syn som ældre - hvilket man ikke behøver have været en operaion igennem for - i øvrigt har man jo stadig spare en del år uden briller (for mit vedkommende). Så jeg venter pænt på at at lægerne og øjenlægerne begynder at få det lavet Som tidligere nævn kan du sagtens finde nogle som har fået det lavet, men hvis du stiller op hvor mange læger der er kontra hvor mange af dem som bruger briller er nok ikke allesammen. I øvrigt kan jeg nævne at jeg havde en læge som ALDRIG i livet ville anbefale Ostotpædisk behandling (en slags udvidet fys.), lige endtil han selv havde prøvet det :-) Pointen er at det ikke altid lægerne helt går i dybden med tingene (men det er selvfølelig nok også derfor vi har special lægerne). og at mine efterhånden muldvarpelignende øjne falder til ro på omkring de -5 til -6,5 stykker de er på nu... Nu kan jeg ikke lige huske hvor det er at du er sikret, men hvis tilfældet skulle være at det var i DK - så kan du jo få amtet til at betale til den tid (hvis du ligger over/under de 6,0) Og undskyld at jeg smider lidt dårlig karma ind i tråden, synes bare lige at den anden side af sagen skulle luftes... he he, det skal den bestemt også - mener faktisk at det også var dig der var lidt skeptisk i en tidligere tråd? (er ikke sikker), netop derfor lavede jeg denne tråd :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tillykke med resultatet' date=' Koustrup! Jeg fik samme operation som dig i November (dog et andet sted) og er også rigtig glad for resultatet. Selvom mit syn i dag er godt er det ikke 100% perfekt. Når de opererer overkorrigerer de en smule, fordi synet justerer sig. Jeg gik fra at have ca. -6 på begge til +1,5. To måneder efter var mit syn faldet til +0,5 og +1. Tror snart det er på tide at blive målt igen. Men hvis jeg ender med at blive hvor jeg er kan jeg godt acceptere det.[/quote'] Hey AJ, tak for det. Ja, det er kanont godt - men hvis det var ELSA så kan der jo også gå lang tid endnu :-) Jeg var til efterundersøgelse i går, og fik afvide at jeg har været rigtigt heldig, da jeg allerede ser næsten perfekt - kan sagtens køre bil og skyde igen (det er nok ikke syntes synets at jeg rammer så dårligt ;-)). Havde du nogle smerter?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hey AJ, tak for det. Ja, det er kanont godt - men hvis det var ELSA så kan der jo også gå lang tid endnu :-) Jeg var til efterundersøgelse i går, og fik afvide at jeg har været rigtigt heldig, da jeg allerede ser næsten perfekt - kan sagtens køre bil og skyde igen (det er nok ikke syntes synets at jeg rammer så dårligt ;-)). Havde du nogle smerter?
Jeg fik lavet PRK, men jeg kan læse mig frem til at indgrebet er identisk med Elsa og Lasek (bemærk e'et). Jeg havde ingen smerter. Men jeg var ekstremt lysfølsom og træt i øjnene i starten. Så jeg lå hjemme i tre dage for nedrullede gardiner, hørte P1 og sov 14 timer i døgnet. Men allerede 6 dage efter var jeg tilbage foran computeren på mit daværende arbejde. Dog måtte jeg de første par uger have lidt større tekststørrelse end normalt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder godt. Nu skal det dælme snart være min tur til at droppe briller og linser. Fik linser (briller nægtede jeg at gå med dengang, kan jeg huske :)), da jeg var 11-12 år (i '89 må det være). Jeg kan huske, at jeg blev vildt forundret over, at man kunne se de individuelle blade på træer. Havde for længst vænnet mig til, at trætoppe bare var én stor grøn klump. :lol:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Lyder godt. Nu skal det dælme snart være min tur til at droppe briller og linser. Fik linser (briller nægtede jeg at gå med dengang, kan jeg huske :)), da jeg var 11-12 år (i '89 må det være). Jeg kan huske, at jeg blev vildt forundret over, at man kunne se de individuelle blade på træer. Havde for længst vænnet mig til, at trætoppe bare var én stor grøn klump. :lol:
Har din kone fået nye briller siden i mødtes ? - det skulle du måske passe på med i hvert fald, jf. din træ-historie hehe. Det gas - du kan tage det. kan også være det gavner dine evner inden for en vis sportsgren :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
koustrup og aj: Hvordan er jeres syn i dag, her 2 år senere? Jeg overvejer seriøst snart at få gjort noget ved mine øjne inden for et års tid. :)
Jeg fik lavet LASEK hos Vårda i starten af juli. Du skal afskrive 3-4 dage hvor du nærmest ingenting kan lave - og endnu mere, hvis du har skærmarbejde. Ser nærmest perfekt nu - og har gjort det siden 8-10 dage efter operationen. Er ekstra lysfølsom og om aftenen kan der være lidt haze-effekt, som gør det lidt anstrengende at køre bil. Men ellers er det 100 % i orden. Men skal gå med solbriller udenfor det næste år og dryppe øjne 5-6 gange dagligt de næste 3 mdr. Vil give Vårda 9 af 10. De er super-professionelle og service-mindede. Eneste lille minus er at de forklejnede bivirkningerne. Havde svejse-øjne der konstant løb i vand i 2 døgn - den havde de ikke lige meddelt. Omregnet gav ca. 16.5 K DKK. På Hamlet kan det gøres for knapt 20K DKK. Hvis du vælger at få det gjort, så giv mig et praj. Jeg har en reference-rabat gældende til nytår, der giver ret til 1000 SEK ekstra rabat til dig + 1000 SEK til mig selv :-) Og der er vist gået lidt finanskrise i øjenskærerbranchen, så du kan komme til med ret kort varsel.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...