Jump to content
Tomcat

Øresundsbron har et forklaringsproblem!

Recommended Posts

For ét år siden foreslog Foreningen Öresundsborger en simpel prispolitik på 50 kr. pr. passage af Øresundsbron. Øresundsbron afviste og ville ikke engang lave en konsekvensberegning af forslaget. Det kan vi godt forstå nu hvor et team på 5 af vores fagligt kyndige medlemmer har lavet en gen-beregning af tilbagebetalingstiden for Øresundsbron: Øresundsbron har et markant forklaringsproblem! Indenfor de nuværende politiske rammevilkår kan det lade sig gøre at skabe en kulturbro for alle, og ikke kun en dyr arbejdspendlerbro: Over Øresund for en halvtredser! Gør selv brug af modellen. Men bemærk, at du som bropendler OGSÅ skal betale for 9,5 mia. kr. landanlæg i Danmark og Sverige - bl.a. de 10 km. lufthavnsmotorvej. Hent modellen her på vores hjemmeside: www.oresundsborger.dk Om beregningerne: Vi har simuleret en økonomisk model for tilbetaling af Øresundsbrons gæld - med brug af Øresundsbro Konsortiets egne offentliggjorte forudsætninger. Beregningsteam - alle medlemmer i Foreningen Öresundsborger: Klaus Just Jeppesen, M.Sc. i Matematik og Finansiering Esben Sørensen, Ingeniør Peter Nielsen, Selvstændig Trine Hansen, M.Sc. i Matematik og Finansiering Lars Hougaard, Cand.scient. pol.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Teksten i celle I14 og M14 på første faneblad skal byttes om' date=' ikke?[/quote'] Det tror jeg også, ellers giver det ik' megen mening :) Ang. beregningerne: Det lader til at være et yderst velgennemgået dokument, men jeg savner nogle noter, nogle forklaringer på antagelserne og især en konklusion :) Jeg antager jeres konklusion er at med jeres priser på en 50'er pr. bil (og følgende antagelser i trafikudvikling) er broen alene betalt om små 22 år (og 34 år hvis "oplandet af motorveje" tages med)? Igen jeg synes det er utroligt fedt at I har lavet dette stykke arbejde, men ligeledes savner det et par noter og forkalrende ord. Især hvis en journalist skal fordøje skidtet og være rustet til at stille de rette spørgsmål :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Igen jeg synes det er utroligt fedt at I har lavet dette stykke arbejde, men ligeledes savner det et par noter og forkalrende ord. Især hvis en journalist skal fordøje skidtet og være rustet til at stille de rette spørgsmål :)
Journalister gider ikke fordøje noget som helst - de vil ha lortet serveret på et sølvfad incl de spørgsmål der skal stilles. Så kan de menlig bare Copy/Paste skidtet og kalde det en arbejdsdag. Pede

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Lige et par kommentarer:

Teksten i celle I14 og M14 på første faneblad skal byttes om' date=' ikke?[/quote'] Ja - der er sket en beklagelig ombytning af den forklarende tekst i de 2 celler. Der er dog regnet rigtigt. Der er masser af kommentarer i arket. Jeg tror savnet efter forklaringer skyldes en feature i Excel, som du måske ikke kender: I Excel kan man indskive kommentarer til en celle, som kun vises, hvis man holder musen over denne celle. Dette er gjort - celler med kommentarer har en lille rød trekant i øverste højre hjørne. Der står en del forklaringer der. Fik du øje på den tekstboks med forudsætninger som findes øverst til højre? Lars Hougaard skal nok forklare journalisterne hvordan vi fortolker tallene - vi er godt klar over at det ikke er nok at satse på, at forskellige journalister selv opdager og forstår regnearket. Det er lagt ud for at give fuld gennemskuelighed på hvordan vi har regnet, så vi ikke kan blive skudt i skoene, at vi bare har lavet et oportunistisk regnestykke på bagsiden af en konvolut. Og så giver det også resten af pendlerne mulighed for at få et større indblik i hvordan Broens økonomi er. Hvis der er nogen specifikke spørgsmål tager jeg dem gerne her. Og konstruktive forslag modtages gerne.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyldning + 2 Punkter

Lige et par kommentarer: Ja - der er sket en beklagelig ombytning af den forklarende tekst i de 2 celler. Der er dog regnet rigtigt. Der er masser af kommentarer i arket. Jeg tror savnet efter forklaringer skyldes en feature i Excel, som du måske ikke kender: I Excel kan man indskive kommentarer til en celle, som kun vises, hvis man holder musen over denne celle. Dette er gjort - celler med kommentarer har en lille rød trekant i øverste højre hjørne. Der står en del forklaringer der. Fik du øje på den tekstboks med forudsætninger som findes øverst til højre? Lars Hougaard skal nok forklare journalisterne hvordan vi fortolker tallene - vi er godt klar over at det ikke er nok at satse på, at forskellige journalister selv opdager og forstår regnearket. Det er lagt ud for at give fuld gennemskuelighed på hvordan vi har regnet, så vi ikke kan blive skudt i skoene, at vi bare har lavet et oportunistisk regnestykke på bagsiden af en konvolut. Og så giver det også resten af pendlerne mulighed for at få et større indblik i hvordan Broens økonomi er. Hvis der er nogen specifikke spørgsmål tager jeg dem gerne her. Og konstruktive forslag modtages gerne.
Undskyldning Det er med røde ører at jeg må erkende at jeg måske var lidt for hurtigt ude. F.eks. havde jeg ikke set den gule boks, men havde i stedet aflæst konklusionen fra tabellerne :D Ligeledes havde jeg ikke lagt mærke til de røde kommentar mærker. Det var især dem nedeomkring tabellerne jeg efterlyste, men efter at havde gået arket mere nøje igennem (f.eks. set beregningerne i enkelte celler) så giver hele systemet mere mening. Jeg havde også overset at person- og fragttrafikken var baseret på broen egne prognoser, hvilket jo må siges at være det centrale i analysen. /Undskyldning Efter at have nærlæst arket er der to emner/betragtninger som jeg personligt gerne så behandlet. 1) Vedligeholdelse: Barrieren skal jo holdes ved lige indtil vi alle får vores flyvende biler, så hvilke udgifter vil dette omhandle. Vi har allerede nu ældre broer i Danmark Farøbroen, Lillebælt og Svendborg, så det burde være muligt at trække noget erfaring derfra. Storebælt er også en mulighed men jeg vil tro den er for ny faktiske problemer er opstået endnu. 2) Opdeling af Persontrafik til Pendlere og Andre: Dette ville være for at undersøge om en prisdifferentiering mellem pendlere og "engangsbrugere" ville skabe en balance mellem Broen som indtægtskilde og samtidig kunne øge integrationen i øresundsregionen. Jeg tillod mig at rode lidt med arket (også uden for de grønne kasser :D) og et meget hurtigt anslag (bag på konvolutten) giver mig et bud på ca. 500.000 ekstra brugere i sommerperioden, og hvis de skulle betale samme pris som for at krydse i dag (260 kr = ca. 200 extra i forhold til deres beregninger) så ville det give i omegnen af 100 mil. DKK ekstra om året. Dette er hurtigt baseret på sommertrafikken minus den gennemsnitlige trafik i Januar-Maj+ November+December. Hvis man taster den extra fortjenelse ind i arket (trafikberening F7: Personbiler 2007 + 100 mil.) vil det give en afbetaling der er 3 år hurtigere for bro + anlæg, eller penge som måske kunne være med til at lappe et par huller på broen :) Bare et par tanker (håber det gi'r mening) /Lollikken PS: ..hvorfor er det liiiige at der står +V7 i trafikberening F7 =)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

De holder nok prisniveauet eller sætter sågar prisen op.. :( "og at der skal være en balance i forhold til færgerne,« siger Magnus Heunicke" Tænk på bilafgifterne, de blev indført som en rationering umiddelbart efter krigen! Er de faldet eller steget nu 63 år efter? :rolleyes:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
De holder nok prisniveauet eller sætter sågar prisen op.. :( "og at der skal være en balance i forhold til færgerne,« siger Magnus Heunicke" Tænk på bilafgifterne, de blev indført som en rationering umiddelbart efter krigen! Er de faldet eller steget nu 63 år efter? :rolleyes:
Jeg er sikker på at nogle af CBS drengene kan forklare det bedre end mig, men jeg mindes at bilafgifterne er en import afgift for at sikre at danske midler ikke forsvinder ud af landet (eller noget i den dur). Det samme ser du ikke i England, Tyskland, Sverige og andre bilproducerende lande, for de vil jo gerne stimulere bilkøb og derved bilproduktion. Derimod har de nok afgifter på produkter de ikke selv producerer :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Efter at have nærlæst arket er der to emner/betragtninger som jeg personligt gerne så behandlet. 1) Vedligeholdelse: Barrieren skal jo holdes ved lige indtil vi alle får vores flyvende biler, så hvilke udgifter vil dette omhandle. Vi har allerede nu ældre broer i Danmark Farøbroen, Lillebælt og Svendborg, så det burde være muligt at trække noget erfaring derfra. Storebælt er også en mulighed men jeg vil tro den er for ny faktiske problemer er opstået endnu.
For det første har vi antaget at de nuværende drifts og personaleudgifter stiger med lønudviklingen og ikke bare inflationen. Det skulle nok kunne dække det meste. Vi har kun adgang til de oplysninger som Øresundsbroen har lagt offentligt tilgængeligt. Mange af de data som skal bruges til mere detaljerede beregninger er ikke tilgængelige. Øresundsbroen har dog pt. formentligt et stort reklamebudget, som er skjult et eller andet sted i deres personaleudgifter eller drifsudgifter i årsregnskaberne. Det er sandsynligt at reklameudgifter i stedet kan anvendes til vedligeholdelse efterhånden som broen tages mere og mere i brug.
2) Opdeling af Persontrafik til Pendlere og Andre: Dette ville være for at undersøge om en prisdifferentiering mellem pendlere og "engangsbrugere" ville skabe en balance mellem Broen som indtægtskilde og samtidig kunne øge integrationen i øresundsregionen.
Det kan selvfølgelig give mening at opkræve flere penge af folk, som ikke har anskaffet sig en brobizz/bropass, da det kræver mere mandskab at servicere denne gruppe. Vil man simulere dette kan man sætte gennemsnitsprisen lidt højere. Det er dog sandsynligt at gruppen uden brobizz i fremtiden vil blive mindre og mindre.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...