Jump to content
ulmus

Vinstskat når man bor i Dk, når man sælger?

Recommended Posts

Jeg flyttede til DK den 1/6 i år og solgte først min bostadsrätt i juli. Skal jeg så betale skatten? Hvis man sælger i DK, FØR man er flytter over, skal man jo ikke betale skat. Så må det omvendte vel også være gældende. Nogen, der har et bud? Nils?:confused:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg flyttede til DK den 1/6 i år og solgte først min bostadsrätt i juli. Skal jeg så betale skatten? Hvis man sælger i DK, FØR man er flytter over, skal man jo ikke betale skat. Så må det omvendte vel også være gældende. Nogen, der har et bud? Nils?:confused:
Du skal betale vinstskatt af din svenske bolig. Det har ikke noget med Danmark at gøre, firkantet sagt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg flyttede til DK den 1/6 i år og solgte først min bostadsrätt i juli. Skal jeg så betale skatten? Hvis man sælger i DK, FØR man er flytter over, skal man jo ikke betale skat. Så må det omvendte vel også være gældende. Nogen, der har et bud? Nils?:confused:
Hej Ulmus:) Som Gio allerede har nævnt, skal der betales vinstskatt. Det er underordnet om du er flyttet før, under eller efter dit salg. Den eneste mulighed for at undgå skatten her og nu, er at søge uppskov, men det lader sig som bekendt kun gøre, hvis du har købt ejerbolig i DK. Ellers er det bare at betale ved kasse 1:(

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Ulmus:) Som Gio allerede har nævnt, skal der betales vinstskatt. Det er underordnet om du er flyttet før, under eller efter dit salg. Den eneste mulighed for at undgå skatten her og nu, er at søge uppskov, men det lader sig som bekendt kun gøre, hvis du har købt ejerbolig i DK. Ellers er det bare at betale ved kasse 1:(
Ja, det tænkte jeg nok, men det kunne jo være, der var et hul. ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kommer lige i tanke om, at jeg befinder mig i en situation ... "Salg af bolig i DK efter adresseændring blev gennemført i SV (dvs folkbokforing er sket før salg af DK bolig.)" Har ikke bedt om uppskov ved første selvdeklaration. Hvad gør man nu ?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kommer lige i tanke om, at jeg befinder mig i en situation ... "Salg af bolig i DK efter adresseændring blev gennemført i SV (dvs folkbokforing er sket før salg af DK bolig.)" Har ikke bedt om uppskov ved første selvdeklaration. Hvad gør man nu ?
Jeg kan ikke læse ud af dit indlæg, om du har deklareret dit salg, men bare ikke søgt uppskov eller om du slet ikke har deklareret dit salg tidligere:confused: Men ligesom i DK er der mulighed for at ændre sin deklaration i op til 5 år. Om det er en begæring om "omprövning" du skal udfylde eller anden blanket, må du forhøre dig om hos SKV:)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg flyttede til DK den 1/6 i år og solgte først min bostadsrätt i juli. Skal jeg så betale skatten? Hvis man sælger i DK, FØR man er flytter over, skal man jo ikke betale skat. Så må det omvendte vel også være gældende. Nogen, der har et bud? Nils?:confused:
Du slipper desværre ikke siger min erfaring mig Husk dog at trække renteudgifter fra for perioden 1/1-1/6

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kommer lige i tanke om, at jeg befinder mig i en situation ... "Salg af bolig i DK efter adresseændring blev gennemført i SV (dvs folkbokforing er sket før salg af DK bolig.)" Har ikke bedt om uppskov ved første selvdeklaration. Hvad gør man nu ?
Er du flyttet eller skal du flytte da ?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Skal ikke flytte, det var i forbindelse med salg af bolig i DK i 2006. Vi har ikke deklareret vores salg tidligere på nogen K4 blanket. Vi har ikke bedt om uppskov (det skulle være det billigste lån). Jeg regner med, at det skal gøres. Det var noget jeg kom i tanker om, da jeg sad med selvdeklarationen i går. Vores kedelige situation er, som jeg skrev, at folkbokföringen blev gennemført inden salget.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Skal ikke flytte' date=' det var i forbindelse med salg af bolig i DK i 2006. Vi har ikke deklareret vores salg tidligere på nogen K4 blanket. Vi har ikke bedt om uppskov (det skulle være det billigste lån). Jeg regner med, at det skal gøres. Det var noget jeg kom i tanker om, da jeg sad med selvdeklarationen i går. Vores kedelige situation er, som jeg skrev, at folkbokföringen blev gennemført inden salget.[/quote'] 2006:eek: Ja, I skal selvfølgelig deklarere salget, men hvorvidt I kan søge uppskov, er jeg i tvivl om. Det skyldes, at der tilbage i 2007 kom nye regler for uppskov. Sverige blev pålagt at ændre praksis, da de var i strid med EU reglerne. Førhen var uppskov begrænset til kun at omfatte boliger i SE, men det blev udvidet til at omfatte hele EØS området i 2007. Om de nye regler også omfatter salg foretaget i 2006, er jeg i tvivl om. Det kan være, at Nils har en knap så støvet hukommelse som jeg:rolleyes:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tror jeg ringer til Skatteverket. Salget er ikke blevet deklareret (jeg var været i god tro, indtil nu!) og det må jeg nok hellere gøre. Nu fik jeg styr på selvdeklarationen, nu er sidste skridt K4'eren. Det hele skulle kunne gøres online. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tror jeg ringer til Skatteverket. Salget er ikke blevet deklareret (jeg var været i god tro' date=' indtil nu!) og det må jeg nok hellere gøre. Nu fik jeg styr på selvdeklarationen, nu er sidste skridt K4'eren. Det hele skulle kunne gøres online. :)[/quote'] Dig og din K4:D Du skal kun bruge en K4, når vi taler værdipapirer. Når du skal deklarere dit boligsalg, skal du gøre det, som var det en bolig i SE. D.v.s hvis det var en ejerlejlighed I havde, skal den deklareres på en K5. Og forøvrigt skal du huske, at reglerne for uppskov på udenlandsk bolig, er identiske med reglerne for svensk boligsalg. Og så fandt jeg lidt mere om de nye regler på Riksdagen: http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=3120&doktyp=betankande&bet=2006/07:SkU7 Hvilket betyder, at hvis du ellers opfylder betingelserne for uppskov, vil du kunne ansøge tilbage til dit salg i 2006:th2: Men tag nu en snak med SKV først.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis der var faldet en dom kunne den have haft tilbagevirkende kraft, men så vidt jeg husker ændrede Sverige blot sine regler "under galgen", så jeg vil tro, at når skatteansættelsen for 2006 bliver genoptaget, så bliver det helt enkelt efter de regler, der gjaldt på det tidspunkt. edit: o.k. Afståelser efter 1. januar 2006 er omfattet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Dig og din K4:D Du skal kun bruge en K4, når vi taler værdipapirer. ... .
Ja, jeg kom til at forveksle dem. Jeg ved, hvad K4 er nu. Jeg spørger Skatteverket om jeg skal bruge en K5 eller en K6. Jeg er lidt i tvivl, da den ene omhandler småhus og den anden er bostadsrätt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ja' date=' jeg kom til at forveksle dem. Jeg ved, hvad K4 er nu. Jeg spørger Skatteverket om jeg skal bruge en K5 eller en K6. Jeg er lidt i tvivl, da den ene omhandler småhus og den anden er bostadsrätt.[/quote'] Det er jo salget du skal deklarere, derfor er det en K5, når vi taler ejerlejlighed/hus. Det er underordnet, hvad du køber. Det angiver du jo længere nede på K5´eren. Hvis du f.eks. en dag sælger din bostadsrätt og køber en ejerlejlighed i DK, skal du udfylde en K6´er. You´re wellcome;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Her er lige en update på "sagen". Flg besked har jeg fået fra Skatteverket: ---------------------------- Hej ! Ja, det är riktigt, att Du skall deklarera försäljningen på blankett K6, version 2007. Under förutsättning att Du köpte en bostadsrätt eller villa i Sverige, kan Du begära uppskov med beskattningen. Se denna länk: http://www.skatteverket.se/uppskov.4.233f91f71260075abe8800030085.html Med vänliga hälsningar Skatteverket Snabbare, säkrare och enklare med Skatteverkets e-tjänster www.skatteverket.se

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
FETT FEL' date=' Skatteverket. :D i Sverige [b']eller et andet EU-land.
Nu er Gustafs indlæg jo taget ud af en kontekst. Vi kender ikke spørgsmålet. Men hvis Gustaf har oplyst, at han er permanent bosat i SE, er din tillægsinfo irrelevant i den sammenhæng:D
Her er lige en update på "sagen". Flg besked har jeg fået fra Skatteverket: ---------------------------- Hej ! Ja, det är riktigt, att Du skall deklarera försäljningen på blankett K6, version 2007. Under förutsättning att Du köpte en bostadsrätt eller villa i Sverige, kan Du begära uppskov med beskattningen. Se denna länk: http://www.skatteverket.se/uppskov.4.233f91f71260075abe8800030085.html Med vänliga hälsningar Skatteverket Snabbare, säkrare och enklare med Skatteverkets e-tjänster www.skatteverket.se
MEN jeg synes dog, at "Verkets" svar lader meget tilbage at ønske:cool: En K6 skal kun bruges, såfremt der er tale om det, der modsvarer en svensk bostadsrätt. Hvis der er tale om ejerlejlighed eller hus er det K5´eren der skal anvendes:rolleye: Og et mere korrekt link om uppskov havde været: http://www.skatteverket.se/privat/skatter/deklarera2010/fastigheterbostad/forsaljningavprivatbostad/uppskov/bostadiutlandet.4.233f91f71260075abe8800031614.html

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
En K6 skal kun bruges, såfremt der er tale om det, der modsvarer en svensk bostadsrätt. Hvis der er tale om ejerlejlighed eller hus er det K5´eren der skal anvendes:rolleye:
For fuldstændighedens skyld skal vi måske tilføje, at såfremt der er tale om en grotte i Afghanistan, så tages AK47 i anvendelse. :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
For fuldstændighedens skyld skal vi måske tilføje' date=' at såfremt der er tale om en grotte i Afghanistan, så tages AK47 i anvendelse. :D[/quote'] Dét tror jeg på og jeg er overbevist om, at Skatteverket vil erklære sig helt enig:D Nå, skat for sig og snot for sig.....eller noget i den dur:rolleye:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

I er så pjattede. :laugh: Nu er jeg sgu i tvivl om det er en K5 eller en K6. Hvad modsvarer en dansk bostadsrätt i Danmark ? Er det en andelslejlighed. Jeg kommer fra en ejerlejlighed i Danmark og køber en bostadsrätt i Sverige.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
I er så pjattede. :laugh: Nu er jeg sgu i tvivl om det er en K5 eller en K6. Hvad modsvarer en dansk bostadsrätt i Danmark ? Er det en andelslejlighed. Jeg kommer fra en ejerlejlighed i Danmark og køber en bostadsrätt i Sverige.
Jamen Gustaf, hvis det er en ejerlejlighed, skal du bruge K5, hvor du også kan trække tinglysningen fra. Prøv at kigge på blanketten: http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800053009/210520.pdf Har du i dit spørgsmål til Skatteverket skrevet, at salget vedrørte en dansk ejerlejlighed? Hvis du bare har skrevet salg af lejlighed i Danmark, kan det være forklaring på, at de skriver K6. Husk på, at de fleste svenskere kan slet ikke forstille sig, at der findes andre boformer end deres egne. Ejerlejligheder er næsten et ukendt begreb i Sverige:)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...