Jump to content
Anina

Ja till ny avlyssningslag

Recommended Posts

Jeps, det bliver "spændende" for fremtiden på bl.a. Øresundsdebatten. Nu alle skal gennem nåleøjet og tjekkes for indholdet af sin korrespondance og anden kontakt via Internettet. http://www.fyens.dk/modules/debat/topic.php?topicid=382753 Søren Kragh-Jacobsens har begået en uventet relevant vision af samme problem i smørhullet DK: "Er Danmark det yndige uskyldige lille land vi besynger, eller kunne det tænkes, at der foregår voldsomt udemokratiske aktiviteter under vores hyggelige, selvglade overflade? Det var oplægget, da Rasmus Heisterberg og jeg for et par år siden satte os for at ville researche, digte og skrive en historie i en genre, vi begge holder af, en genre som jeg ikke tidligere havde bevæget mig ud i, nemlig en politisk thriller. Det er blevet til DET SOM INGEN VED." (...) "DET SOM INGEN VED er samtidig et portræt af det paranoide, af os naive danskere, der rask væk giver køb på vores demokratiske rettigheder, når politikere og journalister rasler med frygtens sabel, og af det skrækscenarie der kunne opstå, hvis det overvågningssamfund, som snart må siges at være en realitet, og som tankeløst understøttes af de fleste danskere, kommer i de forkerte hænder." Kilde: http://www.detsomingenved.dk/detsomingenved/index2.html Jeg hørte et interview med Søren Kragh-Jacobsen, hvor han udtrykte sin egen forbløffelse over, hvor hurtigt virkeligheden havdev indhentet det, der ellers kun var ment som en grå fremtidsvision af den mere fantasifulde slags. Argumentet om, at "når man har rent mel i posen, kan de lovlydige ikke have et problem med overvågning" - modsagde Søren Kragh-Jacobsen med et spørgsmål (frit efter hukommelsen): "hvad med dem, der er ansat til at overvåge, fortolke, resumere og arkivere indholdet af det overvågede? Hvad hvis DE ikke har rent mel i posen? Er der så nogen grænser for, hvad de ikke kan få ud af selv de mest uskyldige statements, der bliver opfanget under denne skærpede overvågning og hvilke konsekvenser dette kan få for den ellers tilfældige borger, der var uheldig at anvende ord eller udtryk, der placerede ham/hende (inkl. vedkommendes netværk, pårørende m.v.) under skærpet opmærksomhed for al fremtid?" Hvilket udmærket kan relateres til gårsdagens afstemning i det svenske Riksdag.... meget bekymrende :o

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil vædde på at de fleste "får" vil sige: "Har du intet at skjule, har du intet at frygte". Derefter vil de forsætte deres stressede hverdag med hentning og bringning og ikke skænke sagen en yderligere tanke. Terror bekæmpes i dag ved at en kjolehandlers penge indfryses og en 16 årig skal aflevere fingreaftryk på ambassaden. Privatlivets ukrænkelighed krænkes og man kan rådne 42 dage i et engelsk fængsel, før man bliver stillet for en dommer... Habeas Corus with a strong twist, der nærmest renderer dette ældgamle retsprincip fuldstændig nytteløst. Læs selv kronikken i Berlingeren.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er grundlæggende enig MEN lad os ikke være naive - politisk set helliger målet midlet og sådan har det altid været - tyvar ;) Det er jo ikke kun terror vi bekæmper med disse midler, der er andre områder hvor vi bruger de samme indgribende præventive midler. F.eks. skattelovgivningen,færdelsesloven, + selvfølgelig straffenloven i en lang række tilfælde. Hvis man af retsikkerhedsmæssige grunde mener at det er kritisabelt at kameraovervåge et givent område i terrorbeskyttelsens navn er det da hyklerisk ikke at mene det samme om indgrebet vedr. bekæmpelse af fartbøller eller bankrøvere eller knivstikkere på strøget. Hvis man mener det er krænkende at politiet registrere og overvåger trafikken på ekstreme Islamistsites er det vel også krænkende hvis det samme sker på pædofilisexsider. Overvågning af pengeoverførsler er sket i årevis for at modvirke skattesnyd uden nogen hidsede sig synderligt op over det. Dette paradoks er dog ikke nyt. De gamle venstreorienterede VS jurister på Københavns Universitet såsom Flemming Balvig, Karup, Wilhelm med flere var jo helt oppe og ringe allerede i 70érne ved tale om sådanne tiltag mod kriminelle og terrorister men synes det var helt ok (og burde intensiveres) når det drejede sig om økonomisk kriminelle (bolighajer og skatteål) eller miljøforurenere eller i mindre grad bare de sociale myndigheders tilsynspligt jf. social styrrelselov. Man kunne fristes til at spørge Søren Kragh-Jacobsen : "hvad med de socialrådgivere, der er ansat til at overvåge, fortolke, resumere og evt. tvangsfjerne det overvågede barn ? Hvad hvis DE ikke har rent mel i posen? Er der så nogen grænser for, hvad de ikke kan få ud af selv de mest uskyldige statements, der bliver opfanget under dette skærpede tilsyn og hvilke konsekvenser dette kan få for den ellers tilfældige familie, der var uheldig at anvende ord eller udtryk, der placerede ham/hende (inkl. vedkommendes netværk, pårørende m.v.) under skærpet opmærksomhed og som resulterede i at kommunen kom kl. 4 om eftermiddagen under børnefødselsdagen og fjernede lille Asta for al fremtid?" Meget bekymrende :sad:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Kære Futz Jamen, så er alt jo i orden... Den ene svinestreg ophæver den anden og så er vi jo lige vidt, ikk`? Eller har du måske alligevel noget konstruktivt at tilføre, der kan bruges i snakken, der gerne skulle føre i retning af en fantasi om en løsning, om ikke andet? En fantasi om en tid, hvor vi ikke behøver at isolere os af afmagt, hvis vi der først ikke prøver at kommunikere med hinanden via kunstfærdige tvætydigheder, en slags kommunikationskunst, der var udviklet i tidligere tiders kommunistiske lande.... for netop at undgå at komme i søgelyset - og når/hvis man gjorde (kom i søgelyset) alligevel, var en hel hær af censorer beskæftiget med forsøg på at tyde ens udtalelser, kabarettekster, digte, teaterstykker, filmmanuskripter, romaner, avisartikler, opsnappede private brever, optagelser af private samtaler folk imellem.... for at finde ud af hvem var og hvem ikke var systemkritiker - eller i dag - en terrorist in spe. Jeg troede, at når Muren faldt og det gamle USSR er saga blot (eller er det?), at vi alle kunne ånde lettet op og leve i frihed til "døden os skiller". ;) I stedet genoplever jeg nu, at denne frihed er nu afløst af en ny u-frihed og så forventes man endda klappe i sine små hænder af vild begejstring.... Jeg har alderen til at kunne huske OG vide (du ved... Østblokken, Jerntæppet m.v.), at den slags overvågning er kun spild af skatteborgernes penge idet - foruden at dem der VIL skjule hvad de egentlig vil skjule, og som nok kan finde på metoder til at "kryptere" deres ærinder på mere end en måde.... - så findes der allerede et parallelt "sort internet", hvor ting og sager foregår helt udenfor muligheder for at følge med i, for os almindelige dødelige.... Og derfra til at etablere helt uafhængige netværk udenom hvor vi færdes virtuelt pt - er en smal sag at gennemføre, dagens tekniske muligheder taget i betragtning. Jeg er SIKKER på, at efterretningstenesterne udmærket godt er klar over det og derfor hælder jeg selv til opmærksomheden på en helt anden agenda end bekæmpelse af terrorisme.... Jeg er ved at begynde at tro på, at det egentlige formål med indførelsen af overvågning af Internettet er et ønske om en ganske almindelig, gemen kontrol af den almindelige befolkning. Præcis som før Muren faldt.... men nu er målet at kvæle alle andre politiske grupperinger end neoliberalister (= formuevæksten for de få), hvilket er mit bud på "meningen med galskabet" - uden dermed at tage stilling for eller imod noget som helst, lige pt. :cool:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
...en hel hær af censorer beskæftiget med forsøg på at tyde ens....
Hmm.... måske var gårsdagens afstemningsresultat en kærkommen blåstempling af udgiften på 60.000.000 kroner brugt på en af verdens mest kraftfulde computere leveret til den svenske stat i efteråret 2007....
Maskinen er bestilt af en hemmeligholdt myndighed og hverken leverandører eller myndigheder må udtale sig om computeren, der har en regnekraft på 182 teraflops, skriver Computerworlds svenske søsterblad. Præcis hvad Sverige skal med den knap 60 millioner kroner dyre supercomputer er ligeledes hemmeligt. Men flere kilder peger på at det er Forsvarets Radioanstalt (FRA) der skal bruge den enorme regnekraft i forbindelse med den omdiskutere overvågningslov. Loven vil tillade myndigheden at kontrollere al datatrafik ind og ud af Sverige. More....
Hmm... sikke noget, hva`? 182 teraflops (182 trillioner operationer pr SEKUND!!!) :eek: No More Secrets :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Kører du 256 bit kryptering af al datatrafik, så kan de rende og skide.... Vil man slippe, så åbner man bare sit trådløse netværk og glemmer at logge trafikken.....Så kan de alligevel ikke gøre en skid. Sig bombe 3 gange i hver sætning og vi lægger hele lortet ned den første dag....:lol

Hmm.... måske var gårsdagens afstemningsresultat en kærkommen blåstempling af udgiften på 60.000.000 kroner brugt på en af verdens mest kraftfulde computere leveret til den svenske stat i efteråret 2007.... Hmm... sikke noget, hva`? 182 teraflops (182 trillioner operationer pr SEKUND!!!) :eek: No More Secrets :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
http://sydsvenskan.se/sverige/article338249.ece Anställda på FRA uthängda på nätet Av Magnus Andersson och TT Först publicerad: 19 juni 2008 16:46 Senast uppdaterad: 19 juni 2008 16:57 Flera anställda på Försvarets radioanstalt, FRA, har fått sina personuppgifter utlagda på nätet, uppger nyhetssajten politikerbloggen.se STOCKHOLM. Det är ett 20-tal anställda som hängs ut på internet med sina fulla identiteter och bostadsadresser. Även kreditkortsuppgifter är publicerade. Ledningen för den topphemliga underrättelseorganisationen ser mycket allvarligt på händelsen och enligt politikerbloggen kopplas attacken mot den uppmärksammade avlyssningslagen som regeringen klubbade i onsdags. – Det kan leda till att galna människor använder den här informationen för att på ett eller annat sätt skada våra medarbetare. Det kan vara allvarligt, säger Åkesson till Politikerbloggen. Enligt Åkesseon har FRA "vissa medel" för att kunna skydda personalen mot hot eller konkreta våldshandlingar. Det er selvfølgelig en noget ubehagelig form for selvtægt. Men det rejser jo sprøgsmålet om hvad vi egentlig ved om dem, der overvåger os. Hvis de må sidde og snage i alt hvad vi foretager os og opsamle informationder, der virkeligt kan misbruges, bør offentligheden så ikke have fuldt kendskab til deres baggrund, personlighed, økonomiske og ægteskabelige forhold osv. osv., så vi kan sikre os at de er ærlige og redelige personer? Hvis de har rent mel i posen, så har de jo ikke nogen at skjule?:confused: Dum lov:rolleye:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Kære Futz Jamen, så er alt jo i orden... Den ene svinestreg ophæver den anden og så er vi jo lige vidt, ikk`? Eller har du måske alligevel noget konstruktivt at tilføre, der kan bruges i snakken, der gerne skulle føre i retning af en fantasi om en løsning, om ikke andet? nu er målet at kvæle alle andre politiske grupperinger end neoliberalister (= formuevæksten for de få), hvilket er mit bud på "meningen med galskabet" - uden dermed at tage stilling for eller imod noget som helst, lige pt. :cool:
Nu startede jeg jo med at skrive at jeg var enig i at øget overvågning eller mere statsstyring er noget bras. Konstruktivt ved jeg ikke om mit indlæg er og jeg tror jeg vil få svært ved at ændre på dine oplevelser og teorier - men jeg skal da prøve. Måske har du ret - Det her er jo Sverige, som jo altid har været sådan et contolfreak mini DDR - og her at man politisk har vedtaget denne her heftige lov. De mener jo ikke selv at de særlig udsat for en islamistisk terrortrusel (i modsætning deres vurdering af samme trussel i DK) hvis man da skal tro SÄPO - så gad vide hvad de så vil med loven. Måske er det den højreorienterede terrorisme i Sverige de er bange for og vil til livs. dvs. den fremmedfjentlige som hos skinheads, hooligans, Combat 18, Sverigesdemokraterne etc. etc. Jeg tror ikke på det er noget Ingwar Kamprad eller familien Rausing eller Astrid Lindgrens arvinger har bestilt. De ville være sindsygt bange for at skatteverket lyttede med på linien :scared: I øvrigt er det ikke neoliberalister der vil have statsstyring, der er skal du nok lede i andre ideologier såsom kommunisme og facisme/nazisme hvor staten bestemmer alt. Hvis man snakker om rendyrket liberalisme dvs. ikke venstres socialdemokratiske velfærdsstats model så går det ud på at der ikke skal være nogen stat (eller til nøds kun hvad Adam Smith kaldte en natvægterstat) og at kræfternes frie spil skal styre spillet/livet dvs. Laissez-faire -lad tingene ske. Dvs ingen statsmagt som den vi kender. Alle kunne ytre sig som de ville uden at der var hemmelige tjenster der skulle se om statens sikkerhed blev truet. Heroin skulle legaliseres, prositution og menneskesmuling og alt muligt andet som er forbudt tillades. Hvis man mente nogen udgjorde en trussel eller man ikke kunne lide dem af en eller anden årsag så kunne borgerne i fælleskab stemme dem hjem - (lidt ligesom Robinson eller fællesrådet på Staden ikk´ ;)). Så måske skulle man droppe alt det overvågning og lade borgerne stemme om hvad der er farligt - man kunne jo således sende immigrationspolitik og sikkerhedspolitik ud i folkeafstemning. Eller hvad er din ide til at undgå terrorbomber i metroen eller at danske ambassadeansatte dræbes af sindsyge terrorister der vil have at vores livstil bliver udryddet og erstattet af et khalifat ?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

egentlig sjovt som man ikke diskuterer om det ville være hensigtsmæssigt at sende sådan noget her til folkeafstemning, en EU traktat der kun vedrører politikere, den kan folk godt blive enige om der "burde" være stemt om. Men en lov som den her der griber voldsomt ind i privatlivet hos alle mennesker, der bliver det ikke engang nævnt som en mulighed.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte det nok, kun omtrent 180 visninger af denne tråd viser med alt tydelighed at det er tankeløse får der græsser hos sunddebatten. :D We don't care - bare aflyt os, vi har ikke overskud til også at skulle være kritiske - og hvis man ikke har noget at skjule, har man heller intet at frygte - videre, næste emne. Vi har travlt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det har du ret i..... Folk vil gerne snakke, men handle gider de ikke....Det er for besværligt. Man vil hellere bekrige folk bag skrivebordet...... Det andet er uha......:(

Jeg tænkte det nok, kun omtrent 180 visninger af denne tråd viser med alt tydelighed at det er tankeløse får der græsser hos sunddebatten. :D We don't care - bare aflyt os, vi har ikke overskud til også at skulle være kritiske - og hvis man ikke har noget at skjule, har man heller intet at frygte - videre, næste emne. Vi har travlt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tænkte det nok, kun omtrent 180 visninger af denne tråd viser med alt tydelighed at det er tankeløse får der græsser hos sunddebatten. :D We don't care - bare aflyt os, vi har ikke overskud til også at skulle være kritiske - og hvis man ikke har noget at skjule, har man heller intet at frygte - videre, næste emne. Vi har travlt.
Det er ikke sikkert, at folk er klar over, hvor vidtrækkende konsekvenser vil alt dette indebære allerede fra 1. februar.... Telefonsamtalerne, sms`er og e-mails vil blive båndet og behandlet. De fleste svenske avisers servere står i udlandet (læste et eller andet sted i dag)... Det bliver sørme "spændende" når redaktionerne fra februar skal kommunikere med deres "kilder" via e-mails. Skyder på at gode, gammeldags faxmaskiner får deres genopstandelse... Og ikke mindst.... hvad med alle disse gode indlæg, der postes her fra udlandet? Private Meddelelser bliver heller ikke så private mere. :rolleyes:De sa ja till att spionera på dig

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det er ikke sikkert, at folk er klar over, hvor vidtrækkende konsekvenser vil alt dette indebære allerede fra 1. februar.... Telefonsamtalerne, sms`er og e-mails vil blive båndet og behandlet. De fleste svenske avisers servere står i udlandet (læste et eller andet sted i dag)... Det bliver sørme "spændende" når redaktionerne fra februar skal kommunikere med deres "kilder" via e-mails. Skyder på at gode, gammeldags faxmaskiner får deres genopstandelse... Og ikke mindst.... hvad med alle disse gode indlæg, der postes her fra udlandet? Private Meddelelser bliver heller ikke så private mere. :rolleyes:De sa ja till att spionera på dig
Det sjove er jo bare, at hvis man er lidt lyssky, paranoid eller bare ikke synes staten skal læse ens mails, så er det relativt nemt at kryptere det hele..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hold nu for f..... k.... med alt jeres pis. FRA, det svenske FE, har ca. 700 ansatte, MON ikke de har travlt nok med at sidde og kigge korrospondance igennem fra sager som vedrører emner og personer der følges tæt grundet deres kendte tilhørsforhold, altså typisk udenlandske emner i Sverige der har med terrorisme og spionage at gøre. De kigger sgu da ikke på os.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Her må man ikke udtrykke sin uforbeholdne mening' date=' sålænge den ikke er socialt acceptabel for pøbelen......:lol:[/quote']Jo, det må man sådan set godt. Man skal bare være klar til at skyde med argument-bøssen - ellers taber man let. Det er set før ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ok, og hvad kalder du så dette her:
Tjaa hvis man opfatter det som en 'tilsvining' hvis der bliver sagt 'hold dog kæft med det pis' til en, så kommer man da godt nok til at føle at man får nogle knubs her i livet :D Jeg tror nu nok nærmere vedkommende var fornærmet over at min holdning ikke lige faldt i hak med hendes, men fred være med det, det kommer ikke til at koste mig meget nattesøvn ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tjaa hvis man opfatter det som en 'tilsvining' hvis der bliver sagt 'hold dog kæft med det pis' til en, så kommer man da godt nok til at føle at man får nogle knubs her i livet :D Jeg tror nu nok nærmere vedkommende var fornærmet over at min holdning ikke lige faldt i hak med hendes, men fred være med det, det kommer ikke til at koste mig meget nattesøvn ;)
Du skulle nok hellere have sagt: Jeg lytter ikke på alt jeres pis - så var de måske blevet lidt mere rolige :lol:http://images.indymedia.org/imc/la/zona_vigilada.jpg

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan er Danmarks internetforbindelser til omverdenen? Hvis Sverige kan overvåge alt kabelbaseret kommunikation, så er det jo meget muligt at dansk internetkommunikation på vej til et tredjeland via Sverige også kan overvåges. I gamle dage havde man en DIX i Lyngby som var forbundet til NordUNet der havde sit centrum i... Stockholm. Om det så betød at alt trafik fra Danmark til USA røg over Stockholm, vil jeg lade stå ubesvaret. Det er satme ikke let at finde ud af hvordan internettets topologi er skruet sammen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...