Jump to content
Thyper

Hvor langt skal man op i Sverige for at se noget ?

Recommended Posts

Hvis du siger skåne er lige så kedeligt som DK er det fordi du kun har været i malmö. Der ligger masser af natur som skiller sig ud fra DK lige uden for malmö fx. Men kig på et kort og se hvor der er søer. Ved hörby ligger Ringsjön fx. En rimelig stor sø med natur omkring.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ved Örkelljunga begynder de rå klipper, så derfra er der ikke langt til "vildmark", set med danske øjne. Ellers tag en tur til "Söderåsen", som er en fantastisk naturpark, hvor du kan gå nede i dalen langs med åen eller oppe på "Kobbarhatten", hvor du har en fantastisk udsigt ned over ravinen. Hele området deroppe er meget vekslende og der findes også en forlængst uddød vulkan. En vandretur ind gennem en dal fra "Nakarp" til "Odensjön", som er en helt rund sø med stejle vægge, den ligner en vulkan, men er det ikke. Der kan man fiske (husk filsketegn) og grille, der ligger ovenikøbet tørt brænde, man bare kan tage af. Og tro mig, det ligner ikke Danmark. Så vidt jeg husker er adressen: www.soderasen.com

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville sætte et par dage af, og tage turen (over "landet") til Öland med overnatning. Evt. kombinere med deres Skördefest (inkl. "Konst-natten" som er en helt speciel oplevelse) Den svenske natur har en helt speciel effekt på sjælen....svært at beskrive - men nærmest som en batterioplader med indbygget "WOW"-alarm nu og da :th2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det er naturen jeg tænker på. Lidt bjerge, skov og søer. Altså noget der adskiller sig lidt fra Danmark. Skåne er lige så kedelig som Dk.
Øøøh... okay? Har du prøvet at køre en tur, da??? Vi bor I Romeleåsen, 45 minutters kørsel fra Malmö. Her er lidt af det hele :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ved Örkelljunga begynder de rå klipper, så derfra er der ikke langt til "vildmark", set med danske øjne. Ellers tag en tur til "Söderåsen", som er en fantastisk naturpark, hvor du kan gå nede i dalen langs med åen eller oppe på "Kobbarhatten", hvor du har en fantastisk udsigt ned over ravinen. Hele området deroppe er meget vekslende og der findes også en forlængst uddød vulkan. En vandretur ind gennem en dal fra "Nakarp" til "Odensjön", som er en helt rund sø med stejle vægge, den ligner en vulkan, men er det ikke. Der kan man fiske (husk filsketegn) og grille, der ligger ovenikøbet tørt brænde, man bare kan tage af. Og tro mig, det ligner ikke Danmark. Så vidt jeg husker er adressen: www.soderasen.com
Jeg vil nu netop påstå at Söderåsen netop ligner Danmark, fordi det løvskov i modsætning til Nord for Hallandsåsen hvor der er nåletræer i een uendelighed. Netop derfor er det unikt i Sverige og gjort til Nationalpark. Ellers kan jeg kun tilslutte mig at det rigtige Sverige starter ved Örkeljunga/Hässleholm (østlige af Hallandsåsen).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ellers kan jeg kun tilslutte mig at det rigtige Sverige starter ved Örkeljunga/Hässleholm (østlige af Hallandsåsen).
Nejnejnej! Det är fortfarande flera mil kvar till gränsen! Annars måste jag nog hålla med Mohlin om att Kullaberg är det mest dramatiska i naturväg i Skåne. Rekommenderas!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Øøøh... okay? Har du prøvet at køre en tur, da??? Vi bor I Romeleåsen, 45 minutters kørsel fra Malmö. Her er lidt af det hele :)
Hvor vil du evt. anbefale at man stiller bilen og tager en gåtur med en flok små unger v. Romelåsen ? Jeg har alt for mange gange kørt rundt og set dejlig natur fra bilvinduet uden at der nødvendigvis var velegnede stier til at gå tur på.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det er naturen jeg tænker på. Lidt bjerge, skov og søer.
Hvis det er lidt bjerge (blottet grundfjeld) du leder efter i Skaane, så kan dette her kort måske hjælpe. Her er det, når man lige har fundet ud af at tyde kortet, meget tydeligt at se hvor grænsen i Skaane til den mere spændende natur går

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Fast det är väl inte särskilt mycket riktiga bergområden i Skåne alls, förutom Kullen och delar av Bjärehalvön (tex Hovs Hallar - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5b/Hovs_hallar.JPG)? Uppe i Göinge känns det mest som det är små klippor här och där. Har en arbetskamrat som har varit uppe vid Immeln en del gånger och campat, paddlat och fiskat. Enligt honom skulle det vara riktigt nice däruppe. Och det är helt klart en rätt odansk natur. Kanske av intresse: http://www.m.lst.se/m/Om_Lanet/Naturguiden/Ostra_Goinge/1._Immeln_och_Raslangen.htm

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Fast det är väl inte särskilt mycket riktiga bergområden i Skåne alls' date=' förutom Kullen och delar av Bjärehalvön (tex Hovs Hallar - [url']http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5b/Hovs_hallar.JPG)? Uppe i Göinge känns det mest som det är små klippor här och där.
Jeg vil så bare lige bemærke at der i området omkring Örkelljunga er masser af højder der er højere end både Hovs Hallar og Kullaberg. Der er som sagt den østlige del af Hallandsåsen (hvor Hovs Hallar er den vestlige) som er Skånes højeste "bjerg". Jeg har krydset Hallandsåsen 3 forskellige steder på cykel og det er ihvertfald "bjerg" nok for mig :laugh:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvor vil du evt. anbefale at man stiller bilen og tager en gåtur med en flok små unger v. Romelåsen ? Jeg har alt for mange gange kørt rundt og set dejlig natur fra bilvinduet uden at der nødvendigvis var velegnede stier til at gå tur på.
Køb en af disse - de er drøn gode. http://www.dvl.dk/1437

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det anderledes landskab begynder inden den skånske grænsen slutter. Kontrasten til danmark bliver mere og mere markant jo længere du kører op ad. Når du er i småland og opefter er der en åbenlys væsentlig forandring. Efterhånden du kommer der op ad føler du dig helt alene i verden ;) \Tom

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Når du er i småland og opefter er der en åbenlys væsentlig forandring.
Første gang jeg kørte ind i Småland, stod der dælme en levende elg ved vildtstängseln ud til motorvejen. Det var en ok velkomst, synes jeg. Især taget i betragtning, at mange kan bo her i mange år uden overhovedet at se noget større end en ko :th2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Her er der elge Herude hos os i det ellers så kedelige Skåne :lol: har vi faktisk elge. Spörg bare mine sön og hund, det er en skrämmende oplevelse når det er mörkt. Fordelen er dog at hunden kan gå uden snor når det er mörkt nu, hun beväger sig ikke mange centimeter väk. Men det er rigtigt, der findes masser af Svenskere der aldrig har set en en lys levende elg. De må "nöjes" med ham her : www.halge.com.

Første gang jeg kørte ind i Småland' date=' stod der dælme en levende elg ved vildtstängseln ud til motorvejen. Det var en ok velkomst, synes jeg. Især taget i betragtning, at mange kan bo her i mange år uden overhovedet at se noget større end en ko :th2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg vil nu netop påstå at Söderåsen netop ligner Danmark, fordi det løvskov i modsætning til Nord for Hallandsåsen hvor der er nåletræer i een uendelighed. Netop derfor er det unikt i Sverige og gjort til Nationalpark. Ellers kan jeg kun tilslutte mig at det rigtige Sverige starter ved Örkeljunga/Hässleholm (østlige af Hallandsåsen).
Jeg er bestemt ikke enig. Det kan godt være, at der hovedsagligt er bøgetræer, men det er da ikke ensbetydende med, at der ikke kan være specielt. Turen ind gennem "flod-dalen" er meget speciel, med høje skrænter af skiffersten. Og så er der handicap- og barnevognsvenligt. Og udsigten fra "Kopparhatten" er utrolig flot. Har du været ved Odensjön? Den er bestemt også speciel.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er bestemt ikke enig. Det kan godt være, at der hovedsagligt er bøgetræer, men det er da ikke ensbetydende med, at der ikke kan være specielt. Turen ind gennem "flod-dalen" er meget speciel, med høje skrænter af skiffersten. Og så er der handicap- og barnevognsvenligt. Og udsigten fra "Kopparhatten" er utrolig flot. Har du været ved Odensjön? Den er bestemt også speciel.
Hvor er det lige at jeg skriver at det ikke er specielt ?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Forresten vil jeg godt støtte op om GIO's forslag om at besøge Öland. Hvis man gør det sidst i maj først i juni, vil man kunne opleve store marker fyldt med blomstrende orchidéer. Det er et meget betagende syn.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...