Jump to content
Buddha

Er det effekten af de 20% prisstigninger vi begynder at se???

Recommended Posts

http://www.nfo.nu/b95000c/base/47472776
Allt fler danskar flyttar tillbaka över sundet SKÅNE/ÖSTDANMARK. I fjol flyttade 1.900 personer från Skåne till Själland, Fyn eller Bornholm. Det är det största antalet sedan statistiken började räknas för tio år sedan. Enligt Danmarks Statistik kan det bland annat handla om danskar som flyttar tillbaka till hemlandet efter en period i Skåne. I fjol flyttade 27 procent fler från den svenska till den danska sidan sundet jämfört med 2006. Utgår man från 1999, året innan bron öppnades, har antalet tredubblats. Det handlar såväl om svenskar som danskar och personer med annan nationalitet. Men fortfarande går den största flyttströmmen från Östdanmark till Skåne och sammanlagt flyttade 4.300 personer på det hållet under fjolåret. Siffran under det andra halvåret minskade dock med drygt sex procent jämfört med samma period 2006. (NFÖ)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Det tror jeg ikke.. Der er altid en god potion som flytter tilbage efter nogle år, fordi det måske ikke er dem, fordi udgifterne er større, fordi venner/familie ikke kommer så tit osv - jeg tror ikke det direkte har noget med prisen på øresundsbroen at gøre....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det handlar såväl om svenskar som danskar och personer med annan nationalitet. Er det ikke bare en større del der er blevet gift i S og nu kan lovligt få hurtigere statsborgerskab i dk? Sidst jeg var sammen med familie i dk, lignede de nogen der surmulede og næsten talte om at danmark var i dyb dyb krise over bla. boligsalget osv.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Gennemført meningsløs talbehandling i artiklen. For hver tre, der flytter til Skåne, er der en, der flytter tilbage. Sådan har det været siden broen åbnede. At flere flytter tilbage er en funktion af, at flere flytter over - så der er formentlig ikke noget nyt under stolen. Solen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Mht effekten af 20 % prisstigning på broen. For vores vedkommende er det ved at være meget aktuelt at flytte hjem til Danmark igen, som tingene står nu betaler vi omkring 72000 kroner om årret for at komme over broen, da vi for 5 år siden flyttede til Sverige var udgiften for at komme over broen omkring 55000 kroner altså en merudgift på omkring 17000 kroner. Det lagt sammen med at boligpriserne i Danmark er faldende, og transport udgifterne er stigende (Diesel priserne) vil inden for kort tid gøre det meget aktuelt at rykke telt pælene op. Endvidere har vi ingen garanti for at priserne på broen ikke stiger igen i Jan 2009, det var jo desværre den klare udmelding fra Monopol direktør Jacob Vestergaard i forbindelse med programmet på tv2 i forbindelse med påsken. Det vil dog være ærgeligt hvis vi grundet økonomi skulle flytte tilbage, jeg stor trives i Sverige sammen med familien. Så efter min mening har det helt klart en indflydelse at priserne på broen bliver ved med at stige. VH Peter

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Mht effekten af 20 % prisstigning på broen. For vores vedkommende er det ved at være meget aktuelt at flytte hjem til Danmark igen, som tingene står nu betaler vi omkring 72000 kroner om årret for at komme over broen, da vi for 5 år siden flyttede til Sverige var udgiften for at komme over broen omkring 55000 kroner altså en merudgift på omkring 17000 kroner. Det lagt sammen med at boligpriserne i Danmark er faldende, og transport udgifterne er stigende (Diesel priserne) vil inden for kort tid gøre det meget aktuelt at rykke telt pælene op. Endvidere har vi ingen garanti for at priserne på broen ikke stiger igen i Jan 2009, det var jo desværre den klare udmelding fra Monopol direktør Jacob Vestergaard i forbindelse med programmet på tv2 i forbindelse med påsken. Det vil dog være ærgeligt hvis vi grundet økonomi skulle flytte tilbage, jeg stor trives i Sverige sammen med familien. Så efter min mening har det helt klart en indflydelse at priserne på broen bliver ved med at stige. VH Peter
Jeg forstår udemærket dit synspunkt.. men hvordan vil det ændre jeres fradrag hvis i flyter tilbage? befordring + broen? Ikke at det dækker det hele, vi lægger selv på omkring 80k om året på udgifter til broen alene.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville jeg kontakte Sydsvenskan med.... Det vil nemlig skabe en bølge af frygt hos politikerne i Malmö, da de udemærket ved at det er danskerne og det danske arbejdsmarked der driver væksten i Skåne. Så skal du bare se et politisk pres på broen, der tilsidst bliver så stort at priserne sættes ned.... For så er det ikke røvhullerne der bruger broen der presser, men magthavere der er bange for at miste deres indtægt....;)

Mht effekten af 20 % prisstigning på broen. For vores vedkommende er det ved at være meget aktuelt at flytte hjem til Danmark igen, som tingene står nu betaler vi omkring 72000 kroner om årret for at komme over broen, da vi for 5 år siden flyttede til Sverige var udgiften for at komme over broen omkring 55000 kroner altså en merudgift på omkring 17000 kroner. Det lagt sammen med at boligpriserne i Danmark er faldende, og transport udgifterne er stigende (Diesel priserne) vil inden for kort tid gøre det meget aktuelt at rykke telt pælene op. Endvidere har vi ingen garanti for at priserne på broen ikke stiger igen i Jan 2009, det var jo desværre den klare udmelding fra Monopol direktør Jacob Vestergaard i forbindelse med programmet på tv2 i forbindelse med påsken. Det vil dog være ærgeligt hvis vi grundet økonomi skulle flytte tilbage, jeg stor trives i Sverige sammen med familien. Så efter min mening har det helt klart en indflydelse at priserne på broen bliver ved med at stige. VH Peter

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Det ville jeg kontakte Sydsvenskan med.... Det vil nemlig skabe en bølge af frygt hos politikerne i Malmö, da de udemærket ved at det er danskerne og det danske arbejdsmarked der driver væksten i Skåne. Så skal du bare se et politisk pres på broen, der tilsidst bliver så stort at priserne sættes ned.... For så er det ikke røvhullerne der bruger broen der presser, men magthavere der er bange for at miste deres indtægt....;)
Ja det kunne da være.. men ligger udgifterne ikke deroppe for os allesammen der dagligt pendler? Altså om året.. for 50 ture plus/minus? - med fare for at være sortseer, så tror jeg ikke at det skaber den ønskede virkning, men man kunne da håbe.. ligesom jeg heller ikke tror man sætter diesel/benzinprisen ned fordi det gør ondt på familierne.. regeringen har i hvert fald ikke meldt noget ud om at de så kunne tage mindre af olieselskabernes indtjening og dermed kunne olieselskaberne måske sænke prisen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en god pointe at tage brændstofspriserne med i betragtning når vi taler bropriser, som Peter Nielsen var inde på. Det kunne være interessant at udarbejde et indeks for pendlingsomkostninger mellem stortorvet og rådhuspladsen baseret på brændselpriser, brotakst, og kørselfradrag. Hvordan mon sådan et indeks vil se ud?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Lige præcis broen er kilden til velstand i Skåne.... Holder folk op med at pendle og derved slæbe penge hjem fra DK til Skåne, så kan det nok være der kommer andre boller på suppen.... Tænk på AL det byggeri der er igang.....Det bliver rene spøgelsesbyer. Og det bevirker at bygherrerne ikke kan sælge og derved går de konkurs ..... Jeg kan love dig det er presset pt..... Folk holder fast på pengene. Endog meget fast.....Af frygt for fremtiden. Men vi overvejer det samme.....Vi er superglade for at være her, men det kan snart ikke betale sig længere.... Dog har jeg mulighed for hjemmearbejde og benytter mig ganske meget af det. Så det er primært mødeaktivitet jeg bruger min tid på i dk.

Ja det kunne da være.. men ligger udgifterne ikke deroppe for os allesammen der dagligt pendler? Altså om året.. for 50 ture plus/minus? - med fare for at være sortseer' date=' så tror jeg ikke at det skaber den ønskede virkning, men man kunne da håbe.. ligesom jeg heller ikke tror man sætter diesel/benzinprisen ned fordi det gør ondt på familierne.. regeringen har i hvert fald ikke meldt noget ud om at de så kunne tage mindre af olieselskabernes indtjening og dermed kunne olieselskaberne måske sænke prisen.[/quote']

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Lige præcis broen er kilden til velstand i Skåne.... Holder folk op med at pendle og derved slæbe penge hjem fra DK til Skåne, så kan det nok være der kommer andre boller på suppen.... Tænk på AL det byggeri der er igang.....Det bliver rene spøgelsesbyer. Og det bevirker at bygherrerne ikke kan sælge og derved går de konkurs ..... Jeg kan love dig det er presset pt..... Folk holder fast på pengene. Endog meget fast.....Af frygt for fremtiden. Men vi overvejer det samme.....Vi er superglade for at være her, men det kan snart ikke betale sig længere.... Dog har jeg mulighed for hjemmearbejde og benytter mig ganske meget af det. Så det er primært mødeaktivitet jeg bruger min tid på i dk.
Ja jeg har de samme arbejdsvilkår.. men jeg tror også man må erkende at Øresundsbroen er en benhård forretning (med meget lidt konkurrence) som gør alt hvad de kan for at profitoptimere hver enkelt krone.. det er er tit et problem med virksomheder som skal yde en service, se bare på bus og tog priserne i danmark f.x hvordan de stiger hele tiden.. problemet er som du selv er inde på at når regeringen ikke går ind og kommer med en rettesnor, så vil Øresundsbroen gøre hvad de kan for at presse priserne så meget de kan (og hvorfor skulle de ikke gøre det udfra deres seneste regnskaber osv), så de dermed kan skabe bedre profit .. desværre så er det jo så os forbrugere som må lide under den forretningsgang. men det er klart der er rigtig mange faktore der spiller ind og ikke kun for os pendlere. Tag nu bare dagsprisen .. den påvirker jo også familier og venner, måske ikke gider i lige så stor hyppighed tage turen over sundet .. dernæst kommer malmö's indtjeningsmuligheder i de danske helligdage, hvor besparelsen bliver mindra kontra omkostningerne som man har ved at tage turen over sundet. Jeg kan i hvert fald godt se at det peger den retning... -- en ide til Foreningen kunne være at lave et spoof af de reklamer der er omkring Malmö og shopping .. "Shop i Malmö køb tingene x antal kroner dyrere" eller sådan noget.. jeg tror en blandning mellem sentationspræget journalistik og fakta er en god blandning til sådan nogle sager, for det handler jo meget om følelser og folks penge, som man jo gerne vil værne om.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Men vi overvejer det samme.....Vi er superglade for at være her' date=' men det kan snart ikke betale sig længere....[/quote'] Det er vel sådan, man må se på det, hvis man kun er flyttet over for at få økonomiske fordele ... og så er der os andre, der bare elsker Sverige og det svenske sprog/kultur/natur. :th2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Det er vel sådan' date=' man må se på det, hvis man [b']kun er flyttet over for at få økonomiske fordele ... og så er der os andre, der bare elsker Sverige og det svenske sprog/kultur/natur. :th2:
Tjoh det er skam også fint nok, men hvis vilkårene for at skulle opleve disse ting er en meromkostning for en familie, så tror jeg ikke det er de bløde ting, som natur, kultur osv, som har det største argument omkring middagsboredet, hvis samtalen falder på at flytte tilbage til Danmark.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
og så er der os andre' date=' der bare elsker Sverige og det svenske sprog/kultur/natur. :th2:[/quote'] Nu er din situation/økonomi vel heller ikke at sammenligne med en yngre generation med X antal børn osv :th2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Der tager du fejl Ulmus.... Vi elsker også at være her og er her ikke kun for investeringens skyld.... Dog bliver jeg nødt til at tage tingene med i overvejelserne, da jeg ikke vil betale unødigt for at broen kan betale sig selv af i en rasende fart.... For hver krone jeg kan spare nu, bliver der mere til mine fremtidsplaner.... Og de involverer hverken sverige eller dk.....;) Jeg ser vores ophold i Sverige som en rasteplads og ikke en endestation.... Men vi har lige brugt 1 mill på at renovere lejligheden, så vi har da ikke planer om at flytte lige med det samme.... Jeg har lige noget jeg skal ha' sat igang her i foreningen. Så folk kan få glæde af et miljørigtigt hus, samt forhåbentlig spare en masse penge hver måned på huslejen...

Det er vel sådan' date=' man må se på det, hvis man [b']kun er flyttet over for at få økonomiske fordele ... og så er der os andre, der bare elsker Sverige og det svenske sprog/kultur/natur. :th2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det er vel sådan' date=' man må se på det, hvis man [b']kun er flyttet over for at få økonomiske fordele ... og så er der os andre, der bare elsker Sverige og det svenske sprog/kultur/natur. :th2:
Ja, alt det er sörme anderledes her i Skåne:rolleye: Som da en kollega bekymrede sig på vores vegne, da vi skulle flytte ud på landet, om vi nu ville kunne forstå hvad de sagde -de sagde jo "haaave" i stedet for "trädgård" og "naaabo" i stedet for "granne":laugh:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Ja' date=' alt det er sörme anderledes her i Skåne:rolleye: Som da en kollega bekymrede sig på vores vegne, da vi skulle flytte ud på landet, om vi nu ville kunne forstå hvad de sagde -de sagde jo "haaave" i stedet for "trädgård" og "naaabo" i stedet for "granne":laugh:[/quote'] Man kan i hvert fald sige at alting har sin pris.. og hvis vi kigger lidt fremad, så tyder det ikke på prisen falder for pendlerne, tværtimod.. og det har sikkert sin effekt, godt efterfulgt af brændstofspriser, renter, banklån, priser på mad osv som for det meste ser ud til at pege mod forbrugeren og dermed blive dyrere for især familierne.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab

Jeg tror for vores vedkommende, så er det en merudgift på broen på ca. 48000 om året.. når fradrag osv er trukket fra.. det er jo rundt 4000 om måneden, som også er en slags penge.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det lige de to landes visioner om integration og opblomstring i Öresundsregionen er druknet henne i mellemtiden? Med den kornfede mad-so til et bro-konsortie som stopklods, så kan de da kigge langt i kortene efter dén vision. Er det bare "vores" bro der er helt ude af proportioner? - eller findes der lignende scenarier andre steder i verden der, omregnet set, står med samme situation? Er der andre steder en bro der binder to landes regioner sammen, og hvor beboernes situation er den samme som vores...og i så fald, hvad koster det at benytte bro-forholdene dér? Med andre ord: Er det os der er blå-øjede og forkælede - eller er det "meget" almindeligt det vi nu oplever. Vi er vist alle enige om, at fortsætter öresundsbron deres udstukne rute, så vil de stå med en meget stor del af skylden for kvælnings-døden af en region med ekstreme muligheder. Jeg har hele tiden ment at et sådant foretagende skal finansieres primært over skattebilletten, eventuelt med et (meget) mindre ekstra beløb for den daglige brug. Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at Vestergård & Co. skal sidde med så meget magt over to landsdele. At konkurrencestyrelsen også nægter at se på sagen, viser bare at der foregår mere under bordet end vi er klar over. Hvad skulle grunden ellers være?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja og ganger man det med de resterende år i ens liv, så er det sjofelt hvor mange penge man går glip af til pensionen...... Derfor er langtidsplanlægning og investeringer vigtige.....Og man skal overveje hvorledes man bruger sine penge...

Jeg tror for vores vedkommende' date=' så er det en merudgift på broen på ca. 48000 om året.. når fradrag osv er trukket fra.. det er jo rundt 4000 om måneden, som også er en slags penge.[/quote']

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Der går en bro over Bosporus Strædet.... Dette imellem 2 verdensdele.... http://en.wikipedia.org/wiki/Bosphorus_Bridge 2 dollars for en overfart........ca 9,50dkk. Så de 25 kr er ikke ved siden af, men de skulle droppe de første 16 ture til 130....Så skulle du satme se en region blomstre for vildt!!

Hvor er det lige de to landes visioner om integration og opblomstring i Öresundsregionen er druknet henne i mellemtiden? Med den kornfede mad-so til et bro-konsortie som stopklods, så kan de da kigge langt i kortene efter dén vision. Er det bare "vores" bro der er helt ude af proportioner? - eller findes der lignende scenarier andre steder i verden der, omregnet set, står med samme situation? Er der andre steder en bro der binder to landes regioner sammen, og hvor beboernes situation er den samme som vores...og i så fald, hvad koster det at benytte bro-forholdene dér? Med andre ord: Er det os der er blå-øjede og forkælede - eller er det "meget" almindeligt det vi nu oplever. Vi er vist alle enige om, at fortsætter öresundsbron deres udstukne rute, så vil de stå med en meget stor del af skylden for kvælnings-døden af en region med ekstreme muligheder. Jeg har hele tiden ment at et sådant foretagende skal finansieres primært over skattebilletten, eventuelt med et (meget) mindre ekstra beløb for den daglige brug. Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at Vestergård & Co. skal sidde med så meget magt over to landsdele. At konkurrencestyrelsen også nægter at se på sagen, viser bare at der foregår mere under bordet end vi er klar over. Hvad skulle grunden ellers være?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ca 4$......... Der kan man bare se..... Ser da ud til at de bruger ens priser for turene..... Jeg ville også hellere betale 25 kr pr tur, end det lorte system vi har nu.... Så er der langt større chance for at endagsturister ville betale en større del af gildet, så det ikke kun er pendlerne det hænger på....

Tag et kig på FasTrak brobizz systemet de bruger i San Fransisco Bay Area - Klik på linket og tryk på broerne - så får i overfartsprisen. http://www.bayareafastrak.org/static/facilities/index.shtml

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Øresundsbroens finansieringsmodel skulle være et bevis på at private penge kan bruges til at skabe bæredygtige infrastruktur. EU ser gerne at Europa bliver mere som USA på det område, da infrastruktur i Europa primært er en statsopgave. Men kæden falder af på flere punkter. For det første er skattetrykket langt større i EU end i USA. For det andet, så er broafgiften for amerikanske broer så åbenbart lavere. Øresundsbroen er et bevis på at et højt skattetryk kombineret med en høj broafgift ikke giver glade kunder. Faktisk er jeg virkelig i tvivl om man kan sige at øresundsbroen er en succes for den private kapital i infrastruktur? Broens præmis er pendling, som nok må regnes for nedafgående med de stigende brændstofspriser. Vi kommer til at se mere carpooling og mere hjemmearbejdsplads i fremtiden. Broens fremtid tegner sig ikke nødvendigvis rosenrødt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...