Jump to content
Buddha

Klasseløse Øresundstog.....

Recommended Posts

Du skal nok tro på det, DSB skrev i Ud & Se som svar på netop det spørgsmål - og du skal nok også tro på den togfører, som beder dig om at flytte dig fra en reserveret plads Man kan ikke reservere København H/Kastrup-Malmø C, men man kan godt reservere København H/Kastrup-Gøteborg, eller Kastrup-Kalmar fx - altså et ekstra gode for folk, der rejser langt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo diskrimation......Grænsende til hetz imod folkgrupp!!! Fordi man kun skal til Malmø, så kan man ikke......Enten gælder reglerne for alle eller ingen. Jeg havde ikke tænkt mig at rejse mig såfremt der var en der gjorde krav på min plads......Og de kan lige vove at lægge en hånd på min skulder og be' mig om at rejse mig......

Du skal nok tro på det, DSB skrev i Ud & Se som svar på netop det spørgsmål - og du skal nok også tro på den togfører, som beder dig om at flytte dig fra en reserveret plads Man kan ikke reservere København H/Kastrup-Malmø C, men man kan godt reservere København H/Kastrup-Gøteborg, eller Kastrup-Kalmar fx - altså et ekstra gode for folk, der rejser langt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest DorteT

For mange forskellige svar.... Har selv været fast bruger af dette forbandet tog i 4 år, indtil jeg for et halvt års tid siden bare gav op (eller, var så heldig at finde et arbejde så tilpas langt nok væk, at jeg var tvungen til at køre over broen istedet) :th2: Kom tit ud for, at der på Hovedbanen i Kbh. kom nogen og gjorde krav på min siddeplads, da de stod med en reservationsbillet i hånden... De første mange 100 gange rejste jeg mig bare og stod op resten af turen (eller fandt en anden plads, hvis dette var muligt.. hvilket det ofte ikke var!), men efter at ha' hørt utallige mange andre passagerer, fortælle at det ikke var muligt at reservere mellem Kbh - malmö C, tillod jeg mig en dag at spørge togpersonalet. Her fik jeg denne besked, at det IKKE var muligt, og at reservationer derfor først gældte fra Malmö C...... Så efter denne besked nægtede jeg simpelthen, at rejse mig hvis der kom nogen og fortalte, at det var deres plads :p

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er som sagt muligt at reservere - man skal blot rejse over flere takstzoner og ikke lokalt inden for HUR/Skåne-området Har da i øvrigt engang været ude for, at polisen kom på Malmö C og hentede en obsternasig passager, der var kommet i håndgemæng med en passager og togfører over netop en reserveret plads.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Vedr. reservationer Vil man helt undgå situationen med reserverede pladser, så kan man vænne sig til at finde en plads i den første halvdel af toget, dvs. den halvdel som kun går til Malmö. Pladsreservationerne gælder kun for den del af toget som fortsætter ud i det svenske efter Malmö, og det er som regel den bageste del af toget.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Men det er som sagt muligt at reservere - man skal blot rejse over flere takstzoner og ikke lokalt inden for HUR/Skåne-området.
Men har du läst hele tråden? Jeg har også kun hört (fra flere steder inkl. togförere) at det IKKE var muligt at reservere för end Malmö C. (hvorfor skulle dine ord väre mere gäldende end vores?;))
Har da i øvrigt engang været ude for' date=' at polisen kom på Malmö C og hentede en obsternasig passager, der var kommet i håndgemæng med en passager og togfører over netop en reserveret plads.[/quote']mon ikke det var håndgemänget der var årsagen til polisens tilstedeværelse og ikke den egentlige årsag:)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været pendler siden 2002 og har ligesom jer andre også hørt den med, at reservationer først gælder fra Malmö C og videre op i Sverige, men blev klogere, da jeg for omkring et år eller to år siden læste i Ud & Se, at reservationer er mulige for længere strækninger, og så gælder de naturligvis fra København H eller Kastrup, hvis det er der, man står på. Jeg ved ikke, om Ud & Se findes i en elektronisk udgave, så man kan slå det op - men ellers kan I jo skrive til Ud & Se og få dem til at svare igen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
For de fleste i toget snakker vi jo ikke langturs-pendling. KBH-Malmö C tager vel 35 min? uh - kørte man i bil kunne man heller ikke sidde og lege vigtig forretningsmand med laptop og hemmelige papirer.
Næh.. Men til gengæld kan man sidde ned uden at have 7 andre på skødet.. Jeg kunne som sagt godt finde på at vælge 1' produktet til pendling, det har da intet at gøre med at sidde og "se vigtig" ud. Men simpelt hen fordi jeg godt vil betale ekstra for at kunne have en siddeplads, for at kunne læse morgenavisen på vejen, osv. Hvis det virkede hele vejen frem til min arbejdsplads gjorde jeg det, men jeg skal Østerbro en pæn sjat vej fra Østerport station - det vil sige jeg skal skifte S-tog eller tage bussen fra Østerport. Når de en dag får den kommende Metroring etablere begynder det at ligne noget, så kan man helt slippe for at skulle via Kbh H. Så indtil videre er det bilen, uanset høje benzinpriser, bøjlevej og andre tiltag for at gøre også det så bøvlet som muligt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg ved ikke' date=' om Ud & Se findes i en elektronisk udgave, så man kan slå det op - men ellers kan I jo skrive til Ud & Se og få dem til at svare igen.[/quote']Ellers må du jo, jeg mener (er ret sikker på) at ha läst det modsatte i Ud&Se:)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kunne som sagt godt finde på at vælge 1' produktet til pendling' date=' det har da intet at gøre med at sidde og "se vigtig" ud. Men simpelt hen fordi jeg godt vil betale ekstra for at kunne have en siddeplads, for at kunne læse morgenavisen på vejen, osv.[/quote'] Pladsproblemerne opstår selvsagt først når toget er overfyldt. Så kan du nemlig være sikker på ingen togbetjent tjekker billetter, hvilket igen betyder at folk sætter sig i 1.klasse selvom de ikke betaler for det, hvilket igen betyder at du muligvis kun får lov til at stå op i 1.klasse.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad med at test booke en billet???
Spørgsmålet handler vel ikke om, om det er fysisk muligt at reservere - for det er det selvsagt, det kan du jo blot gøre ved at reservere en billet fra fx Kastrup til Gøteborg på www.sj.se. Spørgsmålet handler vel om, om du som passager skal respektere en reservation over Øresundsbroen - prøv at skriv til DSB - adressen til Ud & Se er udogse@dsb.dk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Spørgsmålet handler vel ikke om' date=' om det er fysisk muligt at reservere - for det er det selvsagt, det kan du jo blot gøre ved at reservere en billet fra fx Kastrup til Gøteborg på [url']www.sj.se. Spørgsmålet handler vel om, om du som passager skal respektere en reservation over Øresundsbroen - prøv at skriv til DSB - adressen til Ud & Se er udogse@dsb.dk
Nu er ud&se´s mening rimelig ligegyldig så længe togførerne har en anden mening

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Pladsproblemerne opstår selvsagt først når toget er overfyldt. Så kan du nemlig være sikker på ingen togbetjent tjekker billetter' date=' hvilket igen betyder at folk sætter sig i 1.klasse selvom de ikke betaler for det, hvilket igen betyder at du muligvis kun får lov til at stå op i 1.klasse.[/quote'] Ja det er klart - og så er vi præcist tilbage til en af grundene til at jeg har fravalgt at tage toget. Overfyldte tog er bare én af de ting jeg slet ikke har temperament til når jeg skal til og fra arbejde.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad er grunden til at der ikke bliver indsat flere togvogne på øresundsstrækningen' date= ville jo løse alle ovenstående problemer.
fordi de går i stykker hele tiden og der derfor ikke er nok

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis de dropper 1. klasse er der slet ingen chance for at jeg på noget tidspunkt tager toget !!! Et er forsinkelser, men det er godt nok værre når Lokoføren bremser hårdt op og de fattige vælter ind i én :eek: ;)
Så håber jeg din bil er nået frem til Delhi - for en del af de indiske tog kunne vidst give endnu værre oplevelser :lol:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad er grunden til at der ikke bliver indsat flere togvogne på øresundsstrækningen' date= ville jo løse alle ovenstående problemer. Jamen de er på vej ...... i 2010 :( Ang. den prioriteret liste så vil jeg sige * Flere tog til Svågertorp (hvis vendetiden i Kastrup alligevel er den samme som eet tog frem og tilbage over broen). Beklager Malmø C :) * Okay med første klasse. Der er klart forskel på om man skal arbejde i toget, eller om man bare skal fra punkt A til B. * Klare regler ang. reservationer. Evt. i form af små søde sedler ved siden af de gule "stenkasterseddler". * Resten virker i mine øjne som småting, relevante men stadig småting :) Personligt er jeg en "tilfreds" bruger af Øresundstoget, da jeg ikke kan lave samme tur meget hurtigere i bil (morgentrafikken) og til 1/4 af omkostningerne, plus jeg får lavet noget arbejde på vejen. Med flere tog mellem Svågertorp og DK vil der måske også være flere der vælger Svågertorp som station frem for Malmø C, hvilket giver flere pladser i de tog der kører fra Centralen. Er der nogen der er friske på at skrive til DSB/Skånetrafiken for at få seddler op omkring reservationsreglerne eller ska' man gøre det selv ? :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ja det er klart - og så er vi præcist tilbage til en af grundene til at jeg har fravalgt at tage toget. Overfyldte tog er bare én af de ting jeg slet ikke har temperament til når jeg skal til og fra arbejde.
Ofte er der endog rigtig god plads i de overfyldte tog hvis man bevæger sig bort fra dørene der er bedst egnede til ind/undstigning på svågertorp og Malmö C. Har selv set fra motorvejen flere gange hvordan folk står klumpet sammen i den ene ende mens resten af toget så mere eller mindre fyldt ud. Ha ligeledes flere gange oplevet på Hovedbanen at der over højttaleren er blevet meddelt at der findes ledige SIDDEPLADSE tilbage i toget. Folk har bare en tendens til at stå liiiige der hvor de skal af. Det samme gør jeg - jeg brokker mig bare ikke over at der er andre mennesker. Sådan er det. Avisen kan godt læses mens man står op. At stå op i 15/30 minutter er heller ikke en større fysisk udfordring selvom jeg er overvægtig. Tror det drejer sig om 3-4 gange her i 2008 hvor jeg har oplevet at toget har mindet om Roms metro omkring Termini (hvis folk ikke har prøvet det bør de unde sig selv den oplevelse - der kan være endog overdrevet proppet med mennesker - optræk til tumult fra folk der vil af - folk der vil på og ikke venter på dem der skal af. Alt i alt en herlig oplevelse :laugh:.)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
* Flere tog til Svågertorp (hvis vendetiden i Kastrup alligevel er den samme som eet tog frem og tilbage over broen). Beklager Malmø C :)
Med flere tog mellem Svågertorp og DK vil der måske også være flere der vælger Svågertorp som station frem for Malmø C, hvilket giver flere pladser i de tog der kører fra Centralen.
Ja, indtil de når Svågertorp, hvor der stadig vil være en stor del mennesker der skal med, da de jo har fundet ud af at der går MASSER af tog. Der er vel næppe nogen der bliver stående på Svågertorp og venter på det næste tog, fordi toget fra Malmö C allerede er proppet? Medmindre man selvfølgelig sørgede for at togene fra Malmö C ikke stoppede på Svågertorp... det ville også sørge for at nogen af os slap for en masse kuffert turister, da de mange gange har parkeret Volvo'en ved Svågertorp. Rejsetiden ville nok også blive et par minutter kortere. Men begge dele er jo kortsigtede forslag, der ikke løser særligt mange problemer. Det eneste der vil virke er flere togsæt i timen mellem KBH og Malmö ©.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ofte er der endog rigtig god plads i de overfyldte tog hvis man bevæger sig bort fra dørene der er bedst egnede til ind/undstigning på svågertorp og Malmö C. Har selv set fra motorvejen flere gange hvordan folk står klumpet sammen i den ene ende mens resten af toget så mere eller mindre fyldt ud. Ha ligeledes flere gange oplevet på Hovedbanen at der over højttaleren er blevet meddelt at der findes ledige SIDDEPLADSE tilbage i toget. Folk har bare en tendens til at stå liiiige der hvor de skal af. Det samme gør jeg - jeg brokker mig bare ikke over at der er andre mennesker. Sådan er det. Avisen kan godt læses mens man står op. At stå op i 15/30 minutter er heller ikke en større fysisk udfordring selvom jeg er overvægtig.
Ja men det er da helt rigtigt, det kan være svært at overskue om der er siddepladser andre steder end hvor man lige står. De par gange jeg har været med har det dog ikke virket til at være tilfældet, men jeg har muligvis bare ramt de dårlige dage. Og jeg gider da bestemt ikke stå ude i mellemgangen tæt på udgangen, hvis jeg kan få en siddeplads. Selvfølgelig kan man stå op uden de store fysiske problemer og bikse med en avis mens man står der. Min pointe er bare at hvis man skal have en som mig til at vælge toget så er det bare ikke godt nok. Jeg gider ganske enkelt ikke stå og klumpe sammen i tog med mine medmennesker hver eneste morgen og samtidig bruge markant længere tid på at komme frem end hvis jeg tager bilen. Ja så ved jeg godt der er kø på vejene igennem København, men i det store hele syntes jeg ikke det er slemt og når det endelig er så har jeg stadig min siddeplads, bestemmer selv musikken og slipper for at høre på andres Ipod høretelefoner, mobilsnak og hvad der ellers er. Men det kan da godt være at der ikke er mange der er som mig, og det bare er mig der har mine sære grunde til at fravælge toget.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Der er vel næppe nogen der bliver stående på Svågertorp og venter på det næste tog, fordi toget fra Malmö C allerede er proppet?
Ofte så holder toget, der afgår 10 minutter senere, på det modsatte spor, og så går jeg personligt bare over i dem og starter arbejdet tidligere :)
Medmindre man selvfølgelig sørgede for at togene fra Malmö C ikke stoppede på Svågertorp... det ville også sørge for at nogen af os slap for en masse kuffert turister' date=' da de mange gange har parkeret Volvo'en ved Svågertorp. Rejsetiden ville nok også blive et par minutter kortere.[/quote'] Jeg ved ikke helt hvordan det ville passe overens med linje 7 og 33, men siden jeg tager cyklen er jeg sku ligeglad :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ja men det er da helt rigtigt, det kan være svært at overskue om der er siddepladser andre steder end hvor man lige står. De par gange jeg har været med har det dog ikke virket til at være tilfældet, men jeg har muligvis bare ramt de dårlige dage. Og jeg gider da bestemt ikke stå ude i mellemgangen tæt på udgangen, hvis jeg kan få en siddeplads. Selvfølgelig kan man stå op uden de store fysiske problemer og bikse med en avis mens man står der. Min pointe er bare at hvis man skal have en som mig til at vælge toget så er det bare ikke godt nok. Jeg gider ganske enkelt ikke stå og klumpe sammen i tog med mine medmennesker hver eneste morgen og samtidig bruge markant længere tid på at komme frem end hvis jeg tager bilen. Ja så ved jeg godt der er kø på vejene igennem København, men i det store hele syntes jeg ikke det er slemt og når det endelig er så har jeg stadig min siddeplads, bestemmer selv musikken og slipper for at høre på andres Ipod høretelefoner, mobilsnak og hvad der ellers er. Men det kan da godt være at der ikke er mange der er som mig, og det bare er mig der har mine sære grunde til at fravælge toget.
Jeg kan sagtens forstå dine ønsker - og er sikker på flere deler dem. Problemet i mine øjne er bare at der mangler ret mange pladser dagligt. Derfor virker det tosset at der på hver afgang er 10-20 tomme siddepladser samt masser af go gulvplads der snildt kunne fyldes med pendlere og turister :-) Kan godt være at andre betragter toget mellem Malmö-København som et intercity tog med forskellige klasser/konfort/service ydelser. Jeg betragter det tog på linie på S-toget og metroen - nemlig at det udelukkende skal transportere så mange fra punkt A til B som muligt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Problemet i mine øjne er bare at der mangler ret mange pladser dagligt. Derfor virker det tosset at der på hver afgang er 10-20 tomme siddepladser samt masser af go gulvplads der snildt kunne fyldes med pendlere og turister :-)
Tro mig, det bliver de sgu også på de travle afgange. Så er det pludseligt blevet et klasseløst tog, og man undrer sig over at man har betalt ekstra for at have lidt arbejdsro. Dog ved jeg ikke lige hvordan man får refunderet sit 1' tillæg, når andre passagerer pludseligt ikke længere skal betale for 1'. Endnu mere interessant er det at folk kommer op at skændes med togpersonalet ... enkelte personer mener ikke at de skal betale ekstra for at sidde på de pladser... hvis de virkelig følte at Øresundstoget burde være klasseløst burde de henvende sig skriftligt, og klage deres nød, og ikke bare overfalde personalet, der bare passer deres job ... for slet ikke at tale om at forstyrre arbejdsroen for de af os der gladeligt betaler lidt ekstra for at få mulighed for at arbejde i toget. Men, hvem står egentlig for driften af Øresundstogene?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...