Jump to content
renemaria

Hjælp, SKAT er gået i sort (Dansk firma i Sverige)

Recommended Posts

Hejsan!! For at gøre en lang historie lidt kortere. Vi er en lille virksomhed indefor BYG med en enkelt ansat, firmaet har eksisteret i DK siden 2003. Efter at vi er flyttet til Skåneland November 2006er vi blevet kastet rundt fra den ene skat medarbejder til den anden, med et enkelt spørgsmål. Hvordan skal virksomheden registreres? Jeg har idag modtaget brev, hvor skat,ønsker vi lukker firmaet og flytter det til ssssssssssverige, kan det være rigtigt??. Alt arbejde udføres i Danmark og vor ansatte er danske. Jeg kan se på debatten at det findes mange selvstændige , hvad gør I?? Jeg er for at sige det mildt, forvirret.:rolleye: Maria

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er så ikke gjort med en adresse. Man skal have fast driftssted i Danmark, for at kunne blive der skattemæssigt, men det er vel ikke problemet her? Har Skat mon ferieafløsere på? Eller vil de bare nedbringe mængden af sager. :rolleyes:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Så må man jo antage at de har fast driftssted......Desuden er en adresse nok. Du behøver intet kontor. Alternativt kan man reg. sig hos SKAT i Sønderborg, såfremt man er udlandsdansker og ønsker at drive virksomhed i DK.

Alt arbejde udføres i Danmark og vor ansatte er danske.
Det er så ikke gjort med en adresse. Man skal have fast driftssted i Danmark' date= for at kunne blive der skattemæssigt, men det er vel ikke problemet her? Har Skat mon ferieafløsere på? Eller vil de bare nedbringe mængden af sager. :rolleyes:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg var i mit lille hoved kommet til samme konklusion som jer andre, nu har vi siden januar haft 3 forskellige adresser på foranledning af Skat, og nu virker det som om de helst bare vil af med os, fordi de ikke kan finde ud af det. Måske er Ronni ekspert på området ?, vi vil jo bare betale vores Skat og have en adresse.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Ronni er ekspert......Så stol du trygt på ham!!!! Ring til ham på +45 22383824 og book et møde asap.....Så kan han hjælpe jer videre derfra!!!

Ja' date=' jeg var i mit lille hoved kommet til samme konklusion som jer andre, nu har vi siden januar haft 3 forskellige adresser på foranledning af Skat, og nu virker det som om de helst bare vil af med os, fordi de ikke kan finde ud af det. Måske er Ronni ekspert på området ?, vi vil jo bare betale vores Skat og have en adresse.[/quote']

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er ikke noget problem at indregistrere virksomheden i et bestemt land og have en adresse med eller uden bord, men når skatten skal betales, så vil der blive set på, hvor virksomheden har sine aktiviteter. Hvis Skatteverket, eller hvem det nu er, altså får øje på en. :cool:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Ja og det er jo beviseligt at kunderne ligger i DK og derved må formodes at ha' driftsted i DK. Skal de flytte til SE, kræver det en masse EU moms og såfremt de kun har danske kunder, kan Skatteverket lukke firmaet, da det ikke har driftssted i Sverige....

Nej det er ikke noget problem at indregistrere virksomheden i et bestemt land og have en adresse med eller uden bord' date=' men når skatten skal betales, så vil der blive set på, hvor virksomheden har sine aktiviteter. Hvis Skatteverket, eller hvem det nu er, altså får øje på en. :cool:[/quote']

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nej det er ikke noget problem at indregistrere virksomheden i et bestemt land og have en adresse med eller uden bord' date=' men når skatten skal betales, så vil der blive set på, hvor virksomheden har sine aktiviteter. Hvis Skatteverket, eller hvem det nu er, altså får øje på en. :cool:[/quote'] Kan nogle bekræfte følgende: Hvis alle firmaets kunder er danske, så har man kun aktiviteter i Danmark og skal derfor kun svare dansk skat - dermed behøver man ikke adresse i dk, hvis man blot er momsregistreret. Edit: Det kræver at arbejdet udføres på sine danske kunders adresse jvf. http://www.skat.dk/vejledninger/juridiske_vejledninger/ligningsvejledning/04_LV_Dobb.pdf søg efter "fast driftssted".

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det med fast driftsted syntes heller ikke helt gennemskueligt, logisk fakturere vi i dk og betaler moms i dk, og burde vel derfor bare forsætte som normalt, derudover kan vi heller ikke købe os til en adresse, da de forlanger at vi har en befuldmægtiget der skal hæfte for vor A-skat i forbindelse med den mand vi har ansat, på adressen, det er da uhørt!!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ja det med fast driftsted syntes heller ikke helt gennemskueligt' date=' logisk fakturere vi i dk og betaler moms i dk, og burde vel derfor bare forsætte som normalt, derudover kan vi heller ikke købe os til en adresse, da de forlanger at vi har en befuldmægtiget der skal hæfte for vor A-skat i forbindelse med den mand vi har ansat, på adressen, det er da uhørt!![/quote'] Prøv at vende jeres situation med www.nordisketax.net De svarer hurtigt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Dobbeltbeskatningsaftalen: http://www.nordisketax.net/main.asp?url=/ntt.asp&c=dan&l=dan&s=1&w=3&m=00 Artikel 5 - Driftssted God læsning - den siger meget klart hvornår og hvornår ikke et firma anses for at have driftssted i en kontraherende stat (Danmark i dette tilfælde). Nu ved jeg så ikke, om der er forskel på reelle selskaber (ApS og A/S) frem for I/S, og i siger ej heller om jeres firma er det ene eller andet. Har dog selv et ApS i DK, med adresse hos min revisor og jeg udøver 100% mit arbejde i DK. Absolut ingen problemer med Skat (krydser fingre).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja da det var god læsning tak for det,men de hænger sig i at vi skal kunne fremvise dokumentation på at vi har arbejdsprojekter der varer mere end 12 mdrfor at få fast driftsted. Det er vanskeligt indenfor BYG at få projekterne til at vare over et år, og så bliver kunderne sku sure. Vi er et personligt ejet selskab og ikke aps. Maria

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tror det er nemmere med et juridisk selvstændigt selskab ApS eller A/S - er dog interesseret i lovgivningen på området idet jeg selv overvejer at starte et ApS. Hvis ApS'er også rammes af denne problemstilling har jeg et problem idet der typisk vil være tale om internationale kunder - hvis det er tilfældet bliver det et Ltd. i UK istedet for et svensk selskab...gider ikke rode med alle mulige underlige regler...:rolleye:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Ring nu til Ronni!!!!!!

fik af vide at hvis bare vi havde været aps ville der ingen problemer være, så du kan være rolig, der har de opfundet en fast procedure. maria

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Firma og fast driftssted Käre Renemarie, Et enkelt forslag for jer kunne väre at starte et Aps, såfremt I har kontanter eller apportindskud (bil etc.) til indskuddet. At starte et Aps er gratis i sig selv. Reglerne for fast driftssted er klare, idet der er en särlig regel for byggeaktiviteter. I kan selv finde teksten på et lovsite. Hvorfor vil I foreträkke at väre skattepligtige i Danmark? - hvorfor ikke i Sverige? Det vil jo ikke ändre synderligt på jeres skat. Det danske enkeltmandsfirma vil I sagtens kunne lukke, medmindre i er en del af eks.vis. virksomhedsordningen. Med venlig hilsen Peter www.nordgaards.com

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Käre Renemarie, Et enkelt forslag for jer kunne väre at starte et Aps, såfremt I har kontanter eller apportindskud (bil etc.) til indskuddet. At starte et Aps er gratis i sig selv. Reglerne for fast driftssted er klare, idet der er en särlig regel for byggeaktiviteter. I kan selv finde teksten på et lovsite. Hvorfor vil I foreträkke at väre skattepligtige i Danmark? - hvorfor ikke i Sverige? Det vil jo ikke ändre synderligt på jeres skat. Det danske enkeltmandsfirma vil I sagtens kunne lukke, medmindre i er en del af eks.vis. virksomhedsordningen. Med venlig hilsen Peter www.nordgaards.com
Hvorfor har du en hjemmeside?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...