Jump to content
ulmus

Så ta'r vi den lige een gang til ....

Recommended Posts

Det er vel også jer (DIG) der har forslået at DSB nu indsætter 10 nye tog så der kan komme endnu flere afgange ? Altså, DSB/Skaanetrafiken har jo faktisk personale til produktudvikling, så mon ikke de havde set dette alligevel ? Det har været nævnt som potentielt problem siden 2003, altså længe før foreningen blev stiftet.
Sålænge foreningen har kæmpet for det, ved dialog med DSB/Skaanetrafiken mv, så gælder det bare om at profilere sig med at det var foreningen som var med til at indføre ting. Det kaldes PR. Hver gang en interesseorganisation får en af sine mærkesager opfyldt, så skal man som organisation prale med at det var noget man var med til at indføre - også selvom det kun betød "1%"). Det er fordelen man har som interesseorganisation, for DSB kan komme nok så mange gange og sige at det havde man tænkt på inden, men hvis det ikke er den udbredte tanke i samfundet, så var/er det organisationen der igennem sit arbejde der har fået DSB til at indføre ting.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nej' date=' du har jo nok ret. Her bagefter kan jeg da god se, at vi nok var noget for optimistiske, men til "stemmemødet" var der mødt 200-250 personer op, så det var nok det, vi havde satset henimod. Især da vi denne gang havde nogle "rigtige" politikere med, men OK, that's life.[/quote'] hehe.. jeg tror ikke der er mange vælgermøder mv. der har 200-250 personer. Det kommer selvfølgelig an på hvilke politikere man får fat på. Derudover stor ros fra min side til at få politikerne til at stille op. Det kræver benarbejde og jeg er faktisk ked af jeg ikke kunne komme - også selvom de måske mest taler efter munden..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
hehe.. jeg tror ikke der er mange vælgermøder mv. der har 200-250 personer. Det kommer selvfølgelig an på hvilke politikere man får fat på. Derudover stor ros fra min side til at få politikerne til at stille op. Det kræver benarbejde og jeg er faktisk ked af jeg ikke kunne komme - også selvom de måske mest taler efter munden..
"I have a dream....." Tænk, om man kunne få ALLE danskfødte skåninger, som har mistet deres stemmeret og ikke har stemmeret i Sverige, til at stille op på een gang og vise politikerne, hvor mange vi er. Nå, ja, jeg ved godt det er utopi, men tænk, hvis.:)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
"I have a dream....." Tænk' date=' om man kunne få ALLE danskfødte skåninger, som har mistet deres stemmeret og ikke har stemmeret i Sverige, til at stille op på een gang og vise politikerne, hvor mange vi er. Nå, ja, jeg ved godt det er utopi, men tænk, hvis.:)[/quote'] Undskyld hvis jeg træder dig eller andre over tæerne med denne udtale : Det burde ikke komme som en overraskelse? det er vel noget af det man finder ud af INDEN man flytter fra fædrelandet? Hvis man ikke kan klare at man ikke kan stemme i et land man ikke længere i realiteten ikke har noget med at gøre, så burde man nok flytte tilbage igen! Man kan ikke forvente at Sverige og Danmark er ens! Ej heller Danmark og Tyskland!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke fordi du træder mig over tæerne har egentlig afundet mig med det. Men de fleste har da stadig en del at gøre med DK, eftersom vi arbejder der og derfor ligger cirka halvdelen af vores løn i den danske statskagedåse, så er det vel også rimeligt at vi er med til at bestemme om der skal købes citronmåne eller chokolade trekant;)

Undskyld hvis jeg træder dig eller andre over tæerne med denne udtale : Det burde ikke komme som en overraskelse? det er vel noget af det man finder ud af INDEN man flytter fra fædrelandet? Hvis man ikke kan klare at man ikke kan stemme i et land man ikke længere i realiteten ikke har noget med at gøre, så burde man nok flytte tilbage igen! Man kan ikke forvente at Sverige og Danmark er ens! Ej heller Danmark og Tyskland!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ikke fordi du træder mig over tæerne har egentlig afundet mig med det. Men de fleste har da stadig en del at gøre med DK' date=' eftersom vi arbejder der og derfor ligger cirka halvdelen af vores løn i den danske statskagedåse, så er det vel også rimeligt at vi er med til at bestemme om der skal købes citronmåne eller chokolade trekant;)[/quote'] Jeg kan sagtens se dillemaet, slet ikke sådan, men hvis man har meget svært ved tro at man laver en ændring med sin stemme til et parti der intet kan gøre uden andre partier? ja så er man ilde stedt. Jeg undres bare over de mange, man kan ikke dit og dat, man må ikke mere det og det. jeps og hvad så? Og nej, fordi du ligger dine skatte penge i dk, det er bare - som jeg ser det - fordi nogen svenske politikkere har snorksovet i timen da de underskrev og godkendte den skatteudligning. du kan i realiteten ikke andet end bare ryste på hovedet.. Du bruger jo også det danske vejnet når du kører på arbejdet om morgenen og hjem igen om aftenen, skulle du så ikke også betale vægafgift i dk? osv osv. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er så også derfor du ikke ser mig i ret mange af den her slags tråde, jeg har ikke det store at brokke mig over, lige bortset fra prisen på broen:sick: Men en lille stemme kunne jeg nu tænke mig at afgive, i det mindste for at udligne den stemme den gamle sætter på DF:lol:

Jeg kan sagtens se dillemaet, slet ikke sådan, men hvis man har meget svært ved tro at man laver en ændring med sin stemme til et parti der intet kan gøre uden andre partier? ja så er man ilde stedt. Jeg undres bare over de mange, man kan ikke dit og dat, man må ikke mere det og det. jeps og hvad så? Og nej, fordi du ligger dine skatte penge i dk, det er bare - som jeg ser det - fordi nogen svenske politikkere har snorksovet i timen da de underskrev og godkendte den skatteudligning. du kan i realiteten ikke andet end bare ryste på hovedet.. Du bruger jo også det danske vejnet når du kører på arbejdet om morgenen og hjem igen om aftenen, skulle du så ikke også betale vægafgift i dk? osv osv. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kan sagtens se dillemaet' date=' slet ikke sådan, men hvis man har meget svært ved tro at man laver en ændring med sin stemme til et parti der intet kan gøre uden andre partier? ja så er man ilde stedt.[/quote'] Det lyder som en sofavælger??? "Nej, min stemme ændrer jo alligevel ikke noget, så jeg bliver hjemme på sofaen i stedet" - sammen med alle de andre sofavælgere. /Ironi off... Ovenstående har intet at gøre med foreningen, jeg nærer stor respekt for den tid og ikke mindst arbejdsindsats der gøres.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Alle de andre.....Der mødte 70 frem, så jeg ved ikke med andre....

Det lyder som en sofavælger??? "Nej' date=' min stemme ændrer jo alligevel ikke noget, så jeg bliver hjemme på sofaen i stedet" - sammen med alle de andre.[/quote']

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Undskyld hvis jeg træder dig eller andre over tæerne med denne udtale : Det burde ikke komme som en overraskelse? det er vel noget af det man finder ud af INDEN man flytter fra fædrelandet? Hvis man ikke kan klare at man ikke kan stemme i et land man ikke længere i realiteten ikke har noget med at gøre, så burde man nok flytte tilbage igen! Man kan ikke forvente at Sverige og Danmark er ens! Ej heller Danmark og Tyskland!
Ja, jeg vidste godt, at jeg ville miste min stemmeret, men hvad jeg ikke vidste var, at det ville komme til at berøre mig så meget, som det gør. Jeg er opvokset med begrebet, at man har stemmepligt -ikke noget med at være sofavælger- og nu har jeg ikke engang ret. Jeg er for så vidt ligeglad, om jeg kan stemme i Danmark eller Sverige, men jeg vil have stemmeret!! Den usleste bonde i Bagindien må gå til valg og sætte sit X, men jeg -velddannet og velorienteret kvinde- må ikke have indflydelse. DET er mit "problem".:sad:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tror mere folk ikke møder op, fordi de fleste ved at politikkere er fulde af l*rt - og det eneste de bekymre sig om, er stemmer til næste valg. Ergo er vi intet værd for dem, men at de møder op til sådan et møde, er noget værd som reklame at de i det mindste prøver. Personligt tror jeg de fremmødte politikkere er pænt lige glad med os i Sverige, de skulle bare have let reklame, og udøver deres pligt som folkevalgte. Udover det, har jeg aldrig troet på underskrifts indsamlinger, protester etc etc eller massemøder. Der er bare varm luft, der er ingen der skriver under på noget, eller producerer noget reelt. Når det er sagt, så syns jeg stadig foreningen er en god ide, og de gør et godt stykke arbejde. Og jeg har intet problem med at støtte den økonomisk, i form af et kontigent - men jeg kommer ikke og bære på de røde faner, eller sætter plakater op hehe.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

OK, så bestyrelsen hænger lidt med mulen efter et mindre fremmøde end forventet. Det er der ingen grund til. Og andre mener de helt selv kan ændre på både svensk skattefordelingspolitik og broens tariffer. Good luck! Jeg var med i onsdags - i hvert fald den første 1,5 time - og synes det var et godt debatmøde. Der er MEGET benarbejde at gøre endnu. Når Karen Hækkerup, som ellers praler af at have skrevet speciale om Øresundsintegrationen, bliver chokeret over prisen for en enkeltbillet i bil på Bron, siger det alt. Alt for få ved alt for lidt om hvad der foregår herovre. Derfor er Øresundsborgers arbejde uvurderligt! Blev overrasket over det mismod der herskede blandt især et par af de svenske deltagere i panelet. De sagde nærmest, at fordi tingene var de samme for 20 år siden, er der ingen grund til at kæmpe for det. Med den holdning flytter man nada, og man burde seriøst overveje hvorfor man er politiker. Men det fortæller også lidt om hvilke kræfter vi er oppe imod, hvis man skal harmonisere flere grundlæggende forhold mellem to nationalstater. Der skal råbes, højt og længe og også så dem med hovedet fuld af l*rt kan høre det. Så derfor tror jeg ikke vi skal forvente noget revolutionært ud af foreningens arbejde. Men i stedet gå efter en række små sejre, som kan gøre livet lidt lettere og sætte lidt mere fokus på integrationsproblemerne - både på Borgen og i Risdaken. Eksempel: Jeg skrev efterfølgende en mail til Marion Pedersen og bad hende prikke sin finansordfører på skulderen, så vi kan få skattefradraget for overfart på broen op i 2009 niveau. Jeg har fået følgende svar: "Tak for din mail og tak for et godt møde :-) Jeg har straks sendt dit forslag videre til både vores finansordfører og skatteministeren, og så tage jeg en snak med dem i næste uge. Jeg har samtidig gjort dem opmærksomme på, at jeg vil tale med dem og skatteudligningsordningen mellem DK og S, jvf. de ting I fortalte i går aftes." Dermed ikke sagt at der kommer til at ske noget, men hvis der gør er det 100% foreningens fortjeneste. Det er sådan et demokrati fungerer, og det er præcis derfor at I skal give fanden i en træls dag på jobbet og juniors fodboldtræning, og i stedet møde op når foreningen råber politikerne op.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det lyder som en sofavælger??? "Nej, min stemme ændrer jo alligevel ikke noget, så jeg bliver hjemme på sofaen i stedet" - sammen med alle de andre sofavælgere. /Ironi off... Ovenstående har intet at gøre med foreningen, jeg nærer stor respekt for den tid og ikke mindst arbejdsindsats der gøres.
haha, nej er dog ikke sofavælger eller det vil sige, er jeg dog nu, men hellere stemme på et hampeparti, - nogen gale meninger -, de har dog en mening som regel, og ikke det der hælde vand ud af ørene. så hellere lade min stemme tælle til fordel for et synligt undertal :) Jeg er enig, sejt nogen gider gøre noget

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Snakkede med Karen Hækkerup fredag om mødet og fortalte jeg desværre ikke havde været der. Hun virker oprigtig engageret i det og mener at det er på tide der gøres noget ved de mange problemer der har været påpeget i årevis. Da jeg nævnte at grunden til der ikke var sket så meget var at politikerne ikke fik ekstra stemmer ud af det grundet vores manglende stemmeret var svaret "nu skal man ikke kun gøre noget for at få stemmer". Dejligt at høre sådan noget fra en MFer.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Så synes jeg faktisk at foreningen skal gribe den og tage fat i hende personligt og blive ved med at holde hende op på de ting der blev snakket om....

Snakkede med Karen Hækkerup fredag om mødet og fortalte jeg desværre ikke havde været dér. Hun virker oprigtig engageret i det og mener at det er på tide der gøres noget ved de mange problemer der har været påpeget i årevis. Da jeg nævnte at grunden til der ikke var sket så meget var vores manglende stemmeret og at politikerne deraf ikke fik ekstra stemmer ud af det var svaret "nu skal man ikke kun gøre noget for at få stemmer". Dejligt at høre sådan noget fra en MFer.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har man 3 MFere der viser interesse for os og vores problemer: - Karen Hækkerup (S) - Helle Sjelle (KF) - Marion Pedersen (V) Det er ikke helt skidt i mine øjne. Klart at foreningen nu skal holde fast og blive ved med at presse på. Ang antallet af deltagere ved jeg fra en forening i DK der har 10.000 betalende medlemmer at der yderst sjældent dukker over 50 medlemmer op til den årlige generalforsamling. Klart det havde været bedre med flere deltagere men politikerne er vant til at tale til små forsamlinger. Det vigtige for dem er at deres budskab bliver spredt ud på anden vis - oftest tv, radio men i dette tilfælde via denne debat og vel også Øresundsborger-hjemmesiden inden længen. Pede

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det der tæller Ulmus er resultater og synlighed. Os pendlere ser ingen af delene...... En hjemmeside er fin, men det er svært at forholde sig til den..... Hvad med konkret at remse de ting op som I har fået ændret....Og kun jer. Ikke noget med at vi var med til... Så kan vi, pøbelen, jo se at det nytter.....Lige nu kan jeg ikke se noget som helst, andet end en masse snak. Jeg gjorde gerne en indsats, men må nok erkende at jeg ikke er så meget til snak, men mere til handling og synliggørelse. Og det harmonerer nok ikke med den valgte linie i foreningen. Derfor er jeg passivt medlem. Sålænge vi ikke har ret til at stemme, så vil politikerne skide os et stykke..... Husk desuden på at vi er mange med familier og børn, vi ikke bare kan hive med eller få passet.
Synes det lyder som en direkte provokation af det arbejde vi gør. Vi har i sådant en grad fået pendlerne på både det politiske samtt mediemæssige landkort. Ting tager bare tid og øresundsborger er ikke nogen myndighed og kan derfor ikke beslutte noget som andre skal følge, men vi kan derimod påvirke dem der har den magt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Gad ikke læse hele tråden og bliver sikkert lynchet men hvis man bor her i Malmø og er glad for det hele skal man så melde sig ud af foreningen??
Nej det synes jeg bestemt ikke, for et medlemskab er jo ikke nødvendigvis udtryk for at man er utilfreds. Vi elsker at bo her i Sverige, og er superglade for det meste. Vores medlemskab er ikke bare fordi vi ønsker os lavere priser på broen eller sådan noget. Det er en støtte til den integration som der skal være på tværs af sundet. Og efter mødet er det også blevet til et håb om at vi sammen kan få sat fokus på at udligningsordningen mellem Danmark og Sverige simpelthen ikke er fair. Vi der benytter det svenske sundhedssystem, og det gør man hvis man har børn, for de skal benytte svensk læge, hvor vi andre med arbejde i DK selv kan vælge. Og også benytter skoler og dagis, vi (i hvert fald i vores familie) vil gerne være med til at betale for de ydelser som Sverige som land og Skurup som kommune stiller til rådighed. Det troede vi også vi var, men fordi udligningsordningen er så skæv, så ender det jo nærmest med at alle vores skattepenge bliver i DK. Der kan de så gå til alt muligt som vi ikke har nogen glæde af! Hvad er det regeringen står for i DK? noget med at pengene skal følge den enkelte, så lad også lige pengene følge med over broen :th2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg betaler for mine børns institutioner og skole. Der ryger 1 milliard kr retur til det svenske system..... Det er fandme ikke ordingen dk/se der er problemet, men udligningen Stockholm/Malmø der halter....... Så glem det hykleri og sats på at broen bliver billigere! Det er det der driver væksten hernede, når priserne på boliger falder i Kbh. Skal det stadig være attraktivt at bo herovre, så skal de samlede omkostninger for at transportere sig rundt i regionen, ned.....Længere er den bare ikke!

Nej det synes jeg bestemt ikke, for et medlemskab er jo ikke nødvendigvis udtryk for at man er utilfreds. Vi elsker at bo her i Sverige, og er superglade for det meste. Vores medlemskab er ikke bare fordi vi ønsker os lavere priser på broen eller sådan noget. Det er en støtte til den integration som der skal være på tværs af sundet. Og efter mødet er det også blevet til et håb om at vi sammen kan få sat fokus på at udligningsordningen mellem Danmark og Sverige simpelthen ikke er fair. Vi der benytter det svenske sundhedssystem, og det gør man hvis man har børn, for de skal benytte svensk læge, hvor vi andre med arbejde i DK selv kan vælge. Og også benytter skoler og dagis, vi (i hvert fald i vores familie) vil gerne være med til at betale for de ydelser som Sverige som land og Skurup som kommune stiller til rådighed. Det troede vi også vi var, men fordi udligningsordningen er så skæv, så ender det jo nærmest med at alle vores skattepenge bliver i DK. Der kan de så gå til alt muligt som vi ikke har nogen glæde af! Hvad er det regeringen står for i DK? noget med at pengene skal følge den enkelte, så lad også lige pengene følge med over broen :th2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...