Jump to content
thn

Så er der lidt hjælp ("Avskaffa broavgiften")

Recommended Posts

Ja' date=' helt enig. I øvrigt synes jeg satme det er vildt at tænke på at et lån på 20 Milliarder kan have en beregnet afviklingstid på 35-40 år. Det siger noget om hvor mange vi er om at betale det. :surprise:[/quote'] Eller hvor meget vi betaler? :scared:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ja' date=' helt enig. I øvrigt synes jeg satme det er vildt at tænke på at et lån på 20 Milliarder kan have en beregnet afviklingstid på 35-40 år. Det siger noget om hvor mange vi er om at betale det. :surprise:[/quote'] De 20 milliarder, som broen har kostet, tilbagebetales ikke over 35-40 år, men et halvhemmeligt antal år et sted i tyverne. De syntes jo, at prognosen for tilbagebetalingstiden blev lidt latterligt kort efterhånden, så nu har de sat den op til 30 år igen, så broen er tilbagebetalt om 22 år og ikke 17-18-19 år eller hvad det nu var kommet ned på. På den måde bliver det nemmere at sikre "politisk ro" om takstpolitikken. For at det regnestykke skal gå op indregner man, at Øresundsbro Konsortiet om seks år begynder at betale udbytte, som skal bruges til at betale for de såkaldte landanlæg - altså motorveje i Danmark. Om seks år betaler vi altså skat direkte ned i statskassen for at køre over broen. Hvad pendlernes penge skal gå til, når broen PLUS vejene på Amager er tilbagebetalt om 32 år vides ikke. Dække underskuddet på Fehmarnbroen måske. De skal jo nok hitte på noget. Eftersom broen er bygget til at holde i mindst 100 år, så bliver der mange, mange gode år, hvor den kan fungere som pengemaskine. Og Øresundsbro Konsortiet skal nok sørge for at manøvrere, så de ikke bliver overflødige, men kan bibeholde en grotesk overadmistration med en direktør for hver måned i året og en kommunikationsafdeling på størrelse med en mellemstor provinsavis, der æder en fjerdedel af provenuet. En langt enklere opkrævningsprocedure ville være både fornuftig og logisk, og give flere penge til at betale renter og afdrag.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal da heller ikke komme som nogen overraskelse for mig, hvis de sætter årsgebyret - som i følge broen selv ikke bliver brugt til noget, anden end en pengemaskine - op til fx DKK 500 næste gang de bliver reguleret pr 01.01.09 :scared: De skal jo have dækket deres underskud på en eller anden måde :rolleyes:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Den bro kan koste hva faen den vil' date=' det er jo frivilligt om man vil bruge den.[/quote'] Det var dog det mest ligegyldige indlæg se længe Alle varer i et supermarked kan jo koste hva faen de vil. Det er jo frivilligt om man vil købe dem, eller selv avle grøntsager hjemme i haven

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

det er ej ligegyldigt

Det var dog det mest ligegyldige indlæg se længe Alle varer i et supermarked kan jo koste hva faen de vil. Det er jo frivilligt om man vil købe dem, eller selv avle grøntsager hjemme i haven
Jeg synes det er synd at man gang på gang og om og om igen og igen betaler (knækkelige summer) til en bro som man ikke vil betale til. I kraft af du selv aktivt vælger at forbruge broen (repiterende) så undre jeg om du også aktivt vælger at være ked af dit valg (repiterende) ? - no offence men jeg begriber mig ikke på logikken, maschokisme måske ?:rolleye: Såddan resonerer jeg nu når det ikke længere kan svare sig at pendle, summerne som en familie lægger til pendling over den bro, kan man jo lige så godt bruge til at bosætte sig i København. Ps. Jeg har kartofler og gulerødder i haven, men det kunne du naturligvis ikke vide.:D overvejer iøvrigt om ikke jeg skal sætte rødbeder, men det kniber med pladsen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Fedt... vidste ikke at det var frivilligt om man ville benytte Øresundsbron eller en anden forbindelse når man vil i bil mellem DK og Sverige. Kan du ikke lige forklare mig, kære elbilen, hvor jeg finder den eller de andre forbindelser der gør at det er frivilligt om jeg benytter Øresundsbron?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Såddan resonerer jeg nu når det ikke længere kan svare sig at pendle' date=' summerne som en familie lægger til pendling over den bro, kan man jo lige så godt bruge til at bosætte sig i København.[/quote'] Nu har jeg aldrig boet på hverken Sjælland eller i København.. og jeg har absolut INGEN lyst til at prøve det. Så det handler ikke om dette Ja jeg har prøvet at søge job i SE. Desværre oplevede jeg så hvordan det er at søge job i et andet land. Ikke engang et afslag kunne nogle af virksomhederne sende ud til mig :-(

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Kan du ikke lige forklare mig, kære elbilen, hvor jeg finder den eller de andre forbindelser der gør at det er frivilligt om jeg benytter Øresundsbron?
Helsingør-Helsingborg :laugh: Ja jeg ved det, omkostningerne bliver i det langeløb lig med ebberød bank. Men der har du det frie valg helt konkret, hvis man lægger valget sammen med det frie valg at flytte til Skåne og købe bil, så er det du kræver det samme som at købe bil for derefter at stille krav om farverne på vejstriberne som du skal køre på - eller ved sidden af. Det virker bare ikke.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nu har jeg aldrig boet på hverken Sjælland eller i København.. og jeg har absolut INGEN lyst til at prøve det. Så det handler ikke om dette Ja jeg har prøvet at søge job i SE. Desværre oplevede jeg så hvordan det er at søge job i et andet land. Ikke engang et afslag kunne nogle af virksomhederne sende ud til mig :-(
Jeg kan absolut ikke anbefale det Skånske arbejdsmarked. det er min opfattelse at du skal hedde Svensson, tale Skånsk, være en super networker a´la du-klør-mig-og-jeg-klør-dig-på-ryggen-konceptet. banalt er det. :fight:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Helsingør-Helsingborg :laugh: Ja jeg ved det, omkostningerne bliver i det langeløb lig med ebberød bank. Men der har du det frie valg helt konkret, hvis man lægger valget sammen med det frie valg at flytte til Skåne og købe bil, så er det du kræver det samme som at købe bil for derefter at stille krav om farverne på vejstriberne som du skal køre på - eller ved sidden af. Det virker bare ikke.
Nå, jeg kan se på din brug af smileys - samt selvfølgelig det vås du skriver - at du ikke ønsker at debatere dette emne seriøst så derfor gider jeg ikke spilde tid på dig. Cheers.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

s**l*y ce**u*

Nå' date=' jeg kan se på din brug af smileys - samt selvfølgelig det vås du skriver - at du ikke ønsker at debatere dette emne seriøst så derfor gider jeg ikke spilde tid på dig. Cheers.[/quote'] FLOT Pede, pæn analyse. Jeg er da ked af at du opfatter mig som useriøs idet jeg nu ER meget seriøs. Hvis jeg bare skal fjerne smiley for at du kan opfatte mig som seriøs, så gør jeg da gerne det og så må du meget undskylde at jeg for en kort stund morede mig over din geografiske begavelse. Og jeg er den enkle opfattelse at du ALDRIG nogensinde kommer over den bro til en billige penge og med tiden vil du nok indse at flere og flere mennesker vælger DK at bo/arbejde i - og når den tid kommer kan du måske være så heldig at der stadig er par stykker tilbage som heller ikke har gjort noget ved sin sittuation og så har du jo nogen ligesindet at diskutere et til den tid gammelt og uløseligt problem med. God fornøjelse.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Skal vi ikke prøve at ligge bestræbelserne på at afskaffe broafgiften endeligt i graven? Øresundsbroen vil på den korte bane udelukkende finansieres af dets brugere, hvilket vil sige bilisterne, togpassagerne samt godstraffiken. Sådan ligger landet nu engang og måske vil man på den lange bane kunne prioritere således at broen rent faktisk blev billigere? Som andre skriver, så er det stadig uvist hvad der sker med broafgiften når anlæggene er blevet betalt. Det er svært at forstille sig at afgiften til den tid forsvinder helt, men en væstentlig reduktion er inden for rammerne af det økonomisk mulige, når man tager hensyn til broens daglige vedligeholdelsesomkostninger. Hvorom alt er, så har dette dog lange fremtidsudsigter og mange af os bor måske slet ikke i området til den tid. Derfor er den korte bane den mest interessante at rette sin opmærksomhed på. I stedet for at kæmpe mod vindmøller, bør man gemme krudtet til den dialog der eksisterer inden for rammerne af broens økonomiske råderum. En sådan dialog er begrænset, men giver stadig en bedre mulighed for at være en aktiv spiller, end at melde sig helt ud ved at kræve "gratis bro nu". Både pendlerordninger og skattefradrag kan justeres og kan endda muligvis også påvirkes af dem der dagligt benytter ordningerne?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
FLOT Pede, pæn analyse. Jeg er da ked af at du opfatter mig som useriøs idet jeg nu ER meget seriøs. Hvis jeg bare skal fjerne smiley for at du kan opfatte mig som seriøs, så gør jeg da gerne det og så må du meget undskylde at jeg for en kort stund morede mig over din geografiske begavelse. Og jeg er den enkle opfattelse at du ALDRIG nogensinde kommer over den bro til en billige penge og med tiden vil du nok indse at flere og flere mennesker vælger DK at bo/arbejde i - og når den tid kommer kan du måske være så heldig at der stadig er par stykker tilbage som heller ikke har gjort noget ved sin sittuation og så har du jo nogen ligesindet at diskutere et til den tid gammelt og uløseligt problem med. God fornøjelse.
HH overfarten er ikke noget reelt alternativ til broen - broen er et monopol! Jeg har sku på intet tidspunkt ytret mig om at broen sku være gratis - møgnaivt at tro det. Derfor kan man jo godt håber lidt på at den ad åre bliver billigere end pt. Alt dit andet vås er... ja ... vås.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Giver elbilen ret Jeg giver elbilen ret. Man har jo selv valgt at bosätte sig et sted hvor man Er nödt til at betale for at komme på arbejde via en dyr bro. Jeg önsker da bestemt ikke at den skal blive dyrere, men tror aldrig at den bliver billigere. Og det uanset hvor mange år den bliver anvendt. Omvendt handler det jo ikke om ikke folk ikke har gjort noet ved sin "situation" Der er faktisk folk der har valgt at bo her, fordi de godt kan lide det. At broen så koster penge er en overraskelse får en del åbenbart. Men er man trät af den så sög arbejde i Sverige. Jobbene findes. At man så ikke har fået svar tilbage, ja det er da ligesom i DK. Der er det heller ikke alle der svarer. Og det er ofte bedre at arbejde i Sverige. Svenskerne er jo et mere tilfredse med livet end Danskere ofte er. Og det smitter af på arbejdspladsen :p

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Så skal man jo lige huske broens prisstigninger de sidste par år. Jeg tror ikke, der var mange af dem, der flyttede over i 2005 eller før, kunne forestille sig, at priserne steg med +20% på blot 2 år. Prisstigning er en ting, griskhed er en anden.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Og det falder dig slet ikke' date=' at vi er nogle, der slet ikke har lyst til at bo i DK, men alligevel synes broen er for dyr. :confused:[/quote'] Jo og det er også pisse irriterende at priserne stiger og sikkert gør det til Januar igen, men alligevel har manden/kvinden en god pointe i og med at det jo ikke en folkeret at bo i Sverige og benytte den dyre bro til at pendle til Danmark. Selvom jeg ville elske at broen var billigere eller helt gratis eller at fradraget var justeret i takt med broens priser, så er det nu alligevel mit valg at bo herover og være tvunget til at bruge broen dagligt .. og det betyder selvfølgelig ikke man ikke skal have lov til at lufte sin utilfredshed med broens prispolitik.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Og det falder dig slet ikke' date=' at vi er nogle, der slet ikke har lyst til at bo i DK, men alligevel synes broen er for dyr. :confused:[/quote'] Jeg tror vi må gribe dette spørgsmål an konstruktivt i stedet for følelsesladet, før det ender som så mange andre debatter. Jo, selvfølgelig bosætter man sig i Skåne fordi man føler at man kan få noget herovre som man på en eller anden måde savner eller er uopnåeligt i Danmark. Samtidigt må man heller ikke lukke øjenene for, at der for de fleste også er tale om en benhård kalkyle, hvor hver en mønt bliver vendt og drejet. I det store totale regnskab, kommer man ikke uden om broen er en tung udgifttspost. Det er ikke så meget et spørgsmål om "fornuftsflytninger" til hinsidan, som et spørgsmål om hvor hårdt man kommer til at sætte sig hvis man vælger at flytte til Sverige.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver også nød til at støtte op omkring at broens pris er en del af at bo i Sverige og arbejde i DK. Det er ikke anderledes end at bosidde sig i en yderkommune og køre 1-2 timer hver dag. Dem som er ramt af diverse udlændingeregler falder desværre også ind under denne katagori, for her har det jo også været et valg om at det var DK (nær DK) I gerne ville bo. Grunden, set fra mit synspunkt, til vi skal kæmpe for lavere priser, eller et loft for pendlerprisen, er for at øge integrationen på tværs af sundet, ikke at folk der alligevel ikke "mangler noget" skal spare 500 kr om måneden på bundlinien. Med lidt naivitet i stemmen så har øresundsregionnen muligheden for at lave verdens første multinationale "metropolis" :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...