Jump to content
BRTH

Overføre alle rentefradrag til ægtefælle

Recommended Posts

Har lige et par spørgsmål vedr. rentefradrag for huslån, som jeg håber at nogle af de skattekyndige her på stedet kan assistere med. Indtil nu har min mand og jeg delt rentefradrag for både vores svenske og danske huslån etc. 50/50, idet vi begge arbejdede i DK. Nu starter min mand egen virksomhed op i Sverige, og vi kan se en fordel i, at jeg benytter alle rentefradrag. Dels fordi skatten er højere i DK, og vi dermed får mere ud af vores fradrag og dels for at få så højt et udbytte af vores mest stabile indtægt - altså min faste løn - som muligt. I hvert fald til en start. Kan man frit flytte rundt på rentefradragene mellem ægtefæller? Har læst mig til, at det er svært i DK, fordi der pr. automatik indberettes 50/50, når man står to personer på lånebeviset. Vi indberetter jo selv vores svenske renter til SKAT, så såfremt det er lovligt, kan man vel bare skrive alle renter på den ene person og 0 på den anden? Og de danske renter kan vi vel bare rette på forskudsopgørelsen, eller? Kræver det noget særligt? Såfremt det nu ikke er lovligt at overføre hele fradraget til ægtefællen, hvad gør vi så med vores lån i DK, nu hvor min mand ikke længere arbejder i landet og kan trække renterne fra? Kan vi trække hans andel fra i Sverige, eller går den så bare tabt? Sidst men ikke mindst - min mand betaler børnebidrag til 2 børn i DK. Kan det trækkes fra i den svenske skat? Er der en skattekyndig, der kan hjælpe her - eller nogen andre som har prøvet det?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
før vi lavede denne "fidus" betalte vi ikke ejendomsskat' date=' fordi fradraget dækkede ejendomsskatten. nu skal min kone betale ejendomsskat, da hun ikke har noget fradrag, mens jeg slipper, da jeg har hele fradraget[/quote'] Nå på den måde. Så er jeg med. Det bliver dog ikke anderledes for os, idet vi skulle betale ejendomsskatten under alle omstændigheder, såfremt vi fortsat havde begge vores indtægter fra DK.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Kan man frit flytte rundt på rentefradragene mellem ægtefæller? Har læst mig til, at det er svært i DK, fordi der pr. automatik indberettes 50/50, når man står to personer på lånebeviset. Vi indberetter jo selv vores svenske renter til SKAT, så såfremt det er lovligt, kan man vel bare skrive alle renter på den ene person og 0 på den anden?
Fik i nogensinde svar på om det var lovligt at flytte rundt på rentefradrag mellem ægtefæller når man indberetter til danmark ? Vi har altid trukket det hele fra hos den ene, i DK, da det giver mindst arbejde

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Fik i nogensinde svar på om det var lovligt at flytte rundt på rentefradrag mellem ægtefæller når man indberetter til danmark ? Vi har altid trukket det hele fra hos den ene, i DK, da det giver mindst arbejde
I Danmark må du gerne placere rentefradrag hos en af parterne, skat får jo lige meget ud af det som fradragssystemet er lavet. I Sverige har vi blot bedt om at vort ejendomslån er fælles, men renten tilskrives kun den ene part. No Problem! Jeg er nemlig ikke skattepligtig i Sverige, men det gav ingen problemer. Banken synes vant til en sådan fordeling. Hilsener Thage

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
I Danmark må du gerne placere rentefradrag hos en af parterne, skat får jo lige meget ud af det som fradragssystemet er lavet. I Sverige har vi blot bedt om at vort ejendomslån er fælles, men renten tilskrives kun den ene part. No Problem! Jeg er nemlig ikke skattepligtig i Sverige, men det gav ingen problemer. Banken synes vant til en sådan fordeling. Hilsener Thage
Men, hvor står det skrevet ? Jeg har nemlig fået problemet at skat ikke anerkender at vi må placere rentefradraget (det svenske) som vi selv vil, men skal dele 50% Det er godt nok skattecenter køge og personen som behandler sagen er utrolig svær at kommunikere med = svarer slet ikke på mail eller tlfopkald (mange)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Men, hvor står det skrevet ? Jeg har nemlig fået problemet at skat ikke anerkender at vi må placere rentefradraget (det svenske) som vi selv vil, men skal dele 50% Det er godt nok skattecenter køge og personen som behandler sagen er utrolig svær at kommunikere med = svarer slet ikke på mail eller tlfopkald (mange)
Grænsegængere og Begrænset Skattepligtige med bopæl i Sverige behandles af SKAT Øresund på Sluseholmen. Hvis i stadig er under Skatteceter Køge, så tyder noget på i ikke er overgået til rette kategori - og dermed SKAT Øresund. Så er der vel ikke noget at sige til der er problemer, hvis i fortsat beskattes som alle andre syd for Køge. Bare en tanke...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Grænsegængere og Begrænset Skattepligtige med bopæl i Sverige behandles af SKAT Øresund på Sluseholmen. Hvis i stadig er under Skatteceter Køge, så tyder noget på i ikke er overgået til rette kategori - og dermed SKAT Øresund. Så er der vel ikke noget at sige til der er problemer, hvis i fortsat beskattes som alle andre syd for Køge. Bare en tanke...
Jeg er helt enig vi har de andre år været behandlet af skat øresund og lige pludselig får jeg et brev fra skattecenter køge.... lidt underligt :mad:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ved at det er en gammel tråd, men jeg håber, at der er nogen, der kan be- eller afkræfte følgende og gerne med links eller referencer til SKAT eller andet.

  1. Jeg kan tage min kones rentefradrag i DK (min kone arbejder ikke i DK men i SE)
  2. Min kone kan på trods af 1. tage mine rentefradrag i SE (jeg arbejder ikke i SE men i DK) - Dette gjorde vi sidste år på den svenske deklaration og det blev accepteret (dog tog jeg ikke alle renteudgifter i DK). De renteudgifter der var fortrykt på min svenske deklaration 0'ede jeg og skrev at de var overført til min kone.

Alle vores lån og renteudgifter er i Sverige, men hvordan skal vi forholde os til 1. Der er jo noget af en forskel mht. om jeg kan selvangive 50% eller 100% af renteudgifterne. Pft. for hjælpen

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan kun benytte 1. hvis alle renter i SE er tilskrevet dig - det gøres ved at ringe til banken og bede dem om at give din kone 0% og dig 100%. Herefter kan du benytte 2. og gøre som du plejer - overføre fra din svenske deklaration til din kone i Sverige. Skat i DK accepterer ikke 1. medmindre alle renter er tilskrevet dig (og hvis det skal være HELT rigtigt, skal du dokumentere at hele lånet er i dit navn, men de accepterer normalt en kopi af den svenske skatteopgørelse som dokumentation) Jeg er i samme situation som dig, og var hele møllen igennem for 2 år siden, og nu kører det på skinner.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Du kan kun benytte 1. hvis alle renter i SE er tilskrevet dig - det gøres ved at ringe til banken og bede dem om at give din kone 0% og dig 100%. Herefter kan du benytte 2. og gøre som du plejer - overføre fra din svenske deklaration til din kone i Sverige. Skat i DK accepterer ikke 1. medmindre alle renter er tilskrevet dig (og hvis det skal være HELT rigtigt, skal du dokumentere at hele lånet er i dit navn, men de accepterer normalt en kopi af den svenske skatteopgørelse som dokumentation) Jeg er i samme situation som dig, og var hele møllen igennem for 2 år siden, og nu kører det på skinner.
Dvs at det er muligt for den part der arbejder i DK at trække 100% renter fra i fradrag, og det efterfølgende også er muligt for den part der arbejder i SE at trække de samme 100% fra på den svenske deklaration? r72.gif

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det ER en god forretning hvis man er gift' date=' og man arbejder (og er skattepligtig) i hvert sit land...[/quote'] Så kort er det "eneste" der skal gøres at blive gift (afgør vielses tidspunkt noget vedr. skatten?) og derefter få lagt alle renteudgifter på den som arbejder i DK? Herefter kan jeg/vi trække alt fra i DK og i SE - selv min bilomkostninger osv. som nu står i mit navn? Hvad er der af bevis for dette? Tænker når man en dag bliver spurgt af de respektive skattefolk? Hvad er værdien af renter i SE? tænker jeg har rentudgifter for 10 - i dk mener jeg det er omkring 32%. pft

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Så kort er det "eneste" der skal gøres at blive gift (afgør vielses tidspunkt noget vedr. skatten?) og derefter få lagt alle renteudgifter på den som arbejder i DK? Herefter kan jeg/vi trække alt fra i DK og i SE - selv min bilomkostninger osv. som nu står i mit navn? Hvad er der af bevis for dette? Tænker når man en dag bliver spurgt af de respektive skattefolk? Hvad er værdien af renter i SE? tænker jeg har rentudgifter for 10 - i dk mener jeg det er omkring 32%. pft
Well, der burde nok også være andre grunde til at blive gift(!), men skattemæssigt er det en god idé, og sambeskatningen (i hvert fald i DK) sker fra det år hvor man har giftet sig - uanset tidspunkt på året. Du kan trække alt fra i Danmark som står i dit navn, og alt i Sverige som er fælles (dvs. begge skal være registreret som låntagere). Som dokumentation kan du anvende den svenske årsopgørelse - uagtet at I måske senere ændrer på fordelingen af renterne i S imellem jer. I S er skatteværdien af rentefradrag 30%

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Til høflig info kan det ligeledes nævnes at såfremt man har været gift, og ikke udnyttet de svenske regler for at fordele renteudgifterne "optimalt", kan man søge det svenske skattevæsen om ændring af sin skatteansættelse i op til 5 år bagud i tid. Altså, hvis I begge er skrevne på lånene, men har fordelt 50/50 på den svenske selvangivelse, er det om at komme i blækhuset og bede om en 100/0-fordeling i favør til den som betaler skat i S. En sådan ekstraordinær skatte-tilbagebetaling kan lune på selv den koldeste svenske vinteraften!! :thumbup: Husk at det kan KUN lade sig gøre hvis den ene er skattepligtig i S og den anden i DK!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

og så lige en gang for de langsomme... jeg arb i DK, men kan jo ikke trække andet fra end det der står i mit navn ?? og Manden er arbejder i SE dog kun 10 mdr sidste år, kan han trække alle vores rente fra på kommende selvangivelse, selv om der så ikke er alt i hans navn ???

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
og så lige en gang for de langsomme... jeg arb i DK' date=' men kan jo ikke trække andet fra end det der står i mit navn ?? og Manden er arbejder i SE dog kun 10 mdr sidste år, kan han trække alle vores rente fra på kommende selvangivelse, selv om der så ikke er alt i hans navn ???[/quote'] Og så lige for Prins Knud - og alle andre: Øvelsen kræver følgende: 1) I er gift 2) Den ene er skattepligtig i DK - den anden i S 3) Renter på fælles lån kan fratrækkes hos begge i Sverige efter valgfri fordeling - så sørg for at renterne tilskrives den som IKKE er skattepligtig i S. Denne kan således bruge fradraget i DK, mens man i S "manuelt" overfører renterne til den i S skattepligtige. Det kan KUN gøres på lån, hvor begge er noteret som låntagere 4) I Danmark kan I ikke flytte rundt mellem fradragene, så der kan kun fradrages det der kan dokumenteres som "dit" (..og 5)) Skulle den i DK skattepligtige have lån (både i DK og S), som IKKE er fælles, så sørg enten for at gøre dem fælles, eller anvend evt. det uudnyttede fradrag til at nedskrive evt. uppskov på ejendomsskat (hvis man slæber rundt på sådan noget efter tidligere gevinst ved hussalg i S) Langhåret?? Tjaaah, men det er besværet værd...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...