Jump to content
Morten K

Dansk Borgerservice i Skåne

Recommended Posts

Yep ideen er lidt langt ude men bear with me: Kunne det ikke være ekstremt lækkert med et dansk / svensk sproget borgerservice i Malmö ala dem man har i KBH? Syntes servicen er rigtig god i borgerservice centrene i KBH, og har mere end en gang haft brug for rådgivning / vejledning og evt "tagen action" fra nogle, som kender det svenske system bedre end jeg selv. Eksempelvis tvister med bostadsforeninger, juridisk bistand, TFF / Vägverket osv osv, simpelthen hjælp til at navigere den svenske bureaukratiske logik, som nogen gange kan være umådelig tung at danse med. Mit seneste eksempel er da jeg ved et kontrakt projekt i Thailand, skulle afmelde min bil. Jeg sender troligt den her afställnings formular ind til vägverket, og afmelder et par dage efter min forsikring (big mistake). 4 måneder senere, hvori jeg ikke har modtaget en eneste regning på afgift eller lignende fra VV (min søster checker posten), får jeg så en melding fra Trafikforsikrings foreningen om at min bil er uforsikret og har været det i 4 måneder, betal venligst 15K. Jeg forsøger at argumentere for at bilen er afmeldt, men får svar at det er den ikke og efterfølgende får jeg et brev fra VV hvor der står at de er kede af det, men min afstilning må have været gjort på forkert vis (forkert udfyldt blanket eller hvad ved jeg). De skriver også at de sender et nyt reg bevis (indenfor et par dage), så jeg igen kan afstille bilen. Det er nu 14 dage siden, og stadig intet modtaget reg bevis. For hver dag der går, skylder jeg TFF 120-130 kroner mere :) En lidt grotesk situation, som jeg nu har klaget til tingsrätten over, men er næsten sikker på at rätten ikke dømmer i mit favør. Anyway, det er et klasse eksempel på en sag, hvor man godt kunne bruge noget assistance fra en form for borgerservice, som kunne tage kontakt til ex. VV og få speedet tingene op, eller få ringet til TFF og forklare dem hvor grundlæggende urimeligt de egentlig er. Gør man det som menigmand, bliver man mere eller mindrere af-fejet (det er ihvertfald min erfaring), hvorimod et offentligt service kontor *måske* kunne have lidt mere at sige. Simpelthen en service for dansk/svenske borgere, som potentielt kunne lette hverdagen lidt. Ved sq ikke helt om den giver mening. Tror også det umiddelbart er meget svært at oprette sådan en form for kryds-national service kontor, men det kunne være en spændende tanke. Dog vil der skulle mobiliseres nogle engagerede lokal politikere på begge sider af sundet, hvilket formentlig er en uoverkommelig opgave :-) /Morten

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes tanken er fin, næppe ny og næppe mulig, men den er fin. Det tætteste du kommer lige nu er Øresunddirekt som kan hjælpe dig med hvem du skal kontakte.. De gør det ikke for dig, men kan henvise dig de rigtige steder..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja ØresundDirekt er der jo, men syntes den er mest rettet mod praktiske ting, ala oprettelse af cpr nr, skatte ting osv osv. Men som du også siger Thygesen, de kan henvise en til at få fat i den rigtige instans, men de hjælper ikke decideret med det. De går heller ikke ind og og kan bistå en dansker i tvister og lignende. Nu skal man selvfølgelig heller ikke glorificere den danske borgerservice, for den beskæftiger sig jo egentlig også kun med "offentlig kontakt", og vil heller ikke umiddelbart hjælpe med mægling osv. Så det jeg eftersøger er måske i virkeligheden et kombineret center, som kan håndtere offentlig kontakt til det svenske (på dansk), og samtidig har noget juridisk rådgivning / service. Men ja, som du siger, næppe mulig :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Eller også skulle du havde tjekket med VV om bilen var afstält, inden du afmeldte din forsikring - gør ikke noget at tænke lidt selv. Det behøver man ikke et borgercenter til. Svare lidt til vores kunder, som har et kreditkort - de sender en ansøgning ind dag 0 om eftermiddagen om kreditforhøjelse, og dag 1 om formiddagen går de ud over bruger alle pengene(eller prøver på det hehe), som de har søgt om. Uden at have checket om forhøjelsen er gået igennem. Bagefter piver de over overtræksgebyr og renter - og hertil store regninger. Vores svar er altid, jamen har du fået besked fra os om din kredit er hævet ? Eller har du måske kontaktet os per tlf. og forhørt dig ? - og det tager altså lidt mere end 24 timer fra du sender anmodningen eller accepten for den sags skyld, til det er effektueret - der er ligesom andre kunder end dig, der også skal betjenes. Men ud over det, så er ideen stadig god - et sted hvor man kan hente den slags information. Bisidder ved møder og den slags :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en smule svært ved at se relevansen i dit eksempel. I mit nævnte tilfælde handler det jo om, at der ikke bliver taget kontakt til en (fra TFF), før en regning har nået en fabelagtig størrelse. Ydermere handler det om at Vägverket ikke informerer om at en modtagen afstilling er forkert udfyldt, før jeg selv retter henvendelse 4 måneder efter. Kan da ihvertfald ikke forestille mig at I ville vente med at informere en person om et afslag på et lån, og så lade udgifterne stige støt i 4 måneder før I så til sidst henvender jeg. Men jo, det er da rigtigt at man bør altid afdække alle hjørner med sådan nogle ting, eksempelvis ved at få bekræftelsen telefonisk. Det er bare tungt at i tilfældet af et undladt dobbeltcheck, kan man få en uforholdsmæssig heftig efterregning. I sådan et tilfælde står man meget alene overfor størrere organisationer, og det er her det kunne være rart med en dansk / svensk borger assistance :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har en smule svært ved at se relevansen i dit eksempel. I mit nævnte tilfælde handler det jo om, at der ikke bliver taget kontakt til en (fra TFF), før en regning har nået en fabelagtig størrelse. Ydermere handler det om at Vägverket ikke informerer om at en modtagen afstilling er forkert udfyldt, før jeg selv retter henvendelse 4 måneder efter. Kan da ihvertfald ikke forestille mig at I ville vente med at informere en person om et afslag på et lån, og så lade udgifterne stige støt i 4 måneder før I så til sidst henvender jeg. Men jo, det er da rigtigt at man bør altid afdække alle hjørner med sådan nogle ting, eksempelvis ved at få bekræftelsen telefonisk. Det er bare tungt at i tilfældet af et undladt dobbeltcheck, kan man få en uforholdsmæssig heftig efterregning. I sådan et tilfælde står man meget alene overfor størrere organisationer, og det er her det kunne være rart med en dansk / svensk borger assistance :-)
Enig omkring det sidste. Omkring det første, så var det bare at gribe knoglen og ringe til VV og høre dem ad jo. Men sq også tosset at forsikringen tillader dig at afmelde forsikringen, når der ikke var sket det nødvendige hos VV. Der må da være noget der er fejlet der. Nå men det skulle ikke være en flame tråd :-) Har på fornemmelsen, at mange folk godt kunne bruge et sted, de kunne få hjælpe fra imod systemet. De er godt nok stramme i det, her i Sverige :-) Og nej, vi ville ikke lade stå til :-) det bliver fanget ret hurtigt af systemerne. Surt det ikke gør det her i Sverige, i dit tilfælde - er sq en sur "dummebøde" at skulle af med :(

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...