Jump to content
biz

Nu får vi snart lönforhöjelse! (Finansiel Krise til debat)

Recommended Posts

Det er simpelhen så dumt at jeg ved ikke hvad jeg kan sige. Den helt almindelige Islænding har tabt sin formue og mistet 30% av sin købekraft. Prøv at forestille dig noget. Året er 2007 og du køber et hus som koster dig 50 m/isk og lægger halvdelen ut kontant. I dag kan du sælge huset før 35 m/isk men din gæld er 38,5 m/isk. Hvordan kan nogen få det ud at det her har ikke kostet noget? Centralbanken på Island tabte mer en 400 milliarder isk når bankerne gik konkurs, hvem betaler den regning?
Dumt? Hvad er der dumt i at pege på den mindst belortede af to muligheder? Måske du skulle dæmpe retorikken lidt. :) Jeg vil til enhver tid hellere afgive min formue i et clean cut, end jeg ville sige goddag til 20-30 år med smalkost og dårlige jobprospekter for at betale en regning som jeg ikke har del i. De islandske banker var så vidt jeg husker gearet med 900% af Islands BNI i slutningen af 2007. Hvad du skal lægge mærke til er at den islandske statsgæld i dag er 90% af BNI, og IKKE 900%. Dit eksempel med boligpriserne er højest irrelevant. Boligpriserne er faldet i det meste af Europa. I Irland er de f.eks faldet 50% med udsigt til at falde yderligere. Endnu et ben op for den islandske model. Jeg vil påstå at de boligpriser var faldet uanset om der havde været en finansiel krise på Island eller ikke, og det vil du faktisk have ret svært ved at sige noget imod. :) Centralbanken? En centralbank kan trykke penge, men den går altså ikke ud og henter penge hos almindelige borgere. Det er korrekt at ISK blev dumpet, men på den lidt længere end 2-3 års bane er det en fordel for Island. De islændinge som lånte til huse og biler i andre valutaer end ISK har jeg ikke så meget at sige til. De var selv ude om det og er selv ansvarlige for deres tab. Men den overliggende pointe er at hjælpepakker til en sektor skaber ineffektivitet i økonomien. En ineffektiv økonomi vil rejse sig dramatisk langsommere end en effektiv økonomi. Island kigger på 5-10 års vanskeligheder. Irland 20-30 år. Islændingene har hele vejen haft det store tudefjæs fremme over det her, men det kunne jo faktisk være meget meget værre for dem. Islændingene forstår slet ikke hvor billigt de er sluppet i forhold til hvor galt det kunne være gået. Men hensyn til hvad der gøres i Danmark, så ved vi nok allesammen dybest nede at det hverken er islandsk eller svensk model vi vil bruge, men derimod den irske, fordi så seje er vores politikere. :(

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tror nu ikke at det er helt så slemt for Danske Bank' date=' og jeg nægter at tro på at den danske stat ikke kan redde Danske Bank, hvis det kommer så vidt.[/quote'] OK, jeg lader de 100 mill kr stå i banken uden nervøsitet så... Det ka hurtigt ændre sig: http://epn.dk/brancher/finans/bank/article2635211.ece "Commerzbank mangler 40 mia. kr. og forhandler nu med den tyske regering om statsstøtte..."

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Dumt? Hvad er der dumt i at pege på den mindst belortede af to muligheder? Måske du skulle dæmpe retorikken lidt. :)
Kender du noget til Island? Altso, personligt, ikke hvad du har læst om landet? Centralbanken var insolvent og regeringen var nødt til at lægge de milliarder ind i banken? Hvem betalte den regning? Det nytter ikke så meget at printe penge som ingen anden vil bruge. Prøv at gå ind i en bank i Europa med islændske penge og se om de vil købe dem. Huspriserne har faldet i hele Europa, men stiger dit boliglån med inflationen som den gør op på Island? Ved du hvad sker med deres boliglån når inflationen er 18% som den var i 2009? Den Islandske befolkning har betalt rigtig mange penge for festen og de er ikke færdig. Nu er politikerne efter vores pensionopsparing. Jeg har mindre en halvdelen tilbage av 17 års opsparing og nu skal resten beskattas. At påstå at den Islandske befolkning har ikke betalt for festen er bare dumt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Sænker Riksbanken renten på tirsdag? På tirsdag er der rentemøde i Riksbanken efter en længere mødepause. De har ikke haft møde siden 26. oktober. Deres reporente er p.t. på 2,00%. Siden sidste Riksbankmøde har ECB nedsat deres rente i 2 omgange (0,25% den 9. nov og 0,25% den 14.dec) til nu at være 1,00% og ECB er nu tilbage igen på all time low. ECB udelukker endda ikke at de kan komme til at sænke yderligere og de har måttet truckloade likviditet og funding ud til problemramte banker. Den 14. december satte Norges centralbank renten ned med 0,5% til 1,75%. Danmarks Nationalbank har ikke bare fulgt ECB, men har måttet sætte renten yderligere ned så den nu er helt nede på 0,7%. Danmarks Nationalbank har også måttet lave helt nye likviditetstiltag til de pressede danske banker. Den svenske inflation, renset for Riksbankens egne og bankernes renteforhøjelser, er nu nede på kun 1,1% over det sidste år (det såkaldte KPIF). Inflationsmålet er 2%. Der er ingen tvivl om at Sverige vil komme til at mærke det aktuelle globale "slowdown" og efterdynningerne af den europæiske gældskrise der nu også er ved at blive til en europæisk bankkrise. De kredittillæg som bankerne er nødt til at betale for at låne penge stiger og stiger - også i Sverige. I mine øjne er der ingen som helst tvivl om at en rationel beslutning baseret på facts ikke ville handle om, hvorvidt renten skal sættes ned, men snarere om den skal sættes ned med 0,25% eller 0,5%. Men nu er det jo Riksbanken, der er tale om. Før Norges centralbank overraskede med 0,5% sænkning i tirsdags, troede et flertal af markedsaktører faktisk på at Riksbanken ikke vil komme med en sænkning: http://di.se/Artiklar/2011/12/15/253804/RANTOR-MARKNADSAKTORER-SPAR-SANKT-RANTEBANA---SHBSKOP/?sr=23&tr=297398&rlt=0 Måske har de skiftet mening nu. For mig virker det helt blankt og verdensfjernt at tro at Sverige bare kan fortsætte uforandret mens resten af Europa går i krise.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg vil gerne sætte penge på at de holder den i ro....Sverige kan noget INGEN andre kan. De er helt alene på planeten. Faktisk er Øresundsbroen ikke en bro....det er et "ormehul" til en helt anden galakse..... :D
Hehe jeg tror sku de sætter den ned;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg vil gerne sætte penge på at de holder den i ro....Sverige kan noget INGEN andre kan. De er helt alene på planeten. Faktisk er Øresundsbroen ikke en bro....det er et "ormehul" til en helt anden galakse..... :D
Hvor meget vil du sætte?? http://di.se/Artiklar/2011/12/20/254187/Ingves-sanker-rantan/?sr=23&tr=297619&rlt=0

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det handler ikke kun om renteniveau, men det faktum, at du er langt mere låst med et lån, hvor du har valgt fast rente. Et lån med rörlig rente styrer du helt selv i vor bank (amortering mv.), mens et lån med fast rente skal "køre" som aftalt. Sidstnævnte er jo rart i denne tid, hvor arbejdsløsheden i 2012 forventeligt øges med 45.000 i DK... http://politiken.dk/politik/ECE1485352/vestager-45000-flere-kan-miste-jobbet-naeste-aar

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ja det var da dejligt! Men et typisk svensk kompromis :) Tror du det kommer til at sive igennem til kunderne? Nej vel...
Det ser ihvertfald ikke ud til gavne ret meget for kunderne i bankerne. Den Svenske krone er steget idag, plejer den ikke at falde når renten falder eller?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det kommer ikke til at sive igennem til kunderne, eller det vil sige, renten på indlån sænkes vel med det samme. Men udlånsrenten ændres ikke, og så går et af Riksbankens argumenter fløjten - der skulle blive flere penge til forbrug.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

sek i 0,83 i går aftes - hos Nordea. Men bare rolig, den falder kraftigt efter som jeg snart skal aflønnes i SEK. Det er en slags økonomisk naturlov at uanset hvilket valg jeg træffer, så ændrer omstændighederne sig efterfølgende, så jeg står dårligere. Godt nytår.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyl, men er det mig den er helt galt med! Hvad er det lige der gør, at den svenske krone stiger (nu over 83), når SE for ikke så længe siden satte renten ned? Burde det give en svækkelse af SEK eller hvad? Hved kan svenskerne som resten af europa ikke kan? Er den svenske eksport slet ikke ramt af krisen? Jeg fatter nada!!!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Undskyl, men er det mig den er helt galt med! Hvad er det lige der gør, at den svenske krone stiger (nu over 83), når SE for ikke så længe siden satte renten ned? Burde det give en svækkelse af SEK eller hvad? Hved kan svenskerne som resten af europa ikke kan? Er den svenske eksport slet ikke ramt af krisen? Jeg fatter nada!!!
Bare for at illustrere/tilføje: kurs.png

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Den svenske krone er skam faldet gennem december... Overfor f.eks. USD, JPY, GBP. Den danske krone er bare sammen med euroen faldet endnu mere end SEK. En yderligere 5-8% stigning i SEK overfor DKK er ikke umuligt eller utænkeligt i løbet af de første 2 kvartaler 2012.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Den svenske krone er skam faldet gennem december... Overfor f.eks. USD' date=' JPY, GBP.[/quote']Jeg tror vi primært snakker "hvad får jeg for mine penge". Og lur mig, om ikke størstedelen herinde hiver indkomsten hjem i DKK - og er ret ligeglade med udviklingen overfor fremmed valuta. Men god bonus-info. Bestemt. Og giver da et billede af en udvikling der ikke rigtig berører os i vores hverdag. Endnu. ...just sayin' :th2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Gqrækenland skulle være smidt på porten for mange år siden skidt for alle os andre som uforskyldt mister penge på den konto....
Tilgengæld er der kommet en 3.5% 30 årig obligation i Danmark, og dem med flex uden afdrag sidder for ca. 800 DKK netto pr. lånt million. Det er sgu lidt vildt!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Gqrækenland skulle være smidt på porten for mange år siden skidt for alle os andre som uforskyldt mister penge på den konto....
Os? Hvad med den menige græker som helt uforskyldt nu står uden job og hjem, men med en familie der skal forsørges? Fis nu af i forkælede dansker snothvalpe, gå i elgiganten og køb en ny kaffebrygger eller et større lcd tv i stedet for at lade som om at i fatter en brik andet end det nærmeste forbrugsalters tilbudsavis! :rolleye:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er jo lidt at grækerne har været forkælet i mange år og det bøder andre for nu..... Hvis grækenland var et medlem i et kollektiv der havde fælles økonomi, så var hun sat under administration for mange år siden. Jeg synes faktisk det er værre at tyskerne mister arbejde pga. at grækerne har overforbrugt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Os? Hvad med den menige græker som helt uforskyldt nu står uden job og hjem, men med en familie der skal forsørges? Fis nu af i forkælede dansker snothvalpe, gå i elgiganten og køb en ny kaffebrygger eller et større lcd tv i stedet for at lade som om at i fatter en brik andet end det nærmeste forbrugsalters tilbudsavis! :rolleye:
Store ord at bruge ... forkælede dansker snothvalpe... Du forstår måske selv godt (eller også gør du ikke), at flertallet af de menige grækere har stemt på det/de parti/er, som har ført den katastrofale økonomiske politik gennem flere år. Jeg siger derimod ikke, at udenlandske banker ikke har en del af ansvaret for blot at låne ud til Grækenland med hovedet under armen og uden at stille kritiske spørgsmål til den økonomiske politik. I mine øjne, så har Grækenland kun en chance for en ordentlig fremtid ved at forlade (eller blive smidt ud) af Euro-samarbejdet og derefter lave en Island. Altså tage smældet nu, devaluere og starte på en frisk. Island er iøvrigt ved at komme på fode igen, folket er desværre blevet fattigere, men man har en fremtid... Iøvrigt, så er det ikke kun de "forkælede danske snothvalpe", som synes, at Grækenland burde smides ud af Euro-samarbejdet. Tyskere og svenskere synes det også, selvom både danskere og svenskere egentlig ikke har noget at skulle have sagt mht. Euro-samarbejdet. Derudover er jeg helt sikker på, at man i fx Tyskland konstant regner på, hvad det vil koste at redde deres egne banker ved at smide Grækenland ud af Euroen og tage smældet ved en græsk devaluering.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...