Jump to content
Ålahue

Skåne eller Sverige?

Recommended Posts

Gör ni skillnad på Skåne och Sverige? Eller är allt öster om Sundet Sverige - ja jag vet' date=' nu kommer det garanterat ett Bornholm-skämt - för er?[/quote'] Nu gør vi som bor her jo nok, men danskere generelt gør vist ikke forskel. Ordet "Skåne" smager lidt for meget af dansk nederlag.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
tjaa .. i følge kortet er alt øst for øresund Sverige' date=' [/quote'] bortset fra Bornholm... :laugh: Kender i iøvrigt den om den kønne skånske kvinde, københavneren og bornholmeren der sad i kupé sammen i et tog mellem Malmø og Ystad?. Toget kører ind i en tunnel, og i kupéen er der pludselig helt mørkt Så høres et kys, efterfulgt af en smældende lussing. Toget kommer ud af tunnellen, og vores tre hovedpersoner kan igen se hinanden. Bornholmeren har tydeligvis ondt i kinden, som han gnider. Den kønne skånske pige tænker: "Bornholmeren ville kysse mig, men tog fejl og kyssede københavneren, som stak ham en lussing." Bornholmeren tænker: Københavneren ville kysse den skånske pige, og hun ville stikke ham en lussing, men tog fejl og smak mig en i stedet." Københavneren tænker: "Genialt! I den næste tunnel laver jeg igen kysselyden og smækker igen den irriterende bornholmer en på låget"

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Siger du Sjælland, eller siger du Danmark, om det der ligger på den anden side af Øresundsbroen? Det ene er en snævere geografisk betegnelse, mens det andet dækker et helt land - fuldstændig på samme måde som Skåne og Sverige

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Siger du Sjælland' date=' eller siger du Danmark, om det der ligger på den anden side af Øresundsbroen?[/quote']Ja, på den anden side af Øresundsbroen ligger Danmark smiley-dansk.gif ...Og så på den anden side af den store bro, der ligger Fyn og Jylland z043.gif

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Gör ni skillnad på Skåne och Sverige? Eller är allt öster om Sundet Sverige - ja jag vet' date=' nu kommer det garanterat ett Bornholm-skämt - för er?[/quote'] Alt nord om Eslöv tilhörer norrland, resten er det rigtige Sverige! "Heja Skåne friskt humör, Sverige ligger utanför!"

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
bortset fra Bornholm... :laugh: Kender i iøvrigt den om den kønne skånske kvinde, københavneren og bornholmeren der sad i kupé sammen i et tog mellem Malmø og Ystad?. Toget kører ind i en tunnel, og i kupéen er der pludselig helt mørkt Så høres et kys, efterfulgt af en smældende lussing. Toget kommer ud af tunnellen, og vores tre hovedpersoner kan igen se hinanden. Bornholmeren har tydeligvis ondt i kinden, som han gnider. Den kønne skånske pige tænker: "Bornholmeren ville kysse mig, men tog fejl og kyssede københavneren, som stak ham en lussing." Bornholmeren tænker: Københavneren ville kysse den skånske pige, og hun ville stikke ham en lussing, men tog fejl og smak mig en i stedet." Københavneren tænker: "Genialt! I den næste tunnel laver jeg igen kysselyden og smækker igen den irriterende bornholmer en på låget"
:lol::lol::lol:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Populært sagt...Før jeg flyttede til Skåne flyttede jeg til Sverige.... efter 4 år i Limhamn bor jeg KLART i Skåne. Hvis nogen kalder mig halvsvensker, svarer jeg at jeg skam er dansk-skåning... Danskere i Danmark skelner ikke og tror i øvrigt Bornholm ligger nord for Anholt:rolleye:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Siger du Sjælland, eller siger du Danmark, om det der ligger på den anden side af Øresundsbroen? Det ene er en snævere geografisk betegnelse, mens det andet dækker et helt land - fuldstændig på samme måde som Skåne og Sverige
Säger Danmark om jag inte menar Själland specifikt. Men jag vet att en del skåningar - däribland jag själv - tycker det är rätt irriterande att höra "Sverige" användas om Skåne av danskar. Vi vill inte blandas ihop med cykelhjälmsbärarna där uppe i skogarna och tycker danskarna borde veta bättre.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Säger Danmark om jag inte menar Själland specifikt. Men jag vet att en del skåningar - däribland jag själv - tycker det är rätt irriterande att höra "Sverige" användas om Skåne av danskar. Vi vill inte blandas ihop med cykelhjälmsbärarna där uppe i skogarna och tycker danskarna borde veta bättre.
:D 10 point

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Säger Danmark om jag inte menar Själland specifikt. Men jag vet att en del skåningar - däribland jag själv - tycker det är rätt irriterande att höra "Sverige" användas om Skåne av danskar. Vi vill inte blandas ihop med cykelhjälmsbärarna där uppe i skogarna och tycker danskarna borde veta bättre.
Good one :laugh:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Skåne, Småland, Hälsingland osv är ju gamla "juridiska" enheter, dvs landskap. Landskapslagarna i Sverige går tillbaka till 1200-talet så det är inga tillfälliga benämningar. Jag vet däremot inte om Skåne hette Skåne innan vi blev svenskar, tittar man på gamla kartor så står det ofta 'skania, 'skandia' och liknande, men hur allmänt detta begrepp var vet jag inte. Det kan ju också vara benämningen på "Skandinavien", snarare än bara Skånelandet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Helt klart SKÅNE....... Jeg hader bare 08'erne......... Mere arrogante mennesker skal man lede længe efter..... De kan ikke indeholde at det går fremragende i Skåne og forsøger at dæmpe væksten hernede, ved at støtte alskens ligegyldige projekter, fremfor den nødvendige udbygning af infrastrukturen hernede.........:mad:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Skåne' date=' Småland, Hälsingland osv är ju gamla "juridiska" enheter, dvs landskap. Landskapslagarna i Sverige går tillbaka till 1200-talet så det är inga tillfälliga benämningar. Jag vet däremot inte om Skåne hette Skåne innan vi blev svenskar.[/quote'] Skåne och Skånelandene användes lite om vartannat vad jag har förstått. Huvudlandet var Skåne och Den Skånske Lov gällde även Halland, Blekinge och Bornholm. Eftersom man inte vet så mycket om Själlandske Lov kan Skånske Lov vara den äldsta av landskapslagarna i Danmark - klart är iaf att den är äldre än Jyske Lov.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Säger Danmark om jag inte menar Själland specifikt. Men jag vet att en del skåningar - däribland jag själv - tycker det är rätt irriterande att höra "Sverige" användas om Skåne av danskar. Vi vill inte blandas ihop med cykelhjälmsbärarna där uppe i skogarna och tycker danskarna borde veta bättre.
Tror desværre man skal forvente at for langt de fleste folk i verden, så er alt som er sket mere end 20 år siden "ufatteligt lang tid siden" - og derfor fuldstændigt uinteressant. At skåne har været dansk i længere tid end det har været svensk, er formodenligt næsten ukendt af de fleste. Men jeg tror roligt man kan forvente at dem som rent faktisk har læst deres historie, godt ved det...og det er vel de færreste danskere som kender historien(jeg ved der er nogle her på debatten) og ikke vil have skåne tilbage(evt. også halland og blekinge). Det er nok også de færreste som har gravet dybt nok i historien til at finde ud af hvorfor skåne halland og blekinge var dansk og ikke svensk. Det egentlig en højland/lavlands situation, lavlandet var dansk, og højlandet var svensk. Nu var nationalstater ikke så vigtige dengang, men man kan vel omtale det som kulturer så - hvilket også forklarer hvorfor skåninge har det så skidt med stockholmere den dag idag. That being said, så ved alle der bor herovre at skåne bestemt ikke er det samme som sverige - og på et tidspunkt så siver det vel også over til sjælland und so weiter.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...