Jump to content
Marraffay

Returret i SE?

Recommended Posts

Hej alle. Ville lige høre om der var nogen der har været ude for det samme som jeg. For et lille stykke tid siden bestilte jeg et spisebords tæppe i en møbelbutik. De havde ikke lige min størrelse på lager, så det var noget de skulle bestille hjem. I mellemtiden har jeg så fundet ud af at den størrelse jeg har bestilt er alt for stor, og vil derfor gerne returnere tæppet. Men den venlige tæppesælger fortæller mig så at det skam ej er muligt fordi det er en bestillingsvare. Kan det virkelig passe? Jeg mener, jeg blev ikke gjort opmærksom på dette ved købet!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Hej alle. Ville lige høre om der var nogen der har været ude for det samme som jeg. For et lille stykke tid siden bestilte jeg et spisebords tæppe i en møbelbutik. De havde ikke lige min størrelse på lager, så det var noget de skulle bestille hjem. I mellemtiden har jeg så fundet ud af at den størrelse jeg har bestilt er alt for stor, og vil derfor gerne returnere tæppet. Men den venlige tæppesælger fortæller mig så at det skam ej er muligt fordi det er en bestillingsvare. Kan det virkelig passe? Jeg mener, jeg blev ikke gjort opmærksom på dette ved købet!
Se evt mere her http://www.konsumentverket.se/ ..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

med andre ord.... Öppet köp Att handla på öppet köp betyder att du får pengarna tillbaka om du ångrar köpet och lämnar tillbaka det du köpt inom en viss tid. Artikeln på teckenspråk Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp när du handlar i butiker. Men det finns många varuhus, affärskedjor och enskilda affärer som tillämpar öppet köp utan att du behöver be om det. Det är alltså inte självklart att du kan återlämna en vara och få pengarna tillbaka om du ångrar ett köp. Vill du köpa en vara på öppet köp bör du be om det innan du betalar. Om affären går med på öppet köp är det viktigt att detta antecknas, till exempel på kvittot. Spara alltid kvittot. Lämna tillbaka varan i tid, det vill säga innan öppet köp-tiden går ut. Varan ska återlämnas i samma skick som när du köpte den. Det er også udbredt i danmark at der ikke er returret på bestillingsvare, hvilket jo egentlig er fair nok set fra sælgerens side.....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
bummer... men skal forhandleren ikke gøre én opmærksom på deres regler vedr. returret af bestillingsvarer?
Jeg tror at det snarere er omvendt; at hvis du skal kunne göre brug at evt. returret så skal du sikre dig at det fremgår af bestillingen/kvitteringen når du köber varen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
dobbelt bummer... Sådan er det da ikke i DK er det? Eller er jeg helt lost? Nå' date=' men er der nogen der vil købe et tæppe så? :)[/quote'] Det er tit sådan også i DK at hvis det er en bestillingvare tages denne ikke retur. Så der er ikke rigtig så meget at gøre. Men kan man se et billede og få en størrelse, man ved jo aldrig om man står og mangler et tæppe :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
bummer... men skal forhandleren ikke gøre én opmærksom på deres regler vedr. returret af bestillingsvarer?
Så skal forhandleren jo stå og läse hele lovgivningen op for dig, det holder vist ikke hvis man skal nå mere end en kunde / dag

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Så skal forhandleren jo stå og läse hele lovgivningen op for dig' date=' det holder vist ikke hvis man skal nå mere end en kunde / dag[/quote'] Tja... men man kunne vel lige gøre opmærksom på at denne vare kan altså IKKE returneres. Især når jeg har returneret andre varer (ikke bestillingsvarer) hos ham tidligere.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm... på deres hjemmeside står der:

Öppet köp Bytesrätt gäller vid överenskommelse samt under förutsättning att varan och originalemballaget är oskadat.
Nu er det jo sådan et jeg ikke er kommet "överens" med butikken, de andre gange jeg har byttet noget dernede. Mit spørgsmål går så stadig på om ikke det skulle være butikkens pligt at oplyse mig om den ikke eksisterende bytteret? Jeg er efterhånden et kendt ansigt dernede, så det er ikke fordi de ikke ved jeg har byttet der før. Endda hos den samme person. Argh... møgirriterende. Måske min egen skyld, men stadig hammer irriterende!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Mit spørgsmål går så stadig på om ikke det skulle være butikkens pligt at oplyse mig om den ikke eksisterende bytteret?
Nej det er ikke deres pligt, det er din pligt at sätte dig ind i reglerne! Og jeg mener det nästen er rutine at man ikke kan returnere bestillingsvarer så det kan jeg godt forstå at de ikke oplyser om.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er altså helt i henhold til loven - også i Danmark - at går du ind i en butik og køber noget (bestillingsvare eller ikke) kan du ikke returnere/bytte noget uden at det er aftalt. Du har jo målt forkert og bestilt en forkert størrelse... Det kan da umuligt være tæppesælgerens problem. Hvis du nu havde haft ham ude og måle op så var det en anden sag. Ellers skal du sørge for at købe det som fjernsalg (dvs over nettet) så har man returret. Alternativt aftale med butikken at de tager det retur/bytter hvis det ikke passer.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar

×
×
  • Tilføj...