Jump to content
jazzy

Varme i huset.

Recommended Posts

Ja' date=' det samme oplever vi faktisk ogsaa i vores hus, men hvorfor soeger varmen ikke opad? :confused: Det er som om, varmen ikke kan finde trappen. :rolleyes: :)[/quote']Ha ha, måske kan du få nobelprisen for termodynamikkens 4. lov: varme kan ikke gå fra varmt til koldt hvis der er en trappe imellem systemerne:laugh: (hvis huset er dårligt isoleret, kan man tänke sig at varmen "hellere" vil konvektere ud til den kolde luft udendörs...)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
...får jeg sgu lidt kolde fødder. :sad:
Jeg tror ikke du skal få kolde fødder over min erfaring so far. Du skal nok nærmere tænke på at der er mange andre der er fuld tilfredse med deres anlæg :th2: Jeg håber selv på at blive tilfreds en dag med mit nye anlæg der, om ikke andet, så til foråret hvor jeg kan slukke helt for det og leve af en højere udendørstemperatur :rolleyes:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tænkte i øvrigt på om der er nogen der sænker temperaturen om natten med deres luftvarmepumper? Nu synes jeg så at den IVT pumpe jeg har købt, den godt kunne have været udstyret med automatisk natsænkning, således at jeg kunne indstille den til at gå på 18 grader kl 23, og gå tilbage til 20 grader kl 7.00 - døgnet rundt. Men det kan den ikke, den kan kun indstilles til at tænde og slukke på et vilkårligt tidspunkt v98.gif Men måske den feature mangler, fordi der ikke er økonomi i at sænke temperaturen 8 timer i døgnet, for så at hæve den igen? Jeg forestiller mig at der må være lidt økonomi i det, i hvert fald synes jeg at min pumpe er rimelig hurtig til at varme op når den går i gang. Men jeg kan jo manuelt hver aften sænke temperaturen, og så hæve den igen når jeg springer ud af opladeren næste morgen. Er der nogen der har erfaring med det? Jeg tænker på om det kan betale sig? Min pumpe holder underetagen på 21,0 grader om natten når jeg indstiller pumpen til 20 grader, og jeg synes måske det er lige i overkanten når vi alligevel ligger og sover oven på. Første salen ligger på ca 18 grader om natten, og jeg tror ikke at første salen vil blive specielt meget påvirket af at jeg evt sænker nattemperaturen i underetagen med 1-2 grader. Men jeg er da klart interesseret i at spare nogle kroner, hvis der er økonomi i at drosle pumpen lidt ned i nattetimerne. Erfaringer anyone? :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nattesænkningen rådede sælgeren os fra da det skulle bruge for meget energi at varme huset op igen fremfor at vedligeholde temperaturen natten over. Så vi bruger det aldrig.

Tænkte i øvrigt på om der er nogen der sænker temperaturen om natten med deres luftvarmepumper? Nu synes jeg så at den IVT pumpe jeg har købt, den godt kunne have været udstyret med automatisk natsænkning, således at jeg kunne indstille den til at gå på 18 grader kl 23, og gå tilbage til 20 grader kl 7.00 - døgnet rundt. Men det kan den ikke, den kan kun indstilles til at tænde og slukke på et vilkårligt tidspunkt v98.gif Men måske den feature mangler, fordi der ikke er økonomi i at sænke temperaturen 8 timer i døgnet, for så at hæve den igen? Jeg forestiller mig at der må være lidt økonomi i det, i hvert fald synes jeg at min pumpe er rimelig hurtig til at varme op når den går i gang. Men jeg kan jo manuelt hver aften sænke temperaturen, og så hæve den igen når jeg springer ud af opladeren næste morgen. Er der nogen der har erfaring med det? Jeg tænker på om det kan betale sig? Min pumpe holder underetagen på 21,0 grader om natten når jeg indstiller pumpen til 20 grader, og jeg synes måske det er lige i overkanten når vi alligevel ligger og sover oven på. Første salen ligger på ca 18 grader om natten, og jeg tror ikke at første salen vil blive specielt meget påvirket af at jeg evt sænker nattemperaturen i underetagen med 1-2 grader. Men jeg er da klart interesseret i at spare nogle kroner, hvis der er økonomi i at drosle pumpen lidt ned i nattetimerne. Erfaringer anyone? :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej, vi har en Luftvarmepumpe fra CTC tilsluttet radiatorsystemet i vores hus på 423 m2 med 1 sal stue og kælder .. det koster ca. 50 KWatt i døgnet. Vh johnzie
Men det kræver så at man har vattenburen el i sit hus. Ellers er der ikke meget at hente. Men 50kw. Det må da variere efter vejr osv? Og hvad gav i for anlægget?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Men det kræver så at man har vattenburen el i sit hus. Ellers er der ikke meget at hente. Men 50kw. Det må da variere efter vejr osv? Og hvad gav i for anlægget?
Ja, der havde været oliepanne i huset, sælger havde lavet hele udskiftningen, i 2006 med garanti til 2012. Ja de 50 KW er i disse dage. og selvfølgelig varierer det. Vh John

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Har også en luft til vand pumpe, og den bruger vi til et 230 kwm hus. Den varmer både radiatorer samt varmt brugsvand. Sidste år brugte vi i alt ca. 16000 kwh og det var incl alm el også. Men det varierer en del - i de 6 forårs + sommer måneder er forbruget ca. 5-600 kwh pr. md. I de hårde vintermåneder *(-10 grader om natten) kan vi nærme os 3000 kwh på en md. Det med en indendørstemp på ca. 20 grader. Pumpen og varmtvandsbeholdere samt installation kostede 100.000 sek sidste sommer. Men forbruget faldt også fra 40.000 kwh (oplyst af tidligere ejer) til de 16.000 kwh

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, så var det jo igår at jeg kørte til IVT Centeret ved Svågertorp for at tale med dem igen, efter som jeg ikke helt synes at luftvarmepumpen fungerer som jeg havde forventet (ud fra hvad sælgeren hos pågældende IVT Center havde fortalt mig).. Snakkede med samme sælger (ham den lidt ældre), og jeg må indrømme at det var to vidt forskellige samtaler jeg nu har haft med ham, altså den INDEN jeg købte en pumpe af ham, og så den samtale igår EFTER jeg havde betalt dem 20.800 sek. Første gang jeg var der spurgte jeg udtrykkeligt om deres produkt ville kunne varme vores hus i to plan op, eller om jeg skulle have TO pumper, en på hver etage. Svaret var; Deres luftvarmepumpe ville kunne varme hele vores hus op når den sad i nederste etage, du skal ikke have en luftvarmepumpe oppe på første sal også! Igår sagde jeg så hvordan det nu havde fungeret i 2 uger her i hytten, og at jeg mildest talt ikke var helt tilfreds. Hans svar igår var: En hvilken som helst luftvarmepumpe er IKKE i stand til at varme andet op, end den etage den er monteret i. Selv om man sætter den ved trappehuset op til første sal, vil man max kunne få 10-15% af varmen ført op til første sal, da varmepumper ikke er konstrueret til at kaste varme op ad, men kun ned ad til lige ud i rummet! Skal du have varmet første salen også, så skal du have en luftvarmepumpe monteret på første sal også! Desuden sagde han så også, hvilket jeg så heller ikke fatter en skid af, at en luftvarmepumpe på INGEN måde er designet til at være den eneste opvarmningskilde i et hus :eek: Luftvarmepumper er udelukkende et suppliment til den eksisterende varmekilde i et hus, f.eks direktvirkende el. Altså, i følge ham hos IVT, så skal man have sine el radiatorer kørende sammen med luftvarmepumpen :rolleye: Så var det jo at jeg fortalte ham, at den luftvarmepumpe han havde solgt mig, det jo var den største og nyeste model de havde, fordi den jo kunne varme hele huset op sidst jeg snakkede med ham. Men efter som pumpen nu pludselig kun skal/kan varme halvdelen af huset op (underetagen), ja så er den jo nærmest over-effektiv, forstået på den måde at jeg skal indstille temperaturen til at være 19 grader hvis vi ønsker at have en konstant temperatur i underetagen på 20½-21 grader! Han svarede så at det var den eneste model de solgte, bortset fra sidste års model, som var på vej ud. Så det kræver ikke så meget at regne ud at det vil koste 20.800 sek igen, at få varme på første sal via en luftvarmepumpe. Hvis man så regner på hvor meget man sparer ved at køre med TO luftvarmepumper i stedet for bare direktvirkende el, ja så er det måske ikke lige heeeelt så fedt, som hvis man kunne have nøjedes med at have én pumpe. Sikkert billigere med to pumper, men fordelen er da dramatisk formindsket, i forhold til at man varmer sit hus op med kun en pumpe. I øvrigt kunne han ikke forstå hvorfor nogle af deres montører havde været ude og montere en pumpe ved trappen (hos BS), for det gjorde man normalt ikke, da pumpen ikke kunne levere luft op ad, heller ikke selv om man manuelt vippede øverste lamel, for det er kun nederste lamel der regulerer retningen på hvorhen luften smides ud. Så BS, jeres pumpe virker ikke på første sal skulle jeg hilse at sige fra Einstein hos IVT Centeret. Husk det når du sidder oppe på den varme første sal om vinteren :D Så hans råd var at jeg måtte tænde mine seks el radiatorer på første sal, og så klarede luftvarmepumpen nederste etage, evt i samspil med el radiatorerne på nederste etage :rolleye: Så jeg synes måske nok at det ikke lige frem er den optimale løsning med en luftvarmepumpe i et hus med to etager. Og hvis man ligefrem så skal have en pumpe på hver etage, ja så er det dobbelt op i investering/udgift, dobbelt op på elregningen med to pumper i funktion, i forhold til én pumpe i funktion. Og hvis det hele så først har tjent sig hjem når pumperne er så gamle at de skal på Sysav, ja så er det måske i virkeligheden ikke det værd, at sidde 15-20 år og lytte til luftvarmepumper i sit eget hjem, for lydløse er de jo ikke ligefrem, selv om det heller ikke kan kategoriseres som støj. Jeg synes stadig jeg står sådan lidt som et spørgsmålstegn... De fleste er åbenbart vilde med deres luftvarmepumper, men ingen kan præcis forklare hvordan det i praksis virker, ikke en gang hos IVT selv, for der får man den ene forklaring den ene dag, og den helt modsatte forklaring den anden dag. Og jeg vil godt tilføje, at det ikke er pga sprog eller andet at IVT manden ikke har forstået mig, eller omvendt. Jeg vil bestemt ikke fraråde folk at købe en, eller åbenbart flere, luftvarmepumpe® til deres toetagers hus, men man skal nok være indstillet på at resultatet hverken bliver som IVT fortæller, eller at man kan bruge andres erfaringer til en skid (heller ikke mine erfaringer).. Det er lidt som at gamble, men man har klart dårligere odds hvis man har toetagers hus, i forhold til dem der har et hus i et plan. Over and out for now...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja nu kan jeg så komme med mine erfaringer. Vi har haft vores fra da vi købte huset for 1 1/2 år siden. Den sidder i trappen til kælderen, og uanset hvor meget den peger nedad, så varmer den kun stueetagen op. Kælderen ligger på en temperatur på mellem 16 og 18 grader, og her om vinteren ville det være rart at der var lidt varmere dernede. Og det kan kun gøres ved at tænde for radiatorene, til gengæld bliver gulvene i stueetagen dejligt varme:) Vores luft-luft model er 3 år og larmer som f...... Jeg kan ikke holde ud at høre på den om natten, og om dagen tænder vi op i brændeovnen... Vi har sat varme på i kælderen nu, og i børneværelset resten må brændeovnen tage sig af... Forbrug!!! Er jeg sku lidt ligeglad med, jeg skal ikke fryse i mit eget hjem:th2: Men folk der sælger en vare, siger hvad som helst for at sælge den, når den så er solgt er han sku ligeglad med resten... Specielt en varmepumpe, den er sku lidt svær at bytte...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest michaelbo

Varmepumper Vi købte varmepumpe for 3-4 år siden samtidigt med Larscph og vi har 153 m3 der KUN opvarmes med den. I to etager. Monteret i i trappen som beskrevet i tråden her. Den er indstillet til 21 grader celsius og kører i quiet mode hele tiden, vi har lige tændt den og slukker den når vi når marts. En gang imellem bliver den slukket om aftenen, fordi der simpelthen bliver for varmt. Den støjer lidt, men ikke ubærligt (tolerancetærskel er vel forskellig). Så en varme pumpe kan godt varme et hus op.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Vi købte varmepumpe for 3-4 år siden samtidigt med Larscph og vi har 153 m3 der KUN opvarmes med den. I to etager. Monteret i i trappen som beskrevet i tråden her. Den er indstillet til 21 grader celsius og kører i quiet mode hele tiden' date=' vi har lige tændt den og slukker den når vi når marts. En gang imellem bliver den slukket om aftenen, fordi der simpelthen bliver for varmt. Den støjer lidt, men ikke ubærligt (tolerancetærskel er vel forskellig). Så en varme pumpe kan godt varme et hus op.[/quote'] ja det kan den, men nu er både Tofts og mit hus noget større end dit og størrelsen har vel noget at sige her:D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Men folk der sælger en vare' date=' siger hvad som helst for at sælge den, når den så er solgt er han sku ligeglad med resten... Specielt en varmepumpe, den er sku lidt svær at bytte...[/quote'] Nu var jeg heller ikke dernede igår for at høre om de ville bytte, ellers have den tilbage ;) Jeg var dernede fordi det ikke fungerer som lovet, samt at jeg gennem andre (bl.a her på sitet) har hørt hvor fantastisk det virker i deres huse. Altså må der være et eller andet galt her hos mig. og det vil jeg da gerne bruge tid på at finde ud af hvorfor. Jeg bruger i hvert fald ikke bare sådan lige små 21K, for bagefter at slå ud med armene og sige "nåh, det var ærgeligt"... Problemet kunne jo også være at indedelen ikke sad det mest geniale sted i vores hus, men i stedet sad der hvor det var nemmest for montøren at sætte lortet op, indvendigt som udvendigt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest michaelbo
ja det kan den' date=' men nu er både Tofts og mit hus noget større end dit og størrelsen har vel noget at sige her:D[/quote'] Jo størrelsen har da noget at sige, men det har gørelsen også ;D , jeg skriver netop at temperaturen kun står til 21 grader, den kan man sætte op til 28 samt sætte fuldt blæs på, så støjer den som en 2u double xeon quad core server, men varmt bliver der !

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kan varmt anbefale IVT jordvarme anlæg, det virker bare :) ... vi bor i DK og har installeret et jordvarme anlæg fra IVT, vi opvarmer 178 kvm gammelt hus for 10.000 dkr. om året ,hvor der burde isoleres på 1 sal under taget, der er kun er 2.5 cm isolering, men hvis det bliver rigtigt koldt og blæser/stormer meget køre vi backup med en lille Morsø brændeovn.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...