Jump to content
BRTH

Overføre alle rentefradrag til ægtefælle

Recommended Posts

Ok....bare lige 2 spørgsmål da Homer tydeligvis ved hvad han snakker om :p 1. Hvordan "- så sørg for at renterne tilskrives den som IKKE er skattepligtig i S" ?? 2. "Skulle den i DK skattepligtige have lån (både i DK og S), som IKKE er fælles, så sørg enten for at gøre dem fælles, eller anvend evt. det uudnyttede fradrag til at nedskrive evt. uppskov på ejendomsskat (hvis man slæber rundt på sådan noget efter tidligere gevinst ved hussalg i S)...." Ehhh det har vi, men how to (nedskrivelse af uppskov)???

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ok....bare lige 2 spørgsmål da Homer tydeligvis ved hvad han snakker om :p 1. Hvordan "- så sørg for at renterne tilskrives den som IKKE er skattepligtig i S" ?? 2. "Skulle den i DK skattepligtige have lån (både i DK og S), som IKKE er fælles, så sørg enten for at gøre dem fælles, eller anvend evt. det uudnyttede fradrag til at nedskrive evt. uppskov på ejendomsskat (hvis man slæber rundt på sådan noget efter tidligere gevinst ved hussalg i S)...." Ehhh det har vi, men how to (nedskrivelse af uppskov)???
1. Ved at bede långiver om at tilskrive renterne til den ene person 100%. Hvis man er 2 låntagere, vil fordelingen pr. default være 50/50, men i Sverige kan dette altså ændres (modsat i DK, hvor det er den andel af gælden man HÆFTER for, som afgør fordelingen) 2. Det gør du via "Frivillig återföring" - Blankett K2 mener jeg hos Skatteverket. Det er beskrevet herinde før, men kan ikke lige huske hvor. I bund og grund handler det om at du i stedet for at få fradrag i din personlige indkomst (som du som skattepligtig i DK intet har af i S), "bruger" fradraget til at nedskrive dit uppskov. Vær opmærksom på at det minimale beløb du i så fald kan nedskrive med er 20k SEK. Se evt mere her: http://www.skatteverket.se/privat/skatter/fastigheterbostad/forsaljningavprivatbostad/uppskov/aterforing.4.233f91f71260075abe8800031157.html (sidste afsnit) Igen: Det er lidt langhåret, men ved at optimere kan du spare ganske godt i skat på den lange bane - måske endda nok til at hyre en revisor til at gøre arbejdet for dig - SPECIELT hvis du opfylder betingelserne for at få genoptaget din skat 5 år tilbage (hmmm måske man skulle lave en kommisionsforretning på dette :laugh:)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Er du gal bank-manden kiggede mærkeligt på mig da jeg bedte om renterne på mig (det er mig der arbejder i dk).... De mente ikke det lod sig gøre.... Men skatteverket siger at det kan man godt !!!! Så banken lod sig overtale. :fight:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Er du gal bank-manden kiggede mærkeligt på mig da jeg bedte om renterne på mig (det er mig der arbejder i dk).... De mente ikke det lod sig gøre.... Men skatteverket siger at det kan man godt !!!! Så banken lod sig overtale. :fight:
Modsat "gamle dage", hvor din bank-mand var en rådgiver, er de i dag blot simple (og til tider usle) sælgere, så forvent INTET fra dem som ikke har med mersalg af bankens egne mere eller mindre lurvede produkter - og forvent slet ikke saglig viden eller rådgivning om noget overhovedet... Men rart at de lod sig overtale på trods af egen uvidenhed om helt almindelige regler...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Lige et tillägsspörgsmål... Mht. at ändre rentefordelingen tilbage i tiden.... Et krav er jo at man er gift, men de färreste bliver vel gift d. 1/1, så hvornår gälder ens giftestatus i skattesammenhäng? Altså hvis man nu er blevet gift i lad os sige i löbet af 2009, gälder rentefordelingsändringen så fra den dato man er blevet gift eller kan man medregne hele 2009?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Og kan man gøre det bagudrettet? Kan jeg ringe til banken nu og sige at renterne fra 2011 var 100% mine? Og kan de så rette det på vores årsopgørelse?
Nej, fordelingen ligger fast indtil de ændres, og det kan ikke gøres bagud i tid.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen der ved hvordan det forholder sig for samboende parter? På bodelingsfronten sidestiller svenskerne jo i højere grad samboende med ægtefæller, så spørgsmålet er om de gør det samme i den her slags spørgsmål...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nogen der ved hvordan det forholder sig for samboende parter? På bodelingsfronten sidestiller svenskerne jo i højere grad samboende med ægtefæller' date=' så spørgsmålet er om de gør det samme i den her slags spørgsmål...[/quote'] Tror næppe de sidestiller samboende med gifte, uagtet hvad de gør ved bodeling. Men ring og spørg banken - mit gæt vil være no-go... Så ned på rådhuset med jer... :cool:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nu forstår jeg det ikke:

Nej' date=' fordelingen ligger fast indtil de ændres, og det kan ikke gøres bagud i tid.[/quote'] Så -kan man ændre rentefordelingen bagud i tid? Vores bank har ændret f.o.m. 2012, men de siger at Skatteverket skal justera for tidligere år (eller det skriver de ikke, de henviser bare til skatteverket mht evt. rentefordelingsændring tidligere år)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Så ned på rådhuset med jer... :cool:
Det behøver I ikke engang :) Her i Sverige er de ikke så forstokkede som i DK, så I kan blive gift lige hvor I vil, bare I bliver enige om et mødested sammen med kommunens "vigselförrättare" :cool:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nu forstår jeg det ikke: Så -kan man ændre rentefordelingen bagud i tid? Vores bank har ændret f.o.m. 2012, men de siger at Skatteverket skal justera for tidligere år (eller det skriver de ikke, de henviser bare til skatteverket mht evt. rentefordelingsændring tidligere år)
Du kan ikke ændre rentefordelingen bagud i tid hos banken - men du kan hos Skatteverket.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Så hvad er det smarte hvis: Fruen arbejder i S fraog med okt sidste år Manden arbejder i DK og har gjort det hele tiden Lån er i DK I DK står lånene lige nu med 50/50 Hidtil har vi trukket halvdelen af vores renter fra i DK hver, og også i S så vi ikke betalte ejendomsskat. Vi fik en opringning fra Skatteverket om at vi skulle være opmærksomme på at DK ikke accepterede at man trak fra i begge lande (hvilket jeg fik bekræftet af en oprigning til Øresund skat) men at de accepterede det i S. Råd modtages gerne :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Så hvad er det smarte hvis: Fruen arbejder i S fraog med okt sidste år Manden arbejder i DK og har gjort det hele tiden Lån er i DK I DK står lånene lige nu med 50/50 Hidtil har vi trukket halvdelen af vores renter fra i DK hver, og også i S så vi ikke betalte ejendomsskat. Vi fik en opringning fra Skatteverket om at vi skulle være opmærksomme på at DK ikke accepterede at man trak fra i begge lande (hvilket jeg fik bekræftet af en oprigning til Øresund skat) men at de accepterede det i S. Råd modtages gerne :-)
Det korte svar vil være: Overfør lånene til Sverige, og gør som beskrevet i denne tråd. Men så hut jeg visker er du ansat i Nordea DK, og har formentlig et personaleprioritets)lån på gunstige vilkår - så det kan næppe betale sig... Vi begiver os på usikker grund, men en løsning ville være at overføre lånene 100% til dig (og i DK betyder overføre også at påtage sig gældsforpligtelsen 100%). I Danmark får du således 100% rentefradrag, og dette kan du så også overføre til Sverige. Hvad du så kan gøre med renteudgifterne i Sverige, er jeg lidt usikker på. Hvis du slæber på noget gammelt uppskov af fortjeneste ved hussalg, så få det nedskrevet. Du kan næppe overføre renterne til konen, da det er dig som hæfter 100% for disse lån i Danmark. Måske accepterer Skatteverket i at du overfører renterne (da i er gift), men jeg tror ikke den holder vand...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Well, der burde nok også være andre grunde til at blive gift(!), men skattemæssigt er det en god idé, og sambeskatningen (i hvert fald i DK) sker fra det år hvor man har giftet sig - uanset tidspunkt på året. Du kan trække alt fra i Danmark som står i dit navn, og alt i Sverige som er fælles (dvs. begge skal være registreret som låntagere). Som dokumentation kan du anvende den svenske årsopgørelse - uagtet at I måske senere ændrer på fordelingen af renterne i S imellem jer. I S er skatteværdien af rentefradrag 30%
Jeg har nu forsøgt at finde info på skatteverkets hjemmeside der bekræfter ovenstående - har ikke tidligere lavet selvangivelse i SE så skal lige have navigeret rundt... Altså det jeg søger er dok på at jeg godt må flytte alle renter på pers. 1 over på pers. 2 i SE... (forudsat at man er gift)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er noget du ordner i din bank, dem beder du bare om at overføre alle renterne til den der skal have det. Der er ingen ben i det. Jeg har alle renterne på mig, og fik lavet nyt bil lån forleden dag og på den blanket spurgte de tilmed om hvem renterne skulle tilskrives.... Skatteverket er jo ligeglade med hvem der trækker renterne fra, bare det kun gøre et sted.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det er noget du ordner i din bank, dem beder du bare om at overføre alle renterne til den der skal have det. Der er ingen ben i det. Jeg har alle renterne på mig, og fik lavet nyt bil lån forleden dag og på den blanket spurgte de tilmed om hvem renterne skulle tilskrives.... Skatteverket er jo ligeglade med hvem der trækker renterne fra, bare det kun gøre et sted.
Har fået fremsendt blanket fra banken så var ikke så meget den del - kan også være fordi jeg ikke er født i SE...(almen viden) Jeg søger blot et officelt sted hvor der står at når man er gift er det ok at renter flyttes rundt rent skattemæssigt. Hvor de trækkes er som du beskriver enkelt nok :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Har fået fremsendt blanket fra banken så var ikke så meget den del - kan også være fordi jeg ikke er født i SE...(almen viden) Jeg søger blot et officelt sted hvor der står at når man er gift er det ok at renter flyttes rundt rent skattemæssigt. Hvor de trækkes er som du beskriver enkelt nok :)
Det er netop det der er humlen: rentefradrag er IKKE beskrevet i den dansk/svenske skatteaftale, og derfor kan du gøre som det er beskrevet her.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det er netop det der er humlen: rentefradrag er IKKE beskrevet i den dansk/svenske skatteaftale' date=' og derfor kan du gøre som det er beskrevet her.[/quote'] Netop... Fraværet af dette i lovteksten gør det lovligt... Forstået på den måde at du må gøre alt det der IKKE står i nogen lov...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Netop... Fraværet af dette i lovteksten gør det lovligt... Forstået på den måde at du må gøre alt det der IKKE står i nogen lov...
Den syntes jeg nu også jeg var med på, er alene reglerne for renter imellem ægtefæller i Sverige jeg ikke forstår... Så der findes ingen tekst i sverige der beskriver hvordan renter håndteres? Eks. har hver 1000 kr i rente = 2000, de flyttes over til pers 1 via banken. Og fordi der ikke er en lov så kan jeg bare trække dem fra i øst og vest? Så forstår jeg dog ikke hvorfor det er mere legalt når man er gift end bare en tilfældig ekstra person, nu der ingen regler er... Er forvirret, kan godt se det tekniske, men hvordan f... skal jeg forklare mig når jeg bliver spurgt hvorfor jeg gør det...? "det sagde de på nettet man godt må" holder nok ikke :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at beskrive din civile status (gift/ugift), hvem der arbejder hvor (SE/DK), og hvor du/I har lån (SE/DK) - så skal jeg prøve at skære situationen ud i pap for dig/jer... :)

Den syntes jeg nu også jeg var med på, er alene reglerne for renter imellem ægtefæller i Sverige jeg ikke forstår... Så der findes ingen tekst i sverige der beskriver hvordan renter håndteres? Eks. har hver 1000 kr i rente = 2000, de flyttes over til pers 1 via banken. Og fordi der ikke er en lov så kan jeg bare trække dem fra i øst og vest? Så forstår jeg dog ikke hvorfor det er mere legalt når man er gift end bare en tilfældig ekstra person, nu der ingen regler er... Er forvirret, kan godt se det tekniske, men hvordan f... skal jeg forklare mig når jeg bliver spurgt hvorfor jeg gør det...? "det sagde de på nettet man godt må" holder nok ikke :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...