Jump to content
Gio

Konsumentlagar och regler (købelov og relevante regler i Sverige)

Recommended Posts

Konsumentlagar och regler Det finns många lagar och regler för att skydda dig som konsument. Har jag rätt att ångra ett köp och få pengarna tillbaka? Kan jag säga upp ett hyrköp? Får en räkning se ut så här? Vi informerar dig om dina rättigheter och skyldigheter. Öppet köp och bytesrätt Öppet köp innebär att du inom en viss tid kan lämna tillbaka varan och få igen pengarna. Bytesrätt innebär att du kan lämna tillbaka varan och välja en annan i stället. Ibland erbjuds du ett tillgodokvitto. Det finns ingen lag som ger dig rätt att få öppet köp eller bytesrätt. Varje butik bestämmer själv sina regler så fråga alltid vad som gäller innan du betalar. Den lagliga ångerrätten finns inte när du handlar i butik.Se distans- och hemförsäljningslagen. Konsumentköplagen Konsumentköplagen gäller när du som privatperson köper en vara av en näringsidkare. Lagen handlar framför allt om vilka krav du kan ställa på säljaren om det är fel på en vara eller om den levereras för sent. Spara alltid kvittot så att du kan styrka ditt köp när du kontaktar säljaren. Konsumentskyddet har förbättrats bland annat genom 6 - månadersregeln. Den innebär att ett fel som uppstår inom 6 månader efter köpet antas vara ett ursprungsfel om inte säljaren kan motbevisa detta. Från och med 1 april 2005 har du som konsument 3 år på dig att reklamera en vara. För de köp du gjort innan den tidpunkten gäller 2 år. Konsumenttjänstlagen Konsumenttjänstlagen gäller när du som privatperson låter en näringsidkare utföra ett arbete på en sak eller på din fastighet eller förvara en sak åt dig. Det kan röra reparationer, underhåll, installationer eller småhusentreprenader. Förvaring innebär att näringsidkaren tar på sig att förvara en sak åt dig, t ex magasinering av möbler, förvaring av kläder i bevakad restauranggarderob. Från och med 1 april 2005 har du som konsument 3 år på dig att reklamera en tjänst. För de tjänster du köpt innan den tidpunkten gäller 2 år. Distans- och hemförsäljningslagen Från och med den 1 april 2005 gäller en ny lag, distans- och hemförsäljningslagen, som ska ge dig ett bättre skydd vid bland annat handel på Internet. Lagen ersätter den gamla distansavtalslagen från år 2000. Lagen omfattar distansavtal, t ex. köp via Internet, postorder och telefonförsäljning men även hemförsäljning. Ett distansavtal är när du och säljaren inte träffas personligen. Vid hemförsäljningsavtal och distansavtal har du 14 dagars ångerrätt. Den största nyheten är att den nya lagen tillförts bestämmelser om konsumentskydd vid distansavtal om finansiella tjänster, t ex krediter, försäkringar och betaltjänster samt att hemförsäljningsreglerna omfattar avtal om försäkringar. Ångerfristen är 30 dagar vid distansavtal om livförsäkring eller privat individuellt pensionssparande samt vid hemförsäljning av livförsäkring. Konsumentkreditlagen Om du lånar pengar på bank eller finansbolag eller köper en vara på kredit ger konsumentkreditlagen dig vissa rättigheter gentemot kreditgivaren. Lagen är tvingande till konsumentens fördel. Lagen ställer stora krav på bra information från kreditgivaren samt begränsar kreditgivarens rätt att höja räntan och avgifter. Lagen säger även att ett kreditavtal ska ingås skriftligen och att konsumenten alltid har rätt att betala en kredit i förväg. Skuldsaneringslagen Skuldsaneringslagen ger en möjlighet att hjälpa svårt skuldsatta personer att få skuldsanering. Med skuldsanering menas att en person helt eller delvis befrias från betalningsansvaret för sina skulder. Marknadsföringslagen För att vi konsumenter ska slippa bli lurade av oseriös marknadsföring finns en marknadsföringslag. Lagen ska motverka oriktiga påståenden, oetiska metoder, vilseledande uppgifter och andra ojusta grepp i reklamen. Lagen ställer också krav på att viktig information ska finnas med i annonser och annan marknadsföring. I lagen finns, förutom allmänna bestämmelser, en särskild "förbudskatalog" med nio konkreta regler med krav och förbud. Prisinformationslagen Prisinformationslagens syfte är att främja en god prisinformation till konsumenterna. Lagen gäller för näringsidkare, som i sin yrkesmässiga verksamhet tillhandahåller varor och tjänster direkt till konsumenterna. Huvudregeln är att priset ska anges när en näringsidkare marknadsför bestämda varor och tjänster. Reklamationer Om du upptäcker att det är fel på en vara eller tjänst ska du klaga hos säljaren, göra en reklamation, snarast efter det du upptäckt felet. Säljaren är inte ansvarig för fel som reklameras två år efter köpet, om det inte finns en garanti som är längre. Gäller det arbete på fast egendom är reklamationstiden tio år. Om du inte kan lösa problemet med säljaren kan du kontakta konsumentvägledningen. Vi kan också hjälpa dig med en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden. Du kan även göra en anmälan direkt till Allmänna reklamationsnämnden. Kilde: http://www.skelleftea.se

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...