Jump to content
Dreier

NEF - fordele?

Recommended Posts

Jeg har fået nyt camera og der er alle billederne lagt i NEF format! Jeg kan åbne dem, men synes de er meget store (10 mb). Har fundet ud af at ændre det format som det tager billederne i til JPG. MEN de filer er jo meget mindre :confused: Så hvad går jeg glip af? Det er et Nikon camera, mit første spejlrefleks og der er godt nok meget jeg lige skal vende mig til. Så alle tips og fif modtages med glæde.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har fået nyt camera og der er alle billederne lagt i NEF format!
NEF er Nikon's RAW format. Du kan prøve at google det og læse hvad fordelene er. Hvis du bruger PhotoShop (og sikkert også andre programmer som jeg ikke kender) til at redigere dine billeder, så er det ca. 1000 gange lettere hvis de er i NEF/RAW format. Såh.... det korte svar er, at du har meget meget bedre redigeringsmuligheder

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har fået nyt camera og der er alle billederne lagt i NEF format! Jeg kan åbne dem, men synes de er meget store (10 mb). Har fundet ud af at ændre det format som det tager billederne i til JPG. MEN de filer er jo meget mindre :confused: Så hvad går jeg glip af? Det er et Nikon camera, mit første spejlrefleks og der er godt nok meget jeg lige skal vende mig til. Så alle tips og fif modtages med glæde.
Som palle også nævner er Nef Nikons raw format. Raw kan betegnes som et digital negativ. Alle data i billedet er ukomprimeret. Et jpg billede er komprimeret og fortolket af kameraet. Du har mange flere redigerings muligheder i et raw. Evt tag et kig forbi når der er hyggemøde i fotonørdernes klub. Der kan du få vist og forklaret en masse og stille en masse spørgsmål.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Som palle også nævner er Nef Nikons raw format. Raw kan betegnes som et digital negativ. Alle data i billedet er ukomprimeret. Et jpg billede er komprimeret og fortolket af kameraet. Du har mange flere redigerings muligheder i et raw. Evt tag et kig forbi når der er hyggemøde i fotonørdernes klub. Der kan du få vist og forklaret en masse og stille en masse spørgsmål.
Jeg kommer gerne til hyggemøde :th2:, er sikker på jeg kan lære en masse af jer andre :rolleyes:. Nu har jeg sat cameraet til at lave både NEF og JPG :D Og det er nogen fantastiske billeder det kan tage.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kommer gerne til hyggemøde :th2:' date=' er sikker på jeg kan lære en masse af jer andre :rolleyes:. [/quote'] Du skal være velkommen. Hold øje på debatten her for næste dato og sted. Nu har jeg sat cameraet til at lave både NEF og JPG :D Og det er nogen fantastiske billeder det kan tage.
Lad dig ikke snyde af at dit RAW billede kan se lidt kedeligt ud i forhold til dit JPG. Farver og hvidbalance osv er ikke tolket af kameraet på dit RAW som det er på dit JPG. Men til gengæld kan du redigere det mindst lige så flotte. Detaljen er at du kan redigere/rede ret meget i dit RAW uden at miste kvalitet i forhold til i et JPG. Men det vil du finde ud af med tiden. Tillykke med kameraet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Må jeg lige tilføje et lille ekstra spørgsmål. Jeg har et AF-S Nikkor 18-200mm objektiv på, kan nogen give mit et godt råd til et mindre objektiv? Altså et kortere objektiv til almindeligt billeder indenfor.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Må jeg lige tilføje et lille ekstra spørgsmål. Jeg har et AF-S Nikkor 18-200mm objektiv på, kan nogen give mit et godt råd til et mindre objektiv? Altså et kortere objektiv til almindeligt billeder indenfor.

Nu er jeg jo Canon mand og er derfor ikke inde i hvilke objektiver der er lige i skabet til Nikon. Men jeg har et 17-40mm som har fast blænde f4.0 Det synes jeg er rigtig godt. 17mm er godt som nedre men hvis engang imellem kunne det have været rart hvis det gik lidt længere end til 40mm. Men i min søgen fandt jeg dette til Nikon. http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7097751 Det går fra 17mm til 70mm. Det er et rigtig godt spænd. Lysstyrken i det ser også fornuftig ud. Derudover kan du lave macro billeder med det(super closeup) Men der må nok en Nikon mand på banen for at kunne sige om det lige skal være dette eller om der er nogen der lige er lidt bedre. Men en ting er sikkert. Nu har du fået dit kamerahus og et objektiv. Men det er først nu udgifterne begynder. For objektiverne ender ofte med at koste langt mere end kamera huset :D Så er du advaret.:th2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Må jeg lige tilføje et lille ekstra spørgsmål. Jeg har et AF-S Nikkor 18-200mm objektiv på, kan nogen give mit et godt råd til et mindre objektiv? Altså et kortere objektiv til almindeligt billeder indenfor.

Det kunne være jeg skulle dukke op til en foto-hyggedag.... Jeg har 4stk objektiver til Nikon, så kan du da se lidt forskelligt... Men, intet af det er så'n Suuuuuuper fantastisk, bare almindelige objektiver (som dog fungere perfekt)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det kunne være jeg skulle dukke op til en foto-hyggedag.... Jeg har 4stk objektiver til Nikon' date=' så kan du da se lidt forskelligt... Men, intet af det er så'n Suuuuuuper fantastisk, bare almindelige objektiver (som dog fungere perfekt)[/quote'] Ja gør det, det ville være rigtigt fint. Er det sådan at alle Nikons objektiver passer? Mit camera er et D90 og det objektiv jeg har har vibrationsreduktion (VRII) :th2: Det er nok bedst når nu det vejer så meget :rolleyes:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Er det normalt de vejer så meget? 455 gram :scared: Nikon anbefaler den her : 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR som "Et ideelt universalobjektiv" Og det med at udgifterne kun lige er begyndt, det har du ret i :rolleyes:http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7442634
16-85. Der har du fået lidt mere i begge ender, hvis du forstår :D Men lysstyrken er blevet dårligere. Lysstyrken er hvor meget lys du kan få ind på billedesensoren. I praksis betyder det hvor kort en lukketid du kan få ved dårligt lys. Jo mere lys(mindre tal) jo bedre er det. Men igen koster det også mere. Så hvis det skulle vælges imellem det du linker til og det jeg linkede til. Ja så tror jeg jeg havde valgt det jeg linkede til. For den ene mm du får i bunden og de 15mm på toppen. Tja, dem ville jeg gerne undværre for det mere lys. Men når det kommer til Nikon så aner jeg ikke hvad alle de forkortelser står for, ex. ED VR AF-S DX Så om der gemmer sig "billede stabilisering" bag en af forkortelserne, ja det ved jeg ikke.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Er det normalt de vejer så meget? 455 gram
Der er jo en masse glas i... :rolleyes: Du (og MC Manden, selvf.) skal være mere end velkommen til vores fotokaffenørdeklubdag. Vi forsøger at afholde ca en gang om måneden, og har indtil videre haft to superhyggelige møder. Næste arrangement er hos Thomas, som bor i Annelöv/Landskrona. Hop med i denne tråd, så kan du følge med i tidspunkter m.m. - og selvfølgelig vores nørdesnak :th2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Men når det kommer til Nikon så aner jeg ikke hvad alle de forkortelser står for, ex. ED VR AF-S DX Så om der gemmer sig "billede stabilisering" bag en af forkortelserne, ja det ved jeg ikke.
Det tror jeg der gør, de skriver: ---- Kompakt og kraftigt zoomobjektiv med optik i høj kvalitet, der er beregnet til brug med Nikons digitale spejlreflekskameraer i DX-format. Objektivets 5,3x zoom og brændvidde på 16-85 mm giver en utrolig alsidighed til en lang række forskellige optageforhold. Objektivet er udstyret med Nikons andengenerationssystem til vibrationsreduktion (VRII) og unikke Silent Wave Motor (SWM), så det fungerer fremragende i svag belysning, leverer stabile billeder til både sensoren og søgeren og har hurtig og næsten lydløs autofokus. Et ideelt universalobjektiv til moderne digitale spejlreflekskameraer med høj opløsning. ---- Tror det er smart for mig med noget vibrationsreduktion, for jeg er rimeligt grøn til det her :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tror det er smart for mig med noget vibrationsreduktion' date=' for jeg er rimeligt grøn til det her :D[/quote'] Om du så havde fotograferet i 10 år kan man stadig ryste lidt på hånden. Så "Image stabilizer" som det hedder på Canonsk er guld værd!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tror det er smart for mig med noget vibrationsreduktion' date=' for jeg er rimeligt grøn til det her :D[/quote']Det er bare at kigge forbi til vores sammenkomster. Der bliver udvekslet masser af tips, tricks og røverhistorier...og så ender du nok hurtigt op med en grundlæggende forståelse for dit udstyrs muligheder - og så er fundamentet endnu mere stabilt :th2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det er bare at kigge forbi til vores sammenkomster. Der bliver udvekslet masser af tips' date=' tricks og røverhistorier...og så ender du nok hurtigt op med en grundlæggende forståelse for dit udstyrs muligheder - og så er fundamentet endnu mere stabilt :th2:[/quote'] Jamen jeg deltager gerne i en af jeres sammenkomster, er lige i gang med at gumle mig igennem de 330 poster i det link du gav. Men måske skulle jeg vente med at købe noget til jeg har set hvad I har og anbefaler. Så kan jeg også få lidt info om hvad I bruger til at redigere i og på. Min computer har det nemlig lidt svært med de her filer. Jeg må se om det bliver bedre i aften når jeg installere Photoshop. Ellers må jeg jo nok se at få købt den Mac :scared: :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Så kan jeg også få lidt info om hvad I bruger til at redigere i og på. Min computer har det nemlig lidt svært med de her filer. Jeg må se om det bliver bedre i aften når jeg installere Photoshop. Ellers må jeg jo nok se at få købt den Mac :scared: :D
Installér den medfølgende software, som også indeholder filtre og værktøjer til håndtering af *.nef-filer. Mangler du noget, så kan software-sagerne hentes her.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...