Jump to content
Brulfen

Erfaringer med at flytte med store børn?

Recommended Posts

Hej vi er en familie på fire, der overvejer at flytte til Sverige. Jeg er dog lidt bekymret for hvordan mine børn vil tage det. De er 9 og 11 år, er der nogen herinde der har erfaringer med at flytte med børn i den alder? jeg tænker især på skoleskift og sproget. :new:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej vi er en familie på fire, der overvejer at flytte til Sverige. Jeg er dog lidt bekymret for hvordan mine børn vil tage det. De er 9 og 11 år, er der nogen herinde der har erfaringer med at flytte med børn i den alder? jeg tænker især på skoleskift og sproget. :new:
Hvis jeg stod i den situation ville mine største bekymringer være det sociale netværk i trækker jeres børn ud af. Men hvis i har lyst til det så gør det. Jeres børn kommer uden tvivl til at klare den bedre end jer med netværk osv.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for de hurtige svar. Det er også deres sociale liv jeg er bekymret for, men I har jo nok ret i at de hurtigt falder til. Jeg er nok bare bekymret for om det bliver sværere for dem end for min mand og jeg, da vi beholder vores jobs i Danmark, hvilket betyder at en del af vores dagligdag bliver ved med at være den samme. Har i nogen erfaringer med hvor svært det er for børnene at følge med i skolen?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Børn er nogle af dem der omstiller sig hurtigst - der vil formentlig være en periode, hvor de vil savne skole,venner og område i DK. Men så får de nye svenske venner og med tiden "kærster" osv. De snakker formentlig svensk i løbet af 6-12 måneder, måske hurtigere. Jeg tror ikke der vil være problemer med indlæringen, de kommer jo til at lære svensk ret hurtigt formentlig.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring er at jo mere vi har integreret os, jo nemmere er det blevet for vores datter. Men som flere andre allerede har skrevet, så er børnene hurtigere til at omstille sig sprogligt, og deres dagligdag vil jo til modstætning fra jeres være herovre. Deres venner vil komme fra deres skole. Min svensk lærer fortalte mig forøvrigt, at når man lærer sproget før man bliver teenager, så kan man få så fin en udtale, at det ikke høres at man først lærte et andet sprog. Surt for mig :rolleyes: Så sæt fart, hvis det er det I har lyst til. Vores erfaringer herovre har været gode, og vi vil ikke tilbage. Men det har taget lidt tid, også for vores datter.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

4, 12 og 15 år 4, 12 og 15 år var aldren på vores börn da vi flyttede herover. Resultatet : den äldste, han bor godt nok i DK igen men snakker om sine 2 år i Svensk skole som de allerbedste. Den nästäldste bor og arbejder herovre (snart 25 år) Kan ikke forestille mig at han kommer til at bo i DK nogensinde. Alle hans venner er jo her. Hende der var 4 går i Svensk gymnasie, hun er Svensker. Siger det ikke alt :thumbup:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tusind tak for jeres input' date=' det var godt at høre, at det ikke nødvendigvis er børnemishandling at flytte med store børn :D[/quote']Selvfølgelig er det ikke dét :D. Husk dog at tænke jer om en ekstra gang, hvis i pludselig begynder at overveje at flytte tilbage efter et par år. Så har ungerne lige fået banket et nyt netværk op - og så nulstilles de endnu en gang. Så kunne det være de ville blive lidt...well, krumme i filten :rolleyes: Som rådene er givet så ofte før herinde, så tænk jer om! Flyt ikke kun for økonomiens skyld, og udsigten til at kunne få lidt flere m2 og meget mere bil for pengene. Flyt fordi i kan se en interesse i det svenske, og ikke har et problem med at der tales svensk (læs: skånsk!), og der er så stinkende dejlig natur herovre - og super-højt til loftet. Handler det kun om mammon og materielle goder, så vil jeg ikke anbefale jer at flytte. Så ér det sagt - endnu en gang. Knæk & Bræk! :th2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Handler det kun om mammon og materielle goder, så vil jeg ikke anbefale jer at flytte. Så ér det sagt - endnu en gang.
Nu måste jag protestera å det skarpaste! :) Jeg flyttede kun til Sverige pga. mammon og materielle goder - og har nok ikke fortrudt, siden jeg stadig bor herovre :). Lyt alligevel til GIO og tag hans gode råd med i Jeres betragtninger og brug mit eksempel som en indikation på at I også kan blive positivt overrasket over hverdagslivet herovre, selvom årsagen til flytningen måske er knap så idealistiske.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Selvfølgelig er det ikke dét :D. Husk dog at tænke jer om en ekstra gang' date=' hvis i pludselig begynder at overveje at flytte tilbage efter et par år. Så har ungerne lige fået banket et nyt netværk op - og så nulstilles de [i']endnu en gang. Så kunne det være de ville blive lidt...well, krumme i filten :rolleyes:
Hørt! Sagt ud fra egne erfaringer, og de observationer jeg har gjort mig gennem årene (bl.a. gift med en lærer i 6 år), er det en god tommelfingerregel, at der ikke er noget problem i at flytte ungerne væk fra deres netværk en gang i deres skoletid ... nogle vil mene, at det måske ligefrem er sundt for dem allerede i børneårene, at gøre sig erfaringer med at bygge en ny vennekreds op. Dermed også sagt, at mere end to er for meget, så kan det modsatte ske, at de kan blive mere rodløse, og få svært ved at etablere dybere venskaber i deres voksenliv. I den forbindelse er alt over 5 km. at betragte som at blive revet ud af netværket ... (og nu skal der nu nok komme en 4-5 stykker, der kan fortælle om, hvordan de har flyttet 17 gange inden de var 12, og i øvrigt er fuldstændigt velfungerende. For at tage brodden af dette, er det selvfølgelig generelt sagt, og handler selvfølgelig også om, hvordan ens familie hænger sammen osv. osv.)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...