Jump to content
spinner

Sygesikringsbevis / Sundhedskort ... igen :(

Recommended Posts

Hej. Jeg er røget i en lille klemme i det fortrinelige gennemskuelige danske system. Situation er den, at jeg tom. juli måned arbejde for en virksomhed i Gentofte Kommune. Pr. 1. august skifter jeg så arbejde til Københavns kommune. D. ~7. september udløber mit sundhedskort så, og skal fornyes. Jeg tager ind til Folkeregisteret på Dahlerupsgade i København, da jeg mente det var dem der skulle udstede det. Hun skal så først bruge 10 min. på at undersøge om det nu vitterlig er dem der skal udstede det. Det finder de så ud af, at det er, og tager derfor kopi af min dokumentation. Alt i skønneste ordnung ... Troede man ;) I forbindelse med en anden sag, finder jeg så ud af, at de alligevel har sendt sagen til Gentofte, med den forklaring, at da jeg ikke har haft ophold imellem de to ansættelsesforhold, er det stadig Gentofte der skal udstede kortet. Tager så kontakt til Gentofte, og får - selvfølgelig - at vide, at det er Københavns Kommune der skal udstede det. :mad: Er der nogen der ved, hvem der har ret af de to - og ikke mindst; Findes der noget dokumentation jeg kan "kaste" i hovedet på dem, så jeg kan få mit kort? DISCLAIMER: Jeg har forsøgt mig med søgefunktionen, men fandt ikke noget.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm.. nu kan det være jeg endnu engang bevæger mig ud på gyngende grund, men så vidt jeg ved er det ikke ARBEJDS kommunen, men derimod den tidligere BOPÆLS kommune der skal udstede det.. For mit vedkommende er det nemlig stadig Roskilde Kommune der udsteder mit selvom jeg arbejder i Ballerup..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hmm.. nu kan det være jeg endnu engang bevæger mig ud på gyngende grund' date=' men så vidt jeg ved er det ikke ARBEJDS kommunen, men derimod den tidligere BOPÆLS kommune der skal udstede det.. For mit vedkommende er det nemlig stadig Roskilde Kommune der udsteder mit selvom jeg arbejder i Ballerup..[/quote'] Den har de også været inde på et par gange, men når jeg så siger, at det er Aabenraa Kommune, hopper de elegant videre ... Ikke om jeg forstår deres system :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hmm.. nu kan det være jeg endnu engang bevæger mig ud på gyngende grund' date=' men så vidt jeg ved er det ikke ARBEJDS kommunen, men derimod den tidligere BOPÆLS kommune der skal udstede det.. For mit vedkommende er det nemlig stadig Roskilde Kommune der udsteder mit selvom jeg arbejder i Ballerup..[/quote'] Den har jeg også hørt noget hvor de så siger at det er de første 5 år. Men jeg tror aldrig nogen sinde der er nogen der kan komme med en klar udmelding om det.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

For min skyld, kan det være hvilken som helst af de 3 kommuner det skal være. Bare de kunne blive enige om hvilken! :) Nogen der har en idé om, hvor noget sådan kunne stå defineret henne? De må da have et regelsæt, de ... ej, ok ... Det kunne være smart, hvis de havde et regesæt, de kørte efter...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke en gang Den Sociale Sikringsstyrelse kan sige hvem du skal henvende dig til :cry: :thumbdown På deres hjemmeside siger de: Hvor skal jeg henvende mig ? Du kan ikke - som i Sverige hos försäkringskasan– henvende dig ét sted for at blive registreret som værende socialt sikret i Danmark. Du skal henvende dig til den danske myndighed, der har med den sociale sikringsydelse at gøre. Myndigheden vil undersøge, om du opfylder betingelserne i dansk lovgivning for at modtage ydelsen. Du optjener ret til social pension (folkepension (alderspension) og førtidspension (invaliditet)). Sygesikring, sygedagpenge, børnefamilieydelse/børnetilskud, optjening af social pension: Kontakt din danske kommune. :rolleye::surprise: Jeg ville ringe ind og høre DSS hvad de mener. De er Myndigheden!! Held og lykke!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nå. Jeg ringede til DSS, der ikke var helt sikker, så jeg ringede til Indenrigs- og Sundhedsministeriet: Hvis det var gjort efter bogen, skulle min fraflytter-kommune have udstedt kortet, da jeg arbejdede i Gentofte. Og da der ikke er ophold i mellem mine ansættelser, skulle de have fortsat med at udstede det, da jeg begyndte at arbejde i København. Men da Gentofte "tog aben" i sin tid, da jeg skulle have det første, har de nu fået lov til at beholde den. Så reglerne må være (efter min egen fortolkning): 1) Er du ansat i DK, når du fraflytter landet, er det fraflytter-kommunen der skal udstede kortet, uanset kommune du arbejder i. 2) Skifter du arbejde (og arbejds-kommune), uden at der er ophold i mellem de to ansættelser, fortsætter de (fraflytter-kommunen) med at udstede. 3) Er du uden arbejde i en periode, og begynder at arbejde i DK igen, er det den kommune du nu arbejder i, der skal udstede kortet. Desværre kunne de ikke finde noget dokumentation for det, inde i ministeriet (???), så hvis der er bøvl, skal kommunen ringe ind til ministeriet, for at få besked ...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

En historie fra det virkelige liv. Den för omtalte 5 års regel og det med at man bytter arbejdsplads, men holder ikke. Min historie : Jeg flyttede fra Dragör kommune i 1996. Jeg er först begyndt at arbejde i DK i 2005. Jeg får sygesikring i Dragör uden problemer. Jeg får tabt arbejdsfortjeneste fra Dragör (Da jeg er hjemme på deltid med min Asperger sön) Og jeg lover jer at Dragör har undersögt hvor jeg hörer til: arbejdskommune eller fraflynings kommune. Det er nemlig MANGE penge det koster dem.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Fandt lige ud af mit "sundhedskort" er udløbet. Skriver så til min eks kommune at jeg ønsker et nyt. Helt iorden, men de vil have jeg skal sende kopi af det gamle + kopi af min lønseddel. Er det nyt ? For det har jeg da aldrig skulle førhen ??

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Fandt lige ud af mit "sundhedskort" er udløbet. Skriver så til min eks kommune at jeg ønsker et nyt. Helt iorden, men de vil have jeg skal sende kopi af det gamle + kopi af min lønseddel. Er det nyt ? For det har jeg da aldrig skulle førhen ??
Jeg har altid været vant til at medbringe det gamle sygesikring + den sidste lønseddel (Gladsaxe Kommune)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ok' date=' tak for svar.. så har jeg måske bare været "heldig" ..[/quote']Det afhænger af hvem du taler med på kommunen. Tidligere har jeg også skullet sende dem diverse flaf - men da jeg skulle fornye igen for en måneds tid siden, så gik det hele fint via telefon. Kortet havde jeg tre dage efter. Nu får vi jo så plastic-kort næste gang...forhåbentlig :th2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Vent til i bliver syge' date=' så skal i se hvor meget bøvl man kan få hos det danske sundheds system, med et svensk adresse.[/quote'] Er man sikret af det danske system ved sygdom, når man bor i sverige og arbejder i Danmark? Jeg tænker på de der ivalidepensioner og førtidspension, hvis uheldet er ude ? Eller er man sikret i det svenske system??

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt off topic, men kontaktede min vårdcentral for at få en lægeerklæring, som jeg skal bruge ifm. et større cykelløb. Det kunne de sandelig ikke hjælpe med og henviste mig til Orestads lakarklnink. De kan hjælpe for nette sum af 1180 sek :surprise Sikkert gratis i DK, men udne gyldig sygesikring er der vel ingen der vil tage mig ind. Det sidste jeg havde udløb vist i Aug08.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Lidt off topic, men kontaktede min vårdcentral for at få en lægeerklæring, som jeg skal bruge ifm. et større cykelløb. Det kunne de sandelig ikke hjælpe med og henviste mig til Orestads lakarklnink. De kan hjælpe for nette sum af 1180 sek :surprise Sikkert gratis i DK, men udne gyldig sygesikring er der vel ingen der vil tage mig ind. Det sidste jeg havde udløb vist i Aug08.
Er det for at få lavet et TUE? Jeg fik mit udfyldt hos Oxie vårdcentral uden problemer (og betalte heller ikke mere end den almindelige afgift).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan får man egentlig et sygesikringsbevis i dag? Da jeg flyttede over sundet første gang i år 2001 var det fraflytterkommunen (Hvidovre) der ordnede det bevis. Og man skulle personligt møde op 1 gang hver år for at få nyt. Nu er min situation en anden, da jeg fraflytter fra Randers og har ikke lige planer om at skulle besøge Kommunekontoret 1 gang hvert år for at få et sygesikringsbevis. Indtil nu har folkene i Randers ikke imponeret mig med viden omkring pendling over Øresund. Så er proceduren ikke blevet nemmere de seneste år?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvordan får man egentlig et sygesikringsbevis i dag? Da jeg flyttede over sundet første gang i år 2001 var det fraflytterkommunen (Hvidovre) der ordnede det bevis. Og man skulle personligt møde op 1 gang hver år for at få nyt. Nu er min situation en anden, da jeg fraflytter fra Randers og har ikke lige planer om at skulle besøge Kommunekontoret 1 gang hvert år for at få et sygesikringsbevis. Så er proceduren ikke blevet nemmere de seneste år?
Jeg får mit fikset i København, første gang sendte jeg kopi af lønsedler (tre styk tror jeg) og udfyldte en formular. DA det var tid til fornyelse skrev Kbh Kommune til mig og spurgte om der var ændringer i mit ansættelsesforhold, hvilket jeg svarede retur at der ikke var og et par dage senere fik jeg et nyt bevis.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ja' date=' fraflytningskommunen i Danmark, hvis du fortsat arbejder i Randers, mens du bor i Sverige. Ellers er det din arbejdskommune i Danmark, der skal udstede beviset.[/quote'] Det er kun arbejdskommunen som skal udstede, hvis du er flyttet mens du bor i Sverige. Hvis fx Randers er det sidste sted du boede, inden du flyttede til der hvor du nu bor - er det Randers kommune som skal stå for at udstede et nyt sygesikringskort. Husk at fra september måned kommer det nye plast kort, som kan have et gyldighed på op til 2 år.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...