Jump to content
jazzy

Mosplæne

Recommended Posts

Vi har en græsplæne der er 82% mos og 12% mælkebøtter, resten er mærkeligt græs. Dette plus nogle bede ville vi gerne have skiftet ud til smukt, grønt græs. Er der nogen der ved hvornår det er bedst at fræse møget op og så nyt græs? Hvor lang tid tager det at vokse op? Gode råd til en flot plæne modtages, for lige nu tror jeg ikke engang at folkene bag roskilde festival ville overveje at bruge vores plæne :eek:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis I har Så meget mos, er der meget skyggefuldt i jeres have, og I vil få svært ved at få en flot græsplæne, hvis ikke I giver den mere sol. Mossen kan erstattes af græs ved at give gødning (og lys). Men nu ville du have en ny plæne... Det er der nok andre der ved mere om end jeg:)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Min viden om det er sparsom men dog en smule. De "kloge" siger at skal man så en græsplæne skal det være senest maj eller sidst i august. midt på sommeren er det for varmt. Når du har sået græset vil der gå omkring 10-14 dage før du kan se små grønne spirer. Inden da kan du formentlig se en masse ukrudt skyde op. Men lad det være indtil græset er 10cm højt og så kan det klippes. Husk at gøde græsset. Men som Sanne J siger, at hvis i har mos i plænen nu så får i det igen. Så fjern årsagen inden du sår nyt græs

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Den billigste og nemmeste løsning er stadig den med 25 kg havekalk pr. 100 m2 og derefter ca. 8-10 kg NPK pr. 600 m2. Kalken dræber i løbet af en måneds tid moslaget (bliver gulligt og formulder langsomt) NPK med højt kvælstofsforhold gør at græsset gror hørtigere og derved er der ikke længere optimale betingelser for moset. Denne løsning har jeg i flere år brugt som gartner (belært af en greenkeeper) alene i år har den virket på over 10 hektar græs, hos vore kunder. Mælkebøtterne og andre irreterende blomster kan sprøjtes bort! Men mos bekæmpelsen som her er beskrevet koster kun ca. 70-100 kr. pr. 100m2, vel og mærke hvis du selv gør det. Pg det tager ingen tid at klare opgaven. derimod er det træls arbejde med vertikalskærer og mosriver.. Alm. havekalk 25 kg. ca. 40,00 NPK 17.3.12+s eller anden der ligger tæt på dette koster ca. 50-80 kr. kg. Efterfølgende når du klipper græsset skal du ikke klippe det helt ned men hels have lidt højde på den næste måneds tid til halvanden. (På Klippo og Husqvarna proff maskiner i trin 3) Men du er velkommen til at smide mig en PM så skal jeg gerne forklare mere og henvise dig til forhandler af varene.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det där med kalk är väl inte helt säkert, Michael? Att bara kalka för mossan, utan att veta det nuvarande ph-värdet är inte en universallösning. Det finns dessutom mossor som föredrar ett högt ph-värde. Kalk kan faktiskt ge mossan en fördel. Jag köper en gödning med mossdödare i (järnvitriol eller nåt) och det får gräset i början av säsongen. Annars är det -som redan skrivits - viktigaste att ta bort anledningen till mossan. Detta är en intressant artikel om mossa och kalk.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det där med kalk är väl inte helt säkert, Michael? Att bara kalka för mossan, utan att veta det nuvarande ph-värdet är inte en universallösning. Det finns dessutom mossor som föredrar ett högt ph-värde. Kalk kan faktiskt ge mossan en fördel. Jag köper en gödning med mossdödare i (järnvitriol eller nåt) och det får gräset i början av säsongen. Annars är det -som redan skrivits - viktigaste att ta bort anledningen till mossan. Detta är en intressant artikel om mossa och kalk.
Din mening og din holdning, gør som du vil! Helt fint med mig. Jeg er af en anden overbevisning, og sidder selv i en sammenslutning med ca. 60 andre gartnere. Og her mener vi nu at vores løsning er den bedste, nemmeste og mest rentable for vore kunder. Det er klart at hvis du har et for højt PH tal så er det den sure vej du skal gå. Men de fleste har aldrig tænkt på at behandle deres plæne/jordbund med andet end en græsslåmaskine (og sikkert ikke engang jævnligt) Derfor kommer PH værdien ned og du får mos og andet skidt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Bob-bob....fick man inte komma med avvikande åsikter? Du skriver själv "Men de fleste har aldrig tænkt på at behandle deres plæne/jordbund med andet end en græsslåmaskine". Sant, men hur många har då koll på sitt ph-värde?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hey Du skriver man kan sprøjte mælkebøtterne og andre irreterende blomster bort! hvad sprøjter man i så fald med. Mvh A

Den billigste og nemmeste løsning er stadig den med 25 kg havekalk pr. 100 m2 og derefter ca. 8-10 kg NPK pr. 600 m2. Kalken dræber i løbet af en måneds tid moslaget (bliver gulligt og formulder langsomt) NPK med højt kvælstofsforhold gør at græsset gror hørtigere og derved er der ikke længere optimale betingelser for moset. Denne løsning har jeg i flere år brugt som gartner (belært af en greenkeeper) alene i år har den virket på over 10 hektar græs, hos vore kunder. Mælkebøtterne og andre irreterende blomster kan sprøjtes bort! Men mos bekæmpelsen som her er beskrevet koster kun ca. 70-100 kr. pr. 100m2, vel og mærke hvis du selv gør det. Pg det tager ingen tid at klare opgaven. derimod er det træls arbejde med vertikalskærer og mosriver.. Alm. havekalk 25 kg. ca. 40,00 NPK 17.3.12+s eller anden der ligger tæt på dette koster ca. 50-80 kr. kg. Efterfølgende når du klipper græsset skal du ikke klippe det helt ned men hels have lidt højde på den næste måneds tid til halvanden. (På Klippo og Husqvarna proff maskiner i trin 3) Men du er velkommen til at smide mig en PM så skal jeg gerne forklare mere og henvise dig til forhandler af varene.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

ja det tager stort set alt andet end grässet ... desvärre kan ikke huske hvad märke jeg brugte men köbte det i silvan i dk jeg skal selv ud og finde noget en af dagene skal nok fortälle om hvad jeg tar ... ved dog ikke hvad det hedder i sverige ..

Hey Det må jeg på udkig efter, "dræber" det så kun ukruds (diverse små hvide blomster i plænen) og ikke græsset har du eventuelt et mærke du kan anbefale? mvh A

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

dette er den jeg köbte i silvan dk... og det fungede:) http://www.bayergarden.dk/da/produkter/ukrudtsmidler/Ukrudt_i_plaenen/toxan_plaxnerens.html

Jeg fandt denne: http://www.gardenshop.dk/product/planerens-120-ml-den-rigtige-turfline men vil heller købe det i en butik, så jeg må i silvan, bauhaus og hvad de ellers hedder. Mvh A

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Har man brændeovn, kan man strø asken ud over mosplænen og mosset visner og dør. Gem asken igennem hele vinteren og måske flytter Askepot også ind i jeres skur, så har i en god gratis "moskiller" til brug sommeren efter. Og så skal plænen selvfølgelig ikke være i konstant skygge som Sanne også skriver, så på med havehandsken og fjern årsagen og måske giver problemet helt sig selv bagefter. Hygge S

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Har man brændeovn, kan man strø asken ud over mosplænen og mosset visner og dør. Gem asken igennem hele vinteren og måske flytter Askepot også ind i jeres skur, så har i en god gratis "moskiller" til brug sommeren efter. Og så skal plænen selvfølgelig ikke være i konstant skygge som Sanne også skriver, så på med havehandsken og fjern årsagen og måske giver problemet helt sig selv bagefter. Hygge S
ja det skulle funge men knap så fedt når man synes man lige skal tumle med hunde eller unger på plänen .. så er ens töj ikke så flot efterfölgende

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
ja det skulle funge men knap så fedt når man synes man lige skal tumle med hunde eller unger på plänen .. så er ens töj ikke så flot efterfölgende
Ligesom gødning, er det vel bare at give plænen en tur med haveslangen, så asken kommer ned og ikke bare bliver liggende ovenpå?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ligesom gødning' date=' er det vel bare at give plænen en tur med haveslangen, så asken kommer ned og ikke bare bliver liggende ovenpå?[/quote'] ja men man kommer jo igennem grässet til tider hvis man leger på plänen og der er aske en del värre at få på töjet end jord...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...