Jump to content
BRTH

Overføre alle rentefradrag til ægtefælle

Recommended Posts

Prøv at beskrive din civile status (gift/ugift)' date=' hvem der arbejder hvor (SE/DK), og hvor du/I har lån (SE/DK) - så skal jeg prøve at skære situationen ud i pap for dig/jer... :)[/quote'] Jeg takker, men forstår også jeg anses en smule tungnem :) Hvis jeg eks. googler skat og ægtefælle for jeg dette http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789813 - det jeg søger er en lignende tekst på svensk hvor der står at renter godt må flyttes rundt... Linket jeg har fundet fortæller vel blot at renter deles lige ved ægteskab da man dækker hinandens gæld mv.? Senarie er beskrevet - gif i år, ene job i SE og anden i DK renter i bank i SE. Har fået blanket til flytte renter til DK arb. person, men savner den dok. der giver mig ro i maven - specielt når vi snakker at renterne flyttes fra pers. 1 til 2 på den svenske angivelse...:confused: Bedre formuleret?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg takker, men forstår også jeg anses en smule tungnem :) Hvis jeg eks. googler skat og ægtefælle for jeg dette http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789813 - det jeg søger er en lignende tekst på svensk hvor der står at renter godt må flyttes rundt... Linket jeg har fundet fortæller vel blot at renter deles lige ved ægteskab da man dækker hinandens gæld mv.? Senarie er beskrevet - gif i år, ene job i SE og anden i DK renter i bank i SE. Har fået blanket til flytte renter til DK arb. person, men savner den dok. der giver mig ro i maven - specielt når vi snakker at renterne flyttes fra pers. 1 til 2 på den svenske angivelse...:confused: Bedre formuleret?
Det er forvirring på et højt plan, men der er ikke brug for blanketter eller andet - det er blot jeres svenske bank (hvor I har lån på hus, bil, båd etc.) og Skatteverket som skal inddrages aktivt. For at kunne udnytte reglerne bedst muligt, sørger I for at den person som arbejder i DK får tilskrevet samtlige renter på alle lån i Sverige. Det gøres blot ved en henvendelse til långiveren. Når I så udfylder den danske selvangivelse for denne person, tilskrives samtlige renter her - og vedkommende får rentefradrag. Når I så udfylder den svenske deklaration, streger i beløbet med renter over for den person som arbejder i Danmark (denne som har fået tilskrevet alle renterne), skriver 0,- i stedet og angiver i bemærkningerne at I ønsker at overføre dette til ægtefællen - med angivelse af personnummer. På ægtefællens (som arbejder i SE) står der sikkert 0,- fortrykt ved renter - det streger I over og angiver det overførte beløb (fra den som arbejder i DK). Ligeledes angiver I i bemærkningerne at beløbet er overført fra ægtefælle - med angivelse af personnummer. Således får I fuldt fradrag begge steder, og I behøver ikke yderligere dokumentation. Hvis Skat i Danmark ønsker dokumentation for renteudgifterne i Sverige, indsender I blot den årlige oversigt fra banken - eller alternativt den fortrykte deklaration du i sin tid fik fra SKatteverket i SE.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det er forvirring på et højt plan, men der er ikke brug for blanketter eller andet - det er blot jeres svenske bank (hvor I har lån på hus, bil, båd etc.) og Skatteverket som skal inddrages aktivt. For at kunne udnytte reglerne bedst muligt, sørger I for at den person som arbejder i DK får tilskrevet samtlige renter på alle lån i Sverige. Det gøres blot ved en henvendelse til långiveren. Når I så udfylder den danske selvangivelse for denne person, tilskrives samtlige renter her - og vedkommende får rentefradrag. Når I så udfylder den svenske deklaration, streger i beløbet med renter over for den person som arbejder i Danmark (denne som har fået tilskrevet alle renterne), skriver 0,- i stedet og angiver i bemærkningerne at I ønsker at overføre dette til ægtefællen - med angivelse af personnummer. På ægtefællens (som arbejder i SE) står der sikkert 0,- fortrykt ved renter - det streger I over og angiver det overførte beløb (fra den som arbejder i DK). Ligeledes angiver I i bemærkningerne at beløbet er overført fra ægtefælle - med angivelse af personnummer. Således får I fuldt fradrag begge steder, og I behøver ikke yderligere dokumentation. Hvis Skat i Danmark ønsker dokumentation for renteudgifterne i Sverige, indsender I blot den årlige oversigt fra banken - eller alternativt den fortrykte deklaration du i sin tid fik fra SKatteverket i SE.
Ok, er måske skadet med at alt skal dokumenteres, og (egen oplevelse med myndigheder i dk) at det altid er borgeren der er forkert på den. Så at man har skulle dokumentere overfor myndighedspersonen at man faktisk har ret... Jeg takker for tiden!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det her lyder jo helt sindsygt - altså på den gode måde. Undskyld hvis jeg spørger dumt men jeg vil hellere spørge en gang for meget end en gang for lidt når det kommer til vores gode venner hos SKAT. Jeg blev gift sidste år i september 2013 Vi betaler i runde tal 60K i renter på vores lån Jeg arbejder i Danmark Hun arbejder i Sverige På den der seddel fra banken står der vi har betalt 60K i renter i 2013 men at jeg bare skal skrive de 30K på min selvangivelse. Som jeg læser tråden så skal jeg bare fortælle banken at jeg skal have hele skidtet, indberette de 60K til Skat DK, og så når den svenske selvangivelse rammer så skal jeg overføre det samme til min kone og selv indberette 0,- til Skat SE, korrekt? Kan jeg i såfald lavet det trick allerede nu og indberette de 60 til skat DK eller eller skal jeg fortælle banken at vi vil lave det her trick og vente et helt år før jeg kan høste frugterne?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det her lyder jo helt sindsygt - altså på den gode måde. Undskyld hvis jeg spørger dumt men jeg vil hellere spørge en gang for meget end en gang for lidt når det kommer til vores gode venner hos SKAT. Jeg blev gift sidste år i september 2013 Vi betaler i runde tal 60K i renter på vores lån Jeg arbejder i Danmark Hun arbejder i Sverige På den der seddel fra banken står der vi har betalt 60K i renter i 2013 men at jeg bare skal skrive de 30K på min selvangivelse. Som jeg læser tråden så skal jeg bare fortælle banken at jeg skal have hele skidtet, indberette de 60K til Skat DK, og så når den svenske selvangivelse rammer så skal jeg overføre det samme til min kone og selv indberette 0,- til Skat SE, korrekt? Kan jeg i såfald lavet det trick allerede nu og indberette de 60 til skat DK eller eller skal jeg fortælle banken at vi vil lave det her trick og vente et helt år før jeg kan høste frugterne?
Altså... jeg har aldrig henvendt mig til den svenske bank og sagt at jeg skulle have det hele stående i mit navn. Konen står på 50% af renterne og jeg skriver i skats (dansk) kommentarfelt at jeg hiver alle renterne. Hun skriver det samme i sit og vupti, aldrig nogen problemer. Det skal lige siges at jeg har været til torskegilde 3 gange, hvor de har fået fremvist papir, gennem tjekket overfarter osv., men stadig helt ok med at jeg tog 100% af rentern, selvom 50% af dem står i min kones navn.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Og så lige for Prins Knud - og alle andre: Øvelsen kræver følgende: 1) I er gift 2) Den ene er skattepligtig i DK - den anden i S 3) Renter på fælles lån kan fratrækkes hos begge i Sverige efter valgfri fordeling - så sørg for at renterne tilskrives den som IKKE er skattepligtig i S. Denne kan således bruge fradraget i DK, mens man i S "manuelt" overfører renterne til den i S skattepligtige. Det kan KUN gøres på lån, hvor begge er noteret som låntagere 4) I Danmark kan I ikke flytte rundt mellem fradragene, så der kan kun fradrages det der kan dokumenteres som "dit" (..og 5)) Skulle den i DK skattepligtige have lån (både i DK og S), som IKKE er fælles, så sørg enten for at gøre dem fælles, eller anvend evt. det uudnyttede fradrag til at nedskrive evt. uppskov på ejendomsskat (hvis man slæber rundt på sådan noget efter tidligere gevinst ved hussalg i S) Langhåret?? Tjaaah, men det er besværet værd...
Med hensyn til nedskrivning af uppskov, hvordan er fordelingsnøglen? er den 1:1 eller hvordan kommer jeg fra X SEK i rentefradrag til Y SEK i uppskov

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Angående uppskov så er det bare at taste ind og prøve sig frem. Du går ind under bilag, vælger K2 bilaget, og taster fx 20.000SEK ind. Så går du ud i menuen igen og laver en ny skatteberegning og ser hvor meget mindre din tilbagebetalte skat bliver. Der er ikke noget der bliver gemt permanent før du vælger "inskickning". /Peter

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Altså... jeg har aldrig henvendt mig til den svenske bank og sagt at jeg skulle have det hele stående i mit navn. Konen står på 50% af renterne og jeg skriver i skats (dansk) kommentarfelt at jeg hiver alle renterne. Hun skriver det samme i sit og vupti, aldrig nogen problemer. Det skal lige siges at jeg har været til torskegilde 3 gange, hvor de har fået fremvist papir, gennem tjekket overfarter osv., men stadig helt ok med at jeg tog 100% af rentern, selvom 50% af dem står i min kones navn.
Så i formår altså at trække dem fra 100% i både DK og SE?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

altså..... ja. Dog skal det lige siges at vi begge arbejder i danmark, så selvom de bliver "trukket fra" i Sverige, så bliver de jo trukket fra 0 og vi får så 0 ud af det. Men ja, jeg får min kones svenske del, tilført min danske fradrag (selvom hun kunne få det til sit danske fradrag) Hun angiver bare, på sin danske selvangivelse, at jeg får vores svenske renteudgift fradrag. På vores svenske får hun dog halvdelen og jeg får den anden halvdel. Men igen, det er fuldt ud lovligt at trække dem fra i danmark OG i Sverige (det ville dog have bedre effekt i Sverige, hvis vi kunne trække dem fra i noget)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

altså..... ja. Dog skal det lige siges at vi begge arbejder i danmark, så selvom de bliver "trukket fra" i Sverige, så bliver de jo trukket fra 0 og vi får så 0 ud af det. Men ja, jeg får min kones svenske del, tilført min danske fradrag (selvom hun kunne få det til sit danske fradrag) Hun angiver bare, på sin danske selvangivelse, at jeg får vores svenske renteudgift fradrag. På vores svenske får hun dog halvdelen og jeg får den anden halvdel. Men igen, det er fuldt ud lovligt at trække dem fra i danmark OG i Sverige (det ville dog have bedre effekt i Sverige, hvis vi kunne trække dem fra i noget)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
altså..... ja. Dog skal det lige siges at vi begge arbejder i danmark, så selvom de bliver "trukket fra" i Sverige, så bliver de jo trukket fra 0 og vi får så 0 ud af det. Men ja, jeg får min kones svenske del, tilført min danske fradrag (selvom hun kunne få det til sit danske fradrag) Hun angiver bare, på sin danske selvangivelse, at jeg får vores svenske renteudgift fradrag. På vores svenske får hun dog halvdelen og jeg får den anden halvdel. Men igen, det er fuldt ud lovligt at trække dem fra i danmark OG i Sverige (det ville dog have bedre effekt i Sverige, hvis vi kunne trække dem fra i noget)
Ja det giver jo god mening.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville høre om fremgangsmåden stadig kan udnyttes eller om der i mellemtiden er kommet nogle skattemæssige hindringer, i form af lovgivning.  Så vidt jeg kan se er der ikke noget ulovligt i det.  Jeg spørger fordi jeg, efter at have læst dette, søgte efter ændringer, men ikke har kunne finde noget. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tråden taler om forskellige ting, men da jeg antager at du spørger til muligheden for at benytte fradrag i både DK og SE svarer jeg på det... Ja, det er fuldt muligt og lovligt at benytte fradrag i begge lande...

Udgiften (eks. renteudgift) skal blot være påført den person som også vil fratrække den...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...