Jump to content
Rikke Rost

Valgret for Oeresundsdanskere

Recommended Posts

På baggrund af det her: http://www.im.dk/im/site.aspx?p=1295&t=ForsideVisartikel&Articleid=3202 Har jeg ret i at tolke det således at et mindretal i sdr. Jylland eller Tyskland, har de samme rettigheder som en bosiddende dansker i Danmark??? Det virker som om de frit kan vælge hvad de vil.... Nu tænker jeg blandt andet valgret og derfor retten til at stemme til folketingsvalg i .dk for en Øresundsborger.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

ja, det er vel rimeligt klart her: "10. almindelig, umiddelbar, lige, fri og hemmelig valgret, der også gælder ved de kommunale valg," Men så kan der sikkert tolket på almindelig og umiddelbar... Men som jeg læser det, så bibeholder "det danske mindretal" sine danske rettigheder på trods af, at de bor og evt. arbejder i Tyskland.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad er til hinder for at der bliver tilføjet noget her om det danske mindretal i Skåne??? Det er jo også tidligere dansk land.....
Intet. Men det kræver en grundlovsændring, da det dansk/tyske mindretal specifikt er nævnt - og det er danskere i Skåne/Sverige ikke.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Kan man ikke køre den via en domstol og tvinge den igennem den vej??? Det er vel i bund og grund et brud på grundlæggende menneskerettigheder og klar forskelsbehandling.... Var det en mulighed?
Jeg tvivler.... grundlovsændringer sker jo som bekendt meget sjældent idet de kræver en rigtig god grund og en efterfølgende folkeafstemning. Siden Anders Fogh forsømte at tage dette spørgmål op ved seneste ændring af grundloven (sidste års ændring af tronfølgeloven), tror jeg desværre at vi kom kan komme til at vente mange år. På den anden sige så ville en retssag kunne give den nødvendige medieomtale og opmærksomhed i befolkningen til at spørgsmålet kunne blive aktuelt hurtigere end ellers. Problemet er bare at danskboende dansker synes at vi er nogle klynkerøve og de er iøvrigt bedøvende ligeglad med vores rettigheder da vi jo som en anden flok landsforrædere selv er uden om det i kraft af at vi har emigreret.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tvivler.... grundlovsændringer sker jo som bekendt meget sjældent idet de kræver en rigtig god grund og en efterfølgende folkeafstemning. Siden Anders Fogh forsømte at tage dette spørgmål op ved seneste ændring af grundloven (sidste års ændring af tronfølgeloven), tror jeg desværre at vi kom kan komme til at vente mange år. På den anden sige så ville en retssag kunne give den nødvendige medieomtale og opmærksomhed i befolkningen til at spørgsmålet kunne blive aktuelt hurtigere end ellers. Problemet er bare at danskboende dansker synes at vi er nogle klynkerøve og de er iøvrigt bedøvende ligeglad med vores rettigheder da vi jo som en anden flok landsforrædere selv er uden om det i kraft af at vi har emigreret.
Tronfølgeloven var vist ikke engang en grundlovsændring, men derimod en lov som huserer som vedhæng til grundloven. Dette er vist pga. at hvis der skal laves en ændring i grundloven, så skal/kan hele grundloven revideres. Derfor optræder tronfølgeloven som den gør så der ikke skulle ændres i selve grundloven. @Rust Ang. at gå rettens vej så tror jeg ikke retten har nogen lov/paragraf der kan dømmes efter. I bedste tilfælde kan du som EBL siger, skabe lidt debat, men hvis du vil have overskrifter skal du vist vente et år indtil agurksæsonen starter igen ;) Men det er jo også "bare" den unikke situation at vi danskere ikke kan have dobbelt statsborgerskab og at vi betaler skat i DK som gør det lidt absurd. Hvis en dansker boede i Spanien, fik dansk løn og betalte spansk skat, så ville der jo ikke være nogen der mente at han havde ret til at stemme i DK, og hvorfor skulle han/hun? Alle danskere som er udsendt eller kortvarigt ude af landet, mister jo ikke deres stemmeret, det er kun os som udvandrer. Loven fra Sønderjylland/Slesvig-Holstein omfatter jo danskere som blev "tvangsflyttet" til et andet land da Rigsgrænsen blev flyttet, og jeg tror ikke du finder en højsterets dommer som vil sidestille udvandret danskere med situationen fra 1920 :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tronfølgeloven var vist ikke engang en grundlovsændring, men derimod en lov som huserer som vedhæng til grundloven. Dette er vist pga. at hvis der skal laves en ændring i grundloven, så skal/kan hele grundloven revideres. Derfor optræder tronfølgeloven som den gør så der ikke skulle ændres i selve grundloven.
Fuldstændigt korrekt. Der er ikke blevet ændret i grundloven siden 1953..... og hele Foghs idé med at sende tronfølgeloven til folkeafstemning var et rent strategisk stunt: Der har længe været en opfattelse blandt politikere, at man skulle koble ændringer af tronfølgeloven og grundloven sammen fordi man var bange for, at der ikke vil komme nok af huse til at stemme til en grundlovsændring. Mao. prøvede Fogh at slagte en ændring af grundloven de første mange år.
@Rust Ang. at gå rettens vej så tror jeg ikke retten har nogen lov/paragraf der kan dømmes efter. I bedste tilfælde kan du som EBL siger, skabe lidt debat, men hvis du vil have overskrifter skal du vist vente et år indtil agurksæsonen starter igen ;) Men det er jo også "bare" den unikke situation at vi danskere ikke kan have dobbelt statsborgerskab og at vi betaler skat i DK som gør det lidt absurd. Hvis en dansker boede i Spanien, fik dansk løn og betalte spansk skat, så ville der jo ikke være nogen der mente at han havde ret til at stemme i DK, og hvorfor skulle han/hun? Alle danskere som er udsendt eller kortvarigt ude af landet, mister jo ikke deres stemmeret, det er kun os som udvandrer. Loven fra Sønderjylland/Slesvig-Holstein omfatter jo danskere som blev "tvangsflyttet" til et andet land da Rigsgrænsen blev flyttet, og jeg tror ikke du finder en højsterets dommer som vil sidestille udvandret danskere med situationen fra 1920 :)
En domstol vil aldrig kunne dømme imod grundloven. Derimod vil en domstol (teoretisk) kunne dømme imod en "almindelig" lov, hvis domstolen vurderer, at den strider mod grundloven... At man ikke kan stemme, hvis man bor i udlandet fremgår desværre af grundloven. I øvrigt er Danmark og Irland de eneste EU-lande, der ikke giver deres statsborgere stemmeret til parlamenterne. Irland har den meget specielle historiske baggrund, at der bor flere irske statsborgere i udlandet (læs USA og UK) end i Irland, hvorfor irerne valgte at begrænse statsborgernes valgret til irske statsborgere bosiddende i Irland. Den historiske baggrund for den danske bestemmelse kender jeg ikke, men mon ikke det har noget med Schleswig-Holsten at gøre? Så vidt jeg husker er der i øvrigt ca 175.000 voksne danske statsborgere, der bor i et andet EU-land.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

I mine øjne burde ingen dansker overraskes over at stemmeretten brutalt fratages en, når man flytter ud af det danske smørhul. Vi kender grundloven og vi ved at betingelsen for stemmeret er at man bor i riget. Nuvel, så langt så godt. Er det så rimeligt at Danmark igennem sin lovgivning fastholder dette syn på stemmeretten og findes der nogen grund til at forhindre danske statsborgere i at stemme? For ikke så længe siden læste jeg en bekymret kommentar af Asger Aamund i Tanten med titlen "Mor Danmark skal skilles". Her delagtiggør han os i den tunge møllesten som velfærdssamfundet placerer på skulderen af de rigeste og hvordan de fattigste iblandt os, via demokratiet, blot vil gøre situationen helt utåelig i fremtiden. Det må derfor være en kærkommen ventil for frustrationer iblandt de bekymrede samfundsstøtter, at grundloven meget tydeligt giver staten mulighed for at fratage alle på overførelsesindkomster deres stemmeret ved en simpel lovændring. Man kan ikke just anklage Danmark for at være et demokratisk forgangsland, til det er vores grundlov ikke moderne nok. Og måske er det også hvad politikerne ønsker?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Man kan ikke just anklage Danmark for at være et demokratisk forgangsland' date=' til det er vores grundlov ikke moderne nok. Og måske er det også hvad politikerne ønsker?[/quote'] Præcist. Så kan man (Folketinget) jo stort set gøre som man vil :rolleye:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
I mine øjne burde ingen dansker overraskes over at stemmeretten brutalt fratages en, når man flytter ud af det danske smørhul. Vi kender grundloven og vi ved at betingelsen for stemmeret er at man bor i riget. Nuvel, så langt så godt. Er det så rimeligt at Danmark igennem sin lovgivning fastholder dette syn på stemmeretten og findes der nogen grund til at forhindre danske statsborgere i at stemme? For ikke så længe siden læste jeg en bekymret kommentar af Asger Aamund i Tanten med titlen "Mor Danmark skal skilles". Her delagtiggør han os i den tunge møllesten som velfærdssamfundet placerer på skulderen af de rigeste og hvordan de fattigste iblandt os, via demokratiet, blot vil gøre situationen helt utåelig i fremtiden. Det må derfor være en kærkommen ventil for frustrationer iblandt de bekymrede samfundsstøtter, at grundloven meget tydeligt giver staten mulighed for at fratage alle på overførelsesindkomster deres stemmeret ved en simpel lovændring. Man kan ikke just anklage Danmark for at være et demokratisk forgangsland, til det er vores grundlov ikke moderne nok. Og måske er det også hvad politikerne ønsker?
Så er det da bare at anlægge sag mod staten for overtrædelse af grundloven ved at give folk på overførselsindkomster stemmeret :laugh: Så skal du se en grundlovsændring komme flyvende hurtigere end en minister kan nå at trække en udtalelse tilbage...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Så er det da bare at anlægge sag mod staten for overtrædelse af grundloven ved at give folk på overførselsindkomster stemmeret :laugh: Så skal du se en grundlovsændring komme flyvende hurtigere end en minister kan nå at trække en udtalelse tilbage...
Nu står der altså kun valgret og ikke stemmeret, der jf. §29 kan fratages. Det sker faktisk jævnligt. Fx har Brixtofte og Glistrup fået frataget deres valgret. Jeg citerer lige: § 29. Stk. 1. Valgret til folketinget har enhver, som har dansk indfødsret, fast bopæl i riget og har nået den i stk. 2 omhandlede valgretsalder, medmindre vedkommende er umyndiggjort. Det bestemmes ved lov, i hvilket omfang straf og understøttelse, der i lovgivningen betragtes som fattighjælp, medfører tab af valgret.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nu står der altså kun valgret og ikke stemmeret' date= der jf. §29 kan fratages.
Grundloven benytter to termer i denne forbindelse: Valgret i §29 og valgbar i §30. Valgret skal derfor læses som stemmeret. Jvf. din argumentation, så er det valgbarheden som Glistrup og Brixtofte fik frataget.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Grundloven benytter to termer i denne forbindelse: Valgret i §29 og valgbar i §30. Valgret skal derfor læses som stemmeret. Jvf. din argumentation' date=' så er det valgbarheden som Glistrup og Brixtofte fik frataget.[/quote'] Enig.......

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Men er vi ikke fanget i et lille sort hul - udenlandsdanskere har da stemmeret, hvis de bare lader være med at komme til Danmark, har de ikke? Mener da bestemt at man kan brevstemme fra f.eks. USA. Men ak og suk, der er nok ikke den store opbakning i den brede befolkning, da vi jo som nævnt er landsforræddere der er søgt i skattely! :lol:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det virker helt absurd at folk der er flyttet over broen ikke kan stemme, hvis Dk og Sverige kan finde ud af at lave en pasunion så burde man vel også kunne finde ud af at lave en aftale om at danske, norske og svenske statsborgere kunne stemme selvom de boede i et af nabolandene. Seriøst hvad ville det reelt kræve?? Jeg tror der er generelt langt større opbakning i den brede befolkning end blandt politikerne der åbenbart ikke helt kan følge med udviklingen. Slog Frank Jensen sig ikke i øvrigt op på i sit valgprogram at forbedre situationen i Øresundsregionen? Så må vi se hvad der sker. (bor ikke selv i Skåne, men er fra Bornholm, så vi på Bornholm satser på jer i Øresundsregionen - og det går allerede fremad. I skulle bare vide hvor besværligt det var før i tiden, man skulle tro man skulle gennem en anden verdensdel og ikke bare over lidt vand og henad en motorvej for at komme fra og til Bornholm)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Frank Jensen? han er en skide borgmester og har INTET at skulle ha sagt i sager som denne. Det kræver en Grundlovsændring så det er ikke bare lige noget man kan hitte ud af med Norge og Sverige. De 2 lande har faktisk en lovgivning der er som de fleste landes. Det er DK der er helt galt afmarcheret i denne sag men som sagt - det står i Grundloven.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Valget i Sverige til september Jeg er pendler som så mange andre. Flygtet til Sverige pga. udlændinge service og regler for min hustru !:love: Jeg ved ikke hvormange andre pendlere som er politisk aktive - men jeg vil byde til samarbejde - fælles fodslaw - måske kan vi påvirke ! vi kan intet hvis vi ikke gør noget. Jeg vil gerne have forbedret transportsystemet på begge sider - evt. fast forbindelse på det korteste sted. Jeg vil gerne specielt have kigget på det med skatten og Danmark og Sverige. Region Skåne indtager en særstilling blandt de svenske Len - det har ræpresentationsret udad til - har bla kontor i Bryssel og Singapore ! Jeg vil også gerne have indført ret til os at stemme til folketinget. Og - meget vigtigt - som ofte glemmes - vi danskere kan stemme ! husk det - gør det - :th2: Vi kan stemme til Region og Kommune ! mange gør det ikke - men med Region Skånes muligheder er det faktisk ikke smart ! Derfor - lad os politisk aktive samarbejde ! Jeg stiller selv op til valget i min bopælskommune Åstorp som nr 1. på partilisten. Jeg stiller også op til Skånes landsting som det hedder i Region Skåne. Her i Regionen står jeg som nr. 15 af 27 på mit partis liste. PPP - dækker over Pirat Pendler Protestant. Jeg er således kommunal formand for Piratpartiet i Åstorp. Stemme fiskerri ja - men alligevel - vi pendlere har altså en mulighed. Hvis ikke andre vil - så vil jeg gerne være jeres talerør i Regionen. Derfor frem for alt. stem til valget 19 september . Stem helst på Piratpartiet. :D gerne på undertegnede. det svenske system rummer mulighed for forhåndsafstemning fra 1. september. hilsen Mr. PPP alias for Hans Donnerborg Piratpartiet Åstorp og Region Skåne.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Godt intiativ Hans Donnerborg! Udfra debatten er det svært at sige at danskerne i Skåne gør stort væsen ud af sig politisk. Det kan være at jeg tager fejl og at debatten her slet ikke er repræsentativ for danskernes engagement i det svenske samfund. Men hvis den er, så er vi nogle sløve bananer. Nuvel, god vind med valget!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

hvad er nu det for noget klamp - jeg har da ikke php på min web browser som jeg ska se online med - såkan man jo ikke læse jeres svar pse send dem så til hans.donnerborg@piratpartiet.se Error 403: Forbidden Your PHP settings have been disabled by an H-Sphere administrator. Your current PHP configuration: This configuration was changed: Wed May 26 01:00:10 UTC 2010 Please bring your PHP configuration in compliance with admin settings or request your administrator to re-enable support of your settings.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
hvad er nu det for noget klamp - jeg har da ikke php på min web browser som jeg ska se online med - såkan man jo ikke læse jeres svar pse send dem så til hans.donnerborg@piratpartiet.se Error 403: Forbidden Your PHP settings have been disabled by an H-Sphere administrator. Your current PHP configuration: This configuration was changed: Wed May 26 01:00:10 UTC 2010 Please bring your PHP configuration in compliance with admin settings or request your administrator to re-enable support of your settings.
Prøv igen. Desværre kan jeg ikke fikse sådanne problemer (navn på tråd med æ-ø-å og for mange kommaer til slut) uden at omdøbe tråden (Ø til oe, æ til ae og å til aa) Jeg håber det bliver fikset snart af vores administrator herinde.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Findes der andre politisk aktive pendlere ? kan vi samarbejde ? dele ud flyers i tog og på færger ? holde fælles møder ? Jeg deler selv egne ud på færgerne mellem HogH men vil gerne at andre også var med jeg er ligeglad med partifarve - bare vi kan få folk til at stemme ! kontakt mig for at vi evt. kan træffes og starte noget op Hans Donnerborg hans.donnerborg@piratpartiet.se

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Findes der andre politisk aktive pendlere ? kan vi samarbejde ? dele ud flyers i tog og på færger ? holde fælles møder ? Jeg deler selv egne ud på færgerne mellem HogH men vil gerne at andre også var med jeg er ligeglad med partifarve - bare vi kan få folk til at stemme ! kontakt mig for at vi evt. kan træffes og starte noget op Hans Donnerborg hans.donnerborg@piratpartiet.se
Ja da - men er nok ikke så aktiv som det du søger :) //Anders - medlem af PP

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...