Jump to content
thygesen

Stemmeret

Recommended Posts

Så har i da en kende travlt...:D
Jeg tror din avatar passer meget godt til din kommentar der.. NERD!! Ja det ved vi godt vi har.. men vi satser på det ikke er noget problem at stille et bord med hvide sedler og kuglepenne op så folk kan komme og stemme! Men Vi har gang i den, så bare hold jer klar til at komme og "stemme"

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Stemmeret Så er det nu foreningen skal ud af busken og råbe op! Vi vil fanderme ha' den stemmeret... Ellers må vi jo foretage vores eget valg på Stortorget, som et medlem så smukt sagde til den stiftende generalforsamling :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Vi får jo ikke vores stemmeret, men vi holder stadig fast i at vi skal igang med at lave vores eget valg.. jeg håber meget på det bliver en realitet, men vi har ikke snakket sammen i bestyrelsen endnu.. Mvh. Thygesen

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Så har i da en kende travlt...:D

Vi får jo ikke vores stemmeret, men vi holder stadig fast i at vi skal igang med at lave vores eget valg.. jeg håber meget på det bliver en realitet, men vi har ikke snakket sammen i bestyrelsen endnu.. Mvh. Thygesen

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Vores manglende stemmeret har jo intet med at gøre om det er Fogh eller ikke-Fogh der er ved magten. Jeg vil derimod opfordre Foreningen Øresundsborger til at forfatte et åbent brev, der sagligt og velbegrundet fortæller om vores groteske problem, som sendes til samtlige politikere/partier og ikke mindst dagbladene (som sikkert gladeligt vil trykke det i deres Valg-rus). Hvis dette gøres i foreningens navn og på den rigtige måde er det muligt at det vil give vores problem et øjebliks opmærksomhed på det store lærred. Nogle politikere snakker om at der skal en Grundlovsændring til for at rette op på dette problem. Det er sandsynligvis noget vås. Men der er jo tale om at ændre tronfølgeloven, som også kræver en ændring af Grundloven, så hvis politikerne gøres opmærksom på det demokratiske tomrum som danske statsborgere havner i ved at flytte til udlandet er der vel en mulighed for at dette område kan blive en del af en fremtidig større gennemgang af Grundloven. Man har jo lov at håbe. Må indrømme at det er en underlig fornemmelse at arbejde i Folketinget og samtidig være afskåret fra at stemme ved valget selvom man er Dansk statsborger og er fuldt skattepligtig i Danmark. Pede

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

slås for sin ret at stemme Mon udenlandsdanskerne for sin stemmeret og dermed sin vilje, hvis de samles og tromler igennem nørrebrogade ? man kan måske antage at de udenlandsdanskerer som arbejder i DK, betaler mere i skat end ungdommerne på Nørrebro - det må vel have sin vægt. Nå! spøg til side, jeg skal naturligvis ikke opfordre til ulovlighedder(selv om det har en hvis effektivitet) Jeg undrer engangimellem om bolden ligger i Danmark alene ? Det er jo skræmmende at man som skatteydende borger i EU, er uden stemmeret - uanset reglerne kontra bor eller arbejder. EU ser jeg trods alt som indbegrebet af globalisering. Diskussionen mener jeg bør tages op i et EU-organ idet stemmeretten er frataget alle som bor udenlands hvad endten man så betaler skat eller ikke. Som marginaliserede borgerer må vi udvikle det bristende demokrati på de områder som det berør. Der kommer nok endag hvor EU's arbejdformidlinger og A-kasser for magten at tilbyde den arbejdsløse job i et andet EU-land, folket bliver mere og mere tvunget til at acceptere at skulle flytte på sig - nuvell!! men lad da folket bevare retten at stemme på de partier som ud fra lovgivende bestemmelser åbner eller lukker dine mulighedder og iøvrigt bestemmer hvor og hvor meget skat du skal betale. Ret til at stemme høre til der hvor man betaler sin skat

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke ens skatteevne, der skal give ret til at stemme, men statsborgerskabet. At andre landes statsborgere ikke bør kunne opnå stemmeret ved at betale skat siger vist sig selv. Men at man tilmed betaler skat i det land, hvor man på trods af statsborgerskab ikke kan stemme, bøjer så bare absurditeten i rødglødende neon. Tronfølgespørgsmålet, som kunne have været en folkelig motor i en grundlovsændring, har regeringen jo desværre trukket ud, så man gennemfører en grundlovsprocedure for blot dette punkt. Meget ærgerligt. :sad:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig skal vi have vores stemmeret igen - alt andet er brud på menneskerettighederne. Når det er sagt, vil jeg godt lige fortælle om en snak, jeg havde med nogle unge socialdemokrater og en enkelt senior-ditto i går på Trianglen i København. De stod og ville give mig noget valgpropaganda, og jeg afslog at tage imod det med begrundelsen: "Jeg er frarøvet min stemmeret og har derfor ikke noget at bruge det til". Meget store spørgsmålstegn!! Jeg forklarede sagen, og deres reaktion var, at det havde de aldrig hørt noget om. Jeg sagde derefter til dem, at jeg synes, de skulle gå tilbage til deres bagland og fortælle om de 20-30000 vælgere med dansk statsborgerskab, som bor i Skåne og hverken må stemme i DK eller Sverige. Dette vil jeg gøre med alle "politikere", jeg støder på op til valget uanset deres partifarve. Den er ikke væsentlig for mig - den første, der sørger for, at jeg kan komme til at stemme, vil få min stemme. :th2: Gak ud og gør det samme - lad os manifestere os.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Det er da bare at stævne DK for brud på menneskerettighederne.....Så skal du bare se.....Så står vi på forsiden af alle aviserne med det samme..... Og vi kan med garanti bevilges fri proces til det....For det er et princip spørgsmål og danner præcedens...

Selvfølgelig skal vi have vores stemmeret igen - alt andet er brud på menneskerettighederne. Når det er sagt, vil jeg godt lige fortælle om en snak, jeg havde med nogle unge socialdemokrater og en enkelt senior-ditto i går på Trianglen i København. De stod og ville give mig noget valgpropaganda, og jeg afslog at tage imod det med begrundelsen: "Jeg er frarøvet min stemmeret og har derfor ikke noget at bruge det til". Meget store spørgsmålstegn!! Jeg forklarede sagen, og deres reaktion var, at det havde de aldrig hørt noget om. Jeg sagde derefter til dem, at jeg synes, de skulle gå tilbage til deres bagland og fortælle om de 20-30000 vælgere med dansk statsborgerskab, som bor i Skåne og hverken må stemme i DK eller Sverige. Dette vil jeg gøre med alle "politikere", jeg støder på op til valget uanset deres partifarve. Den er ikke væsentlig for mig - den første, der sørger for, at jeg kan komme til at stemme, vil få min stemme. :th2: Gak ud og gør det samme - lad os manifestere os.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Den er ikke væsentlig for mig - den første' date=' der sørger for, at jeg kan komme til at stemme, vil få min stemme. :th2: [/quote'] Det er sgu da skræmmende! f15.gif Jeg stemmer i hvert fald ikke på Frank Aaen, hvis det skulle lykkedes hans parti at give mig min stemmeret tilbage!!!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan alligevel får lov til at stemme til folketinget hvis man ønsker det. Man kan download ansøgning skemaet fra indenrigsministreret og sende den til den sidste kommune man har boet før man er flyttet til udlandet. Det er selvfølgelig en nød løsning men heller stemme end andet. http://www.im.dk/im/site.aspx?p=252 NB: Timeout problem ved Mozil ved indhentning af ansøgning skemaet. Bruge en anden browser

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Man kan alligevel får lov til at stemme til folketinget hvis man ønsker det. Man kan download ansøgning skemaet fra indenrigsministreret og sende den til den sidste kommune man har boet før man er flyttet til udlandet. Det er selvfølgelig en nød løsning men heller stemme end andet. http://www.im.dk/im/site.aspx?p=252 NB: Timeout problem ved Mozil ved indhentning af ansøgning skemaet. Bruge en anden browser
Jeg forventer at flytte tilbage inden 2 år efter udflytning, flyttede ganske vist for 4 år siden :lol: - den går jo nok ikke.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Ja sikkert, men det skal da prøves.......:D

Den får du nok i nakken igen. Du er udvandret og ikke udstationeret' date=' deri forskellen.[/quote']

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen, der vil fortælle mig, hvorfor har vi ikke stemmeret til Folketinget? Er der ikke noget "brevafstemning" eller noget i den retning? Det har jo andre lande (f.eks. Polen, som havde valg sidste søndag). Det er mit føste Folketingsvalg i al min tid i Malmö...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, stemme må vi ikke. De kære politikere har ikke kunnet magte at gøre noget ved denne sag. Sjovt nok har vi ret til at kunne deltage i EU valg i DK. Der skal vi bare i tide lade os registrere som vælgere. Grundloven siger at man skal være bosat i DK for at ha stemmeret - dertil er der så en række undtagelser. Mange andre lande har generel stemmeret til sine statsborgere - hvorend de så har valgt at bosætte sig. Endnu et område hvor lille DK ikke er fulgt helt med. Endnu et område hvor den højtsungne globalisering ikke fungerer. Pede

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det må du ikke. Du er udvandret af DK, sådan er det.

Jeg har også skrevet til Gladsaxe kommune og vil høre deres argumentation' date=' og gerne udskriv af grundloven... Spændende, hvad det bliver til. Men [b']øv... Stort øv, hvis vi ikke må stemme... :sad:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...