Jump to content
vagn16

Ansættelse i Sverige - skat?

Recommended Posts

Hej, Jeg står for at skulel skifte job, indenfor mit nuværnde firma, fra vores danske til vores nordiske organisation. Firmaet har afdelinger (selvstændige firmaer) i alle nordiske lande. Det mest naturlige vil være at, jeg forsat bliver lønnet i Danmark og bare arbejder for den nordiske organisation, men jeg tænker lidt på at spørge om jeg kan blive ansat i Sverige, men stadig beholde den løn vi har aftalt i Danmark. Hvis jeg kan det kommer jeg vel til at få en del mere udbetalt? Hvad betaler man i skat i Sverige? Og hvordan er det med fradrag? Primært vores boliglån.... Hvad sker der med vores danske børnepenge (vi har to små børn) hvis kun den ene af os arbejder i Danmark? Andre ting jeg skal tænke på? Vh Pelle

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ingen økonomisk fidus at betale svensk skat i stedet for dansk, for skattetrykket er det samme i begge lande - og systemerne ligner også hinanden når det gælder f.eks. fradrag for renter og befordringsfradrag - desuden er der på begge sider en høj skat på den sidst tjente krone. Du kan ikke få din arbejdsgiver til at betale en dansk løn, som så beskattes i Sverige, for arbejdsgiveren skal i givet fald betale de noksom bekendte arbejdsgiverafgifter på godt 30 procent - en slags skjult kildeskat - og dem vil han jo have modregnet. Hvis du arbejder i Danmark skal du betale skat i Danmark medmindre I laver et kunstigt arrangement med udstationering. Omvendt hvis du arbejder i Sverige, skal du som udgangspunkt betale skat der. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Nils, Men hvis nu jeg kunne få dem til at betale min løn, uden at ville sætte mig ned pga. forhøjede sociale udgifter. At jeg kunne beholde 30.000 DKK som løn uden at de vil trække mig 9.000 (30%)... så er der vel en stor fidus? Pelle

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Nils, Men hvis nu jeg kunne få dem til at betale min løn, uden at ville sætte mig ned pga. forhøjede sociale udgifter. At jeg kunne beholde 30.000 DKK som løn uden at de vil trække mig 9.000 (30%)... så er der vel en stor fidus? Pelle
Ja, at have en arbejdsgiver, der vil hæve ens løn med en fjerdedel* on no good news, er en fidus. :D * Til gengæld for de sociale afgifter på godt 32, slipper man for arbejdsmarkedsbidraget på 8 procent.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

hehe tror nu nok det begynder at aflønne dig med nettoløn istedet for så hehe - dvs. de ser på hvad du har udbetalt nu pt, og så regner de baglæns hvad du så skal have i svensk løn :D Kender ikke reglerne til børnepenge, men det gør din danske kommune :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det er ingen økonomisk fidus at betale svensk skat i stedet for dansk' date=' for skattetrykket er det samme i begge lande - og systemerne ligner også hinanden når det gælder f.eks. fradrag for renter og befordringsfradrag - desuden er der på begge sider en høj skat på den sidst tjente krone. Du kan ikke få din arbejdsgiver til at betale en dansk løn, som så beskattes i Sverige, for arbejdsgiveren skal i givet fald betale de noksom bekendte arbejdsgiverafgifter på godt 30 procent - en slags skjult kildeskat - og dem vil han jo have modregnet. Hvis du arbejder i Danmark skal du betale skat i Danmark medmindre I laver et kunstigt arrangement med udstationering. Omvendt hvis du arbejder i Sverige, skal du som udgangspunkt betale skat der. :)[/quote'] Har lige et tillægs spørgsmål, da jeg står i næsten samme situation. For at forhandle den rigtige løn hjem, skal jeg så tage min danske løn og ligge kursforskellen oven i?? Dvs. hvis jeg får 30.000 DKR skal jeg have 36.000 SKR for det går op??

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tja jeg vil mene at 36.000 SEK er en rimelig fornuftig løn herovre... især med tanke på at du også går ned i udgifter .. bro , benzin osv.... Tror dog du får svært ved at hive 36.000 SEK ud af en svensk arbejdsgiver... men går den , så går den :thumbup:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tja jeg vil mene at 36.000 SEK er en rimelig fornuftig løn herovre... især med tanke på at du også går ned i udgifter .. bro , benzin osv.... Tror dog du får svært ved at hive 36.000 SEK ud af en svensk arbejdsgiver... men går den , så går den :thumbup:
Ja det er meget, men jeg skal jo se på hvad jeg har udbetalt nu og hvad jeg kommer til at få til at dække mine udgifter. Men nu er der ikke så mange udgifter jeg kommertil at spare væk.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

He - hvis man bare kunne få lagt 20% oveni sin danske løn for at konvertere den til SEK, arbejde i Sverige under samme arbejdsgiver og med kun ca. 30% i svensk skat og ingen broudgifter m.v. - ja så tror jeg alle siger ja tak! (og den danske arbejdsgiver får så lov at betale hele gildet)!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...