Jump to content
thygesen

Stemmeret

Recommended Posts

Her er reglerne om valgret og valgbarhed *** § 1. Valgret til Folketinget har enhver, som har dansk indfødsret, er fyldt 18 år og har fast bopæl i riget, medmindre vedkommende er under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne, jf. værgemålslovens § 6. § 2. Personer, der er ansat i den danske stat og beordret til tjeneste uden for riget, anses for at have fast bopæl i riget. Stk. 2. Følgende personer, der midlertidigt har taget ophold i udlandet, anses ligeledes for at have fast bopæl i riget: 1) Personer, der er udsendt for at gøre tjeneste i udlandet som ansat af en dansk offentlig myndighed eller en herværende privat virksomhed eller forening. 2) Personer, der opholder sig i udlandet som ansat i en international organisation, hvoraf Danmark er medlem. 3) Personer, der er udsendt for at gøre tjeneste i udlandet af en dansk hjælpeorganisation. 4) Personer, der opholder sig i udlandet i uddannelsesøjemed. 5) Personer, der opholder sig i udlandet af helbredsmæssige grunde. 6) Personer, der opholder sig i udlandet, og som i henseende til tilknytningen til riget ganske må sidestilles med de personer, der er nævnt i nr. 1-5. Stk. 3. Personer, der opholder sig i udlandet, anses ligeledes for at have fast bopæl i riget, såfremt de agter at vende tilbage til riget inden for 2 år efter udrejsen. Stk. 4. En person, der samlever på fælles bopæl med en person, der er omfattet af stk. 1, 2 eller 3, anses for at have fast bopæl i riget, såfremt de pågældende to samlevende 1) har indgået ægteskab eller registreret partnerskab med hinanden eller 2) opfylder betingelserne for at indgå ægteskab eller registreret partnerskab med hinanden og havde etableret fælles bopæl inden udrejsen. Brevstemmeafgivning på Færøerne, i Grønland og i udlandet § 57. Vælgere, der opholder sig på Færøerne eller i Grønland, kan brevstemme på de færøske eller grønlandske folkeregistre eller hos en stemmemodtager, der er udpeget af indenrigs- og sundhedsministeren. Stk. 2. Vælgere, der opholder sig i udlandet, kan brevstemme på en dansk diplomatisk eller konsulær repræsentation eller hos en stemmemodtager, der er udpeget af indenrigs- og sundhedsministeren. Stk. 3. Brevstemmer, der er afgivet mere end 3 måneder før valgdagen, kommer ikke i betragtning. Stk. 4. Når valg til Folketinget er udskrevet, sørger indenrigs- og sundhedsministeren for, at de danske repræsentationer og andre stemmemodtagere i udlandet bliver underrettet herom. ***

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Ja men hvis de kan i Irak, så kan vi satme også i DK!!!! Op med humøret bondemand.......:lol:

Du er udvandret af DK' date=' sådan er det.[/quote']

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Det er mig..... Jeg får for højt blodtryk af de skatter og afgifter i Dk......Og det er ikke sundt. Derfor valgte jeg stille og rolige Skåne......Med højt til himlen og frisk luft.....

Her er reglerne om valgret og valgbarhed *** 5) Personer, der opholder sig i udlandet af helbredsmæssige grunde. ***

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Norge, Sverige, Finland, Tyskland, Storbritannien, Irak, Filippinerne... Listen er lang over lande der lader deres statsborgere stemme selvom de er udflyttet af landet. Er igang med at forfatte et læserbrev (ja sku - mit livs første). Føler at man må råbe lidt op om det og kan kun opfordre andre til at sige det til politikere i møder og alle tænkelige måder man kan gøre opmærksom på dette groteske problem. Pede

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld mig - måske er det et dumt spørgsmål, men hvordan kan det være, at: 6) Personer, der opholder sig i udlandet, og som i henseende til tilknytningen til riget ganske må sidestilles med de personer, der er nævnt i nr. 1-5. ikke dækker os?? Hvis man opholder sig i udlandet pga. helbredsmæssige årsager, udstationering og hvad der ellers står i de foregående punkter, så kan man da godt risikere at være meget længere væk og følge mindre med end man gør, hvis man bor i Skåne og arbejder i DK. Så hvorfor er vores tilknytning ikke "ganske ligestillet med de personer, der er nævnt i nr. 1-5"??

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at denne her tråd er startet meget forkludret. At blande retten til at stemme sammen med ens politiske tilhørsforhold for eller imod Fogh er noget juks. Dermed glider retten til at stemme alt for nemt over i en diskussion om hvorvidt man er for eller imod Fog, og det fortjener den ikke.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg synes at denne her tråd er startet meget forkludret.
Brok, brok, brok... Det kan I finde ud af! Man skulle tro I alle kørte med toget om morgenen Det var så mig der startede den, og jeg syntes da det er meget skægt med en frisk meningsmåling på debatten, på dagen hvor der udskrives valg, sammen med en diskussion om vores manglende stemmeret. Jeg har trods alt betalt 100 DKK af mine surt beskattede inkomst for at få lidt lys på vores situation i Øresundsregionen. Hvis du har en ide til en mere nuanceret poll, så lad os da se den... :th2: Vi har trods alt ytringsfrihed på forumet...
At blande retten til at stemme sammen med ens politiske tilhørsforhold for eller imod Fogh er noget juks. Dermed glider retten til at stemme alt for nemt over i en diskussion om hvorvidt man er for eller imod Fog, og det fortjener den ikke.
Nu stopper du. Det har da handlet om stemmeretten indtil nu.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Man kan alligevel får lov til at stemme til folketinget hvis man ønsker det. Man kan download ansøgning skemaet fra indenrigsministreret og sende den til den sidste kommune man har boet før man er flyttet til udlandet. Det er selvfølgelig en nød løsning men heller stemme end andet. http://www.im.dk/im/site.aspx?p=252
Ja sikkert' date=' men det skal da prøves.......:D[/quote'] Glem det! Jeg ansøgte, da jeg for et års tid siden var på kommunen alligevel for at hente mit fede papir-sygesikringskort. Jeg fik afslag to uger efter. Begrundelsen var vist at jeg var udvandret. (smed vist svaret ud i arrigskab!) Jeg mener at Moerke eller LotteB fandt ud af, at der rent faktisk kun er FIRE lande, som IKKE tillader sine statsborgere stemme. Danmark er det ene af de fire. Det må vel betegnes som ulandsagtige regime-tilstande, at Irak kan samle hele nordens irakere i Bella Center for at stemme over 4 dage, men Danmark ikke er i stand til at lade 30.000 danskere på den anden side af Øresund og forøvrigt bosat i gammelt dansk land, stemme ved et ski.. folketingsvalg, hvor vi forøvrigt betaler skat til!!! Jeg tvivler på, at læserbrevet gør nogen forskel her i valgkampen. Du drukner formentlig i al det andet valgflæsk, men hatten af for at du gider. Jeg tror det rykker mere, at vi - som Ulmus - forklarer Gud og hver mand, der står og deler et eller andet ud for et eller andet parti, at de altså lige har mistet 30.000 stemmer, fordi en eller anden undtagelse i valgloven ikke kan indføres... Det ville jo være fantastisk, hvis vi kunne få ændret tronfølgeloven og samtidig liiiige tage hensyn til os herovre samt det tyske mindretal, som i øvrigt står med samme problematik. "Ja tak, vi er glade for at du skal betale skat her i DK, men indflydelse på dine skattekroner - næææh nej, det kan du godt glemme. Nå, du er dansk statsborger? Det var ærgerligt - så må du jo bare flytte hjem, hvis du vil ha' noget at skulle ha' sagt..." Beklager det lange indlæg. Men jeg er bare så ARRIG over at miste min stemmeret! :sick:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tvivler på, at læserbrevet gør nogen forskel her i valgkampen. Du drukner formentlig i al det andet valgflæsk, men hatten af for at du gider. Jeg tror det rykker mere, at vi - som Ulmus - forklarer Gud og hver mand, der står og deler et eller andet ud for et eller andet parti, at de altså lige har mistet 30.000 stemmer, fordi en eller anden undtagelse i valgloven ikke kan indføres... Det ville jo være fantastisk, hvis vi kunne få ændret tronfølgeloven og samtidig liiiige tage hensyn til os herovre samt det tyske mindretal, som i øvrigt står med samme problematik. "Ja tak, vi er glade for at du skal betale skat her i DK, men indflydelse på dine skattekroner - næææh nej, det kan du godt glemme. Nå, du er dansk statsborger? Det var ærgerligt - så må du jo bare flytte hjem, hvis du vil ha' noget at skulle ha' sagt..." Beklager det lange indlæg. Men jeg er bare så ARRIG over at miste min stemmeret! :sick:
Forstår dig så godt - er selv godt harm. Her er hvad jeg har sendt til et par redaktioner: Demokratisk tomrum: Danske statsborgere uden stemmeret I denne hektiske valgtid føles det underligt at være blandt de efterhånden rigtig mange danskere som er havnet i et demokratisk tomrum og frataget sin stemmeret i Danmark. Dagligt pendler tusindvis af danske statsborgere fra det syd-svenske til Danmark for at passe deres arbejde. Disse pendlere betaler deres skat i Danmark men er frataget enhver indflydelse på hvad disse skattekroner skal bruges til. Svenske, norske, finske, tyske og britiske statsborgere bevarer deres stemmeret når de er fraflyttet deres hjemland. Også dem der hverken arbejder eller på anden måde bidrager til samfundet. Den danske stat brugte millioner på at flygtede irakere i Danmark kunne stemme ved parlamentsvalget i deres hjemland. Desværre har de danske politikere intet gjort for at danske statsborgere bosat i udlandet har samme mulighed. Danskere bosat i Sverige har hverken mulighed for at deltage i valghandlinger i Sverige eller Danmark. Vi har altså at gøre med folk der er frataget deres demokratiske medindflydelse som vi ellers betragter som en helt naturlig ting og forsøger at overføre til andre dele af verden. Det vil klæde Danmark hvis politikerne vil arbejde for at stemmeretten, og dermed den demokratiske medindflydelse, fremover skal gælde alle danske statsborgere. Ingen fortjener at havne i det tomrum som den nuværende situation er.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Forstår dig så godt - er selv godt harm. Her er hvad jeg har sendt til et par redaktioner: Demokratisk tomrum: Danske statsborgere uden stemmeret I denne hektiske valgtid føles det underligt at være blandt de efterhånden rigtig mange danskere som er havnet i et demokratisk tomrum og frataget sin stemmeret i Danmark. Dagligt pendler tusindvis af danske statsborgere fra det syd-svenske til Danmark for at passe deres arbejde. Disse pendlere betaler deres skat i Danmark men er frataget enhver indflydelse på hvad disse skattekroner skal bruges til. Svenske, norske, finske, tyske og britiske statsborgere bevarer deres stemmeret når de er fraflyttet deres hjemland. Også dem der hverken arbejder eller på anden måde bidrager til samfundet. Den danske stat brugte millioner på at flygtede irakere i Danmark kunne stemme ved parlamentsvalget i deres hjemland. Desværre har de danske politikere intet gjort for at danske statsborgere bosat i udlandet har samme mulighed. Danskere bosat i Sverige har hverken mulighed for at deltage i valghandlinger i Sverige eller Danmark. Vi har altså at gøre med folk der er frataget deres demokratiske medindflydelse som vi ellers betragter som en helt naturlig ting og forsøger at overføre til andre dele af verden. Det vil klæde Danmark hvis politikerne vil arbejde for at stemmeretten, og dermed den demokratiske medindflydelse, fremover skal gælde alle danske statsborgere. Ingen fortjener at havne i det tomrum som den nuværende situation er.
Det er sq ret godt! :) Jeg glæder mig til at se om det får nogen spalteplads. Har du husket at sende til Ritzau også?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Forstår dig så godt - er selv godt harm. Her er hvad jeg har sendt til et par redaktioner: Demokratisk tomrum: Danske statsborgere uden stemmeret I denne hektiske valgtid føles det underligt at være blandt de efterhånden rigtig mange danskere som er havnet i et demokratisk tomrum og frataget sin stemmeret i Danmark. Dagligt pendler tusindvis af danske statsborgere fra det syd-svenske til Danmark for at passe deres arbejde. Disse pendlere betaler deres skat i Danmark men er frataget enhver indflydelse på hvad disse skattekroner skal bruges til. Svenske, norske, finske, tyske og britiske statsborgere bevarer deres stemmeret når de er fraflyttet deres hjemland. Også dem der hverken arbejder eller på anden måde bidrager til samfundet. Den danske stat brugte millioner på at flygtede irakere i Danmark kunne stemme ved parlamentsvalget i deres hjemland. Desværre har de danske politikere intet gjort for at danske statsborgere bosat i udlandet har samme mulighed. Danskere bosat i Sverige har hverken mulighed for at deltage i valghandlinger i Sverige eller Danmark. Vi har altså at gøre med folk der er frataget deres demokratiske medindflydelse som vi ellers betragter som en helt naturlig ting og forsøger at overføre til andre dele af verden. Det vil klæde Danmark hvis politikerne vil arbejde for at stemmeretten, og dermed den demokratiske medindflydelse, fremover skal gælde alle danske statsborgere. Ingen fortjener at havne i det tomrum som den nuværende situation er.
Superindlæg. :th2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hypotetisk Anders Fjog sidder 13.11. og undrer sig over, at hans blok mangler 2000 stemmer for at have flertallet. Samtidig ved han via Oresundsdebatten - kanske - at der p.t. sidder et borgerligt flertal for hans politik på den anden side af Øresundsbroen. Vil gerne se en Roald Als tegning, der afspejler hans ansigtsudtryk.:love2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Basalt set har vi ikke stemmeret fordi der er en logisk "bug" i grundloven og ingen har lyst til at tage besværet med at rette den. Der står at man skal være dansk statsborger OG bosiddende i riget. I 1848 da man lavede den første udgave af grundloven gav man stemmeret til hele folket. Eller det vil sige - mænd med egen hustand, som var over en hvis alder. Man mente ikke at andre var fornuftige nok til at stemme. Tyende (i.e tjenstefolk), subsistensløse (i.e. arbejdsløse) og kvinder havde ikke stemmeret.:eek: I gradvise trin blev man senere enige om at det var forkert. Med de senere revisioner der kom af grundloven gav man så gradvist stemmeret til disse ringere stillede grupper - seneste opdatering af grundloven var i 1953. Danske statsborgere med bopæl i Sverige må åbenbart rangere lavere end tyende m.v. siden vi ikke må stemme, men alligevel tager del i samfundets arbejde og betaler skat.:(

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Og så er der de andre... Og så er der dem der arbejder i DK, men betaler skat i Sverige. Man skal nok ikke blande skatten ind i dette. Danske statsborgere med bopæl i Sverige må åbenbart rangere lavere end tyende m.v. siden vi ikke må stemme, men alligevel tager del i samfundets arbejde og betaler skat.:(

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Konstruktive forslag efterlyses Det lader til at vi alle hurtigt kan blive enige om, at den manglende stemmeret er urimelig. Men hvad kan vi gøre ved det? Det er mit eget indtryk, at når man fx. snakker med sine kollegaer og fortæller at man ikke vil stemme til det kommende valg, fordi man ikke har stemmeret, så bliver de helt paf. Første kommentar er som regel "Hvad?" eller "Hvorfor det?". Efter man har forklaret betingelsen om at man skal bo i Danmark synes de fleste at det virker urimeligt. Så jeg tror, at størstedelen af den danske befolkning ville gå ind for at vi også skulle have stemmeret. Men de er simpelthen ikke klar over problemet - og man skal selvfølgelig heller ikke forvente at den almindelige dansker gider gøre noget ved problemet. Det samme gælder vel for politikerne - de gider ikke løse problemet eftersom at det formentlig kræver, at de skal tage besværet med at revidere grundloven. Generelt gider politikere ikke løse et problem før medierne for fokus på det. Så jeg tror at vi lige nu har en unik chance for at kunne få opmærksomhed på problemet, hvis bare vi kan skabe noget støj, så medierne måske også begynder at stille nogen af de samme spørgsmål. Nogen forslag til hvad vi kunne gøre? Skrive læserbreve og/eller kronikker? Er vi tilpas utilfredse til at vi vil arrangere en fredelig demonstration inde foran Christiansborg? (under ingen omstændigheder i ungdomshus-stil). Vi kunne lave en opstilling, hvor vi alle lagde en stemmesedel ned i en stemme-urne eller lign. Derefter kunne vi brænde alle de afgivne stemmesedler af som symbol på hvordan vores stemmer normalt behandles!.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det lader til at vi alle hurtigt kan blive enige om, at den manglende stemmeret er urimelig. .... .... ... Nogen forslag til hvad vi kunne gøre? Skrive læserbreve og/eller kronikker? Er vi tilpas utilfredse til at vi vil arrangere en fredelig demonstration inde foran Christiansborg? (under ingen omstændigheder i ungdomshus-stil). Vi kunne lave en opstilling, hvor vi alle lagde en stemmesedel ned i en stemme-urne eller lign. Derefter kunne vi brænde alle de afgivne stemmesedler af som symbol på hvordan vores stemmer normalt behandles!.
Altså nu taler jeg på foreningens vegne... Vi har hele tiden haft en plan om at vi også vil kunne stemme, og vi ville forsøge at sætte det hele op i Malmö så alle danskere kunne komme forbi og stemme.. Vi kunne måske gøre det nogle dage før således det ville virke som en brevstemme.. Men det vigtige ville være at få medierne til at fange denne event.. Din ide med at brænde det af er ikke særlig god.. den tror jeg bare viser os som nogle halvmopsede, voksne ungdomshus folk.. og det vil vi ikke.. Nej, hvad vi kunne tænke os var at man kunne komme op, sætte et X på en hvid seddel og så kunne posen med stemmer blive afleveret inde på christiansborg.. enten på dagen eller lige efter til den nye statsminister.. hvem det så end måtte være til den tid.. MEEN jeg har ikke fået fat i ham fra foreningen der skal stå for initiativet.. men jeg arbejder på det.. Så skriv en masse kroniker, lav noget ravage med læserbreve og alt det andet I vil.. men tænk godt over hvad I skriver, for hvis det ikke gøres sagligt slår den tilbage på de "rige" danskere der flytter til sverige..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Man kan alligevel får lov til at stemme til folketinget hvis man ønsker det. Man kan download ansøgning skemaet fra indenrigsministreret og sende den til den sidste kommune man har boet før man er flyttet til udlandet. Det er selvfølgelig en nød løsning men heller stemme end andet.
Yes, den var også i min pakke fra kommunen, da de havde registreret mig som fraflyttet DK. Velvidende at min stemmeret var væk, udfyldte jeg og sendte formularen. Jeg fik et standard afslag fra en departementschef derinde et par uger efter. Alligevel synes jeg det er umagen værd: Hvis en journalist eller en politiker begynder at grave i det og rent faktisk ser en vild stigning i antallet af ansøgninger, er der et fact mere på bordet. /Junkeren

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

En anden ting, der ikke har været på banen her på tråden er Irak... - DK er i krig i Irak for at sikre demokratiet; * - Der dør danske soldater i demokratiets navn; - Til det første frie valg i Irak kunne herboende irakere stemme - også selvom de aldrig har været i Irak; Det gør da om noget vores situation absurd. Alle danske statsborgere her betaler skat til DK og er i landet flere gange om ugen. Hvem er så et u-land???? :rolleye: /Junkeren * engang var det for at finde masseødelæggelsesvåben, men det er en anden historie....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen grund til at korrekse

Nu må Lotte rette mig' date=' men jeg mener Irland var det eneste EU land udover DK der har den håbløse regel.[/quote'] Du husker fuldstændig rigtigt. Sammen med os, er irerne de eneste i EU, der ikke tillader "deres egne" at stemme ved nationale valg, såfrem de ikke har bopæl inden for Riget.......men det er jo en ringe trøst:thumbdown

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

danmarks stats http://www.statistikbanken.dk/statbank5a/selecttable/omrade0.asp?SubjectCode=02&PLanguage=0&ShowNews=OFF Ifølge statistikbanken udvandrede ialt 26339 danske medborgere under 2006 og 22469 danske medborgere vendte hjem. Vi bliver altså flere og flere - globalt tilmed Hvis vi som bare bor i Skåne kan opnå et par minutter på det store lærred havde det sgu været godt. Jeg håber at et massivt optog på et eller andet torg i Malmø kan blive en realitet, samt info om et (højt) antal af forventede deltagere kan luftes ud til skånske aviser en uges tid inden, for at sprede infoen naturligvis.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Forstår dig så godt - er selv godt harm. Her er hvad jeg har sendt til et par redaktioner: Demokratisk tomrum: Danske statsborgere uden stemmeret I denne hektiske valgtid føles det underligt at være blandt de efterhånden rigtig mange danskere som er havnet i et demokratisk tomrum og frataget sin stemmeret i Danmark. Dagligt pendler tusindvis af danske statsborgere fra det syd-svenske til Danmark for at passe deres arbejde. Disse pendlere betaler deres skat i Danmark men er frataget enhver indflydelse på hvad disse skattekroner skal bruges til. Svenske, norske, finske, tyske og britiske statsborgere bevarer deres stemmeret når de er fraflyttet deres hjemland. Også dem der hverken arbejder eller på anden måde bidrager til samfundet. Den danske stat brugte millioner på at flygtede irakere i Danmark kunne stemme ved parlamentsvalget i deres hjemland. Desværre har de danske politikere intet gjort for at danske statsborgere bosat i udlandet har samme mulighed. Danskere bosat i Sverige har hverken mulighed for at deltage i valghandlinger i Sverige eller Danmark. Vi har altså at gøre med folk der er frataget deres demokratiske medindflydelse som vi ellers betragter som en helt naturlig ting og forsøger at overføre til andre dele af verden. Det vil klæde Danmark hvis politikerne vil arbejde for at stemmeretten, og dermed den demokratiske medindflydelse, fremover skal gælde alle danske statsborgere. Ingen fortjener at havne i det tomrum som den nuværende situation er.
Der har været sat fokus på det for bare et par måneder siden, hvor der kom nogle interessante tal frem. http://www.ft.dk/samling/20061/spoergsmaal/S5859/svar/endeligt/20070904/394513.PDF ca. 115.000 danskere i EU. Det specielle argrument for, hvorfor - i hvert fald en del danskere i Skåne - bør kunne komme under en undtagelsesbestemmelse er, at "vi" arbejder i DK. Et forslag er, at du måske skulle skære den del, der handler om Irak-valget fra. De fleste vil nok betragte det som undtagelsen fra reglen. Normalt vil udenlandske borgere selv skulle opsøge deres respektive ambassader for at stemme. Til gengæld kunne listen over lande, hvor borgerne bevarer deres stemmeret udvides med et par mere eller mindre u-lande som Irak, Indien og Pakistan (når de går til valg her ret snart). Bare et par forslag til opstramning. Fint initiv ellers :th2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...