Jump to content
koustrup

Flyt til SE og slip for skat på SU`en.

Recommended Posts

Hej, Det er mig fra historien på P3 som tråden startede med! Jeg gav journalisten (som jeg kender) historien efter jeg var færdig med at modtage su selv - hvis de nu skulle ha' fundet på at ændre reglerne :) Så giv nu ikke Koustrup hele æren! ;) Men fedt at der er så mange der kan bruge tippet til noget! Jeg flyttede iøvrigt en måned inden jeg begyndte at modtage SU, men kender også en der flyttede til Tyskland den sidste halvdel af sin uddannelse og fik skattefri su fra det tidspunkt af. Havde ikke studiejob ved siden af, men det skulle ikke gøre nogen forskel så vidt jeg ved. /Joachim
Havde historien ikke været i medierne havde ingen af os vist fået penge retur nogensinde. Så tak for det! Korrekt, det har ingen betydning hvorvidt du har job ved siden af.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

omkring hvorvidt man bor i SE imens man får SU; Jeg fik at vide, at det var vigtigt, at man begrundede sin flytning til Sverige i sit brev. Hvis man "bare" var flyttet over, så ville de ikke godtage den, men havde man en god grund (i mit tilfälde 24-års reglen) ja så var det en anden historie.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
omkring hvorvidt man bor i SE imens man får SU; Jeg fik at vide, at det var vigtigt, at man begrundede sin flytning til Sverige i sit brev. Hvis man "bare" var flyttet over, så ville de ikke godtage den, men havde man en god grund (i mit tilfälde 24-års reglen) ja så var det en anden historie.
OK det lyder virdeligt mærkeligt - gad godt vide hvordan dette nedfældes i en lov, dvs. hvad der er en god grund og hvad der ikke er. Har alle som har fået skat tilbage skulle argumentere for deres flytning??? Hvis ikke - jeg jeg bare det er SKATs måde at "skramme" alle SU modtagerne fra at benytte reglen - og iøvrigt kan man også argumentere for at det er forkert at SKAT ikke bare automatisk retter alle SU-modtageres opgørelser til - hos dem der er berettede --- dette ville være en let sag at gøre for dem, da de jo alligevel har alle oplysninger på os.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
omkring hvorvidt man bor i SE imens man får SU; Jeg fik at vide, at det var vigtigt, at man begrundede sin flytning til Sverige i sit brev. Hvis man "bare" var flyttet over, så ville de ikke godtage den, men havde man en god grund (i mit tilfälde 24-års reglen) ja så var det en anden historie.
Jeg tror vi er kommet lidt langt ud nu... Det korte af det lange er at Danmark ikke har ret til at beskatte andet end den løn du tjener når du arbejder i Danmark men bor i Sverige/Tyskland. Anden form for "indkomst" skal beskattes i bobælslandet. Sådan er reglerne sat op. Så er vi jo så så heldige at hverken Sverige eller Tyskland beskatter uddannelsesstøtte eller "studiebidrag". Derfor kan vi stikke alle slanterne i lommen. Hvad årsagen er til at man er flyttet til Sverige eller Tyskland er fuldstændig totalt ligegyldigt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan er det så det med om man er under grænsegængerreglen? Hvis man tjener 100.000 dkk i dk om året ved siden af ens SU hvor man har fået 50.000 dkk så har man ikke minimum 75 % af ens indkomst i dk og så kan man ikke høre under grænsegængerreglerne og benytte rentefradrag. Eller tæller SU ikke som indkomst og man kan stadig høre under grænsegængerreglerne?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Vil lige kommentere at jeg fik af vide i august 2005 på øresundskontoret på stortoget at SU ikke skulle beskattes i DK. Dette sagde jeg så til SKAT øresund da jeg flyttede til malmø i november 2005 hvorefter de svarede "da det er en videreførelse af samme uddannelse så hører du stadig under DK". Tråden her viser at alle borgere har behov for deres egen skatteadvokat, selv studerende ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Til at starte med fik jeg også at vide, at jeg ikke kunne gå under reglen, fordi jeg læste og fik SU, da jeg flyttede. Men jeg pressede lidt på og de kiggede på det igen og så måtte de jo give mig ret. Du skal ikke give nogen grund for at flytte. Det er din privat sag og har ikke noget med Skat at gøre. Det bedste er, at bestille hemvistintyg fra Skatteverket for alle år, du har boet i Sverige og modtaget SU. Det kan gøres over internettet. Derefter skal du sende en kopi til Skat i dk med et brev om at du vil have din skattesag optaget igen for de år. Det har ingen betydning om du har et job ved siden af. Jeg ved ikke med fradragsreglerne, hvis du tjener meget ved siden af, dvs 75% af din indkomst kommer fra job. Hvis du er SU modtager og arbejder mindre end 9 timer om ugen har du uanset om du betaler skat af SU eller ej IKKE ret til sygesikring i Danmark. For at have ret til det, skal du betale ATP og det gør man først, hvis man arbejder 9 timer eller derover i dk om ugen. Det tager lidt tid at få igennem, men det kan lade sig gøre. Så lad være med at give op, når Skat siger, at det må du da have fået galt i halsen! /Charlotte

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Til at starte med fik jeg også at vide, at jeg ikke kunne gå under reglen, fordi jeg læste og fik SU, da jeg flyttede. Men jeg pressede lidt på og de kiggede på det igen og så måtte de jo give mig ret. Du skal ikke give nogen grund for at flytte. Det er din privat sag og har ikke noget med Skat at gøre. Det bedste er, at bestille hemvistintyg fra Skatteverket for alle år, du har boet i Sverige og modtaget SU. Det kan gøres over internettet. Derefter skal du sende en kopi til Skat i dk med et brev om at du vil have din skattesag optaget igen for de år. Det har ingen betydning om du har et job ved siden af. Jeg ved ikke med fradragsreglerne, hvis du tjener meget ved siden af, dvs 75% af din indkomst kommer fra job. Hvis du er SU modtager og arbejder mindre end 9 timer om ugen har du uanset om du betaler skat af SU eller ej IKKE ret til sygesikring i Danmark. For at have ret til det, skal du betale ATP og det gør man først, hvis man arbejder 9 timer eller derover i dk om ugen. Det tager lidt tid at få igennem, men det kan lade sig gøre. Så lad være med at give op, når Skat siger, at det må du da have fået galt i halsen! /Charlotte
Mange tak for dit indlæg - dette besvarer fint mange af mine spørgsmål. Mht. 75 % reglen som du henviser til - så er det at mere end 75 % af ens indtægt som man skal tjene i DK for at være omfattet af grænsegængerreglerne (og hermed få diverse fradrag). Dvs. selvom SU ikke skulle tælle med der som indtægt fra Danmark - så ligger man vel alligevel altid over de 75 % sålænge man ikke tjene penge i Sverige (((medmindre SU`en pludselig tæller med som svensk indtægt - som vist ikke er tilfældet efter hvad majoriteten skriver herinde))))

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det bedste er' date=' at bestille hemvistintyg fra Skatteverket for alle år, du har boet i Sverige og modtaget SU. Det kan gøres over internettet. [/quote'] Er det på besätlningstjänsten man kan bestille?. Jeg kan ikke finde denne blanket derinde - ved du hvad den hedder derinde?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tror vi er kommet lidt langt ud nu... Det korte af det lange er at Danmark ikke har ret til at beskatte andet end den løn du tjener når du arbejder i Danmark men bor i Sverige/Tyskland. Anden form for "indkomst" skal beskattes i bobælslandet. Sådan er reglerne sat op. Så er vi jo så så heldige at hverken Sverige eller Tyskland beskatter uddannelsesstøtte eller "studiebidrag". Derfor kan vi stikke alle slanterne i lommen. Hvad årsagen er til at man er flyttet til Sverige eller Tyskland er fuldstændig totalt ligegyldigt.
Ja, undskyld, men det var altså, hvad jeg fik at vide af samtlige medarbejdere, jeg har väret i kontakt med inde hos SKAT. Hvis du var under uddannelse (og fik SU) og flyttede til Sverige, så kunne din bagtanke väre at slippe for at betale skat af din SU til Danmark, og dermed ville du i deres öjne "snyde". Det var den besked, jeg fik :) og dermed begrundelsen for, hvorfor jeg skulle begrunde min flytning, så de kunne vurdere sagen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Er det på besätlningstjänsten man kan bestille?. Jeg kan ikke finde denne blanket derinde - ved du hvad den hedder derinde?
Du skal selv tage ind på Kungsgatan på Skatteverket og bestille dem.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

hpn: Haha du har vist fået fat i en medarbejder der er ved at lave sine egne regler! (nok en der har lidt ondt i røven) Det handler jo ikke om at snyde i skat - blot følge de aftaler og regler de selv har været med til at lave! :) Men jeg er tidligere blevet vejledt af en medarbejder i skat der ikke lige vidste hvor jeg skulle skrive mine renteindtægter på min selvangivelse - hun synes bare vi skulle glemme de ca. 1500 kr je ville blive beskattet af! :lol:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har tidligere fået dette svar fra Skat, på forespørgslen om at blive fritaget for skat på SU: "Ja, og så kan der være en risiko for at du ikke kan være i grænsegængerreglen, det vil sige få fradrag for renteudgifter osv. Du skal jo have minimum 75% af alt indkomst til beskatning i Danmark og hvis der stadigvæk er regler om at man kun må tjene det samme som SU'en plus 1/3, så ryger man ud af grænsegægnerreglen." Er der nogle der kan be- eller afkræfte? Samt kan ikke helt gennemskue hvornår det ene og det andet bedst kan betale sig? Nogle råd? Hvis jeg har 75% af min indkomst som løn indkomst, men nogle måneder også får SU, så kan det vel stadig betale sig?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Er der nogle der kan be- eller afkræfte? Samt kan ikke helt gennemskue hvornår det ene og det andet bedst kan betale sig? Nogle råd? Hvis jeg har 75% af min indkomst som løn indkomst, men nogle måneder også får SU, så kan det vel stadig betale sig?
På Lises forskudsopgørelse for 2010 havde de brugt en overstregningstus til at gøre opmærksom på at hun nu ikke længere hørte ind under grænsegængerreglen, så ja det mener de vist. I vores tilfælde gør det så ikke så meget da alle lån står i mit navn. De har så ikke nævnt 75% reglen, men nok bare gået ud fra at hun ikke tjener ret meget ved siden af, hvilket jo så også fremgik af forskudsopgørelsen at hun ikke vil komme til.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

På SKAT's hjemmeside læser jeg at der står: "Når du tjener mindst 75 procent af din løn i Danmark Har du bopæl i udlandet, men arbejder i Danmark, og optjener mindst 75 procent af din samlede indkomst i Danmark, kan du vælge at blive beskattet som grænsegænger i Danmark. Disse regler gælder både for personer, der er begrænset skattepligtige af indkomst fra Danmark og personer, der er fuldt skattepligtige til Danmark, men som efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst med et andet land er hjemmehørende i dette land. Som begrænset skattepligtig person eller som fuldt skattepligtig person, der er hjemmehørende i et andet land, har du kun fradrag for udgifter, som knytter sig til indkomsten fra Danmark. Vælger du at blive beskattet som grænsegænger, får du fradrag for udgifter for personlige og familiemæssige forhold på lige fod med fuldt skattepligtige personer hjemmehørende i Danmark. Det betyder blandt andet, at du kan fratrække renteudgifter til for eksempel boliglån, bidrag til A-kasse og efterløn samt underholdsbidrag." http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1661613&vId=203319&search=grænsegænger Så hvordan kan medarbejdere i SKAT nu sige "du tjener ikke længere 75% af din indkomst i Danmark". Det gør du da. Både din løn og din SU stammer fra Danmark.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Så hvordan kan medarbejdere i SKAT nu sige "du tjener ikke længere 75% af din indkomst i Danmark". Det gør du da. Både din løn og din SU stammer fra Danmark.
JEg synes også det lyder lidt underligt, at jeg lige pludselig ikke skulle tjene 75% i DK, bare fordi jeg ikke skulle beskattiges af min SU, men det er lidt svært at gennemskue om det er skattemedarbejderen som har taget fejl eller der er noget vi har overset. Under alle omstændigheder, regner jeg med at tjene mere end 75% i løn i DK end den SU jeg får udbetalt i år, så regner med at skulle slippe for skatten af SUen i år. Men de tidligere år afhænger af hvordan Skat tolker reglerne. :confused:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tror vi er kommet lidt langt ud nu... Det korte af det lange er at Danmark ikke har ret til at beskatte andet end den løn du tjener når du arbejder i Danmark men bor i Sverige/Tyskland. Anden form for "indkomst" skal beskattes i bobælslandet. Sådan er reglerne sat op. Så er vi jo så så heldige at hverken Sverige eller Tyskland beskatter uddannelsesstøtte eller "studiebidrag". Derfor kan vi stikke alle slanterne i lommen. Hvad årsagen er til at man er flyttet til Sverige eller Tyskland er fuldstændig totalt ligegyldigt.
Jeg har så lige snakket med skat igen igen. Og hun vedholder at hvis man studere i danmark og flytter til sverige og fortsætter sit studie i danmark så er man begrænset skattepligtig til danmark og derevd skal betale skat af sin SU i danmark. Hun siger ydermere at det hver enkelt sag er en vurderingssag, så hvis man har yderligere forklaringer til hvorfor man er flyttet til sverige så er det en anden sag. Man skal sende en mail eller post til skat øresund og forklare sin sag hvorfor man skal have skattefritagelse. Jeg forklarede hende om lignende sager hvor studerende har fået skattefritageles af ens SU, atlså at man er studerende i danmark, flytter til sverige og fortsætter sit studie i danmark. Til dette sagde hun, at skat øresund har gjort det forkert. Jeg må erkende, at hun kunne referencerne til dobbeltbeskatningreglerne mellem Sverige og Danmark. Måden hun tolker dem på er måske bare ikke korrekt?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Til dette sagde hun' date=' at skat øresund har gjort det forkert.[/quote'] Hvilket skattekontor hører du under? Du kan eventuelt be om at blive overflyttet til SkatØresund. Jeg hører under København, da jeg ikke har fået taget mig sammen til at blive overflyttet og de ville heller ikke første gang være med på det, men så snakkede de med SkatØresund og så ville de godt. Jeg må ærligt indrømme, at jeg synes det lyder lidt underligt, hvis det skulle være en vurderingssag hver gang. Så kan det jo afhænge af, om Skat har en god eller dårlig dag...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har så lige snakket med skat igen igen. Og hun vedholder at hvis man studere i danmark og flytter til sverige og fortsætter sit studie i danmark så er man begrænset skattepligtig til danmark og derevd skal betale skat af sin SU i danmark. Hun siger ydermere at det hver enkelt sag er en vurderingssag, så hvis man har yderligere forklaringer til hvorfor man er flyttet til sverige så er det en anden sag. Man skal sende en mail eller post til skat øresund og forklare sin sag hvorfor man skal have skattefritagelse. Jeg forklarede hende om lignende sager hvor studerende har fået skattefritageles af ens SU, atlså at man er studerende i danmark, flytter til sverige og fortsætter sit studie i danmark. Til dette sagde hun, at skat øresund har gjort det forkert. Jeg må erkende, at hun kunne referencerne til dobbeltbeskatningreglerne mellem Sverige og Danmark. Måden hun tolker dem på er måske bare ikke korrekt?
Det var også den forklaring jeg fik ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det var også den forklaring jeg fik ;)
Men har du fået årsopgørelserne genberegnet nu? Jeg indsendte det hele (inkl. al dokumentation) til SkatØresund for 2 uger siden, og har stadig ikke hørt noget. Jeg har heller ikke hørt noget på den "rykker" email jeg skrevv - her var svaret tilbage at der var sendt en skrivelse til mig d 12/2 (som jeg altså heller ikke har modtaget). Hvor lang tid ventede i inden der skete noget? P.S. jeg fik direkte svar fra SkatØresund (af en medarbejder som de andre henstillede mig til) at det IKKE betød noget om man var indskrevet som studerende eller ej inden man flyttede

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det lykkedes .. Så lykkedes det mig at få penge tibage for 07 og 08, skønt at have en uudnyttet kassekredit igen :-) lige et par kommentarer til ovenstående. 1. Det tog ca. halvanden måned fra jeg indsendte til de kom med et resultat til mig, så man skal have lidt tålmodighed. 2. Der har været lidt diskussioner om at man kan miste sit rentefradrag, hvis man vælger at flytte beskatningsretten. Sådan som jeg har forstået reglerne så har man kun ret til rentefradrag hvis man beskattes efter grænsegængerreglerne, som de fleste der bor i Sverige og arbejder i Danmark vist gør. Man mister retten til grænsegængerbeskatning hvis man ikke har minimum 75% af sin samlede indkomst beskattet i Danmark og så kan man jo selv regne ud hvor meget man skal tjene på sit arbejde ved siden af SU'en for ikke at miste fradraget. Der er lige lidt detaljer med at AM-bidraget vist ikke tæller etc., men det er jeg ikke helt sikker på så tal med skat om det. 3. Udover rentefradraget mister man også retten til sambeskatning med ægtefælle, hvis man ikker er grænsegængerbeskattet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Men har du fået årsopgørelserne genberegnet nu? Jeg indsendte det hele (inkl. al dokumentation) til SkatØresund for 2 uger siden, og har stadig ikke hørt noget. Jeg har heller ikke hørt noget på den "rykker" email jeg skrevv - her var svaret tilbage at der var sendt en skrivelse til mig d 12/2 (som jeg altså heller ikke har modtaget). Hvor lang tid ventede i inden der skete noget? P.S. jeg fik direkte svar fra SkatØresund (af en medarbejder som de andre henstillede mig til) at det IKKE betød noget om man var indskrevet som studerende eller ej inden man flyttede
Der er kun gået 2 uger og du har allerede sendt en rykker?? Det er det offentlige du har henvendt dig til. Tror dine forventninger til svartid er urealistiske :laugh: Alt i alt tog tog det vel 5-6 uger fra jeg sendte mit brev til det hele var i orden. Og det syntes jeg faktisk er hurtigt hehe.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...