Jump to content
200K

Frakendelse af førerret

Recommended Posts

Hejsa... Er der nogen som har en erfaring med at få fart bøde® i den høje klasse i Danmark når man er bor i Sverige??? Spørgsmål: 1. Hvis man får en betinget frakendelse af kørekortet skal man nårmal op til en Kontrollerende køreprøve, men hvad er reglerne når man bor i Sverige?? 2. Kan man godt få frataget sit kørekort i Danmark?? 3. Og hvis pkt. 2 er et JA. hva gør man så med hensyn til at få et nyt, skal man henvende sig i Sverige eller??? Det ville være dejligt med noget info... man må også svare på mere end, hvad spørgsmålene stiller....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

HAr du dansk eller svensk kørekort ? Hvis det er dansk, så er der ingen problemer.... så mister du det, hvis du har kørt hurtigt nok !. Du kan ikke komme til kontrollerende prøve i DK hvis du bor i SE...

Hejsa... Er der nogen som har en erfaring med at få fart bøde® i den høje klasse i Danmark når man er bor i Sverige??? Spørgsmål: 1. Hvis man får en betinget frakendelse af kørekortet skal man nårmal op til en Kontrollerende køreprøve, men hvad er reglerne når man bor i Sverige?? 2. Kan man godt få frataget sit kørekort i Danmark?? 3. Og hvis pkt. 2 er et JA. hva gør man så med hensyn til at få et nyt, skal man henvende sig i Sverige eller??? Det ville være dejligt med noget info... man må også svare på mere end, hvad spørgsmålene stiller....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Juridisk ingenmandsland.....

Hejsa... Er der nogen som har en erfaring med at få fart bøde® i den høje klasse i Danmark når man er bor i Sverige??? Spørgsmål: 1. Hvis man får en betinget frakendelse af kørekortet skal man nårmal op til en Kontrollerende køreprøve, men hvad er reglerne når man bor i Sverige?? 2. Kan man godt få frataget sit kørekort i Danmark?? 3. Og hvis pkt. 2 er et JA. hva gør man så med hensyn til at få et nyt, skal man henvende sig i Sverige eller??? Det ville være dejligt med noget info... man må også svare på mere end, hvad spørgsmålene stiller....
Blev stoppet engang i DK i min svensk registrede bil, kørte vist ca. 150 på en 110km/t strækning.... Betjenten sagde: overrædelsen er jo under "et klip". Jeg sagde: men jeg bor jo i Sverige, så du kan ikke give mig et klip alligevel! Betjenten svarede: ahh, nej det er rigtigt, køre du mere end 100% for stærkt kan vi give dig et køreforbud, men vi kan ikke tage dit kørekort. :th2: En anden gang skulle jeg tage et trailerkørekort i DK, det kunne jeg ikke, og da sagde "damen" på motorkontoret, hun sagde også at dansk politi ikke kan kalde mig til en orienterende køreprøve. :fight: Måtte droppe trailerkørekortet da jeg ikke ville have et svensk kørekort. Jeg snakkede engang med en svensk advokat der har har erfaring med trafik forseelser, han sagde at svensk politi ikke kan tage mig danske kørekort, men give mig køreforbud i SV. Alt i alt han jeg en masse udsagn der får det til at se ud som om at vi med danske kørekort i SV lever i et juridisk ingenmandsland...men det er selvfølgelig bare udsagn der er udtalt af forskellige personer. Det vil ikke være den eneste finurlighed, men det kan også være at de ikke kendte lovens detaljer på området. :scared:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg kan godt se, at jeg har formuleret det lidt forkert.... men det jeg mener er, at den kørselforbud som det danske politi giver mig om den så kun gælder i Danmark??? eller snupper de stort set mit lyserøde kort så jeg heller ikke må køre i Sverige?? Håber, at det er formuleret bedre nu....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Kort fortalt, så kan politiet ikke tage dit kørekort i dk. Dette fordi du ikke kan gå til fornyende køreprøve i dk. De kan gi' dig køreforbud, men gør det uhyre sjældent og der er der som regel andre forseelser inkluderet, såsom spritkørsel osv.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nej... Kun såfremt der er andet involveret end færdselsloven.
Det passer ikke, jeg fik for fire år siden taget mit danske kørekort ved retten i slagelse. Udelukkende pga af fart, jeg blev målt til 170 på motorvejen, men havde i forvejen en betinget frakendelse.. Og jah, jeg kunne så ikke generhverve i danmark, uden først at flytte min adresse i mere end 3 mdr...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

De kan ikke frakende en udlandsdansker hans kørekort, med mindre han har overtrådt straffeloven, altså kørt i spritpåvirket tilstand. Det kan ikke lade sig gøre. Og det beror på at du ikke kan tage en ny køreprøve i dk og derfor i princippet ikke kan generhverve dit kort.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hmmmm......Kunne godt tænke mig at se den paragraf de har brugt til det.
http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Jura/Politivirksomhed/k%C3%B8rekort Endelig kan domstolene frakende en tiltalt kørekortet under en straffesag for overtrædelse af Færdselsloven. En frakendelse kan ske ubetinget eller betinget. og.... Meget høj hastighed eller grov overtrædelse af vigepligt medfører betinget frakendelse, men hvis bilisten forsætligt har voldt fare for andre ved sin overtrædelse af Færdselsloven, bliver frakendelsen ubetinget

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Taget ud af context Palle... Det involverer straffeloven og der er forholdene helt anderledes. Nu foholder vi os til udlandsdanskere med dansk kørekort der overtræder færdselsloven og intet andet. :)

http://www.denstoredanske.dk/Samfund' date=_jura_og_politik/Jura/Politivirksomhed/k%C3%B8rekort Endelig kan domstolene frakende en tiltalt kørekortet under en straffesag for overtrædelse af Færdselsloven. En frakendelse kan ske ubetinget eller betinget. og.... Meget høj hastighed eller grov overtrædelse af vigepligt medfører betinget frakendelse, men hvis bilisten forsætligt har voldt fare for andre ved sin overtrædelse af Færdselsloven, bliver frakendelsen ubetinget

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Taget ud af context Palle... Det involverer straffeloven og der er forholdene helt anderledes. Nu foholder vi os til udlandsdanskere med dansk kørekort der overtræder færdselsloven og intet andet. :)
Jamen, det er helt fint for mig. Nicode kan måske redegøre hvorfor han mistede kortet. Som jeg ser det, så er det den context jeg har taget det fra... Jeg læser nu nedenstående at det er færdselsloven der er overtrådt. Jeg ved ikke om det er rigtig, jeg viser bare hvad jeg har fundet. Meget høj hastighed eller grov overtrædelse af vigepligt medfører betinget frakendelse, men hvis bilisten forsætligt har voldt fare for andre ved sin overtrædelse af Færdselsloven, bliver frakendelsen ubetinget

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tror I skal passe på med at referere til tidligere oplevelser. Jeg fik lige et klip i kortet på en køretur i DK og der fik jeg at vide, at Norge, Sverige og Danmark har indgået et nyt samarbejde, så man kan blive straffet for præcist de samme forseelser på samme måde på tværs af landegrænser. At jeg havde svensk kørekort i DK ændrede intet. Mvh. Thomas

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tror I skal passe på med at referere til tidligere oplevelser. Jeg fik lige et klip i kortet på en køretur i DK og der fik jeg at vide, at Norge, Sverige og Danmark har indgået et nyt samarbejde, så man kan blive straffet for præcist de samme forseelser på samme måde på tværs af landegrænser. At jeg havde svensk kørekort i DK ændrede intet. Mvh. Thomas
Den tror jeg også lige jeg skal have forklaret? Hvordan kan de registrere dig i registret, når de kun har et svensk personnummer at registrere ud fra og ikke et dansk CPR??? Eller havde du dansk kørekort? Eller bor du nu Danmark?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik først en betinget frakendelse af mit kørekort ved Tårnby ret, idet jeg havde kørt mindst 92 hvor hastigheden ikke må overskride 50.. Prøve tiden blev sat til 2 år, den gang havde jeg adresse i danmark. Efter 1 år og 11 månder bliver jeg så taget i en fartkontrol på motorvejen hvor jeg blev målt til 167, jeg bor nu i sverige og kører i en svensk indregistreret bil. Herefter bliver jeg indkaldt til retten i slagelse hvor man med baggrund i min betingede dom giver mig en ubetinget frakendelse samt et køreforbud i 6 mdr. Hvis dette er en fejl, må du meget gerne underbygge med lidt fakta da jeg stadig ikke har fået generhvervet mit kort..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jow jow....Så er sagen straks en anden. Så er sagen jo allerede startet i dk og skal fælges op i dk. Lidt ligesom Camilla Broe.... Frakendelsen har du jo allerede fået én gang da du boede i dk. Nu skærper de bare straffen som du allerede har fået....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...