Jump to content
Thomas

Prisstigninger i september!!! TOG

Recommended Posts

Jeg ved i hvert fald at den "almindelige" prisstigning på biletter/kort over Øresund der skulle have været i januar 2010, ikke kom da man netop havde sat prisen op tidligere på året pga. valutaforskellen og man ville ikke sætte den yderligere op.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Faldt tilfældigvis over denne tråd. Skånetrafiken satte dengang prisen ekstraordinært op med henvisning til at den svenske krone var faldet. Nu hvor kursen er tilbage igen er der naturligvis ikke et pip om at prisen i SEK skal sættes ned igen. Til gengæld har DSB i Danmark dog hævet prisen lidt i den mellemliggende periode fra 1410 DKK til 1450 DKK. Men siden prisen for et månedskort i Sverige er SEK 1900 så er break even valutakursen kun 0,7632. Det er så trættende med alle de dårlige undskyldninger for at flå kunderne for penge uden at levere den lovede service :sick:
Gad vide, hvor prisfaldet bliver af... (læs det sker selvfølgelig ikke, man bliver flået i hovede og bagdel). Med SEK helt oppe og ringe på 0.85, så burde periodekortet koste 1706 SEK om måneden, altså næsten 194 SEK mindre end nu, hvis prisen i DKK stadig er de 1450 DKK.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Gad vide, hvor prisfaldet bliver af... (læs det sker selvfølgelig ikke, man bliver flået i hovede og bagdel). Med SEK helt oppe og ringe på 0.85, så burde periodekortet koste 1706 SEK om måneden, altså næsten 194 SEK mindre end nu, hvis prisen i DKK stadig er de 1450 DKK.
Ikke helt. Den er steget til 1480 dkk. men stadig væsentligt mindre end et periodekort fra Skånetrafiken.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Egentlig syntes jeg ikke det er så mærkelig. Nu havde vi jo glæde af den lavere pris i SEK i månedsvis, og Skånetrafiken tabte askillige mio. kr på grund af kursforskellen. Så mon ikke de strækker den lidt for at få nogen af de tabte penge hjem? Hvis nogen undrer sig over hvordan det kan være, at Skånetrafiken tabte penge, er det fordi DK/SE skal dele billetindtægterne lige. Langt de fleste månedskort og billetter over broen sælges i Sverige, så Skånetrafiken sender en stor bunke penge til DK hver måned eller hvonår det nu er de overfører. Billetpriserne afregnes i EUR så "regningen" til Skånetrafiken var enorm (set i forhold til de SEK de faktisk fik i kassen) i den periode hvor SEK var så lav.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Gad vide, hvor prisfaldet bliver af... (læs det sker selvfølgelig ikke, man bliver flået i hovede og bagdel). Med SEK helt oppe og ringe på 0.85, så burde periodekortet koste 1706 SEK om måneden, altså næsten 194 SEK mindre end nu, hvis prisen i DKK stadig er de 1450 DKK.
Jeg læste her til morgen i gratis avisen City, at prisen på et pendlerkort pr. 1 april faktisk sænkes med hele flotte 4% eller 76 SEK til 1.824 SEK. Lidt har også ret, men det er slet ikke nok...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe man kan få erstatningsbilletter ved at udfylde blanketter, og togenes rettidighed er helt af h.... til så ender Skånetrafikken alligevel med at være billigst. Jeg har i hvert fald ikke købt 12 månedskort i løbet af de sidste 12 måneder. Faktisk ligner tallet snarere et sted mellem 7 og 8 - det er så godt nok også med 3 ugers sommerferie og bil en stor del af juli måned. Og flittig udfyldelse af garantibilletter.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen prissænkning alligevel!

Jeg læste her til morgen i gratis avisen City' date=' at prisen på et pendlerkort pr. 1 april faktisk sænkes med hele flotte 4% eller 76 SEK til 1.824 SEK. Lidt har også ret, men det er slet ikke nok...[/quote'] Nåh, City havde åbenbart været for hurtigt ude... Her til morgen stod der en rettelse i avisen, at prisen på pendlerkort (naturligvis fristes man til at sige) ikke sænkes... :sick:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har skrevet til Skånetrafiken for at høre, hvorfor der er ca. 149 SEK i forskel på at købe periodekort hos DSB og Skånetrafiken. De var jo hurtige til at sætte prisen op, men ned kommer den ikke... :fight:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke, hvorfor de ikke bare sætter priserne i euro, når trafikselskaberne indbyrdes afregner med hinanden i euro. Så betaler man bare i danske eller svenske kroner efter den til enhver tid gældende vekselkurs mellem euro og danske eller svenske kroner, og så er der jo ikke længere nogen prisforskel på, om man køber sin billet eller sit månedskort i Danmark eller i Sverige. Det virker nærmest som om, man er bange for at anvende euro af politiske grunde i forhold til passagerer og befolkningen generelt, men internt i trafikselskaberne har man jo ingen kvababbelser ved at afregne i euro.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg forstår ikke' date=' hvorfor de ikke bare sætter priserne i euro, når trafikselskaberne indbyrdes afregner med hinanden i euro. Så betaler man bare i danske eller svenske kroner efter den til enhver tid gældende vekselkurs mellem euro og danske eller svenske kroner, og så er der jo ikke længere nogen prisforskel på, om man køber sin billet eller sit månedskort i Danmark eller i Sverige. Det virker nærmest som om, man er bange for at anvende euro af politiske grunde i forhold til passagerer og befolkningen generelt, men internt i trafikselskaberne har man jo ingen kvababbelser ved at afregne i euro.[/quote']Nu er pendlerne DK<->S jo ikke verdens omdrejningspunkt - og ej heller ST/SJ/DSB's altfavnende indtægtskilde. Så at sætte dagsprisen på et togkort efter €-kursen, ville nok forvirre mere end det ville gavne. Om gennemsigtigheden ville drage fordel af en sådan model...tvivler jeg også på.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har skrevet til Skånetrafiken for at høre' date=' hvorfor der er ca. 149 SEK i forskel på at købe periodekort hos DSB og Skånetrafiken. De var jo hurtige til at sætte prisen op, men ned kommer den ikke... :fight:[/quote'] Så kan du forvente svar i juni :laugh:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik faktisk svar fra Skånetrafiken i sidste uge: "I september 2009 vi höjde priserna. Svenska kronan hade då varit svag ända sedan årets början vilket innebar ett stort intäktsbortfall under 2009. Höjningen i september 2009 innebar att vi vid årsskiftet 2009/2010 kunde hålla priset oförändrat samtidigt som motsvarande pris i DKK höjdes. Det samma gällde nu vid det senaste årsskiftet eftersom SEK stärkts - priset i SEK kunde hållas oförändrat medan priset i DKK åter fick en höjning. Med dessa tre aspekter i minnet är det nuvarande priset fullt relevant. Men visst, håller den nuvarande kronkursen i sig är det inte uteslutet att vi också får se ett sänkt pris - men det är ytterst en fråga för politikerna inom Region Skåne att besluta om." Altså en gang øregas - som forventet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...